Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Jo, men det är ju överdödligheten nu. Ser man på siffrorna över ett år så kanske det inte är så mycket om många av dessa ändå hade dött detta år liksom.

Precis. Jag tror det kan bli en viss "underdödlighet" efter puckeln. De flesta (inte alla) som dör verkar ju vara rätt skraltiga redan.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Det finns redan nu svensk statistik över det @ https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/overdo...

Kortfattat, normalt dör 250 per dygn, under april har drygt 300 per dygn avlidit. Dvs en överdödlighet mellan 50 - 100 personer.

Hur ärliga andra länder är i sin rapportering om döda pga corona har vi ingen aning om. T.ex. GB "glömde" att räkna in de som dött i hemmet men lade till dem efteråt som visas som en "spik" i grafen för några veckor sedan.

Huruvida motsvarande svensk statistik finns tillgänglig från andra länder, ingen aning.

Skrivet av snajk:

Jo, men det är ju överdödligheten nu. Ser man på siffrorna över ett år så kanske det inte är så mycket om många av dessa ändå hade dött detta år liksom.

Skrivet av Nioreh83:

Precis. Jag tror det kan bli en viss "underdödlighet" efter puckeln. De flesta (inte alla) som dör verkar ju vara rätt skraltiga redan.

För att se överdödligheten i flera länder samtidigt kan man besöka https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps

Den senaste kom igår, 15 maj.

Där kan man skapa egna diagram och här jag jag gjort ett (baserat på Z-värdet) som visar för flera länder av de jag sammanställt tidigare. Man kan också välja per åldersgrupp. Notera att bilden är ganska stor:

Dold text
Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Sitter och väntar på att den här skiten ska ge upp och sluta smitta mycket folk. När gissar ni att detta händer? Själv tror jag det tar en vecka till 30 dagar, sedan kan världen öppna upp. Sambon gissar på 2-3 år.

Jag tror smittspridningen redan minskat mycket. T.ex. är antalet nya patienter på intensivvården betydligt lägre nu jämfört med för en månad sedan. Så ge det ett par veckor till.

Men din sambo har nog ändå en poäng. Smittan lär komma tillbaka igen eftersom väldigt många fortfarande saknar immunitet. Kanske inte nu meddetsamma, men säg till hösten eller vintern. Och då är frågan hur pigga vi är på en ny omgång med nedstängningar och social distansering. Jag tror personligen det blir väldigt svårt att göra om allt det här en gång till. Då kommer vi istället värdera frågor som ekonomi och att få umgås med släkt och vänner högre.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av sAAb:

För att se överdödligheten i flera länder samtidigt kan man besöka https://www.euromomo.eu/graphs-and-maps

Den senaste kom igår, 15 maj.

Där kan man skapa egna diagram och här jag jag gjort ett (baserat på Z-värdet) som visar för flera länder av de jag sammanställt tidigare. Man kan också välja per åldersgrupp. Notera att bilden är ganska stor:

Skumt att vi och många andra länder generellt har en topp vid eller strax efter årsskiftet.

Poängen vi försöker komma fram till är i alla fall att överdödligheten nu säkerligen kommer att följas av en period med mindre dödlighet än normalt då många i "livets slutskede" nu har dött tidigare än vad de annars hade gjort. Om nu viruset går över någon gång förstås. Sen finns det förstås en massa andra aspekter som kan påverka åt ena eller andra hållet. Trafikdödligheten lär minska nu när det är mycket mindre trafik exempelvis.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av snajk:

Skumt att vi och många andra länder generellt har en topp vid eller strax efter årsskiftet.

Mycket resande jul/nyår dvs folk träffas mer än normalt. Sen är det ju ett jäkla trauma att börja jobba igen efter två veckors ledighet med mycket och god mat och dryck.

April-spiken 2020 skulle jag vilja se som statistik om ett halvår som inkluderar alla dödsfall under april, inte bara "corona" så man ser vilka länder som försökt friserat sina siffror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Skumt att vi och många andra länder generellt har en topp vid eller strax efter årsskiftet.

Poängen vi försöker komma fram till är i alla fall att överdödligheten nu säkerligen kommer att följas av en period med mindre dödlighet än normalt då många i "livets slutskede" nu har dött tidigare än vad de annars hade gjort. Om nu viruset går över någon gång förstås. Sen finns det förstås en massa andra aspekter som kan påverka åt ena eller andra hållet. Trafikdödligheten lär minska nu när det är mycket mindre trafik exempelvis.

Med största sannolikhet är det nog kopplat till att det normalt är då influensasäsongen är som aktivast.

Men annars är jag lite inne i samma tankebanor som dig. Det ska bli intressant att se om överdödligheten över en längre period tas ut av att man landar i en lägre än förväntad överdödligheten under en period när detta är över.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThunderboltDrgn:

Rent spekulativt så kan det kanske bero på att Göteborg hade sportlov 2 veckor tidigare än Stockholm och att utbrottet då inte hade hunnit blir lika omfattande än i t.ex. de centraleuropeiska skidorterna som när Stockholmarna hade sitt sportlov?

Som sagt bara en spekulation.

Ja det är en möjlig orsak. Har de haft sportlov i våra grannländer också och i så fall vart åkte sportlovsfirarna i andra länder? När hade de sitt lov?

Visst har strategin betydelse också men det kan finnas andra förklaringar än det man tror.

Permalänk
Medlem

https://www.afp.com/en/news/15/hamster-tests-show-masks-reduc...

Varför hävdas alltid att det inte lönar sig att bära ansiktsmask i Sverige för amatörer? Jag köper fullkomligt att en amatör inte kan hantera en ansiktsmask tillräckligt bra för att skydda sig själv, men ingen nämner någonsin fördelar med att minska att minska smittspridningen IFRÅN de som har viruset. (och är ovetandes om att de har det / ignorerar sina milda symptom)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av Mindfighter:

Varför hävdas alltid att det inte lönar sig att bära ansiktsmask i Sverige för amatörer?

Vad är det som är så magiskt med mask för de som inte är ålagda i sin profession att bära mask? Vi som inte åker buss, inte åker tuben, inte åker tåg och vet att avstånd är ens bäste vän i nuvarande nöd, ska vi enligt lag tvingas bära mask? Bär DU mask?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

Vad är det som är så magiskt med mask för de som inte är ålagda i sin profession att bära mask? Vi som inte åker buss, inte åker tuben, inte åker tåg och vet att avstånd är ens bäste vän i nuvarande nöd, ska vi enligt lag tvingas bära mask? Bär DU mask?

Jag bär inte mask, för det har varit extrem brist (även om det nu börjat dyka upp igen till överpriser) och jag anstränger mig verkligen med att hålla avstånd, men stöter dagligen på ett antal personer som inte klarar av att hålla avstånd utan ska stryka förbi precis intill, stå tätt intill i köer o.s.v. Vore toppen och tvinga på dom en mask och antagligen minskar det smittspridningen en del, så vi fortare kan återgå till normala rutiner istället för hålla på så här i halv evighet.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Varför hävdas alltid att det inte lönar sig att bära ansiktsmask i Sverige för amatörer? Jag köper fullkomligt att en amatör inte kan hantera en ansiktsmask tillräckligt bra för att skydda sig själv, men ingen nämner någonsin fördelar med att minska att minska smittspridningen IFRÅN de som har viruset. (och är ovetandes om att de har det / ignorerar sina milda symptom)

Inte? Jag tycker jag ser det hela tiden, att det kan hjälpa mot att smitta andra. Det främsta argumentet är att i de fall då ansiktsmask hjälper någorlunda, är precis de fall då man ska stanna hemma och att stanna hemma är mycket effektivare smittskydd än att röra sig på stan med mask. Att bära ansiktsmask skulle ge någon slags falsk trygghet som gör att man inte uppför sig lika försiktigt som man annars skulle.

Viruset smittar bäst när man hostar och nyser, och då hjälper en ansiktsmask till att skydda andra från smittning, men om du hostar och nyser har du ju tydliga symptom och bör stanna hemma istället. Om du är smittsam utan symptom, då måste du vara ganska närgången för att smittas, så då hjälper mask mest om man inte kan undvika att bli närgången. Så länge man kan undvika att bli närgången ger mask inte något ytterligare skydd vid symptomfrihet, utan kan tvärtom vara negativt om man t.ex. börjar pilla sig mer i ansiktet och sprider viruset via kontakt istället (vilket iofs är en mindre effektiv spridningsväg).

Så de enda fall där ansiktsmask alltså skulle kunna vara till fördel är när 1) man är smittsam utan att uppvisa symptom och 2) inte kan upprätthålla avstånd på mer än ~1m. FHM har gjort avvägandet att detta inte bör inträffa tillräckligt ofta för folk i allmänhet som följer FHMs riktlinjer för att uppväga de negativa konsekvenserna en rekommendation om ansiktsmask skulle innebära. Undantag finns förstås, men då mest i olika specifika professionella sammanhang där man inte kan undvika närgångenhet.

Men om det är som du upplever det, att folk konsekvent inte håller avstånd, då kan FHMs rekommendationer säkert komma att omprövas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Skumt att vi och många andra länder generellt har en topp vid eller strax efter årsskiftet.

Poängen vi försöker komma fram till är i alla fall att överdödligheten nu säkerligen kommer att följas av en period med mindre dödlighet än normalt då många i "livets slutskede" nu har dött tidigare än vad de annars hade gjort. Om nu viruset går över någon gång förstås. Sen finns det förstås en massa andra aspekter som kan påverka åt ena eller andra hållet. Trafikdödligheten lär minska nu när det är mycket mindre trafik exempelvis.

Skrivet av hasenfrasen:

Mycket resande jul/nyår dvs folk träffas mer än normalt. Sen är det ju ett jäkla trauma att börja jobba igen efter två veckors ledighet med mycket och god mat och dryck.

April-spiken 2020 skulle jag vilja se som statistik om ett halvår som inkluderar alla dödsfall under april, inte bara "corona" så man ser vilka länder som försökt friserat sina siffror.

Skrivet av ronnylov:

Ja det är en möjlig orsak. Har de haft sportlov i våra grannländer också och i så fall vart åkte sportlovsfirarna i andra länder? När hade de sitt lov?

Visst har strategin betydelse också men det kan finnas andra förklaringar än det man tror.

Jag nämnde tidigare Lies, damned lies, and statistics. Här är en artikel som visar att Sverige ligger värst till.

Jag har ju själv visat under flera veckor ungefär samma typ av statistik, dödsfall per dag per miljon. Men, här har de presenterat, inte med kalibreringsstart vid 1 % utan vid 0,1 %. Bilden blir ju faktiskt annorlunda.

Jag hade tänkt uppdatera min egen, men den här var ju spännande. Skall korrigera min egen och även se hur deras data skiljer sig. De har ju hämtat från "European Centre for Disease Prevention and Control and the Covid Tracking Project", vilket spontant känns som en bättre källa än worldometer.info som jag har hämtat från.

Fast, det är märkligt att UK:s hopp för några veckor sedan inte finns med i deras data. Kan det vara så att worldometer.info inte uppdaterad bakåt. Jag måste kolla det också när tid blir över.

Källor:

EDIT: Hittade nu även den här sidan - https://www.ecdc.europa.eu/en/publications-data/download-toda... där man får

#these libraries need to be loaded library(utils) #read the Dataset sheet into “R”. The dataset will be called "data". data <- read.csv("https://opendata.ecdc.europa.eu/covid19/casedistribution/csv", na.strings = "", fileEncoding = "UTF-8-BOM")

vilket smäller in alla data i R på någon sekund. Kanske det är slut med Google Drive om det här går smidigt.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

https://www.afp.com/en/news/15/hamster-tests-show-masks-reduc...

Varför hävdas alltid att det inte lönar sig att bära ansiktsmask i Sverige för amatörer? Jag köper fullkomligt att en amatör inte kan hantera en ansiktsmask tillräckligt bra för att skydda sig själv, men ingen nämner någonsin fördelar med att minska att minska smittspridningen IFRÅN de som har viruset. (och är ovetandes om att de har det / ignorerar sina milda symptom)

Har man minsta symptom ska man vara hemma. Mask ska alltså inte behöva användas.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Har man minsta symptom ska man vara hemma. Mask ska alltså inte behöva användas.

Troligt att en betydande andel inte får några symptom
https://www.sciencealert.com/a-physician-answers-5-questions-...
"... further evidence that a good number – possibly anywhere from around 10 percent to 40 percent – of those infected might not experience symptoms."

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Troligt att en betydande andel inte får några symptom
https://www.sciencealert.com/a-physician-answers-5-questions-...
"... further evidence that a good number – possibly anywhere from around 10 percent to 40 percent – of those infected might not experience symptoms."

Jag vet men det är ju droppsmitta, dvs hostningar och nysningar etc som sprider. Mao är du symptomfri smittar du inte så mycket.

Missade ett ord och typos
Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nioreh83:

Jag men det är ju droppsmitta, dvs hostningar pch nysningar etc som sprider. Mao är du symptomfri smittar du inte så mycket.

Förstår inte varför folk har så svårt att förstå det.
Och social distansering och tvätta händerna ska man ju göra oavsett. Det är ungefär som att folk glömmer bort allt annat bara för dom läser en mening.

Permalänk
Medlem

Verkar som att folk också har svårt att förstå att droppar även lämnar munnen när man pratar eller skrattar.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av glemmy:

Verkar som att folk också har svårt att förstå att droppar även lämnar munnen när man pratar eller skrattar.

"Cheap-shot": Det är nog för att de är snustorra och humorbefriade, så de har inte det problemet... ,-)

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Det är nog för att de är snustorra och humorbefriade, så de har aldrig upplevt det... ,-)

Haha

Kanske lika bra att citera en källa också:

Speech droplets generated by asymptomatic carriers of severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) are increasingly considered to be a likely mode of disease transmission. Highly sensitive laser light scattering observations have revealed that loud speech can emit thousands of oral fluid droplets per second. In a closed, stagnant air environment, they disappear from the window of view with time constants in the range of 8 to 14 min, which corresponds to droplet nuclei of ca. 4 μm diameter, or 12- to 21-μm droplets prior to dehydration. These observations confirm that there is a substantial probability that normal speaking causes airborne virus transmission in confined environments.

Dold text

https://www.pnas.org/content/early/2020/05/12/2006874117

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

Mycket märkligt. Jag nämnde tidigare idag att en del siffror från Financial Times såg skumma ut.

Jag har nu jämfört Folkhälsomyndighetens siffror med de som Financial Times använder, dvs de från European Centre for Disease Prevention and Control and the Covid Tracking Project (ECDC).

Data finns längst ned och sammanfaller i slutsumma nästan exakt, men, skiljer sig markant mellan dagarna inom perioden. Jag förstår inte riktigt varför. Folkhälsomyndighetens siffror är fyra timmar gamla och skiljer sig inte från äldre data från dem.

Det finns ett tydligt mönster, men mitt huvud är lite paj just nu. ECDC verkar har någon form av rapportering som är veckokänslig. Kan det vara inrapporteringsdag för ECDC medan FHM har dödsdag?

Skulle det ge den skillnad vi ser hos Financial times jämfört med mina diagram? Hmmm?

För att se data, klicka på Visa innehåll.

Datum_avliden

FHM

ECDC

3/11/2020

1

0

3/12/2020

0

1

3/13/2020

1

0

3/14/2020

1

0

3/15/2020

2

0

3/16/2020

2

2

3/17/2020

1

4

3/18/2020

6

1

3/19/2020

7

2

3/20/2020

9

0

3/21/2020

8

6

3/22/2020

11

4

3/23/2020

11

1

3/24/2020

21

4

3/25/2020

22

11

3/26/2020

31

6

3/27/2020

32

24

3/28/2020

35

26

3/29/2020

38

10

3/30/2020

44

8

3/31/2020

49

36

4/1/2020

53

34

4/2/2020

70

59

4/3/2020

78

43

4/4/2020

71

51

4/5/2020

86

40

4/6/2020

90

28

4/7/2020

84

76

4/8/2020

115

114

4/9/2020

86

96

4/10/2020

90

106

4/11/2020

103

77

4/12/2020

97

17

4/13/2020

86

12

4/14/2020

91

20

4/15/2020

116

114

4/16/2020

110

170

4/17/2020

82

130

4/18/2020

87

67

4/19/2020

88

111

4/20/2020

84

29

4/21/2020

62

40

4/22/2020

77

185

4/23/2020

86

172

4/24/2020

88

84

4/25/2020

72

131

4/26/2020

75

40

4/27/2020

74

2

4/28/2020

78

80

4/29/2020

82

81

4/30/2020

75

107

5/1/2020

75

124

5/2/2020

71

67

5/3/2020

74

16

5/4/2020

80

10

5/5/2020

66

90

5/6/2020

72

85

5/7/2020

75

87

5/8/2020

50

99

5/9/2020

52

135

5/10/2020

61

45

5/11/2020

44

5

5/12/2020

31

31

5/13/2020

17

57

5/14/2020

18

147

5/15/2020

8

69

5/16/2020

2

117

Uppgift saknas

15

28

3679

3674

Dold text
Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

https://www.afp.com/en/news/15/hamster-tests-show-masks-reduc...

Varför hävdas alltid att det inte lönar sig att bära ansiktsmask i Sverige för amatörer? Jag köper fullkomligt att en amatör inte kan hantera en ansiktsmask tillräckligt bra för att skydda sig själv, men ingen nämner någonsin fördelar med att minska att minska smittspridningen IFRÅN de som har viruset. (och är ovetandes om att de har det / ignorerar sina milda symptom)

Problemet att skydda munnen med någon form av skydd, och som sagts om och om igen är att när dom blir fuktiga så sprider du ändå. Skall du ha munskydd måste du byta ofta, inte återanvända, för att inte smitta andra. Se Frankrike dagen då de öppnade upp och alla skulle ha mask... Ingen social distansiering där - Det FHM säger om att ansiktsmask ger falsk trygghet blev rätt påtaglig på de nyheterna som kablades ut.

Å andra sidan, ser jag att du har mask tänker jag att du är smittad och håller avstånd till dig. Men skulle alla ha mask skulle jag inte reagera på samma sätt.

Här sätter folk på masken hemma, åker till affären handlar, åker hem och tar av den. De man ser som har munskydd och handskar i affären tror jag skulle må bättre att lära sig hålla avstånd, tvätta händer och inte ta sig i ansiktet. Väldigt väldigt många som rättar till masken med händerna i butiken. Sen tar de på saker, eller har tagit på saker och sen rättar till det härligt fuktiga munskyddet.

Men absolut i kollektivtrafiken, om alla fick ett munskydd när dom hoppade på och tvingades slänga det när dom hoppade av. Då skulle jag tycka det är en bra ide - där är det svårt att hålla avstånd.

Permalänk
Medlem

@sAAb: Måste vara så att ECDC inte visar när någon dog utan deras rapport visar hur många nya döda som rapporteras den dagen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

@sAAb: Måste vara så att ECDC inte visar när någon dog utan deras rapport visar hur många nya döda som rapporteras den dagen.

Precis. Som idag så kommer ECDC rapportera 5 st och sedan inte korrigera det som FHM gör genom att fixa till det genom att de uppgifter som kommer senare i veckan rapporteras in på korrekt dag så i slutändan så kanske dagens siffra hamnar på 67 eller något sådant. Syns ju rätt tydligt på att du har de djupa dalarna på helgerna då det rapporteras in väldigt lite i Sverige. Så ECDC är rätt kass egentligen. Man kan ju tro att det slår något otroligt hur många som dör varje dag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

@sAAb: Måste vara så att ECDC inte visar när någon dog utan deras rapport visar hur många nya döda som rapporteras den dagen.

Precis. Men med en dags fördröjning av någon märklig anledning. Jämför mot https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/

FHM redovisar verkligt dödsdatum. Men eftersom det finns en eftersläpning i deras redovisning så ser det alltid ut som att dödstalen är på väg nedåt, något man ser tydligt i ditt diagram.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Mycket märkligt. Jag nämnde tidigare idag att en del siffror från Financial Times såg skumma ut.

Jag har nu jämfört Folkhälsomyndighetens siffror med de som Financial Times använder, dvs de från European Centre for Disease Prevention and Control and the Covid Tracking Project (ECDC).

Data finns längst ned och sammanfaller i slutsumma nästan exakt, men, skiljer sig markant mellan dagarna inom perioden. Jag förstår inte riktigt varför. Folkhälsomyndighetens siffror är fyra timmar gamla och skiljer sig inte från äldre data från dem.

Det finns ett tydligt mönster, men mitt huvud är lite paj just nu. ECDC verkar har någon form av rapportering som är veckokänslig. Kan det vara inrapporteringsdag för ECDC medan FHM har dödsdag?

Skulle det ge den skillnad vi ser hos Financial times jämfört med mina diagram? Hmmm?

https://i.imgur.com/8GawBNi.png

Pröva att ta glidande medelvärde över 7 dagar, vilket jag har för mig att FHM använder på sin "svarta" linje i sina grafer så blir nog både FHM och ECDC väldigt lika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

@sAAb: Måste vara så att ECDC inte visar när någon dog utan deras rapport visar hur många nya döda som rapporteras den dagen.

Skrivet av josi:

Precis. Men med en dags fördröjning av någon märklig anledning. Jämför mot https://www.worldometers.info/coronavirus/country/sweden/

FHM redovisar verkligt dödsdatum. Men eftersom det finns en eftersläpning i deras redovisning så ser det alltid ut som att dödstalen är på väg nedåt, något man ser tydligt i ditt diagram.

Skrivet av ToddTheOdd:

Pröva att ta glidande medelvärde över 7 dagar, vilket jag har för mig att FHM använder på sin "svarta" linje i sina grafer så blir nog både FHM och ECDC väldigt lika.

Jag testade glidande medelvärde, men, förstår fortfarande inte hur de får till värdet 117 för 16 maj.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Jag testade glidande medelvärde, men, förstår fortfarande inte hur de får till värdet 117 för 16 maj.

Det är på grund av fördröjningen på en dag som jag skrev om. I fredags 15 maj rapporterades 117 nya dödsfall i Sverige. Men i ECDC:s rapport hamnar den siffran istället på 16 maj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av josi:

Det är på grund av fördröjningen på en dag som jag skrev om. I fredags 15 maj rapporterades 117 nya dödsfall i Sverige. Men i ECDC:s rapport hamnar den siffran istället på 16 maj.

Tack för hjälpen, och alla andra. Jag hade fettvadd i huvudet av någon anledning.

Ja, 117 är det som basunerats ut, här t.ex. https://www.hbl.fi/artikel/117-nya-dodsfall-i-sverige/, runt om i världen.

Men, de ligger utsmetade bakåt i tiden - eftersläpet. Det var det som gjorde att jag inte kunde förstå vad som hänt. Visst, det är en sämre metod än att rapportera dödsdag.

Det verkar emellertid som att det finns minst en fördel, att eftersläpet inte syns lika tydligt senaste veckan. Lögner, förbannade lögner och statistik, eller?!

Här visar jag 7-dagars glidande medelvärde för båda. Men, man ser då att den metoden ger andra effekter.

Frågan är alltså då också hur olika länder rapporterar. Vad jag har sett så är det nästan endast Sverige, USA och Pakistan som har uppdatering bakåt av eftersläp på worldometer.info [som är mer seriös än vad jag insåg i går https://www.worldometers.info/coronavirus/about/]

Så, jämförelser kan halta även pga det här fenomenet. När tid finns skall jag se hur worldometer.info och ECDC skiljer sig för UK. ECDC saknade puckeln pga nya mätmetoder för UK häromveckan. Varför?! Är det fetvadd igen?

EDIT: Har Tom Britton, TV4 och Expressen också fetvadd i huvudet?!

https://www.tv4play.se/program/nyheterna/12777831
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/sveriges-dodsg...

Det är fler som har fetvadd i huvudet!
Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

Jisses ...att analysera matchen när vi inte ens kommet till halvtid...vadå fetvadd....

Permalänk
Medlem
Skrivet av M_X_E_Q:

Jisses ...att analysera matchen när vi inte ens kommet till halvtid...

Vad menar du?

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata