SVT sänder dokumentären "Vem är rädd för Huawei?"

Permalänk
Melding Plague

SVT sänder dokumentären "Vem är rädd för Huawei?"

Dokumentären utforskar Huaweis resa till att bli en av världens största teknikbolag, och misstankarna mot bolaget och dess teknik.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

Innan du kommenterar vill vi påminna om vår policy för politiskt innehåll och diskussioner i forumet! Avsteg från dessa riktlinjer kommer resultera i raderade inlägg och vid upprepade överträdelser är både tillsägelser och avstängningar aktuella. Detta gäller i synnerhet de som väljer att gå till personangrepp och bidra till dålig stämning istället för att diskutera sakligt.

I korthet innebär detta att vi endast tillåter diskussioner som berör de ämnen med direkt teknikkoppling som står SweClockers gemenskap nära och att man, precis som alltid, ska hålla sig till ämnet. Det hela är inte svårare än att vi förväntar oss sakliga diskussioner som håller sig till ämnet och som förs med ömsesidig respekt mot varandra.

Till dess att vi känner att vår policy fungerar lämnar vi öppet för att låsa nyhetsdiskussioner som dessa när ingen redaktör eller moderator finns tillgänglig för att hålla koll.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Entusiast

Tesla har ju som policy att inte ta patent på sin teknik. Musk antydde ganska tydligt att det beror åtminstone delvis på Kina. Patent bygger ju på att man kan lita på att stater och organisationer respekterar IP, men om ett helt land går rogue kan de ju utnyttja patentsystemet emot sig självt. Många hoppar därför patent om de faktiskt vill hålla något hemligt. Även Coca-cola agerar på liknande vis med sitt recept, även om det även gällde långt innan telekombolagen

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Såg dokumentären igår och min största reflektionen var hur människor idag låter sina folkvalda bygga/installera rikstäckande övervakningssystem. Dessutom system som grundar sig i idén att individen ska socialt övervakas dygnet runt med en AI som avgör om personen kan tänkas dölja något eller agerar misstänksamt.
Att sedan, enligt dokumentären, Huawei har lyckats med sin marknadsföring av den typen av system är det bara att applådera åt. Deras övervakning är nu insåld på varenda kontinent.

Visa signatur

MSI K9N SLI Diamond | MSI Diamond HDMI 7600GT | AMD X2 4200+ | 1GB Kingston HyperX| 32" LG 5000:1 screen | Asus EeePC 701

Permalänk
Avstängd

Det är i stort sett bara västerländska länder som följer patent och copyright lagar. Kineska företag inom IT o telecom eller dator spel eller har att göra med något inom kommunikation, är kända för att vara spioner för den kinesiska Kommunistpartiet.

Tagit bort onödig politik /Vzano - Moderator
Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

Dags att börja vara misstänksam mot Kina nu.
Kinas skurkmetoder borde ha uppmärksammats för decenier sen så kunde dom fortsätta olda ris eller vad dom gjorde.
Det här är helt och håller västerländsa företag och deras ägares girighet. Som man bäddar får man ligga.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Ska bli intressant att se. Finns det någon trovärdig artikel som kommenterat dokumentären så att man kan få en bättre inblick i om informationen som tas upp ger en bra och objektiv bild?

Inser att den svenska titeln är en översättning från Qui a peur de Huawei men det är lite tröttsamt att allt idag beskrivs som rädsla. Det verkar inte finnas nyans för att vara bekymrad eller tycka att något är problematiskt, utan då är man rädd för det.

Permalänk
Medlem

Samma SVT som köpte in CCP's turistbyrås dokumentär om det lyckliga Tibet och informationsfilmen om Hare Krishna-rörelsen. Man bör nog vara kritiskt tänkande när det gäller all media, även när det passar ens agenda.
Personligen tror jag att Trumps kampanj mot Huawei och Kina missar målet rejält, men om man tycker att IP och digital konsumption bara är en fluga så är det ju bra att Huawei får en spark i baken och får sin app-store att fungera, sånt där ger inga riktiga pengar som Hilton-hotell och olja.

Permalänk
Medlem

Nu tror jag inte att konflikten mellan USA och Kina har något egentligt med patenten att göra, men det händer ju mellan de flesta länder att det ställs krav om att öppna upp patent, för att exempelvis en stororder med statlig anknytning skall godkännas.
Skall se dokumentären när jag hinner, men hoppas att eftersom den är fransk att de inte bara ser till påståenden som kommer ifrån den amerikanska staten utan har fler källor.

Permalänk
Lego Master

Ur ett tekniskt perspektiv, har man hittat några bevis för att Huaweis hårdvara rapporterar konstigheter till IP-adresser som inte har i nätet där de installerades att göra? Kan man datamina deras styrsystem för att hitta subrutiner som inte fyller något operativt syfte?

Förutom de rent politiska misstankarna om ägandeskap osv, har man några hårda bevis för något?

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Inser att den svenska titeln är en översättning från Qui a peur de Huawei men det är lite tröttsamt att allt idag beskrivs som rädsla. Det verkar inte finnas nyans för att vara bekymrad eller tycka att något är problematiskt, utan då är man rädd för det.

Jag skulle tro att det syftar på Who's afraid of the big bad wolf mer än rädsla i sig, men jag är med på vad du menar.

Ska för övrigt bli intressant att se denna dokumentär, och får hoppas att den är någorlunda objektiv.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Det här är lite märkligt beteende också om det stämmer.

https://www.svt.se/nyheter/snabbkollen/tidning-huawei-hotade-...

Ska kolla igenom dokumentären. Intressant att få lära sig lite mer om teknik på kuppen

Visa signatur

Dator: Fractal Design 650w modulär - Piledriver FX8350 + Arctic Cooling Freezer Xtreme Rev 2 - 4x2 gb Corsair Dominator 1866 mhz 9-9-9-24 - 1x 500 gb sataII, 1x640 Western Black Caviar, 1x Crucial m4 128 GB SSD - Fireface UCX (ljudkort) - SAPPHIRE Radeon HD7870GHZ (överclockat) - ASUS någonting lite över medelklass, 3 st 120mm chassifläktar Windows 8.1 x64

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Ur ett tekniskt perspektiv, har man hittat några bevis för att Huaweis hårdvara rapporterar konstigheter till IP-adresser som inte har i nätet där de installerades att göra? Kan man datamina deras styrsystem för att hitta subrutiner som inte fyller något operativt syfte?

Förutom de rent politiska misstankarna om ägandeskap osv, har man några hårda bevis för något?

Man kan tycka att det väl borde gå att skaka fram någon form av bevis genom att lagra och scanna igenom ALL trafik in och ut ur en Huawei-pryttel (exempelvis den stora feta switchen här i stan som jag via min Telenor-fiber är ansluten till) under lång tid, för att åtminstone kunna avgöra om det förekommer trafik som verkligen inte borde finnas där. Men det kanske är knepigt rent rättsligt, pga potentiell integritetskränkning och otillåten avlyssning.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Personligen är jag inte orolig det minsta för Huaweis produkter eller liknande.
Hade gärna använt Huawei idag men avsaknaden av Google tjänster är en dealbreaker.

Har viktigare saker i livet att bry mig om än något sådant trams.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det är viktigt att ta avstånd från Kinesiska bolag i så stor utsträckning som är möjligt i dagens samhälle. Det är skillnad på demokrati och diktatur. Huawei i Kista som ligger kort avstånd från Ericsson hör jag historier om hur det aktivt måste arbeta på Ericsson med att förhindra industrispionage. (själv tror jag inte de lyckas förhindra allt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrAdde:

Tesla har ju som policy att inte ta patent på sin teknik. Musk antydde ganska tydligt att det beror åtminstone delvis på Kina. Patent bygger ju på att man kan lita på att stater och organisationer respekterar IP, men om ett helt land går rogue kan de ju utnyttja patentsystemet emot sig självt. Många hoppar därför patent om de faktiskt vill hålla något hemligt. Även Coca-cola agerar på liknande vis med sitt recept, även om det även gällde långt innan telekombolagen

Verkar ju inte stämma alls dock?

https://patents.justia.com/company/tesla

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Åsa-Nisse:

Tesla har patent på vissa saker, men de är öppna. Mer kritiska affärshemligheter patenteras inte.
https://www.tesla.com/blog/all-our-patent-are-belong-you?redi...

Ska försöka hitta intervjun där Musk tar upp detta, kan ha varit den senaste med Joe Rogan.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Kina använder sina elektronikjättar till att spionera, och det är inget "Hur ser Kalles surfvanor ut?", utan det används till att bland annat spåra politiska flyktingar i andra länder. Huawei har även aktivt hjälpt andra diktaturer att spionera på politiska motståndare. Apple å andra sidan hjälper inte ens FBI med att låsa upp terroristers telefoner. Vilket företag vill man ha mest att göra med?

Kinas politiska makt har dessutom vuxit kraftigt på sistone, vilket i sin tur har visat sig göra Kina till ett större hot, och pga att det finns folk som inte bryr sig om annat än billig teknik. För varje krona man ger till en diktatur, vare sig det är direkt eller indirekt, så bidrar man till att upprätthålla diktaturen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Avstängd

Snarare "rädd" för Kinas kommande decennieplaner då de arbetar genom femårsplaner. Huawei är bara ett ofrivilligt kugghjul, precis som typ alla andra kinesiska företag, i deras planer i och med styrelseskicket i landet.

Sedan är det lite "skylla sig själv" för omvärlden som förlitat sig alldeles för länge på billig tillverkning från Kina. Även "vi" konsumenter är att skylla på då vi snålat in för mycket istället för att sakta men säkert stöttat inhemsk produktion & försäljning.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem
Skrivet av MarkSix:

@_Merc_:
Hur var det nu med politiska inlägg??
Först läser jag loevets inlägg om förhållnings reglerna i tråden och sedan kommer jag till ditt inlägg... hmmm?

Känns konstigt dock av swec att lyfta fram dokumentären som heter "Vem är rädd för Huawei?" Bara namnet är ju politiskt laddat och en stor del av dokumentären.

Känns orelevant att prata om smådelar av dokumentären om resten censureras. Ta inte upp den alls då.

Nästa artikel: Kinesiska makter bakom Tiktok, (Ni får inte prata om Kina!)

Lite kinastuk på det hela

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Vi köpte 2 surfplattor och 4 mobiler innan allt snack kom igång, men nu är det tvärstopp, åtminstone intill dess att detta fått en opartisk bedömning (om nu det ens är möjligt). Bra kvalitet o/e prisvärt spelar noll roll, andra värden såsom vår demokrati måste värnas i första hand. Men vad vet man egentligen om övriga kinesiska företag, gäller det inte att vara misstänksam även gentemot dessa? Möjligen är det väl så att Huawei är det företag som är största hotet pga deras 5G.

Permalänk
Lyxfällan 🎮

@Ceogar: SVT:s översättning av den franska dokumentären lyder "Vem är rädd för Huawei", och då dokumentären visas på SVT:s streamingtjänst är det deras titel vi använder. Den formuleringen ska inte på något sätt göra det omöjligt för SweClockers medlemmar att diskutera frågan sakligt utan extrema sidospår eller personangrepp, men då sådana kommentarer dykt upp andra gånger vi täckt Huawei i någon form behövde påminnelsen om vår policy runt politiska diskussioner lyftas i den här tråden.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Känns konstigt dock av swec att lyfta fram dokumentären som heter "Vem är rädd för Huawei?" Bara namnet är ju politiskt laddat och en stor del av dokumentären.

Känns orelevant att prata om smådelar av dokumentären om resten censureras. Ta inte upp den alls då.

Nästa artikel: Kinesiska makter bakom Tiktok, (Ni får inte prata om Kina!)

Lite kinastuk på det hela

Nog bra att alla ser dokumentären, för att därefter kunna ta ställning. Det är väl ett lovvärt initiativ av SweC, tycker åtminstone jag.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Skrivet av Shudnawz:

Ur ett tekniskt perspektiv, har man hittat några bevis för att Huaweis hårdvara rapporterar konstigheter till IP-adresser som inte har i nätet där de installerades att göra? Kan man datamina deras styrsystem för att hitta subrutiner som inte fyller något operativt syfte?

Förutom de rent politiska misstankarna om ägandeskap osv, har man några hårda bevis för något?

Vad jag förstår handlar västvärldens skepsis mot Huawei inte nödvändigtvis om att företaget redan har bakdörrar i sina befintliga produkter, utan om farhågor om att Kina kan komma att utnyttja Huaweis position i framtiden, såsom vid en potentiell "skarp" konflikt. Eftersom Huawei är kinesiskt och därmed per automatik har band till den kinesiska regeringen kan de exempelvis tvingas installera bakdörrar i mjukvaruuppdateringar eller avslöja svagheter som sedan kan användas för att spionera eller sabotera andra länders digitala infrastruktur.

Samma argument kan dock användas mot vilket företag som helst med särskilda relationer till länder och regeringar, men just Kina blir extra känsligt eftersom det pågår en slags lågintensiv konflikt/maktkamp med framförallt USA, vilket även riskerar att involvera Europa och resten av världen.

Jämför med debatten om det ryska köpet av en svensk hamn. Där handlade det inte heller om att hamnen (i nuläget) skulle användas till någonting uppenbart fuffens utan snarare om risken för att Ryssland skulle kunna komma att utnyttja denna i sina intressen. Den debatten hade nog aldrig ägt rum om det t.ex. handlade om ett norskt företag.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

*Tråd rensad*

Håll inläggen inom samtalsämnet utan onödig politik.

Vänligen kontakta oss om ni har frågor om modereringen.

/Vzano, Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Personligen är jag inte orolig det minsta för Huaweis produkter eller liknande.
Hade gärna använt Huawei idag men avsaknaden av Google tjänster är en dealbreaker.

Har viktigare saker i livet att bry mig om än något sådant trams.

Är skillnaden mellan demokrati och diktatur trams för dig? Vilket ju är den fundamentala farhågan gällande Huaweis förehavanden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NutCracker:

Är skillnaden mellan demokrati och diktatur trams för dig? Vilket ju är den fundamentala farhågan gällande Huaweis förehavanden.

Och vad har diktatur eller demokrati med att jag använder Huawei att göra? Absolut inget.
Eller du menar att Sverige ska bli en diktatur bara för folk använder Huawei produkter? Det vore väl rätt intressant om det skulle hända dock

Så som sagt, jag har viktigare saker i mitt liv att bry mig om än oron att jag använder Huawei produkter, eller produkter ifrån Kina över lag.
Så ja, trams.

Permalänk
Medlem

Textremsan till bild fyra är intressant: "Kina har stulit västerländsk teknik från början-"
Kanske meningen fortsätter "- inklusive bakdörrar."?

Skrivet av MrAdde:

... Många hoppar därför patent om de faktiskt vill hålla något hemligt.

Hägglunds har valt det gällande midjestyrningen till deras bandvagnar. Bättre att låta konkurrenterna själva försöka lista ut varför de fungerar så bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Dags att börja vara misstänksam mot Kina nu.
Kinas skurkmetoder borde ha uppmärksammats för decenier sen så kunde dom fortsätta olda ris eller vad dom gjorde.
Det här är helt och håller västerländsa företag och deras ägares girighet. Som man bäddar får man ligga.

Du glömde att nämna konsumenternas girighet vilket detta forum har bevisat i många trådar så konsumenterna har en stor skuld i detta

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Och vad har diktatur eller demokrati med att jag använder Huawei att göra? Absolut inget.
Eller du menar att Sverige ska bli en diktatur bara för folk använder Huawei produkter? Det vore väl rätt intressant om det skulle hända dock

Så som sagt, jag har viktigare saker i mitt liv att bry mig om än oron att jag använder Huawei produkter, eller produkter ifrån Kina över lag.
Så ja, trams.

Se gärna dokumentären, den berikar dig med anti-trams. Men visst, det förutsätter ett öppet sinne samt att du kan avsätta en stund av din dyrbara tid (du verkar ju i varje fall hinna med att följa upp tråden;)