Permalänk
Medlem

Spelar ISP nån roll?

Har telia fiber 100/100 idag. Fick SMS om att comviq lanserat bredband och ger rabatt till sina mobilkunder. 100/100 skulle kosta 295:- instället för 429:- som vi betalar idag hos telia. Kan hastighet och ping skilja nämnvärt beroende på ISP? Lirar Quake och låg ping är prio för mig, så jag vill inte få högre ping bara på grund av bytet. Däremot känns 130:- i månaden som en rätt stor prisskillnad.

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem

Ping-tider kan variera mellan olika ISPer beroende på hur de routar paket. Exakt hur det varierar beror på var du bor och vilken server du ansluter dig till, och kan ändras över tid.

Rent generellt så brukar Telia ha bland de bättre ping-tiderna då de är en av de stora nätägarna för internationella nätuppkopplingar, men det betyder inte att de alltid är bäst.

Permalänk
Medlem

Nej det kommer inte skilja något nämnvärt.

Det som kan skilja är support och drift. Telia har iaf för mig varit grymt driftsäkra dem senaste åren men skulle tro att Comviq är lika bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av noodeem:

Nej det kommer inte skilja något nämnvärt.

Det som kan skilja är support och drift. Telia har iaf för mig varit grymt driftsäkra dem senaste åren men skulle tro att Comviq är lika bra.

Beror ju sig på vad då menar med nämnvärt. Allt är ju relativt. När jag bytte från Bredband2 till Bahnhof reducerades min ping från 60-50 till 25-35. Spelar man fps spel (Jag lirar UT2004) räknar jag inte det som nämnvärd skillnad.

Till TS. Att ta reda på vilken ISP i förväg har bättre ping går ju tyvärr inte. Man får helt enkelt chansa. Blir det inte bra får man byta tillbaka. Har du tur kanske du får samma routing med Comviq

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem

Nätet skiljer mellan vilka operatörer man tar sitter man i ett öppet nät går allt först inom de öppna nätets utrustning men sen routas det via den operatören du har valt och de kan ha olika bra peering.
Vissa mindre leverantörer köper in sig hos de stora som Telia,Telenor, GTT, Hurricane med flera.

Visa signatur

Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD Asus VP278H
MSi CR720 Intel i3 370M 2,4Ghz 8GB ram GMA HD 500GB

Permalänk
Medlem

Det som främst kan skilja är vilken peering en operatör har.
Peering är en knutpunkt mellan operatörer på internet.
De stora har oftast bättre så det gör att ping blir bättre eftersom det blir en kortare väg för paketen.
Telia har bäst peering och därmed oftast bäst ping.
Detta skall inte tolkas som att de alltid har bäst ping.

Många ISP har pröva på eller ångerrätt så utnyttja detta.
Skulle inte rekommendera någon att låsa upp sig på ett eller flera år utan att ha testat.

Visa signatur

Klient: AMD 7 5800X | ASUS X570-F | 32GB 3200MHz | Corsair RM850 | Gigabyte 3070 | Phanteks P500A | Samsung 980 PRO
HTPC: Intel I7 4770T | 16 GB 1600 | FC8 EVO | Gigabyte GA-H87N-WIFI | Samsung 840 250GB
Server: Intel XEON E5620 x 2| ASUS Z8PE-D18 | 96GB 1333MHz | Corsair AX 1200W | HAF 932 | WD Black 2TB
Nätverk: Telia F@st| Unifi AC Lite/Pro/LR/Nano/Mesh/U6-LR/U6+/U6-Lite | Nighthawk M1 | pfSense | TP-Link TL-WPA8630KIT | Ubiquiti NanoStation M5 | UniFi Switch 8-150W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Beror ju sig på vad då menar med nämnvärt. Allt är ju relativt. När jag bytte från Bredband2 till Bahnhof reducerades min ping från 60-50 till 25-35. Spelar man fps spel (Jag lirar UT2004) räknar jag inte det som nämnvärd skillnad.

Till TS. Att ta reda på vilken ISP i förväg har bättre ping går ju tyvärr inte. Man får helt enkelt chansa. Blir det inte bra får man byta tillbaka. Har du tur kanske du får samma routing med Comviq

Jo fast nu snackar vi fiber, att latensen sjunker från 6ms till 5ms kommer knappast att märkas av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Jo fast nu snackar vi fiber, att latensen sjunker från 6ms till 5ms kommer knappast att märkas av.

Jag snackar också fiber och det handlar inte bara om 5-6 ms. Såvida du inte snackar om router till första hoppet. Det är irrelevant i det här fallet.

Visa signatur

ASUS ROG STRIX B450-F GAMING - AMD Ryzen 5 3600 3.6 GHz 35MB - Cooler Master - Hyper 212 Black Edition - Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3200Mhz CL16 Vengeance LPX - Kingston A2000 500GB M.2 NVMe - Fractal Design Define C Svart - 2 X Noctua NF-P14s redux-1200 140mm PWM - Corsair RM650X 650W v2 - ASUS GeForce GTX 1060 6GB DUAL OC - Raijintek Morpheus II Heatpipe VGA Cooler - 2 X Noctua NF-P12 120mm PWM - OS Debian 10 Stable

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eazy:

Jag snackar också fiber och det handlar inte bara om 5-6 ms. Såvida du inte snackar om router till första hoppet. Det är irrelevant i det här fallet.

Fair enough, lirar man spel vars servrar är lokaliserade hos mindre aktörer långt bort kan jag hålla med. Gäller väll även TS då som lirar Quake antar jag. Men detta är ett av få undantag, till 99% av det latens känsliga gemene man sysslar med spelar valet av ISP minimal roll. (Sett ur ett peering perspektiv)