Behöver hjälp att välja gamingdator!

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare
Skrivet av imHugan:

@Eric Hjalmarsson: okej, på komponentkoll finns bara powercalor med OC, vill man ha det?

Det betyder bara att det är fabriksöverklockat. Så lite lite mer prestanda. Brukar anses som positivt. OC kort brukar vara dyrare.

Det finns fördelar med MSI kortet också dock.

  • Det är svalare i vissa tester

  • Det är lite lite kortare så det är lite större chans att det passar om du vill byta chassi

  • Vissa kan tycka att MSI är snyggare

  • MSI ör ett mer välerablerat namn i Sverige

Du kommer bli nöjd med vilket som. Nästan ingen skillnad på dem.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av imHugan:

Vänligen förklara för mig vilka delar som är lika bra/sämre än den förra. Tack!

Processorn t ex. Du vinner ingen spelprestanda på att byta till en AMD 3600 (snarare att AMD:n presterar lika eller sämre)

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Processorn t ex. Du vinner ingen spelprestanda på att byta till en AMD 3600 (snarare att AMD:n presterar lika eller sämre)

Hade från början valt en 3600X men fick hjälp och omprioriterade pengarna till ett bättre grafikkort istället. Jag kommer få 9000kr för den gamla datorn så jag kommer själv lägga till ca 4000. 4000 är mindre än vad grafikkortet kostar ensamt.

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: På netonnet finns MSI Radeon RX 5700 XT gaming, men där står det varken X eller OC, är det ändå likvärdigt?

Permalänk
Outtröttlig köprådgivare

@imHugan: Jag tror att X:et är AMD:s sätt att skriva OC. Men MSI Radeon RX 5700 XT GAMING kostar ju en hundralapp mer än MSI Radeon RX 5700 XT GAMING X, så jag vet inte varför du skulle köpa det utan X.

Visa signatur

|i5 6600K|Be-Quiet Dark Rock TF|Vengeance 2x8GB @2133MHz|2x850 EVO 500GB|Asus Z170I Pro Gaming|Lian Li PC-Q10|
Acer CB290Cbmidpr 29" 2560x1080 @76Hz|Infinity ErgoDox w/ Gateron Clear|Corsair K65 RGB w/ Cherry MX Red|Logitech M570|Steam Controller|Wii Remote Plus|Sennheiser HD 558|Antlion ModMic 4.0|

Permalänk
Medlem

@Eric Hjalmarsson: på netonnet fanns det inte med x så det var därför, byggde ihop delarna där också ifall jag bestämmer mig för att jag inte kan bygga datorn själv.

Permalänk
Medlem

Kommit lite nya processorer och uppdaterinhar från AMD, läste att något inte skulle funka med nått moderkort eller vad det nu va. Nått jag behöver oroa mig över/byta?

Permalänk
Medlem

Om man tittar på de grafikkort som finns på netonnet, vilket är bäst då? Sapphire Radeon RX 5700 XT Nitro+ OC 8 GB, MSI RADEON RX 5700 XT GAMING, Gigabyte GeForce RTX 2060 SUPER WINDFORCE OC 8G, Sapphire RX 5700 XT Pulse 8GB OC, GeForce RTX 2060 SUPER AORUS 8G, eller något av de andra som finns?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

@imHugan: Jag tror att X:et är AMD:s sätt att skriva OC. Men MSI Radeon RX 5700 XT GAMING kostar ju en hundralapp mer än MSI Radeon RX 5700 XT GAMING X, så jag vet inte varför du skulle köpa det utan X.

Skulle behöva hjälp med de nya frågorna tack😀

Permalänk
Medlem

Också, borde jag köra med amd 5 2600 och msi b450 a pro max eller Intel 5 9600K och msi z390 a pro? Eller finns det något annat som vore optimalt och finns på netonnet?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av imHugan:

Också, borde jag köra med amd 5 2600 och msi b450 a pro max eller Intel 5 9600K och msi z390 a pro? Eller finns det något annat som vore optimalt och finns på netonnet?

Ryzen 5 3600 menar du? Skulle nog ta det.

Permalänk
Medlem

@anon42512: tack, blir nog 3600 då. Av de grafikkort som finns på netonnet, 5700Xt, 2060, 2060 super eller 2070. Vilket av dem och vilken "variant"? Tänkte lite på Sapphire Radeon RX 5700XT Nitro+ 8G OC men vet inte riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av imHugan:

Också, borde jag köra med amd 5 2600 och msi b450 a pro max eller Intel 5 9600K och msi z390 a pro? Eller finns det något annat som vore optimalt och finns på netonnet?

Skrivet av imHugan:

@Eric Hjalmarsson: om jag måste uppdatera bios, är det svårt?

Snälla, läs vad Eric skriver, han har sin TITEL av en anledning. Du verkar påriktigt läsa mellan raderna, plocka ut två meningar och bara kasta frågor, har du bearbetat vad Eric ens sagt?
HUR hamnar du ens in på en 2600 efter kollat på 3600 i någon dag?
Du söker det omöjliga, vet du ens vad du vill ha?
Eller eller eller eller, du har fått bra prispaket som inte går göra bättre utan att hoppa upp 15000 i budget.
Bestäm dig eller vänta för evigt.

Punga ut extra tusen för X570 så har du nästa generation av AMD också, sen är det punkt på dina val, Eric gav dig alla tips som går och ge, finns inga andra alternativ.

edit:
sorry du kanske hade typo, men ändå, du har fått bästa paketen som går kasta ihop.

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7

Permalänk
Inaktiv

@Niivpzi: Jag förutsatte att det var typo eftersom 2600 inte säljs på netonnet vad jag kan se

Skrivet av imHugan:

@Loxus: tack, blir nog 3600 då. Av de grafikkort som finns på netonnet, 5700Xt, 2060, 2060 super eller 2070. Vilket av dem och vilken "variant"? Tänkte lite på Sapphire Radeon RX 5700XT Nitro+ 8G OC men vet inte riktigt.

2070 Super har bäst prestanda. Personligen skulle jag ta det över 5700 XT om budgeten tillåter.

Permalänk
Medlem

@anon42512: blir lite väl dyrt, isåfall 2070. Gör det isåfall mest för att det är ett kändare märke och rtx men var annars lite taggad på att pröva amd. Några funktioner förutom rtx som är olika?

Permalänk
Medlem
Skrivet av imHugan:

@Loxus: blir lite väl dyrt, isåfall 2070. Gör det isåfall mest för att det är ett kändare märke och rtx men var annars lite taggad på att pröva amd. Några funktioner förutom rtx som är olika?

Välj inte RTX 2070 (ej Super) över 5700 XT. De är dyrare än de flesta 5700XT samtidigt som de är sämre .. I grafen nedan kan du jämföra korten (RTX 2070 är väldigt snarlikt RTX 2060 Super i prestanda).

Ett RTX 2070 (ej Super) är ändå på gränsen av att ens klara raytracing (om det är det du menar när du säger "RTX"). Förstår heller inte riktigt vad du menar med "kändare" märke (?).

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Menar att jag inte kan så mycket om AMD jämfört med Nvidia. Tänkte också om det skiljer mycket hur svårt det är att byta inställningar osv

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av imHugan:

@Loxus: blir lite väl dyrt, isåfall 2070. Gör det isåfall mest för att det är ett kändare märke och rtx men var annars lite taggad på att pröva amd. Några funktioner förutom rtx som är olika?

Skiljer 700 kr mellan 2070 (5290) 2070 Super (5990).
2070 är ej värt, såvida inte RTX är viktigt (vilket jag, som 2070-ägare, inte anser det är)

Permalänk
Medlem
Skrivet av imHugan:

Menar att jag inte kan så mycket om AMD jämfört med Nvidia. Tänkte också om det skiljer mycket hur svårt det är att byta inställningar osv

Grafikkort som grafikkort. Det enda som skiljer är att du laddar ned drivers från en annan sida.

Visa signatur

Citera för svar!

CPU: i9-9900K + Be Quiet! Dark Rock Pro 3. Moderkort: ASUS ROG Z390-F. Minnen: Corsair Vengeance DDR4 2x8GB 3000MHz. GPU: GigaByte RTX 3080 Gaming OC. SSD: Corsair MP510 500GB. HDD: WD Blue 3TB Nätagg: EVGA SuperNova G2 850W. Chassi: Corsair 4000D Airflow.

Permalänk
Medlem

Det är resultatet! Kommer inte köpa processorkylare då det ingick en bra när man köpte på netonnet. Ska köpa den om ca en vecka så om det är något jag borde tänka på så skriv gärna det så snabbt som möjligt:)

Om man vill att datorn ska se lite roligare ut(lysen typ), vad ska man köpa/göra då? Även, hur gör man för att få moderkortet att gå i 3600Mhz genom bios?

Permalänk
Viking
Skrivet av imHugan:

https://komponentkoll.se/bild/JWyaQ.png

Det är resultatet! Kommer inte köpa processorkylare då det ingick en bra när man köpte på netonnet. Ska köpa den om ca en vecka så om det är något jag borde tänka på så skriv gärna det så snabbt som möjligt:)

Om man vill att datorn ska se lite roligare ut(lysen typ), vad ska man köpa/göra då? Även, hur gör man för att få moderkortet att gå i 3600Mhz genom bios?

Det ser bra ut. Du har redan valt komponenter med ganska mycket belysning, så den kommer nog se ganska "rolig" ut som den är. För att få minnena till 3600 mhz måste du sätta på XMP eller DOCP (heter olika beroende på tillverkare) i BIOS.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

@Donnerstal: Tack, tänkte bara på det, jag har en 1440p g-sync skärm, funkar det bra även fast det är amd?

Permalänk
Viking
Skrivet av imHugan:

@Donnerstal: Tack, tänkte bara på det, jag har en 1440p g-sync skärm, funkar det bra även fast det är amd?

Jag vet inte riktigt, men det känns som att det borde funka

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eric Hjalmarsson:

@imHugan: Jag tror att X:et är AMD:s sätt att skriva OC. Men MSI Radeon RX 5700 XT GAMING kostar ju en hundralapp mer än MSI Radeon RX 5700 XT GAMING X, så jag vet inte varför du skulle köpa det utan X.

Citerar så du ser😀
Vet du om det funkar med g-sync och amd?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Ryzen 5 3600 menar du? Skulle nog ta det.

Citerar dig också så att du ser. Skulle behöva svar, beställer den gärna redan idag

Permalänk
Medlem

Läst på nu, det funkar ej. Nu är frågan om en g-sync skärm har freesync också?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av imHugan:

Läst på nu, det funkar ej. Nu är frågan om en g-sync skärm har freesync också?

Nej. En freesync-skärm kan dock vara kompatibel med g-sync. Vilken skärm är det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Nej. En freesync-skärm kan dock vara kompatibel med g-sync. Vilken skärm är det?

Omen, 27 tum, 144hz, gsync, mer vet jag inte

Då får det väll bli ett 2070 då. Vilken variant ska man ha då?

Permalänk
Medlem

@imHugan: 2070 super funkar också, insåg att jag ändå kommer vara utanför budget. Under 7000 för grafikkortet, men om det finns något bra och billigt så funkar det. Finns en möjligthet att jag kan byta skärm med min brorsa som har freesync på sin skärm men som inte behöver det. Isåfall, är 2070 super bättre än 5700XT?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av imHugan:

@imHugan: 2070 super funkar också, insåg att jag ändå kommer vara utanför budget. Under 7000 för grafikkortet, men om det finns något bra och billigt så funkar det. Finns en möjligthet att jag kan byta skärm med min brorsa som har freesync på sin skärm men som inte behöver det. Isåfall, är 2070 super bättre än 5700XT?

2070 Super har bättre prestanda än 5700XT, sen vilket som känns mest prisvärt vet jag inte.