Swish låter användare driva in betalningar

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Det jag syftade på är att det finns betydligt lättare sätt att lura till sig pengar. Lägg upp en annons på valfritt ställe på en populär pryl billigt, ta emot några betalningar. Att skicka ut "Hej mamma, ge mig pengar" till en person åt gången känns jättedrygt i jämförelse.

Visst finns det mycket lättare sätt att lura till sig pengar, men anledningen till att jag tror att detta kommer hända är det som jag skrev i detta inlägg om försök till bedrägeriet genom en släktings fb konto. Då handlade det om att ta sig tid att skriva meddelande till alla släkt/vänner på fb och sedan sitta och chatta med alla. Jag försökte fråga massa kontrollfrågor för att se vad personen svarade, och den i andra änden tog sig tid att leta upp frågorna på olika sätt. Frågorna handlade b.la. om släkten och vänner. Och min syster ställde också frågor för att se, och samma där.

Tiden jag skrev med denna person va ca 22.30-00.30 i perioder så det var inte några kvicka meddelande bara. Detta var för att lura oss att Swisha en summa under 400:-. Så det finns bedragare som lägger mycket tid för väldigt lite pengar.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Avstängd

Jag ser inte problemet riktigt, Swish (eller snarare BankID) visar ju klart och tydligt vem som är mottagaren av pengarna, ska man begränsa sina bedrägeriförsök till mammor till de som har samma namn som en själv så blir det inte så många och man kommer behöva lägga en massa tid på research. Sen är folk inte riktigt så godtrogna som en del här verkar tro. Äldre speciellt brukar vara väldigt misstänksamma mot alla tekniska saker och vågar knappt godkänna typ Facebooks användaravtal utan att kolla med en "expert" (yngre släkting). Däremot har de en tendens att vara lättlurade av trevliga personer på telefon och liknande.

Permalänk
Medlem

"Möjligheten att kunna påminna eller be om en betalning har varit efterlängtad av Swish-användarna länge"

Ehhhh... näe va. Tror inte en sekund på att "användarna" längtat efter tiggeri och indrivning via Swish. Småkriminella och organiserad brottslighet kanske. Kul för dem att Swish erbjuder en ny väg att lura/hota folk på pengar utanför Skatteverkets råmärken.

Seriöst, vilket sabla jidder. Heja Sverige!

Permalänk
Medlem

Ja, det här känns som en mycket märklig funktion. Ser faktiskt inte alls vad syftet är. Öppnar mest för problem

Permalänk
Medlem
Skrivet av dpanter:

"Möjligheten att kunna påminna eller be om en betalning har varit efterlängtad av Swish-användarna länge"

Ehhhh... näe va. Tror inte en sekund på att "användarna" längtat efter tiggeri och indrivning via Swish. Småkriminella och organiserad brottslighet kanske. Kul för dem att Swish erbjuder en ny väg att lura/hota folk på pengar utanför Skatteverkets råmärken.

Seriöst, vilket sabla jidder. Heja Sverige!

Hahaha .

Föreställer mig nu tiggarna utanför Coop, City Gross, ICA, Willys m.m. som står/sitter där, men nu istället med sina telefoner och tigger via Swish.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

@Lagers: Kanske dags att lära sig att läsa vad man signerar då, ingen annans fel att man inte läser vad man signerar.

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dax:

@Lagers: Kanske dags att lära sig att läsa vad man signerar då, ingen annans fel att man inte läser vad man signerar.

Självklart ska man läsa vad man signerar, men för äldre som blir nervösa så fort de ska göra något med en mobil så blir det inte lätt. Det känns så lätt för oss som kan datorer och vuxit upp med teknik. Och många äldre blir mer eller mindre tvingade att använda teknik de har svårt att hantera.

Sedan kan det vara förfarandet innan som gör att man går på saker, precis som när man blir lurad att skriva på något på papper eller på andra sätt. Nu blir det bara enklare att lura en del eftersom de inte förstår teknik och blir nervösa och inte tänker efter, precis som när man stressar på en underskrift på papper.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem

Känner en vän i 30-årsåldern som riskerar att få stora problem med det där. Hon kan göra saker i ren reflex utan att tänka ibland, speciellt om hon sovit dåligt eller är stressad. Däremot är hon efterklok och öppen med när det gått fel för henne. Kan bara säga att all denna nya "enkla" teknik gör livet bara värre, då det ökar stressnivån över att saker ska gå fel. Även jag som vän har vaknat mitt i natten i ångest över att något gått helt galet, för mig eller henne. Detta då jag ibland behövt rycka in för att något gått, just, snett... Det blev mycket värre efter att AF tvingade henne att skaffa BankID. Annars har hon varit klok att hålla sig på avstånd från alla "livsförenklande" tramssaker.

Men som vissa resonerar så kanske det vore läge att få henne som så många andra i hennes situation omyndigförklarade. De passar ju inte in i samhällets perfekta mall - trots att hon har flera års universitetsstudier i bagaget och är flitig och social. Det räcker alltså inte med att hon har svårt att få jobb och skaffa sig en dräglig tillvaro för att hon får problem av stress - hon ska tas ifrån sitt självbestämmande också... Fy vilken vidrig attityd vissa har mot människor och dess brister.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Balconette:

Känner en vän i 30-årsåldern som riskerar att få stora problem med det där. Hon kan göra saker i ren reflex utan att tänka ibland, speciellt om hon sovit dåligt eller är stressad. Däremot är hon efterklok och öppen med när det gått fel för henne. Kan bara säga att all denna nya "enkla" teknik gör livet bara värre, då det ökar stressnivån över att saker ska gå fel. Även jag som vän har vaknat mitt i natten i ångest över att något gått helt galet, för mig eller henne. Detta då jag ibland behövt rycka in för att något gått, just, snett... Det blev mycket värre efter att AF tvingade henne att skaffa BankID. Annars har hon varit klok att hålla sig på avstånd från alla "livsförenklande" tramssaker.

Men som vissa resonerar så kanske det vore läge att få henne som så många andra i hennes situation omyndigförklarade. De passar ju inte in i samhällets perfekta mall - trots att hon har flera års universitetsstudier i bagaget och är flitig och social. Det räcker alltså inte med att hon har svårt att få jobb och skaffa sig en dräglig tillvaro för att hon får problem av stress - hon ska tas ifrån sitt självbestämmande också... Fy vilken vidrig attityd vissa har mot människor och dess brister.

Frågan är hur man ens klarar av att leva i ett samhälle om man inte kan hantera denna typ av saker. Om en tiggare på stan ber henne om pengar, säg en tusenlapp, ger hon bara den det då? Om hon får en faktura på något hon inte känner igen, betalar hon den bara då? Om någon säger åt henne att hoppa ner för ett stup, gör hon det då? Om inte så kan nog klara av att inte skicka pengar till någon som begär det.

Sen är väl frågan om denna över huvud taget kommer att användas för tiggeri eller bedrägeriförsök. Den är såpass begränsad och spårbarheten är väldigt hög, så det är ingen effektiv metod. Mycket enklare att skicka ut spam via epost och tigga pengar eller försöka luras liksom, man slipper göra research, man kan få stora summor till skillnad från här, och förstås mycket mindre jobb.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Frågan är hur man ens klarar av att leva i ett samhälle om man inte kan hantera denna typ av saker. Om en tiggare på stan ber henne om pengar, säg en tusenlapp, ger hon bara den det då? Om hon får en faktura på något hon inte känner igen, betalar hon den bara då? Om någon säger åt henne att hoppa ner för ett stup, gör hon det då? Om inte så kan nog klara av att inte skicka pengar till någon som begär det.

Sen är väl frågan om denna över huvud taget kommer att användas för tiggeri eller bedrägeriförsök. Den är såpass begränsad och spårbarheten är väldigt hög, så det är ingen effektiv metod. Mycket enklare att skicka ut spam via epost och tigga pengar eller försöka luras liksom, man slipper göra research, man kan få stora summor till skillnad från här, och förstås mycket mindre jobb.

Problemet är alla dessa "snabba" och "enkla" metoder som gör intåg i våra liv. Fakturor ger en eftertänksamhetsmarginal som i hennes fall är nog så värdefull men en uppmaning från telefonen "gör det här" snabbt och problemfritt - ge bara en liten kråka med ditt BankID - tar effektivt bort den marginalen. Sen intressant att du nämnde tiggare, hon går sällan förbi en tiggare utan att ge någonting, men det handlar bara om småsummor då. Hon har en väldig empati. Kanske beror på att Cash is King - att vi evolutionärt instinktivt lärt oss att värdera vad vi ger bort fysiskt - och att det skulle bli problematiskt för henne om tiggeriet övergick till mobilbetalningar.

Att någon skulle få henne att hoppa från ett stup tvivlar jag skarpt på, återigen kanske då våran instinktiva del av hjärnan lär larma att något är fel. Åtminstone känner jag inte henne så. Klok människa och så, men ibland hamnar handling före eftertänksamhet. Värre blir det ju snabbare någonting är.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av snajk:

Frågan är hur man ens klarar av att leva i ett samhälle om man inte kan hantera denna typ av saker. Om en tiggare på stan ber henne om pengar, säg en tusenlapp, ger hon bara den det då? Om hon får en faktura på något hon inte känner igen, betalar hon den bara då? Om någon säger åt henne att hoppa ner för ett stup, gör hon det då? Om inte så kan nog klara av att inte skicka pengar till någon som begär det.

Sen är väl frågan om denna över huvud taget kommer att användas för tiggeri eller bedrägeriförsök. Den är såpass begränsad och spårbarheten är väldigt hög, så det är ingen effektiv metod. Mycket enklare att skicka ut spam via epost och tigga pengar eller försöka luras liksom, man slipper göra research, man kan få stora summor till skillnad från här, och förstås mycket mindre jobb.

Och det andra argumentet är ju att de personer som utgör denna extrema lilla minoritet som inte klarar av att ha BankID ska styra vad vi andra ska kunna göra och ha tillgång till.

Vi har ju bilar trots att inte alla får/kan framför ett fordon. Ser ingen skillnad

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lagerlöf:

Och det andra argumentet är ju att de personer som utgör denna extrema lilla minoritet som inte klarar av att ha BankID ska styra vad vi andra ska kunna göra och ha tillgång till.

Vi har ju bilar trots att inte alla får/kan framför ett fordon. Ser ingen skillnad

Ja, och bankid är väl inte problemet här utan swish. Bankid är viktigt för en del saker, men swish går ju utmärkt att leva utan. Svårt att gå på loppis nuförtiden kanske, men det är smällar man får ta (eller så får man ta med en bekant).

Permalänk
Medlem

Nu har det gått två veckor, har ni allihopa blivit scammade ännu?