Robotdammsugare för 400m2 kontor

Permalänk
Medlem

Robotdammsugare för 400m2 kontor

Hej!

Jag tittar på att skaffa robotdammsugare till lokalerna som jag använder i jobbet, det rör sig om ca 250m2 på ena planet och 100m2 på andra planet.
Springs en hel del ut och in med skor på som varit ute och promenerat, cyklat etc.

Högsta tröskeln är 1,5cm, en hel del hörn och olika rum. (På bottenplan är där 13 olika rum och ovanplan 5 (konferensrum, matsal etc.)

Jag kanske är kass på googling men jag hittar inte galet mycket om det här. Helst hade jag hittat en lämplig som klarade av att köra våttorkning med (den behöver knappast vara snygg, liten och diskret eller tyst då den kan gå på natten när ingen är i lokalerna.) så trodde faktiskt att utbudet skulle vara lite större. (Köpa in städ kostar en hel del så finns en marknad.)

Men jag har tittat på den här:
Makita DRC200Z för komersiellt bruk

I så fall så flyttar vi den mellan ovan och nedervåningen med jämna mellanrum. (Har en hiss så inget större problem.) Eller en till varje våning. Men det blir lite dyrt kanske. ~9000kr styck

Sen har jag tittat lite på de här med:
Neato Botvac Connected D5 - 6000kr
Cleanmate S 800 - 2000kr
Electrolux pURE i9 - 7000kr
iRobot Roomba 980 - 8000kr

Några tankar förslag eller idéer?

Tack på förhand!

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

För större ytor behövs nog en rejälare robot med större dammbehållare. Har själv en iRobot Roomba i min 1a på 40m2 som håller rent och snyggt, måste dock tömmas ganska ofta, som iofs inte gör nåt då jag bara bor på 40m2, men på större ytor kan jag tro att det blir drygt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag kör Roombas 800-serie och har kört en äldre serie tidigare. Är nöjd, men bor inte så stort. Som föregående talare är inne på så måste man tömma ofta, då behållaren är liten och den plockar upp väldigt mycket damm (även efter vanlig dammsugning). På 400 kvadrat med uteskor kommer du behöva något mer robust än så.

Permalänk
Medlem

Det bästa vore nog en till varje våning. För de ska ju lära sig rummen och bli lite optimerade med tiden det kanske aldrig blir riktigt bra om den ska flyttas runt? Sen slipper ni ju tänka på att flytta den också.

" då den kan gå på natten när ingen är i lokalerna.) )" Glöm inte att kontrollera så ni inte har inbrottslarm som löser ut om den ska gå på natten.

Har tyvärr inga tips på modell kör själv en 1000kr modell i hemmet.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Är robotdammsugare något att ha nuförtiden? Min erfarenhet är att de mest är en gimmick och inte klarar sig i fem minuter ens utan att fastna i något.

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Är robotdammsugare något att ha nuförtiden? Min erfarenhet är att de mest är en gimmick och inte klarar sig i fem minuter ens utan att fastna i något.

Man får ju anpassa lite. Inte ha massa kläder kablar och liknande liggande. Har man krångliga mattor och trösklar får man välja en modell som klarar det eller åtgärda problemet. Jag har kört med två olika första kostade 350kr köpte jag 2012 och den jag har nu kostade ca 1000kr har inga problem med att de fastnar.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Är robotdammsugare något att ha nuförtiden? Min erfarenhet är att de mest är en gimmick och inte klarar sig i fem minuter ens utan att fastna i något.

Tycker det funkar hur bra som helst. Man får som sagt se till att man inte har lösa kablar liggande, och undviker mattor med långa fransar. Brukar också ställa upp stolarna på matbordet när jag kör igång robotdammsugaren/är hemifrån länge så den går på schema. Förberedelserna för körning tar typ en minut, och sparar galet mycket tråkig dammsugning.

----

För att svara på ursprungsfrågan skulle jag ju sikta på något som kör organiserat, och inte helt random som i alla fall tidigare Roombamodeller gör, till en så stor lokal. Skälet till det är förstås batteritiden, en som kör organiserat täcker upp mer yta per laddniong iom att den inte kör på samma ställe fler gånger.

Hade gått på Botvacen om mina 4-5 år gamla erfarenheter fortfarande är aktuella.

Det är nog rätt vettigt att skaffa en robot per plan, så kan man schemalägga dem, och inte behöva göra mer än att tömma dem då och då. Ganska drygt att behöva flytta laddstationer och ha sig.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Tycker det funkar hur bra som helst. Man får som sagt se till att man inte har lösa kablar liggande, och undviker mattor med långa fransar. Brukar också ställa upp stolarna på matbordet när jag kör igång robotdammsugaren/är hemifrån länge så den går på schema. Förberedelserna för körning tar typ en minut, och sparar galet mycket tråkig dammsugning.

----

För att svara på ursprungsfrågan skulle jag ju sikta på något som kör organiserat, och inte helt random som i alla fall tidigare Roombamodeller gör, till en så stor lokal. Skälet till det är förstås batteritiden, en som kör organiserat täcker upp mer yta per laddniong iom att den inte kör på samma ställe fler gånger.

Hade gått på Botvacen om mina 4-5 år gamla erfarenheter fortfarande är aktuella.

Det är nog rätt vettigt att skaffa en robot per plan, så kan man schemalägga dem, och inte behöva göra mer än att tömma dem då och då. Ganska drygt att behöva flytta laddstationer och ha sig.

Har också en som är köpt runt 2014-2015 för runt 1500-1900 kr och var då bäst i test. Den är totalt helt värdelös. Fastnar i princip allting, att hålla koll den och se till att den gör sitt jobb innebär mer arbetet än att bara dammsuga själv...

Visa signatur

[Asus P5Q-E] [Q6600 G0 @ 3,6 ghz] [Scythe Yasya] [Gigabyte Gtx 460 1gb] [4x2 Gb Kingston HyperX PC8500] [OCZ ModXstream Pro 700 W ] [Crucial M4 128 gb ]
HTPC - AMD Athlon X2 5050e - M4N78-VM - Kingston HyperX 2 GB - Seagate 7200.12 1 TB - Seagate Green SATA III 2TB

Permalänk
Medlem

Hade du tänkt att den skulle komplettera en redan allmänstädning från en firma eller vad vill du uppnå med den?

Tror verkligen inte att dagens robotdammsugare klarar jobbet på ett större kontor. Jag har inte erfarenhet av robotdammsugare mer än det jag har läst, men hade yrke som städare i 6 år. Varit på hundratals olika företag med kontor. Personal har massa saker på golvet, dörrar stängs/halvstängs, väskor glöms kvar med remmar på golvet, personer spiller kaffe och dyl., sladdar ramlar ner, och runt kontorstolar och skrivbord kan vara svårt t.om. för en städare i vissa lägen. Tror att du kommer få springa runt och hjälpa roboten ofta.

Jag kanske låter pessimistisk i min analys, men tror verkligen inte robotdammsugarna är mogna för kontoren än.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Medlem
Skrivet av Red Beaver:

Har också en som är köpt runt 2014-2015 för runt 1500-1900 kr och var då bäst i test. Den är totalt helt värdelös. Fastnar i princip allting, att hålla koll den och se till att den gör sitt jobb innebär mer arbetet än att bara dammsuga själv...

Åhå, ja där ser man. Har en Roomba 650, som är äldre än så, och typ aldrig fastnar. Har hittat den i hallen några gånger fastkörd på dörrmattan, och uppepå min personvåg som är gjord av glas och förmodligen rätt hal. Det går förstås inte att säga att den är perfekt när den ändå fastnar då och då, men allt som allt är det ett väldigt litet problem.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Har själv en robot. Det som den gör är att plocka upp damm och liknande. Den städar inte... På ett kontor behövs i första hand städning och våttorkning, inte dammuppsamling.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Jag har en Neato Signature Pro som är inne på 3:e året, har bytt batterier en gång och hepa filter 2 gånger och den går 2 ggr i veckan. Helnöjd, enda nackdelen är att den tar inte de 2-3 cm närmast väggen så det brukar jag dammsuga manuellt typ varannan vecka eller så.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Skrivet av Stefanp67:

Jag har en Neato Signature Pro som är inne på 3:e året, har bytt batterier en gång och hepa filter 2 gånger och den går 2 ggr i veckan. Helnöjd, enda nackdelen är att den tar inte de 2-3 cm närmast väggen så det brukar jag dammsuga manuellt typ varannan vecka eller så.

Dags för batteribyte i Neato XV igen och nu börjar det bli riktigt svårt svårt att hitta reservdelar så när de nya batterierna ger upp om ca 2-2.5 år blir det en ny robotdammsugare.

Den uppskattade livstiden på Neato XV kommer bli ca 7 år

2015-10 Neato XV köpt på Netonnet

2016-10 Hepafilter byte 1

2017-11 Batteribyte 1, Hepafilter byte 2

2018-08 Hepafilter byte 3

2019-05 Hepafilter byte 4

2020-05 Batteribyte 2, Hepafilter byte 5

2021-02 (ca) Hepafilter byte 6

2022-01 (ca) Hepafilter byte 7

2022-10 (ca) Nu bör batterierna ha dött och det blir dags för en ny robotdammsugare

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deriveh:

Hej!

Jag tittar på att skaffa robotdammsugare till lokalerna som jag använder i jobbet, det rör sig om ca 250m2 på ena planet och 100m2 på andra planet.
Springs en hel del ut och in med skor på som varit ute och promenerat, cyklat etc.

Högsta tröskeln är 1,5cm, en hel del hörn och olika rum. (På bottenplan är där 13 olika rum och ovanplan 5 (konferensrum, matsal etc.)

Jag kanske är kass på googling men jag hittar inte galet mycket om det här. Helst hade jag hittat en lämplig som klarade av att köra våttorkning med (den behöver knappast vara snygg, liten och diskret eller tyst då den kan gå på natten när ingen är i lokalerna.) så trodde faktiskt att utbudet skulle vara lite större. (Köpa in städ kostar en hel del så finns en marknad.)

Men jag har tittat på den här:
Makita DRC200Z för komersiellt bruk

I så fall så flyttar vi den mellan ovan och nedervåningen med jämna mellanrum. (Har en hiss så inget större problem.) Eller en till varje våning. Men det blir lite dyrt kanske. ~9000kr styck

Sen har jag tittat lite på de här med:
Neato Botvac Connected D5 - 6000kr
Cleanmate S 800 - 2000kr
Electrolux pURE i9 - 7000kr
iRobot Roomba 980 - 8000kr

Några tankar förslag eller idéer?

Tack på förhand!

vi kör en xiaomi t6 (roborock) på 550m2 (samma som s6) varav 390m2 är stora utrymmen, dammsugaren kör ca 250m2 innan den behöver ladda.
även s5 kör samma sträcka. s6 låter mycket mindre och är snabbare, är det mycket saker och rum är det ingen problem, vårt största problem är dom utrymmena som är helt tomma och väldigt stora (20x9 meter) där har det hänt att dammsugaren yrat till det, problemet har dock försvunnit efter att kartan ritats upp. S5max kan ju vara intresant om du även vill moppa stora utrymmen. Netamo d5 klarar det inte alls våra utrymmen samt klarar den inte av smutsigt filet utan måste göras rent hela tiden. i robot måste ha ljus för att fixa våra utrymmen, (fast även med lampan tänd hade den stora problem) vi kör ximo hemma nu med och jag måste säga att det strular sjuttan aldrig, det bara funkar.

edit: kan ju nämna att t6 våttorkning funkar kanon (s5 med) men skulle jag köpt dammsugaren idag skulle jag tagit s5max så man kan moppa större utrymmen utan att vattnet tar slut. både s5 och s6 är känsliga för att sätta igen sig när dom moppar så det inte kommer så mycket vatten, fuktar man moppen i förväg och endast använder medel som inte sättter igen funkar det dock kanon.

Visa signatur

Om du lär dig älska din smärta kommer du känna dig älskad var dag.