Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

De ställen där jag noterat beteendet har det varit där vägen till synes godtyckligt ändrats från 80 till 70 pga nån obskyr kriterielista från Trafikverket. Ingen synbar skillnad i vägdragning, antal utfarter eller vägbredd.

Jepp. det där känner man igen och detta beror helt och hållet på att de använder sig av statistik och vi vet alla att statistiker kan tolkas olika. Man har liksom kommit på att om man sänker max.hastigheten så minskar antalet dödsolyckor (50 km/h på motorvägen kanske?). Man kan inte jämföra vägarna i olika delar av landet, med tanke på skillnader i trafiktäthet. Likadant om det är stora branta backar, många kurvor eller en slät raka spelar stor roll. Jag känner till flera vägar som ändrades från 90 till 80 och på ett ställe till 70 km/h. Har kört sträckan i minst 22 år så gott som dagligen och har aldrig någonsin sett en trafikolycka där, ändå blev de ändrat och detta är inget annat än "bara för att".

Visa signatur

"Saints are in Hell!"
Cooler Master Cosmos II || ASUS P8Z77-V-PRO TB ||Gainward 680 Phantom 4GB|| I7-3770K ||
G-Skill Ares 1866 MHZ 16 GB||BeQuiet! Dark Rock 2||OCZ Vertex 4 256 GB||Samsung 830 120GB||WD Enterprise 1TB||
Plextor PX-LB950SA||Dell U2410||Corsair AX 1200

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Opatagio:

@snajk: Göteborg är ökänt för att vara Vägverkets lekstuga och de har i princip byggt om vägarna konstant de senaste 30-40 åren. För en annan som inte åker där mer än någon gång om året är det väldigt förvirrande när en avfart är borta eller gjorts om till påfart. Då får man lugnt och sansat stanna någonstans och plocka fram GPS:en.

Jo. Problemet med deras konstanta vägbyggen överallt är ju att GPS:er inte fungerar alls heller. Inte ens Google hinner med och än mindre typ Garmin eller för den del Renault eller så. Enda sättet att ha en chans är ju att följa skyltningen slaviskt, men den är ju inte heller perfekt på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Idioter finns i många former. Cyklar själv (Endast i skogen och bikeparken) och det sjukt mest irriterande med cyklister är när de vägrar använda cykelbanan utan istället ligger och blockerar biltrafiken på vägen.
Näst mest irriterande fenomenet vid cykling är de som attackerar mig med diverse otrevligheter för att jag cyklar. Kan vara allt ifrån att jag idkar "terrängkörning" till att "man cyklar för fort" etc. Oftast kryddat med epitet som"idiot" eller populära "jag ska komma ihåg dig".

Var händer detta? Jag har aldrig upplevt det någon gång.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elektroman:
  • Folk som ställer cykeln exakt mellan två cykelställsplatser så de blockerar båda. Den som gör så bör inte bli förvånad av att återfinna sin cykel typ nedslängd i ett dike eller liknande.

  • Folk som sitter bekvämt, skyddat och torrt i sin luftkonditionerade bil men ändå tycker att de inte behöver lämna företräde åt cyklister och gående ens när det är pissväder ute.

Lösning: Ha med en liten ringklocka

Cyklister anses som fordon så de ska följa exakt samma regler som bilar gör. Sen om de vill använda ett överGÅNGställe så får de vänta för de har inte företräde där. Stannar jätte gärna för en fotgängare för det är reglerna.

Visa signatur

En dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Var händer detta? Jag har aldrig upplevt det någon gång.

Kan ju vara så enkelt att han är en idiot som cyklar för fort och saknar vett och etikett vid terrängkörning.

(Skämt åsido)

[gubbgnäll]
När vi ändå pratar om folk som kör bil vill jag slänga iväg lite gnäll till de som inte kan eller vill köra så snabbt som vägen och hastighetsbegränsningen tillåter. Jag bor ute i skogen så jag möter dessa ganska ofta tyvärr. Tyvärr är vägen för smal och kurvig för att på ett säkert sätt köra om dessa bromsklossar.

För någon vecka sedan hamnade jag bakom en traktor som gick i dryga 30 km/h. Det i sig är inget problem men när han inte väjer åt sidan för att låta mig köra om trots att jag ligger bakom honom i drygt 10 minuter gör mig lite grinig. Säkert samma bonde som grät ut i lokala facebookgruppen när folk tyckte det var tråkigt att se hans skräp ligga på åkern längs vägen. Att inte vilja se högar av plastskräp är tydligen att likställa med att inte vilja ha bönder som förser Sverige med öppna landskap och mat.

Nåja...
När traktorn väl svängt av så hamnar jag inom kort bakom en helt normal personbil. Som körde runt 45 km/h. Även han saknade vett nog att svänga av när han såg mig ligga bakom honom. Nästan så man fick lust att vara en sån där jobbig jävel som sniffar en i arslet, men riktigt så lågt sjönk jag inte

Vägen har en hastighetsbegränsning på 70 km/h och är man någorlunda nykter så kan man tryggt och säkert hålla den hastigheten.
[/gubbgnäll]

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av snajk:

Det är faktiskt olagligt att köra för långsamt också, så jag vet inte om det är en bra idé.

Konstant för långsamt, möjligen. En körriktningsvisare som blinker en/två gånger till höger kanske ger arselslickaren en viss idé om vad som föreslås. Att oja sig och gnälla på andra i trafiken får andra göra. Kör man inte om då - so be it. Själv längtar jag mest hem till garaget för att byta till en av de fem hojar som vill ut och rastas - om bara våren ville infinna sig.

/Snabbast i Uppsala län 1982 enligt UNT

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasenfrasen:

Konstant för långsamt, möjligen. En körriktningsvisare som blinker en/två gånger till höger kanske ger arselslickaren en viss idé om vad som föreslås. Att oja sig och gnälla på andra i trafiken får andra göra. Kör man inte om då - so be it. Själv längtar jag mest hem till garaget för att byta till en av de fem hojar som vill ut och rastas - om bara våren ville infinna sig.

/Snabbast i Uppsala län 1982 enligt UNT

Jag skulle snarare säga att allt man gör i syfte att uppfostra någon annan i trafiken är fel, förutom att föregå med gott exempel förstås. Att ligga i vänsterfilen, eller nära mittlinjen på en mindre väg, under eller i exakt rätt hastighet så det bildas kö bakom en är inte ok och ser en polis (som är på rätt humör) det så innebär det böter. Inte lika illa som att tvärnita när någon ligger för nära, som det har "tipsats om" här i tråden ett flertal gånger, förstås men fortfarande skapar det irritation och med det ökar man riskerna helt i onödan. Att blinka höger när du inte ska svänga åt höger är också fel förstås, även om det inte skapar så stora risker, men vill du att någon ska köra om så håll till höger istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Konstant för långsamt, möjligen. En körriktningsvisare som blinker en/två gånger till höger kanske ger arselslickaren en viss idé om vad som föreslås. Att oja sig och gnälla på andra i trafiken får andra göra. Kör man inte om då - so be it. Själv längtar jag mest hem till garaget för att byta till en av de fem hojar som vill ut och rastas - om bara våren ville infinna sig.

/Snabbast i Uppsala län 1982 enligt UNT

Njae. Det spelar mindre roll hur länge man ligger i en viss hastighet utan det handlar enkom om man är en fara för andra på vägen eller anses ligga för sakta utan giltiga skäl.

https://teknikensvarld.se/polisen-gav-bilist-boter-for-att-ha...
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/9moKjW/korde-for-sakta--...

Skrivet av snajk:

Jag skulle snarare säga att allt man gör i syfte att uppfostra någon annan i trafiken är fel, förutom att föregå med gott exempel förstås. Att ligga i vänsterfilen, eller nära mittlinjen på en mindre väg, under eller i exakt rätt hastighet så det bildas kö bakom en är inte ok och ser en polis (som är på rätt humör) det så innebär det böter. Inte lika illa som att tvärnita när någon ligger för nära, som det har "tipsats om" här i tråden ett flertal gånger, förstås men fortfarande skapar det irritation och med det ökar man riskerna helt i onödan. Att blinka höger när du inte ska svänga åt höger är också fel förstås, även om det inte skapar så stora risker, men vill du att någon ska köra om så håll till höger istället.

Problemet med just folk som ligger för nära är att de inte håller acceptabelt säkerhetsavstånd och sätter sig och alla runt en i onödig fara. Tänk om mina bromsar får för sig att vilja klämma åt? Tänk om det springer en älg över vägen som tvingar mig att tvärnita för att inte kör i djuret som antagligen väger 0,75 ton? För det folk inte verkar förstå är att om jag tvingas nita och personen ifråga kör in i mig så är det nästan alltid den som legat bakom som gjort fel.. ändå ska folk ligga en halv meter bakom mig konstant. Personligen så tycker jag att de som ligger en halv meter bakom en inte har något på vägen att göra.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Människor som går mitt på en trottoar/gångbana utan en tanke i världen på att det kan komma någon bakifrån som vill passera.

Bonus: Folk som gör detta och liksom sicksackar.

Det här när man ska in i en affär eller rör sig i affären i dessa coronatider. Spec om det är ett sällskap på två framför som gör att det känns som att det kommer ta en timme extra att handla det man behöver...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av snajk:

Att ligga i... ...exakt rätt hastighet så det bildas kö bakom en är inte ok och ser en polis (som är på rätt humör) det så innebär det böter..

Finner det högst osannolikt att detta någonsin lett till penningbot, ser dock gärna en referens som överbevisar mig om att det är olagligt att köra i (max) laglig hastighet (fart) (eller vice versa)!

(Jag tolkar "rätt hastighet" som max tillåten hastighet på vägsträckan i fråga)

Edit: Självklart håller jag med om fallet där man kör för sakta (Långt under gällande hastighetsbegränsning utan försvårande omständigheter/förhållanden) och ifrågasätter inte det alls. Däremot fallet när man håller max tillåten hastighet....

Förtydligande
Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon257891:

Finner det högst osannolikt att detta någonsin lett till penningbot, ser dock gärna en referens som överbevisar mig om att det är olagligt att köra i (max) laglig hastighet (fart) (eller vice versa)!

(Jag tolkar "rätt hastighet" som max tillåten hastighet på vägsträckan i fråga)

Edit: Självklart håller jag med om fallet där man kör för sakta (Långt under gällande hastighetsbegränsning utan försvårande omständigheter/förhållanden) och ifrågasätter inte det alls. Däremot fallet när man håller max tillåten hastighet....

Tja, penningbot vet jag inte då det inte har hänt mig men jag har sett surgubbar stoppas när de har hindrat trafiken genom att ligga i vänsterfilen i (enligt min bedömning, och min hastighetsmätare) vägens hastighetsbegränsning.

Permalänk
Medlem

Jag får väl passa på att ranta lite själv och bara för att i förväg nämna det så kör jag en personbil med firmanamn på så jag försöker uppföra mej och jag kör alltid typ 10% för fort(enligt min mätare) för att inte vara en bromskloss.

Nu efter helgen har jag retat upp mej på tre specifika fall , alla på E4 med hastighetsbegränsning på 100km/h , 2+1 väg.

En personbil som körde upp och lade sej 2-3 meter bakom mej och låg kvar där ett par kilometer tills det gick att köra om bara för att lägga sej 2-3m bakom ett annat fordon i nån mil , jo vederbörande körde inte så speciellt fort så jag hade uppsikt.

En större skåpbil som körde upp bakom mej och låg kvar där , 2-3m bakom , ett par mil tills den skulle svänga av.

En lätt lastbil som först körde om en lastbil.nr2 och bromsade ner till 90 direkt efter så dom som också körde om fick ställa sej på bromsen framför lastbil.nr2... jag körde själv om den lätta lastbilen några kilometer senare varpå jag hade den 2-3m bakom mej i ett par mil tills den svängde av , jo föraren gasade på när denne vart omkörd...

Alla tre dessa hade också firmanamn på fordonen , all reklam är bra reklam , eller ?

Varför ska det vara så dj-vla svårt att hålla avstånd när det inte går att köra om... jag kör några tusen mil om året och mina erfarenheter är att yrkesförare är urusla på att hålla avstånd(även förare av BMW och suvvar ) , värst är det när man bara se fronten på en lastbil i backspegeln och man vet att det är typ en fullastad timmerbil.

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Skrivet av Pyoko:

Ogillar också folk som smiter efter en genom spärrarna, så jag har börjat jävlas med dem om det finns möjlighet. Upptäcker jag att någon går misstänkt nära så kan jag snabbt gå igenom spärren men stanna hastigt precis efter och låtsas fippla med mitt kort så att personen bakom blir lite bestört. Eller så går jag fram till en spärr men stannar innan, vrider och vänder mig, backar lite, låtsas fippla med plånboken några sekunder, för att sen plötsligt snabbt gå igenom så smitaren får panik när de väl reagerar.

Jag har testat båda nu, personerna kom visserligen fortfarande igenom men blev klämda i spärren båda gångerna, och jag fick lite välförtjänt skadeglädje.

När jag åkte kommunalt så väntade jag lite extra tills ingen var i närheten och när jag gick igenom så kollade jag lite bakåt för att se att ingen försöker pressa sig igenom. Har även varit med om att vissa har puttat på mig för att hinna igenom på mitt kort vilket jag då stannar och vänder mig om tills personen backar ut igen

Permalänk

Folk som inte använder blinkers.

Folk som pratar i telefonen och skiter då i blinkers.

När man parkerar längst bort på parkeringen och det är en ocean av lediga platser men ändå ska någon ställa sig precis bredvid och helst så nära som möjligt.

Alla som inte kan gasa upp i rätt hastighet på påfarten till motorvägen.

Folk som ligger i mitten och degar och förstår inte att man ska ligga till höger.

När folk går i butiker och går långsamt med kundvagnen och ska titta på allt och samtidigt skjuter kundvagnen lite utåt så att dem täcker hela gången eller släpper vagnen mitt i gången och går iväg

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Jag får väl passa på att ranta lite själv och bara för att i förväg nämna det så kör jag en personbil med firmanamn på så jag försöker uppföra mej och jag kör alltid typ 10% för fort(enligt min mätare) för att inte vara en bromskloss.

Nu efter helgen har jag retat upp mej på tre specifika fall , alla på E4 med hastighetsbegränsning på 100km/h , 2+1 väg.

En personbil som körde upp och lade sej 2-3 meter bakom mej och låg kvar där ett par kilometer tills det gick att köra om bara för att lägga sej 2-3m bakom ett annat fordon i nån mil , jo vederbörande körde inte så speciellt fort så jag hade uppsikt.

En större skåpbil som körde upp bakom mej och låg kvar där , 2-3m bakom , ett par mil tills den skulle svänga av.

En lätt lastbil som först körde om en lastbil.nr2 och bromsade ner till 90 direkt efter så dom som också körde om fick ställa sej på bromsen framför lastbil.nr2... jag körde själv om den lätta lastbilen några kilometer senare varpå jag hade den 2-3m bakom mej i ett par mil tills den svängde av , jo föraren gasade på när denne vart omkörd...

Alla tre dessa hade också firmanamn på fordonen , all reklam är bra reklam , eller ?

Varför ska det vara så dj-vla svårt att hålla avstånd när det inte går att köra om... jag kör några tusen mil om året och mina erfarenheter är att yrkesförare är urusla på att hålla avstånd(även förare av BMW och suvvar ) , värst är det när man bara se fronten på en lastbil i backspegeln och man vet att det är typ en fullastad timmerbil.

Jag brukar skriva till respektive företag och höra hur de ser på saken i och med att denna förare representerar deras företag. Brukar få svar i stil med att de skall ta det med föraren, svårt att följa upp men får väl bara hoppas på bättring helt enkelt.

Som exempel så var det senast en lastbil som jag noterat står med motorn igång hela dagarna i ända vid ett bygge här i området oavsett om det är vinter eller rådande väder så bara står den och går, till vilken nytta? Och speciellt vintertid när chauffören även har dörrarna öppna, ja det blir ju som att elda för kråkorna. Ett enkelt mail med en fråga om hur de ser på hållbarhet så var bollen i rullning.

Det är tyvärr många som lever kvar i gamla dåliga vanor och de vanorna bör brytas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Varför ska det vara så dj-vla svårt att hålla avstånd när det inte går att köra om... jag kör några tusen mil om året och mina erfarenheter är att yrkesförare är urusla på att hålla avstånd(även förare av BMW och suvvar ) , värst är det när man bara se fronten på en lastbil i backspegeln och man vet att det är typ en fullastad timmerbil.

Instämmer till 100%.

Jag kan förstå att det händer ibland om det är mycket trafik eller 2+1. Men även i sådana tillfällen ligger jag gärna minst 2-3 billängder bakom närmaste fordon. Tyvärr fungerar det inte alltid så bra eftersom många idioter gärna gör en galen omkörning för att våldsamt slänga sig in i minsta lilla ficka som uppstår, även om de bara "tjänar" en billängd på sitt stunt.

Men det är ju minst lika vanligt att folk lägger sig precis i röven och trycker även på glest trafikerade vägar och på tider då det är minimal trafiktäthet. Ibland ligger de kvar där bakom i flera mil. Bromsar jag, så bromsar bilen bakom. Ökar jag farten, så ökar bilen bakom precis lika mycket.

Till slut får jag fnatt och pausar en stund vid nästa avfart eller lägger i turbon om omständigheterna så tillåter.

Permalänk
Medlem

Folk som tvunget ska hinna ut före en på landsvägen så man blir tvungen att bromsa in ordentligt. Extra störigt om det är en jävla lastbil eller bil med släp.

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti

Permalänk
Lego Master

Folk som VÄGRAR komma upp i motorvägshastighet på påfarten, och alltså blinkar in på en 110-väg i 80km/h. FUCK ME IN THE EYE, hur fan tänker man där?
Och då menar jag inte där påfarten är så kort att man faktiskt kan ha problem att komma upp i fart, utan där den är lång nog att det går alldeles utmärkt, även med en relativt lätt högerfot. Men man accelererar till 80 på halva påfarten, och sen slutar man bara gasa.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Avstängd

Zebralagen - vem fan kom på denna ide. Nu anser gående att de är odödliga och kan traska på trottoaren för att sen svänga höger på en femöring och gå över gatan. Då de är odödliga så behöver de heller inte titta om det kommer någon bil då dessa faktiskt ska stanna. Ännu värre är det när fanskapen dessutom har telefonen framför ögonen och lurar i öronen. Är helt livsfarligt.
När jag själv är ute på promenad så ser jag till att kolla om bilen sett mig och börjar sakta in innan jag går över gatan.

Det är straffbart att köra bil och titta i telefonen men borde vara böter på detta för cyklister också. De har noll koll på vad som finns framför hjulen på dem. Nästan så även gående ska ge fan i telefonen när man är i närheten av trafikerade gator.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Idioterna som håller på att trycka ner stora kartonger i soptunnorna (via har såna underjordiska varianter här i Amsterdam) och då blockerar sopnedkastet. Gatorna ser ut som de bilder man ser från fattiga länder i Afrika.

Permalänk
Medlem

@Shudnawz: Axa..
Tja, efter så där 50+ år bakom ratten så vill jag lungt påstå att det inte är dessa sniglar som är det stora problemet i dagens trafik, även när det gäller motorvägar. Det är inte hastigheten i första hand som är det primära problemet utan hetsen, hänsynslösheten och ignoransen som i dagens trafik skapar de flesta farliga situationer. Simma lungt i sommar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av m0rk:

Idioterna som håller på att trycka ner stora kartonger i soptunnorna (via har såna underjordiska varianter här i Amsterdam) och då blockerar sopnedkastet. Gatorna ser ut som de bilder man ser från fattiga länder i Afrika.

Besök Sverige igen så får du se hur det ser ut i många områden här, förfärligt. Det har det blivit mycket värre på senare tid i området där jag bor, klotter, fimpar och allehanda skräp överallt. Kommunen har beslutat att spara in pengar på (tyvärr) nödvändiga saker som klottersanering, städning och tänd gatubelysning. Detta i landet med högst skatt i världen. Det är så man tror att det är ett skämt. Man blir nästan förtvivlad bara man tänker på hur vanskött landets ekonomi måste vara när man inte har råd med så pass basala saker som dessa.

Visa signatur

Alla mina leksaker får inte plats här, så här jag listar istället mina favoritinlägg:
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12

Utelåst hobbymoderator

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Eqon:

@Shudnawz: Axa..
Tja, efter så där 50+ år bakom ratten så vill jag lungt påstå att det inte är dessa sniglar som är det stora problemet i dagens trafik, även när det gäller motorvägar. Det är inte hastigheten i första hand som är det primära problemet utan hetsen, hänsynslösheten och ignoransen som i dagens trafik skapar de flesta farliga situationer. Simma lungt i sommar!

Ja, alltså, jag kan förstå att man kan vara lite besvärad av att komma in på en motorväg, speciellt i högtrafik. Men jag kan aldrig i livet tänka mig att din upplevelse blir bättre av att med flit inte anpassa hastigheten till flödet på motorvägen?
¨
EDIT:
Läste nog inte ordentligt.
Nej, om jag själv ligger på motorvägen och ser nån komma på en påfart, så flyttar jag ut till vänsterfilen för att ge dem lite plats, om möjligt.
Det som gör det irriterande är när jag själv hamnar bakom en sådan på påfarten, och sen själv riskerar att bli påkörd bakifrån för att den framför mig inte kan komma undan i tid.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

@Shudnawz: Jag håller med, delvis i alla fall. Dock, det jag vill ha sagt, är nämligen att vi vet inte varför den framförvarande kör så sakta. Hen kanske har fått tag i fyra flak ägg på bondgården i närheten och är på väg hem för att baka världens sockerkaka till sina fem ungar - vem vet, allt är möjligt, och därför vill jag alltid påminna mig själv att ta det lungt och visa hänsyn.

NB. Jag, även jag, är bara en människa och kan bli enormt frustrerad och nära på galen i vissa situationer - men, det har alldrig hjälpt mig, bara stjälpt...

fel
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakgrund:

Besök Sverige igen så får du se hur det ser ut i många områden här, förfärligt. Det har det blivit mycket värre på senare tid i området där jag bor, klotter, fimpar och allehanda skräp överallt. Kommunen har beslutat att spara in pengar på (tyvärr) nödvändiga saker som klottersanering, städning och tänd gatubelysning. Detta i landet med högst skatt i världen. Det är så man tror att det är ett skämt. Man blir nästan förtvivlad bara man tänker på hur vanskött landets ekonomi måste vara när man inte har råd med så pass basala saker som dessa.

Här städar de gatorna ganska ofta (även på lördags och söndagar, hör och häpna). Problemet är bara att folk fortsätter att kasta skit överallt. Vi har ett ganska stort praktiskt gymnasie på samma gata som jag bor. Enda gången rabatterna (och gatorna) är rena och fina är på sommaren när ungjävlarna inte är här. Gatorna blir dock fyllda med en massa skit igen under turistsäsongen. Vet inte hur många gånger jag har fått vråla på båda svenska och framförallt brittiska turister att inte kasta en massa skräp och att sluta pissa på gatorn (och i kanalerna). Lyckligtvis så har de börjat bli ganska aggressiva med att ge ut 140e i böter till dessa kålhuvuden.

Permalänk
Medlem

Hästtransport, i synnerhet släpvagnarna, vad är det som får dessa förare att tro att inga hastighetsbegränsningar gäller dom?

Permalänk
Inaktiv

Folk som blandar ihop "dom, de och dem" på forum

Permalänk
Skrivet av anon201296:

Folk som blandar ihop "dom, de och dem" på forum

Dom är okunniga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flexiblus:

Dom är okunniga

Dom har du i en domstol.

Permalänk
Medlem

Folk som inte flyttar på sig på gång o cykelbanan när jag kommer på min moppe trots att jag tutat två gånger...

Folk som inte blinkar när de ska svänga (oftast BMW Audi Merca)

Visa signatur

Chassi: Antec GX500 / HDD: WD blue 1TB / SSD: WD Blue 250GB / CPU: R5 3600 @ 4,2 Ghz / GPU: XFX Radeon RX 5600 XT THICC II PRO / Kylning: Wraith Stealth och 3st i chassit 2xpush 1xpull / PSU: Seasonic Core GC 500 / MB: B450A Pro Max / RAM: Corsair Vengance 2x8GB 3200 Mhz / OS: Win10 Home / Mus: Logitech G300 / TB: HP PR1101U / Ljud: Logitech Z906 och Arrogant bastard hurricane / Skärm: BenQ GW2470HE / Macbook late 2006 med Ubuntu /