Tjänar jag (ffa ljudmässigt) på att byta till vattenkylning

Permalänk

För de som är intresserade. Köpte en Noctua NH-D15 och satte dit. Får dock inte plats men ena fläkten pga mina RAM-minnen vilket jag var förberedd på. Jaja, nu har jag en fin fläkt över till annat.

Blev kanske inte så tyst som jag hoppades på men en trevligare ton på ljudet i alla fall. Spinner inte upp och ner lika snabbt heller som den gamla vilket är trevligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

För de som är intresserade. Köpte en Noctua NH-D15 och satte dit. Får dock inte plats men ena fläkten pga mina RAM-minnen vilket jag var förberedd på. Jaja, nu har jag en fin fläkt över till annat.

Blev kanske inte så tyst som jag hoppades på men en trevligare ton på ljudet i alla fall. Spinner inte upp och ner lika snabbt heller som den gamla vilket är trevligt.

Har du testat leka med fläktkurvan? Fläktarna på NH-D15 borde kunna gå ner till 300rpm, vilket du inte borde kunna höra (om du inte sätter örat inne i chassit). Sen går de ju förstås upp under load, men det borde nog va väldigt tyst med en sån fläktkurva.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doomfarer:

Blev kanske inte så tyst som jag hoppades på men en trevligare ton på ljudet i alla fall. Spinner inte upp och ner lika snabbt heller som den gamla vilket är trevligt.

Likt tidigare postare säger, testa att leka lite med fläktkurvan så löser det sig nog.

Jag kör en D15 på min 3900X och det är natt och dag mot medföljande kylare. Mitt UEFI hade någon inställning som gjorde att upp-/nervarning fick ta lite längre tid istället för att vara omedelbar och det gjorde en del nytta tillsammans med korrigerad fläktkurva.

Tycker du att datorn låter mycket i övrigt så kan det vara en tanke att byta ut andra fläktar i chassiet också. Lågvarviga fläktar hörs knappt men flyttar i sin tur lite mindre luft så det kanske behövs fler istället. Frun kör 500rpm fläktar i sin burk och en gpu som har passivt läge när hon inte spelar. Jag sitter 1.5m från den just nu och kan inte säga om den är på eller av.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

Säger som ovan, ändra i fläktkurvan i UEFI för att jämna ut upp- och nedvarvningarna.

Utöver UEFI så rekommenderar jag Argus Monitor för att styra fläktar (inte bara CPUfläkten). Man kan ställa fläktkurvor efter olika scenarion t.ex. Avg CPU temp/10sec eller direkt efter GPU osv. Ett mycket flexibelt fläktstyrningsprogram som även kan visa temperaturer och frekvenser över tid för både CPU och GPU.

Visa signatur
Permalänk

Har satt alla fläktar på "silent" i BIOS.

Alltså, datorn är tystare helt klart. Säkert bara mitt grafikkort som låter nu. Vet inte om jag kan göra så mycket åt det.

Permalänk
Medlem

Om du vill grotta ner dig i undervoltning så kan du sänka ljudnivån en bit kan jag tänka mig

Visa signatur