Permalänk

@Soir:

https://imgur.com/a/7V2WkhW

Ser ut att vara i mitten men luta lite åt höger. Vilket är hållet myntet rullar.

Permalänk
Medlem

Skulle vilja säga ett bestämt kanske på den.

Visa signatur

Ryzen 5 1600, Gigabyte 1070, MSI B350M MORTAR, Crucial 16GB, Samsung EVO 500GB, Define Mini C, Corsair RM550x (╯°□°)╯​︵ ┻━┻

Permalänk
Medlem

Fast du kan ju åtminstone försöka fota rakt framifrån, omöjligt läsa av ett vattenpass om man tittar snett på det. 😁

Visa signatur

| Lian-Li O11 Dynamic XL | AMD Ryzen 9 5900X | EVGA GeForce RTX 3080 Ti 12GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Crosshair VIII DARK HERO | 32GB G.Skill TridentZ Neo 3600MHz CL16-16-16-36 | be quiet! Dark Power Pro 12 1200W | 32" Acer Predator XB323UGX QHD IPS 270 Hz | 27" Acer Predator XB271HU IPS 165 Hz |

Permalänk
Medlem

Lite snett är faktiskt också rakt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Att nämna vattenpass och exakt i samma mening är lite knas, vattenpass när du bygger hus eller lägger golv helt OK, annars Laser.

Du vet att det finns väldigt exakta vattenpass, va?

Ett riktigt maskinvattenpass måste du torka rent innan du lägger på det då minsta lilla dammkorn ger utslag.

Du pratar strunt.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Downloader:

@Soir:

https://imgur.com/a/7V2WkhW

Ser ut att vara i mitten men luta lite åt höger. Vilket är hållet myntet rullar.

Varför i hela friden fotar du allt från sidan hela tiden?

Permalänk

@Def_Dog:

Sängen är under tvn, försökte tränga undan den så gått det gick men kom ändå inte helt framifrån. Får ta ny bild senare idag.

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Du vet att det finns väldigt exakta vattenpass, va?

Ett riktigt maskinvattenpass måste du torka rent innan du lägger på det då minsta lilla dammkorn ger utslag.

Du pratar strunt.

Ja det gör du, vanligt folk köper inte vattenpass för 2000:-, laser kan man hyra, men tror du att ett Julapass för 99:- är ett precisionsinstrument så får du tro det.

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Väggen är sne

Huset är snett.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Downloader:

@Def_Dog:

Sängen är under tvn, försökte tränga undan den så gått det gick men kom ändå inte helt framifrån. Får ta ny bild senare idag.

Om du har beställt installation genom EG och du tycker TV:n sitter snett, så fixas detta på garanti inga problem. Jag har tidigare jobbat för deras samarbetspartner och sådana här saker kan hända ibland.

Att ta en massa bilder på vattenpasset blir ju bara en karusell utav det hela, utan tycker du att den lutar åt höger så ring upp installatören för en åtgärd. Att kontakta EG fungerar också, så meddelar dem installatören, om det är så att du beställde genom dem.

Räkna dock med att betala några hundralappar om det visar sig att du har fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nstrom:

Om du har beställt installation genom EG och du tycker TV:n sitter snett, så fixas detta på garanti inga problem. Jag har tidigare jobbat för deras samarbetspartner och sådana här saker kan hända ibland.

Att ta en massa bilder på vattenpasset blir ju bara en karusell utav det hela, utan tycker du att den lutar åt höger så ring upp installatören för en åtgärd. Att kontakta EG fungerar också, så meddelar dem installatören, om det är så att du beställde genom dem.

Räkna dock med att betala några hundralappar om det visar sig att du har fel.

Men om kunden tycker att det är snett och installatören är nöjd, får man ändå betala då?
Hur går en sådan justering i så fall till? Blir installatören mer nöjd och kunden helnöjd efter justering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Men om kunden tycker att det är snett och installatören är nöjd, får man ändå betala då?
Hur går en sådan justering i så fall till? Blir installatören mer nöjd och kunden helnöjd efter justering?

Om kunden ser att det är snett så kommer installatören kunna se det också, den tidigare kan ha varit stressad och gjort en miss.

Permalänk
Medlem

Jag tycker det ser tillräckligt rakt ut när man kikar på bilderna, men det är iofs svårt att avgöra på bild.

Visa signatur

CPU:AMD 7950X3D UV (Noctua NH-D15) GPU: Powercolor 7900XTX Red Devil UV MINNE:32gb 6000mhz CL 32-36-36-72 MODERKORT:ASUS x670e PRIME NÄTAGG:Gigabyte 1000w SSD: Samung 980 PRO 2TB m.2, SK hynix PC401 512gb m.2, Samsung 860 EVO 500GB, Samsung SM871b 512GB, Samsung 830 256GB, Samsung 840 PRO 256GB CHASSI: Fractal Design Define R5 Titanium LJUDKORT: Creative Sound Blaster X4 HÖRLURAR: Beyerdynamics MMX300 V2OS: Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av MickeBoy:

Men om kunden tycker att det är snett och installatören är nöjd, får man ändå betala då?
Hur går en sådan justering i så fall till? Blir installatören mer nöjd och kunden helnöjd efter justering?

fast sen är de ju kunden som ska bli nöjd i slutändan, så om du vill ha din tv diagonalt och du är nöjd, så är det ju inte installatörens uppgift att övertyga att den är fel.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Från den första bilden postad i tråden:

Det ser ju definitivt ut som att den inte är helt "leveled" så att säga. Det kan vara TV, tapeten eller en kombination. Men är ju väldigt svårt att säga utan en bild exakt framifrån, med objektiv som inte ger några optiska störningar osv.

Är det inte något du med lite mjukt våld kan fixa till? Dvs försöka trycka upp lite från höger nederkant och kanske trycka ner försiktigt från vänster topp? Det är ju inte många millimeter det handlar om..

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Oj, det här är nog min favorittråd hittills i år riktigt internet-guld här, alltså!

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Killen ska hänga en tv rakt. Laser eller vattenpass för 2000kr behövs ej. Ett vattenpass från jula för 29kr duger gott till detta.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viita:

Om du inte har ett vattenpass, och inte har någon måttstock, leta fram något som du kan använda som en mätsticka, det kan vara en förlägninsladd eller vad som helst.
Placera ena änden på golvet, notera vart tv:ns nedre, övre kant eller annan önskad mätpunkt, hamnar på denna "provisoriska mätutrustning", och jämför med andra sidan.

Det finns även marginaler vid tillverkning av TV-apparaten där jag inte skulle bli ett dugg förvånad om det finns en marginal på ±0.5mm vilket betyder, TV-bilden kan vara rak, men ramen är det inte.

Skrivet av jocke92:

Mät med vattenpass. Eller med tumstock/måttband från golvet/taket i respektive hörn av TVn. Så får du svaret.

Att mäta höjd över golvet funkar ju bara om golvet är helt rakt vilket det sällan är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av adfactory:

Ja det gör du, vanligt folk köper inte vattenpass för 2000:-, laser kan man hyra, men tror du att ett Julapass för 99:- är ett precisionsinstrument så får du tro det.

Ta det billigaste skitpasset du hittar, lägg på det och kolla om bubblan är i mitten, vänd passet och se om bubblan fortfarande är i mitten, annars justerar du så avvikelsen blir lika stor på båda håll. Då är du troligen inom någon tiondels grad, om man inte är halvblind och ohändig.

Har ett digitalpass av maskinmodell på jobbet som kostar några tusen ex moms och det har 0,1° i upplösning, det är inga större problem att uppnå det med ett vattenpass heller. OM MAN KAN MÄTA.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Halv OT. Det verktyg jag har använt mest förutom skruvdragaren i huset är nog en korslaser. Verkligen smidigt.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Downloader:

Har du kollat om det finns nån skruv för att justera vinkeln på stativet ? Vad är det för stativ du köpt ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Downloader:

Köpt tv och nu har den åkt upp på väggen (köpt instalation). Osäker på att den är rak. Självklart retades detta vid instalation. Men jag nöjar lite

Här har vi en bild med en 5a på tvn, uppe till vänster:
https://imgur.com/a/h3GVcv2

Jag har dock svårigheter att placera 5an på höger sida av tvn utan att den rullar av.

Är tvn sne i designen eller är hela tvn sne?

Det är en Samsung q70r.

Hehe, rolig bekräftelsetråd
När jag satte upp min tv på väggen använde jag vattenpass. Mätte väldigt noga och skruvad esedan upp mitt fäste halvt och mätte igen. Skruvade sedan åt lite hårdare och mätte en sista gång innan det slutgiltiga skruvandet.

Sedan tycker jag det är väldigt svårt att avgöra eftersom fotot är taget snett och det finns ingen riktigt bra referenspunkt till golv eller tak etc.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantsoff:

@Tdoll: Den variationen är egentligen bara viktig vid längre sträckor. Vid två meter är det försumbart...Men 1mm per meter blir 1cm på 10 meter.

Det håller jag helt med om. Det enda jag motsatte mig var påståendet om att vattenpass per automatik är så exakta som fysikens lagar säger att de ska vara i praktiken. Men som jag sa, för nästan alla moment som en normal person (inklusive de flesta snickare) använder ett vattenpass till så duger noggrannheten på de flesta vattenpass.

Skrivet av Downloader:

@Def_Dog:

Sängen är under tvn, försökte tränga undan den så gått det gick men kom ändå inte helt framifrån. Får ta ny bild senare idag.

Eller så struntar du i det.

Upplever du att TV:n hänger snett? Och med ”du” så menar jag dina ögon, inte din femkrona och inte ditt vattenpass.

Att döma av ditt vattenpass och första bilden så verkar TV:n luta lite, lite, lite granna. Men med risk för att trigga din ocd ( ) så kan jag avslöja att ingenting i din lägenhet är 100,00 % vågrätt. Det är bara en fråga om man märker/bryr sig eller inte.

Om man efter noggrant studerande ändå måste fråga internet och sedan köpa ett vattenpass och ändå inte vara helt säker på om den lutar eller inte så vill jag påstå att den är tillräckligt rak...

Innan du ringer butiken eller köper lasrar för flera tusen kronor så måste du fråga dig om ditt TV-tittande blir bättre ifall TV:n höjs någon mm på ena sidan. För jag tvivlar på att den behöver höjas mer än just det; någon mm eller tre.

Glöm inte att kolla så att soffan är vågrätt

Skrivet av Aka_The_Barf:

Killen ska hänga en tv rakt. Laser eller vattenpass för 2000kr behövs ej. Ett vattenpass från jula för 29kr duger gott till detta.

Man kan också argumentera att det räcker med ögonmått. TV:n kommer inte ha någon annan funktion än att titta på den och då räcker det med att betraktaren upplever bilden som rak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Fast just vattenpass är ju en av de produkterna som du själv ENKELT kan kolla om de är exakta eller inte (se tipset i min föregående post)!

Du kan ENKELT kolla om ett vattenpass är "exakt"eller inte.

Och litar du inte på tillverkaren, så kan du enkelt göra ett eget vattenpass (som är extremt exakt):

Ta en trädgårdsslang, fyll på vatten, markera på slangen var ytan är: håll markeringen mot ditt mål. Så länge gravitationen fungerar så är ditt hemmagjorda vattenpass exakt så det skriker!

Fysikens lagar i sig visar hur extremt exakta de är!

bra tips, vill bara kommentera att jag har svårt att tro att trådskaparen har trädgårdsslang när han inte ens har ett vattenpass

Ang vattenpass så har Ikea byggt in ett på sina tv-väggfästen. Det hjälper kanske inte trådskaparen eftersom han redan inhandlat sitt väggfäste men kanske framtida köpare som saknar vattenpass.

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Inaktiv

Blir lite arg att alla bilder är tagna snett/från sidan i en tråd om något är rakt haha..

Permalänk
Avstängd

Hade det varit en LG hade jag helt klart sagt att den satt snett, men för en Samsung sitter den jäkligt rakt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av Downloader:

@Def_Dog:

Sängen är under tvn, försökte tränga undan den så gått det gick men kom ändå inte helt framifrån. Får ta ny bild senare idag.

Sätt dig på sängen MITT framför TV:n, kanske.

Bara ett förslag. 😀

Permalänk
Permalänk
Medlem

@Downloader: Ser ju rakt ut i alla fall.
Problemet är kanske att tapeten, den kan ju lika gärna sitta snett. Geometriska mönster så som detta är ju saken bara värre.

Något som stör mig mer i så fall är ju att TVn inte sitter mönsterpassat mot tapeten, den borde ju sitta symmetriskt mot mönstret så att centrum på TVn är centrerat på något mönster på tapeten, riktigt illa

Tycker du att den borde justeras något så räcker det väl att lossa lite på några skruvar och vrida tills du tycker det blir rakt och skruva fast igen.

Permalänk
Medlem

Som sagt, den skulle behöva åka upp någon enstaka mm på högersidan.

Men jag frågar återigen; varför spelar det roll? En mm hit och dit gör ingen skillnad.

Om du inte med ögat kan se att den hänger snett och om du inte ens kan avgöra det med ett vattenpass så hänger TV:n tillräckligt rakt. Om du ringer butiken och säger att TV:n är sned så finns det en risk att de åker ut till dig och sedan tar betalt för arbetet med hänvisning till att du har orimliga förväntningar.

Däremot undrar jag om Tv:n är så böjd som den verkar på bilden eller om det bara är kameralinsen som ställer till det.