Vilken GPU ska jag behålla - GTX980 eller RX390?

Permalänk
Medlem

Vilken GPU ska jag behålla - GTX980 eller RX390?

Ok,

Jag vet att det är att som att kasta bensin på elden genom att fråga vilket grafikkort som är bäst men jag har helt enkelt för mycket prylar hemma och måste börja rensa.

Bakgrund:
Ena sonen har en speldator och processorn är en 3570K och GPU är kopplad till 2 skärmar: en som det spelas (144Hz) på och en diverseskärm. Så utifrån följande förutsättningar vilken ska jag behålla?
- Nvidia: GTX 980 4GB med en Accelero Extreme IV (verkar klocka galet bra)
- AMD: MSI R9 390 8 GB
Spel är ex. Fortnite, CSGO, Just cause etc. Dvs. mycket online multiplayer spel.

Optional: Detta hör inte riktigt till tråden!!!
För att göra historian ännu längre så kommer den GPU'n som INTE behålls att säljas i följande konstellation:
CPU: Intel 2500K med Mobo + vattenkylning Cooler Master Seidon
Chassi: Taurus (CoolerMaster)
PSU: Fractal Design Tesla 650
RAM: 24 GB
HD: 3TB

Så om ni har en idé om värdet får ni gärna återkoppla.

Permalänk
Medlem

Hej, jag har tyvärr inte hört talas om RX390? Men ifall det är en R9 390 du menar så finns en bra jämförelse här

https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-980-vs-AMD-R...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kawasa:

Hej, jag har tyvärr inte hört talas om RX390? Men ifall det är en R9 390 du menar så finns en bra jämförelse här

https://gpu.userbenchmark.com/Compare/Nvidia-GTX-980-vs-AMD-R...

Hehe,

Tack, har ändrat.

Jag har kollat på massor av olika jämförelser men jag var mer ute efter vad ni (kunniga personer) tycker är det bästa valet utifrån de förutsättningar som finns. Ex. 2 skärmar som det spelas på absolut 8GB! eller näh 4GB räcker till 2 skärmar om den ena inte används för spel, ni förstår nog vad jag menar...

Permalänk
Medlem

Förutsättningarna verkar ju vara detsamma? Det ser inte ut som att du planerar att byta något annat än grafikkortet? Eller har jag missuppfattat?
Enligt samtliga tester på nätet så presterar GTX 980 bättre än R9 390, det som skulle vara bättre är isåfall en R9 Fury Fast en sådan har du ju inte.

Ifall du tänker att R9 390 har mer minne och borde därför vara bättre för två skärmar så har det spekulerats om det här också

http://blog.logicalincrements.com/2016/01/gtx-970-vs-r9-390/

Permalänk
Medlem

Behåll GTX 980 utan tvekan.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Jag hade behållt r9-kortet dels pga av 8gb vram men också för att Nvidiakortet går att sälja för en hel del extraslantar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av schmymer:

Jag hade behållt r9-kortet dels pga av 8gb vram men också för att Nvidiakortet går att sälja för en hel del extraslantar.

Bra poäng men jag tänkte behålla det bästa och sälja av det andra pga. att det finns för mycket prylar i hemmet. Skulle du då fortfarande behålla R9?

Permalänk
Medlem
Skrivet av joabor:

Bra poäng men jag tänkte behålla det bästa och sälja av det andra pga. att det finns för mycket prylar i hemmet. Skulle du då fortfarande behålla R9?

Nej, inte om valet enbart är baserat på prestanda

Permalänk
Medlem

Beror lite på vilka spel som spelas och i vilken upplösning. Lite som att skrädda hårdvaran efter mjukvaran...