Säga upp Telia ADSL - snabbast väg?

Säga upp Telia ADSL - snabbast väg?

Mina päron har fått fiber indraget i huset (bekräftat på Servanet, kan få upp till 1 Gbit(!)) så det är hög tid att säga upp deras Telia ADSL (usch, sådant borde vara olagligt idag - alla har rätt till fiber).

Frågan är vilket sätt som går snabbast: mejla, logga in på sidan (om det går) och göra det där, eller om man måste göra via telefonvägen.

Vad jag vet är att det finns en särskild avdelning man kopplas till när man vill säga upp sitt abonnemang då jag själv har arbetat med bredsbandskundsupport. Dock kommer de inte att kunna komma med något för hur de än vänder och vrider på det så kommer Bahnhof 250/250 (209 kr/månad) ändå bli billigare. Att få rabatterat ett halv- eller helår är inte värt det på lång sikt.

Så jag kommer ringa som god man åt mina päron via deras personnummer som är mindre tekniskt kunniga men ändå har samma attityd som mig, "Få skiten gjord så vi kan gå vidare i livet." Så hur kan jag argumentera snabbt i telefonen för att slippa sitta i två köer (först för att komma fram, sedan till nästa avdelning som försöker behålla befintliga kunder)?

Du lär behöva ringa 90200 och säga upp abonnemanget. Chansen att du får säga upp deras abonnemang utan att Telia pratar med dom är ganska liten. Med fullmakt är det inga problem, men då ska det vara löst (med Telia) först.

Smidigast är om dina päron ringer. Blir ni erbjudna lägre pris så är det bara att snällt tacka nej så säger dom upp abonnemanget.

Tala om att du säger upp pga att ni har skaffat fiber så blir det inget snack. Har varit hur smidigt som helst när jag har sagt upp några adsl

Skrivet av AplAy:

Så jag kommer ringa som god man åt mina päron via deras personnummer som är mindre tekniskt kunniga men ändå har samma attityd som mig, "Få skiten gjord så vi kan gå vidare i livet."

Är du god man åt dina föräldrar idag?

Skrivet av joakim99:

Är du god man åt dina föräldrar idag?

Ja, inte för att de är invalida eller så utan helt enkelt otekniska och ska inte behöva "ta fighten" i telefonsamtal med "telefonsäljare i skepnad" vilket är vad kundsupport hos många företag är då kundsupport är en kostnad och därför omfattar det även merförsäljning efter att kunder har hjälpts.

Tror inte att du slipper bli vidarekopplad till save-avdelningen, men vad spelar det för roll?
"Mina föräldrar har fått fiber indraget, och inte ens gratis ADSL skulle vara attraktivt."

Skrivet av AplAy:

Ja, inte för att de är invalida eller så utan helt enkelt otekniska och ska inte behöva "ta fighten" i telefonsamtal med "telefonsäljare i skepnad" vilket är vad kundsupport hos många företag är då kundsupport är en kostnad och därför omfattar det även merförsäljning efter att kunder har hjälpts.

Nej, då är du inte god man åt dina föräldrar. En god man har hand om ekonomi o.d.
För att citera wikipedia:

Citat:

En god man är i Sverige en (fysisk) person som utses av allmän domstol för att utföra ett visst uppdrag. Den vanligaste formen av godmanskap anordnas med stöd av 11 kap. 4 § föräldrabalken. Enligt detta lagrum kan rätten anordna godmanskap för en person om denne på grund av sjukdom, psykisk störning, försvagat hälsotillstånd eller annat liknande förhållande, behöver hjälp med att bevaka sin rätt, förvalta sin egendom eller sörja för sin person.

När jag har varit i samma sits, så har vi lyckats göra det så att personen jag hjälper sitter bredvid. Om supportpersonen i telefonen ber att få prata med den som är ägare till abonnemanget så går det att låna telefonen en liten stund och sedan lämna tillbaka den.

Det går såklart att göra samma sak med en telefonkonferens om det är långt avstånd.

Tog nog längre tid att fundera på det och starta en tråd här, bara ringa och säga upp skiten

Skrivet av Viochee:

Tog nog längre tid att fundera på det och starta en tråd här, bara ringa och säga upp skiten

Tänkte samma.
Maken till meningslös tråd. 🤣

Skrivet av Viochee:

Tog nog längre tid att fundera på det och starta en tråd här, bara ringa och säga upp skiten

Helt klart, tiden han la på att skriva tråden är mer än det hade tagit att säga upp det.

Skrivet av Viochee:

Tog nog längre tid att fundera på det och starta en tråd här, bara ringa och säga upp skiten

Ja, säkert. Men jag håller på å förbereda mig så jag vet vad jag kan vänta mig. Kundsupporten kommer troligen försöka tjata till sig att få bli fiberleverantör då och även det är oattraktivt pga. ockerpriserna. Jag ska till päronen nu på torsdag och fixa biffen.

Skrivet av wilsontaylor:

Tror inte att du slipper bli vidarekopplad till save-avdelningen, men vad spelar det för roll?
"Mina föräldrar har fått fiber indraget, och inte ens gratis ADSL skulle vara attraktivt."

Varpå...

Ja, det förstår vi.
Men vi har idag ett väldigt prisvärt fiber abonnemang, vilken leverantör tänkte ni er?
Banhof, okey... Ja, dom är bra, men vi har ett som är bättre. Förresten har ni haft några problem med Telia?
Inte, så bra. Då finns där ju inga skäl till att byta om vi nu har ett bättre erbjudande... ...

Skrivet av AplAy:

(usch, sådant borde vara olagligt idag - alla har rätt till fiber).

Varför borde äldre teknik vara olagligt? För övrigt så finns det inga rättigheter till fiber.

Skrivet av AplAy:

Ja, säkert. Men jag håller på å förbereda mig så jag vet vad jag kan vänta mig. Kundsupporten kommer troligen försöka tjata till sig att få bli fiberleverantör då och även det är oattraktivt pga. ockerpriserna. Jag ska till päronen nu på torsdag och fixa biffen.

Det kommer att bli som jag skrev ovan.

Telia har en förmåga/vilja att matcha andras med ett bättre, antagligen så blir du erbjuden ett 500/100 alt 500/500 för 199 kr/månaden.

Orsaken är att dom inte är oroliga att det ska bli en extrakostnad för dom, då inte många kunder klarar av att nyttja bandbredden.

Skrivet av Bengt-Arne:

Det kommer att bli som jag skrev ovan.

Telia har en förmåga/vilja att matcha andras med ett bättre, antagligen så blir du erbjuden ett 500/100 alt 500/500 för 199 kr/månaden.

Orsaken är att dom inte är oroliga att det ska bli en extrakostnad för dom, då inte många kunder klarar av att nyttja bandbredden.

Säger du att Telia kommer kunna erbjuda 500/500 fiber för 199 kr/månad med endast en månads uppsägningstid efter 24 månaders bindningstid? Då kanske det kan vara av intresse. Konstigt nog så kostar deras Telia ADSL (31/8) ca 500 kr per månad. Det är ockerpris det!

Skrivet av AplAy:

Konstigt nog så kostar deras Telia ADSL (31/8) ca 500 kr per månad. Det är ockerpris det!

ADSL är väldigt dyrt att drifta, det är därför det avvecklas överallt och många kommuner subventionerar det redan för att man ska få ett pris likt det dina föräldrar har. Ingen vill stå för kostnaden nå mer. Och för varje person på linjen som byter till coax/fiber/4G så kommer priset öka för resten.

Skrivet av AplAy:

Men jag håller på å förbereda mig så jag vet vad jag kan vänta mig.

Du kan förvänta dig att det kan bli svårt för dig att säga upp dina föräldrars abonnemang om personen som står på abonnemanget inte får luren när det är dags att säga upp abonnemanget, förutsatt att du inte redan har fixat fullmakt och Telia redan har denna.

I övrigt behöver du inte fundera så mycket på vad personen i andra änden kommer säga. Blir ni erbjudna samma pris som hos nya leverantören så är det inte så mycket att snacka om. Om inte så är det bara att tacka nej. Det är faktiskt väldigt enkelt att säga upp ett abonnemang och ingenting man behöver fundera så mycket på.

Sa nyligen upp ADSL hos Telia, bytte mot Mobilt Bredband från samma leverantör och själva uppsägningen tog säkert 15 sekunder. Berättade att jag just beställt en snabbare lösning och därmed inte behövde adsl längre och det var allt.

Hjälpt mina föräldrar i samma sorts situation som TS, även där var uppsägningen något som tog max ett par minuter men de var väldigt måna om att min mor deltog i konversationen då hon stod på kontot. Min rekommendation är alltså att du har föräldern som står på abbonemanget med i samtalet så till vida du inte är god man eller har en fullmakt.

@AplAy: JA!

Förra sommaren så hade jag 100/100 för 329 i månaden, fick besök av en från telia som försökte sälja in telia.
Mitt svar var att jag inte var intresserad pga. avgifter, låst router och högt pris.

Dom gick ner till 299 i månaden för 500/100 och inga avgifter als + ingen låsning av eller i router, efteråt så har jag förstått att om jag varit mer envis så skulle 199 varit nåbart. Grämer mig lite

Telia förlorar inget så länge dom inte ger bort bredband gratis, då var intäckt är en vinst i längden.

Att dom har bredband för 500 i månaden är för dom (mähä) som bara köper med tanken att telia är bra...

Så om dom försöker behålla dig (dina föräldrar) så bara kör på, var envis å säg att du tycker Banhof har bra service och pris, ni matchar inte riktigt ännu. Men kan ni så säg det utan att tramsa...

I den stilen... Var hård men trevlig!

Har aldrig haft några problem att byta leverantör, varken till eller från Telia (ett flertal gånger på ADSL- och fibersidan).
Det är bara att säga att jag har ett bättre pris på annat ställe, så nu vill jag vänligen säga upp mitt abonnemang. Var bara rak och trevlig så går det bra. De kommer säkert försöka erbjuda nånting, men då är det bara att vänligt tacka nej. Som väl är har Telia inga riktiga idiotsäljare, iallafall inte som jag har pratat med. De märker ganska fort ifall du är öppen för att ändra dig, och är du inte det är det inte värt att tjata om det. De vet att de är dyra.

Skrivet av AplAy:

Ja, inte för att de är invalida eller så utan helt enkelt otekniska och ska inte behöva "ta fighten" i telefonsamtal med "telefonsäljare i skepnad" vilket är vad kundsupport hos många företag är då kundsupport är en kostnad och därför omfattar det även merförsäljning efter att kunder har hjälpts.

Nu är detta väldigt anekdotiskt då jag bara gjort det en gång. Men jag har sagt upp ett ADSL hos Telia av samma anledning för ca 2,5 år sedan. Tog hela 3 minuter tror jag, personen på andra sidan luren sa mer eller mindre "jaha" och "då var det avslutat från och med datum x". Väldigt oprobematiskt faktiskt

Telefon är oftast lång kö till just uppsägningsavdelningen.
Man har rätten att säga upp det skriftligen antingen via ett brev men funkar via mail också sålänge du har rätt uppgifter.
De har ingen rätt att neka en skriftlig uppsägning med hänvisning till att man måste ringa till dem.

Jag mailar alltid uppsägning då har jag bevis på uppsägningen också i annat fall måste man spela in samtalet för att ha ett bevis på aktuell uppsägning om det blir något strul.

Att jag mailat in uppsägning har räddat mig 2ggr när företag har strulat.

Skrivet av Grabben_83a:

Telefon är oftast lång kö till just uppsägningsavdelningen.
Man har rätten att säga upp det skriftligen antingen via ett brev men funkar via mail också sålänge du har rätt uppgifter.
De har ingen rätt att neka en skriftlig uppsägning med hänvisning till att man måste ringa till dem.

Jag mailar alltid uppsägning då har jag bevis på uppsägningen också i annat fall måste man spela in samtalet för att ha ett bevis på aktuell uppsägning om det blir något strul.

Att jag mailat in uppsägning har räddat mig 2ggr när företag har strulat.

Tror annars just Telia är rätt så lätta att säga upp abonnemang hos, finns nog andra betydligt fulare fiskar som nästan satt i system att "tappa bort" uppsägningar.

Skrivet av Gaist:

Tror annars just Telia är rätt så lätta att säga upp abonnemang hos, finns nog andra betydligt fulare fiskar som nästan satt i system att "tappa bort" uppsägningar.

Telia ÄR ganska fula fiskar...

@AplAy: Be dom ringa, säg att dom flyttar utomlands sägs upp direkt

Skrivet av Loxus:

Telia ÄR ganska fula fiskar...

Det är väl Viasat som nästan kräver att all korrespondens sker med REKade brev, annars "tappar dom bort det". Och du kan ju aldrig bevisa att något kommit fram.

Skrivet av Loxus:

Nej, då är du inte god man åt dina föräldrar. En god man har hand om ekonomi o.d.

Menar @AplAy möjligen fullmakt? Jag har exempelvis generell fullmakt för mina föräldrar, vilket ger mig obegränsad möjlighet att agera åt dem.

Skrivet av philipborg:

Menar @AplAy möjligen fullmakt? Jag har exempelvis generell fullmakt för mina föräldrar, vilket ger mig obegränsad möjlighet att agera åt dem.

Du menar UNLIMITED POWER?!!!

Hursomhelst så skall jag åka till päronen imorgon eller nu på torsdag och då blir det till att säga upp det obehagligt långsamma ADSL-abonnemanget.

Du kan ju ringa och sen koppla in de i samtalet?