Permalänk
Medlem

Dra nätverkskabel i vägg

Hej
Vi ska snart flytta in i vårat nya hus, då de är ett hus från 70talet så finns inga nätverks uttag. Eftersom jag inte är jätte bra på hur nätverk ska dras så tänkte jag be om eran hjälp. Allt ska dras från fiber boxen i huset (i väggen) , i varje rum på övervåningen ska de vara dubbeluttag. Jag hade tänkt å ha en patchpanel vid fiber boxen.
Vad kan behövas inhandlas?
Räcker det med 2 kablar till varje rum?
Har läst om patch kabel (vad de nu e) är de nått som ska dras upp till rummen oxå?
Sen är Clas ohlsons grejer nått ni kan rekommendera?
Tacksam för svar🤘

Permalänk
Medlem

Patchkabel är samma sak som flerkardelig kabel som är flexibel och klarar av att böjas och rullas osv, den använder du från uttag till apparat. För fast installation i vägg och dylikt har man oftast fåkardelig (enkardelig?) installationskabel, den är styvare och klarar inte av att böjas om flera gånger, men det gör den ju inte när det är en fast installation. Installationskabel bör teoretiskt ge bättre elektriska signalegenskaper över längre avstånd, men jag är osäker om det är något man märker av över huvud taget

2 uttag bör räcka gott i varje rum. Det har jag haft i båda senaste lägenheterna jag bott i, och aldrig har jag känt ett behov av fler. I så fall är det inte svårt att sätta en switch där man har många apparater som ska kopplas upp

Visa signatur

Ryzen 7600X - Geforce RTX 4080 - Custom Loop - Samsung 34" Ultra Wide
Intel i7 9700K - Radeon VII

Permalänk
Medlem

2 uttag borde räcka per rum men det räcker med att du drar en kabel per rum.
Behöver du fler så är det bara att sätta in en switch i rummet. Använd något liknande denna: https://www.google.com/search?q=datauttag+2xcat6&oq=datauttag...

Glöm inte använd cat 6 (eller kanske t.o.m cat 7?) certade grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiddy:

2 uttag borde räcka per rum men det räcker med att du drar en kabel per rum.
Behöver du fler så är det bara att sätta in en switch i rummet. Använd något liknande denna: https://www.google.com/search?q=datauttag+2xcat6&oq=datauttag...

Glöm inte använd cat 6 (eller kanske t.o.m cat 7?) certade grejer.

Ok hur funkar de med 2 uttag å en kabel?
Ja cat 6 e tanken att jag ska ha👍

Permalänk
Protectera AB

Nej, du måste ha en kabel till varje uttag. Du drar alltså dubbel till varje rum och till patchpanelen. Använd installationskabel.

Visa signatur

protectera.se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magic199:

Ok hur funkar de med 2 uttag å en kabel?
Ja cat 6 e tanken att jag ska ha👍

När du ändå drar kablar, dra minst 2st i VP-rör eller flexslang 22mm. änvänd gärna en kabel av bättre kvalité (solid koppar) oftast lite dyrare 100m = ca:5-600kr
Det finns flera anledningar:
1: har du mer än 1 enhet så slipper du sätta upp extra switch i det rummet. typ Datorn + NAS?
2: Har du exempelvis TV via fibernätet så ligger den oftast separerad från vanliga datatrafiken, för att slippa mycket problem kan det vara skönt att det bara "fungerar" genom att öronmärka ett uttag för detta ändamål.
3: Redundans, när du ändå drar kabeln så är det... inte mycket extra kronor/jobb för att få igenom 2 istället för 1 kabel. Skönt att ha ett extra uttag.
4: Varför ska du välja solid koppar kabel?, mer framtidssäker och mindre störningar. Du har exempelvis möjligheten att i framtiden nyttja samma kablar för exempelvis PoE (Power over Ethernet) alltså strömförsörja elektroniken via nätverkskabeln -om du skulle önska det.

*Edit*Egentligen kräver det dock att man använder FTP istället för UTP kablar, det har med Jordning att göra precis som med vanliga eluttag - fast 24volt

Permalänk

Jag har inte hittat billigare kabel än den hos Kjell: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/natverkskablar/ins...
Köp det riktiga slitsverktyget direkt, det billiga i plast slits ut efter 2 uttag.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem

@tomas_protectera: installations kabel e de samma som dom tipsat om här lr är de något annat? E fan helt nollad på detta😅

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magic199:

@tomas_protectera: installations kabel e de samma som dom tipsat om här lr är de något annat? E fan helt nollad på detta😅

Ja installationskabel är samma som kallas enkardelig ovan. Och det är sån kabel man har mellan patchpanel och uttag.

Permalänk

@Magic199:
Installationskabel = enkardelig. Kontakteras i nätverksuttag eller patchpanel.
Patchkabel = flerkardelig och därmed lättböjlig. Kontakteras med kontakter och kopplas mellan nätverksuttag/patchpanel och enheter.

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magic199:

@tomas_protectera: installations kabel e de samma som dom tipsat om här lr är de något annat? E fan helt nollad på detta😅

Installationskabeln är oftast mantlad och extra tjock så den är lite svårare att böjja. Tanken är att den ska vara mer tålig mot störningar och hålla en längre tid.
Något i denna stil: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/natverkskablar/ins...
Jag skulle kanske välja vit istället. Eller grå. Men dras det i väggarna/rör så kvittar det. Sen monterar du ett uttag i varje ände. , ev patchpanel i ena änden där du samlar allt och sedan uttag i den ände som är mot enheterna.
Dvs du ska inte montera RJ45or på den, det går men kan vara bökigt. Sedan ifrån uttagen så drar du en s k patchkabel till din enhet. På de sättet så rör du aldrig själva "installationen" utan du belastar å sliter på patchkabeln i sig som är enkel och billig att byta ut vid behov.

Patchkabel = https://www.kjell.com/se/sok?q=patchkabel
Dvs i princip vilken färdigkontakterad kabel som helst.

Patchpanel = https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...
Till det så använder man keystones = https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...

Det är en standard som passar ihop. Du kan montera dem på kabeln utan verktyg (tålamod endast) och sedan klickar du i dem i patchpanelen. Det finns keystones för flera olika uttag: Nätverk, hdmi, coax etc

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magic199:

@tomas_protectera: installations kabel e de samma som dom tipsat om här lr är de något annat? E fan helt nollad på detta😅

Fast kabel, installationskabel, enkardelig är samma sak. Använder du mellan uttag och patchpanel.

Jag hade skaffat verktygsfria uttag, det som ofta kallas keystone. Mycket smidigare att installera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Installationskabeln är oftast mantlad och extra tjock så den är lite svårare att böjja. Tanken är att den ska vara mer tålig mot störningar och hålla en längre tid.
Något i denna stil: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/natverkskablar/ins...
Jag skulle kanske välja vit istället. Eller grå. Men dras det i väggarna/rör så kvittar det. Sen monterar du ett uttag i varje ände. , ev patchpanel i ena änden där du samlar allt och sedan uttag i den ände som är mot enheterna.
Dvs du ska inte montera RJ45or på den, det går men kan vara bökigt. Sedan ifrån uttagen så drar du en s k patchkabel till din enhet. På de sättet så rör du aldrig själva "installationen" utan du belastar å sliter på patchkabeln i sig som är enkel och billig att byta ut vid behov.

Patchkabel = https://www.kjell.com/se/sok?q=patchkabel
Dvs i princip vilken färdigkontakterad kabel som helst.

Patchpanel = https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...
Till det så använder man keystones = https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...

Det är en standard som passar ihop. Du kan montera dem på kabeln utan verktyg (tålamod endast) och sedan klickar du i dem i patchpanelen. Det finns keystones för flera olika uttag: Nätverk, hdmi, coax etc

Så om jag fattar detta rätt nu, patchpanel-installation kabel i vägg-uttag i rum-patch kabel till enhet?
Keystone verkar ju smidigt👍 tålamod har man ju massor av så😅

Permalänk
Medlem

Jag hade definitivt dragit Cat 6a kabel.
Den är certifierad för 10 Gbit/s så när detta blir standard så slipper man dra om kabeln.
Den kostar lite mer.
Det finns även en CAT 8 standard men den är inte avsedd för hushåll.
Kan också vara idé att skaffa en nätverkstestare så vet man att man kopplat rätt.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Ytterligare en bra idé med att ha dubbla uttag och dubbla kablar är att man då även kan patcha tillbaka till panelen om man av någon anledning tex vill ha routern med wifi etc i ett specifikt rum, men att övriga uttag ska hänga efter routern. Rent nätverksmässigt är ju routern i exemplet då före alla uttag men fysiskt på en annan plats. Kan vara bra om man tex vill ha uttag för tv efter routern men ej har plats i mediaskåp etc.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Vill bara säga att du måste ha ett registrerat företag med kundkonto hos Ahlsell för att få handla där

Visa signatur

Dator: Lian Li Q58 White | Seasonic Focus SGX 650W | ASUS ROG STRIX B450-I GAMING | AMD Ryzen 7 5700X | Gigabyte GeForce RTX 2080Ti 11GB Windforce 3 | EK-AIO 240 D-RGB | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 | Seagate FireCuda 510 SSD 2TB M.2 | Kingston A2000 1TB M.2|

Permalänk
Medlem

Hej, kan man få låna tråd lite snabbt?
Drar också kabel just nu.
Kan jag sätta dubbeluttag på inkommande i hallen. Bygla den med en kort kabel och sedan dra vidare kabel till ett enkeluttag i vardagsrummet som sedan går till en router? Förstår ni hur ja menar?
Alltså från vägg in i dosa>ut>in i samma dosa>ut från andra kopplingsplinten till kabelkanal>vardagsrums uttag>router.

Vill göra så här för att jag vill inte ha router i hallen.
Sitter redan ett dubbeluttag i hallen av någon anledning (inkommande). Tänkte dock byta det för det har gulnat.
Taaaack

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av carll:

Hej, kan man få låna tråd lite snabbt?
Drar också kabel just nu.
Kan jag sätta dubbeluttag på inkommande i hallen. Bygla den med en kort kabel och sedan dra vidare kabel till ett enkeluttag i vardagsrummet som sedan går till en router? Förstår ni hur ja menar?
Alltså från vägg in i dosa>ut>in i samma dosa>ut från andra kopplingsplinten till kabelkanal>vardagsrums uttag>router.

Vill göra så här för att jag vill inte ha router i hallen.
Sitter redan ett dubbeluttag i hallen av någon anledning (inkommande). Tänkte dock byta det för det har gulnat.
Taaaack

Du kan dra och koppla kablarna hur du vill så länge topologin blir riktig så vill du koppla vidare via en patch så går det. Udda koppling men tekniskt möjlig.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kuzefix:

Vill bara säga att du måste ha ett registrerat företag med kundkonto hos Ahlsell för att få handla där

Aa de e inga problem, känner en som har konto där👍
men kabeln i sig kan den funka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Du kan dra och koppla kablarna hur du vill så länge topologin blir riktig så vill du koppla vidare via en patch så går det. Udda koppling men tekniskt möjlig.

Tusen tack. Jo ja vet. Men vill inte ha routern i hallen och vill fortfarande ha uttag där den kommer in för ev felsökning av leverantör och försäljning av lägenheten. Annat alternativ hade ju varit en skarvdosa i hallen annars

Permalänk
Medlem

Skulle passa mig för Ahlsell. De har ett för byggnadsmaterial för företag typisk upplägg med skyhöga priser om man inte är storkund hos dem.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem

Det ser ok ut. Dock inget proffs. Men jämför priset bara innan beställning

Permalänk
Medlem

För kabel mellan uttag så behöver du solid kabel. Cat6 räcker gott då den tar 10gig upp till 55 meter. Ska du dra enskilda kablar som är längre än 55 meter så kan Cat6a vara värt att fundera på.
Cat6 kabel på Kjell

Ska du bara sätta in passiva uttag så måste du dra 1 kabel per uttag. Detta uttag till exempel kräver två kablar
Om du vill ha fler uttag men fortfarande bara dra en kabel så krävs det en switch.

Från uttagen drar du sedan "mjuk"-kabel(flerkardelig). Finns att köpa färdigkontakterat eller kabel på rulle och crimpa dina egna RJ45.

Jag skulle rekommendera att införskaffa ett kit med crimptång, slitsverktyg och en nätverkstestare för att underlätta för dig. Speciellt så är nätverkstestare behändigt för att slippa testa alla kablar mellan dator och router. Finns på kjell för ca 500:- Verktygskit

Övrigt så dra det i VP-rör eller liknande. Dragfjäder + Smörjmedel gör det hela mycket enklare.

Permalänk
Medlem

Dra cat6a större marginal om du vill plocka ut 10g. Jag har en cat6a och en cat6 dragen samma sträcka 33m och mina juniper switchar vill inte komma upp i 10g med cat6, däremot funkar det fint med 6a. Priset är ingen större skillnad på cat6 och 6a. Det finns tunna 6a kablar som är helt ok, kolla på kjell.

Håller med dra i rör. Hoppa över att göra egen kabel med rj45, väldigt lätt att göra en dålig kabel som de enklare kabeltestarna inte upptäcker fel på. Köp färdig kabel på tex amazon eller fs.com där är det billigt.

Visa signatur

RedHat <3 CentOS <3 OpenSuse <3 FreeBSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magic199:

Ok hur funkar de med 2 uttag å en kabel?
Ja cat 6 e tanken att jag ska ha👍

Det går fint. Du använder bara det sekundära ledarparet till det andra uttaget helt enkelt.

Många lär nu genast vaneprotestera den besparingen. Men realistiskt sett, "ingen" kommer behöva mer kapacitet än så i två uttag i vartenda vanligt rum ändå. Och där man nu någon gång gör det, så är det bara att koppla in en reverserad splitter i båda relevanta ändpunkterna i de paruttagen.

Inte mer än 640kb heller..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magic199:

Så om jag fattar detta rätt nu, patchpanel-installation kabel i vägg-uttag i rum-patch kabel till enhet?
Keystone verkar ju smidigt👍 tålamod har man ju massor av så😅

Installationskabel mellan ändarna. Ena änden patchpanel, andra änden ett uttag.
Sedan använder du vanliga "patchkabel" mellan uttaget->dator och patchpanel->switch.

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fragwolf:

Installationskabeln är oftast mantlad och extra tjock så den är lite svårare att böjja. Tanken är att den ska vara mer tålig mot störningar och hålla en längre tid.
Något i denna stil: https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/natverkskablar/ins...
Jag skulle kanske välja vit istället. Eller grå. Men dras det i väggarna/rör så kvittar det. Sen monterar du ett uttag i varje ände. , ev patchpanel i ena änden där du samlar allt och sedan uttag i den ände som är mot enheterna.
Dvs du ska inte montera RJ45or på den, det går men kan vara bökigt. Sedan ifrån uttagen så drar du en s k patchkabel till din enhet. På de sättet så rör du aldrig själva "installationen" utan du belastar å sliter på patchkabeln i sig som är enkel och billig att byta ut vid behov.

Patchkabel = https://www.kjell.com/se/sok?q=patchkabel
Dvs i princip vilken färdigkontakterad kabel som helst.

Patchpanel = https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...
Till det så använder man keystones = https://www.kjell.com/se/produkter/natverk/installationsmater...

Det är en standard som passar ihop. Du kan montera dem på kabeln utan verktyg (tålamod endast) och sedan klickar du i dem i patchpanelen. Det finns keystones för flera olika uttag: Nätverk, hdmi, coax etc

Har plockat ihop lite på kjell&co, undrar om detta räcker för å dra från fiber box till uttag.
Nu i början så är det 4 uttag som e prioritet.
1st 19"-patchpanel Keystone
10st Keystone-jack Cat. 6a UTP verktygsfri Svart
1st UTP-nätverkskabel Cat 6a 100 m
4st Luxorparts Keystone-vägguttag vinklat
8st Keystone-jack Cat. 6 UTP
Vad tror du, har jag missat något?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Magic199:

Har plockat ihop lite på kjell&co, undrar om detta räcker för å dra från fiber box till uttag.
Nu i början så är det 4 uttag som e prioritet.
1st 19"-patchpanel Keystone
10st Keystone-jack Cat. 6a UTP verktygsfri Svart
1st UTP-nätverkskabel Cat 6a 100 m
4st Luxorparts Keystone-vägguttag vinklat
8st Keystone-jack Cat. 6 UTP
Vad tror du, har jag missat något?

Skåp ?

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

Det går fint. Du använder bara det sekundära ledarparet till det andra uttaget helt enkelt.

Många lär nu genast vaneprotestera den besparingen. Men realistiskt sett, "ingen" kommer behöva mer kapacitet än så i två uttag i vartenda vanligt rum ändå. Och där man nu någon gång gör det, så är det bara att koppla in en reverserad splitter i båda relevanta ändpunkterna i de paruttagen.

Inte mer än 640kb heller..

"Det går fint. Du använder bara det sekundära ledarparet till det andra uttaget helt enkelt."

Visst det går fint, men du blir begränsad till 100mbit.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9