Permalänk

KVM Switch. Någon som använder en?

Någon som använde en sådan? Finns det inte risk för störningar om man skickar mus/tangentbord i samma kabel? Den har ju 4 ingångar och 2 utgångar.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Det funkar finfint med en KVM-switch.
Beställde en sådan för att använda samma skärmar, tangentbord och mus till en laptop (med dockningsstation) och en "workstation" på jobbet.
Det finns en omställare på switchen för att välja vilken dator man ska använda.

Permalänk
Skrivet av mrsound:

Det funkar finfint med en KVM-switch.
Beställde en sådan för att använda samma skärmar, tangentbord och mus till en laptop (med dockningsstation) och en "workstation" på jobbet.
Det finns en omställare på switchen för att välja vilken dator man ska använda.

Denna är jag inne på.

https://www.inet.se/produkt/6301542/aten-usb-2-0-peripheral-s...

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

@Knotvillage:
Hmm den jag använde delade mus, tangentbord och två skärmar mellan två datorer.
Tror det var något liknande denna: https://www.startech.com/se/Serverhantering/KVM-switchar/dubb...
Den använde displayport till skärmarna och USB-kablar (samma typ som till skrivare) för datorerna.

Permalänk
Medlem

Det är inte KVM (Keyboard Video Mouse) switch, det är en USB-switch.
Hursom bör den fungera bra om du har standardmus och tangentbord, jag hade en KVM från Aten som inte gillade en av mina möss.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Skrivet av Json_81:

Det är inte KVM (Keyboard Video Mouse) switch, det är en USB-switch.
Hursom bör den fungera bra om du har standardmus och tangentbord, jag hade en KVM från Aten som inte gillade en av mina möss.

Vad menar du med standard? Har ett Asus Flare tangentbord och en Logitech mus.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Knotvillage:

Vad menar du med standard? Har ett Asus Flare tangentbord och en Logitech mus.

Något i den musen jag hade (mionix) gjorde att det var hopplöst att få den att fungera (andra gaming möss var inga problem).
Tangentbordet (Logitech g910) fungerade, men g hub kunde inte känna av det och styra macro/färg.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Behöver ni verkligen en kvm switch?

kör mouse without borders eller något likande sen bara en hdmi switch

Visa signatur

ajax

Permalänk
Skrivet av van der vaart:

Behöver ni verkligen en kvm switch?

kör mouse without borders eller något likande sen bara en hdmi switch

Räcker ju med en USB splitter sen två DP sladdar i skärmen. Sen måste jag även dela på ljudsignalen och.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

@Knotvillage:

Dela gärna med dig av erfarenheterna om du köper US224:an! Har själv funderat på att skaffa en men blev avskräckt när jag hörde att de inte funkar särskilt bra med kringutrustning av högre kvalitet

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk

Jag har spelat och jobbat med den du länkade till i +4år och den fungerar bra för det mesta, att byta mellan datorerna går på 1 sekund. Har aldrig upplevt störningar, fördröjning eller liknande när den "är i sin kanal". Dock när man ska byta mellan enheterna kan den hänga sig så att du behöver klicka några gånger på "bytknappen" för att min g502 och k95 ska fungera. har också hänt någon gång att jag behövt dra ut och in kablarna när bytknappen inte löser problemet.

Problemen händer väldigt sällan och är inte något jättestörande då workaroundsen alltid har fungerat.

Jag använder den i jobbet för att slippa dubbla uppsättningar när jag installerar/felsöker datorer.

Permalänk
Medlem

Har samma upplevelse som Thedroxer; dock färre problem. Den enda som strulade var att köra ROG Armory (mjukvaran) för en Gladius-mus när jag gick via en docka till laptopen. Jag kan inte svara på vilket enhet som låg bakom problemen; switchen eller dockan.

Har kört flera uppsättningar, det fungerar som tänkt. Har råkat ut för ett exemplar där plastknappen ibland fastnat nertryckt. Det handlade dock bara om tight fit i plasten, dessutom är det bara en simpel SMD-switch inuti så för den late tar man bara bort plastkåpan, annars filar man till kanterna

(Numera kör jag med en inbyggd KVM-switch i BenQ PD3220U. Den har sina egenheter, men också här lätt workaroundat.)

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Finns även möjlighet att dela upp ljudet mellan datorerna? Kommer köra dubbla DP kablar till skärmen och hoppas att den väljer rätt ingång automatisk.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem

Vill påpeka att denna tråd diskuterar liknande ämne.

Kan själv högst rekommendera Level1techs DP1.2, är ganska dyr men finns både som en bildskärm och dubbel bildskärms modell. Notera att man ofta måste betala importkostnader då den skickas från USA & just nu är den inte i lager. Den klarar såvitt jag vet de flesta tangentbord & möss, även gaming tangentbord med RGB & macroknappar. Finns en DP1.4 modell, dock endast med två ingångar idag. Är kanske lite overkill för TR men ändå värt att nämna.

Visa signatur

Mobo Asus X99-Deluxe CPU Xeon E5-2670 v3 Kylning Corsair H80i
RAM Crucial 48GB GPU MSI GTX 1080 ARMOR 8G
Lagring LSI 9361 RAID 0 med 4x Sandisk Ultra II 480Gb
Skärmar Dell U3415W + LG 34UM65 & Level1Techs KVM.
Övrigt IBM Model M 1989, Logitech MX Master 2S, Modmic Wireless, HD800

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thedroxer:

Jag har spelat och jobbat med den du länkade till i +4år och den fungerar bra för det mesta, att byta mellan datorerna går på 1 sekund. Har aldrig upplevt störningar, fördröjning eller liknande när den "är i sin kanal". Dock när man ska byta mellan enheterna kan den hänga sig så att du behöver klicka några gånger på "bytknappen" för att min g502 och k95 ska fungera. har också hänt någon gång att jag behövt dra ut och in kablarna när bytknappen inte löser problemet.

Problemen händer väldigt sällan och är inte något jättestörande då workaroundsen alltid har fungerat.

Jag använder den i jobbet för att slippa dubbla uppsättningar när jag installerar/felsöker datorer.

Skrivet av Dimman:

Har samma upplevelse som Thedroxer; dock färre problem. Den enda som strulade var att köra ROG Armory (mjukvaran) för en Gladius-mus när jag gick via en docka till laptopen. Jag kan inte svara på vilket enhet som låg bakom problemen; switchen eller dockan.

Har kört flera uppsättningar, det fungerar som tänkt. Har råkat ut för ett exemplar där plastknappen ibland fastnat nertryckt. Det handlade dock bara om tight fit i plasten, dessutom är det bara en simpel SMD-switch inuti så för den late tar man bara bort plastkåpan, annars filar man till kanterna

(Numera kör jag med en inbyggd KVM-switch i BenQ PD3220U. Den har sina egenheter, men också här lätt workaroundat.)

Hm, intressant. Kanske kan vara värt ett försök ändå. Tack för info

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Skrivet av Thestar19:

Vill påpeka att denna tråd diskuterar liknande ämne.

Kan själv högst rekommendera Level1techs DP1.2, är ganska dyr men finns både som en bildskärm och dubbel bildskärms modell. Notera att man ofta måste betala importkostnader då den skickas från USA & just nu är den inte i lager. Den klarar såvitt jag vet de flesta tangentbord & möss, även gaming tangentbord med RGB & macroknappar. Finns en DP1.4 modell, dock endast med två ingångar idag. Är kanske lite overkill för TR men ändå värt att nämna.

Lite overkill då jag ska dela tangentbord/mus och ljud. Som tur är finns DP på 7970 kortet och skärmen har både DP samt mini DP.

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS