Hur kommer ni att minnas Henrik Pontén? (död 16 maj 2020)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vzano:

Uppmanar till fortsatt god ton i tråden, oavsett åsikt om Henriks yrke var han ändå en människa med familj.

/Vzano - Moderator

Tack! Behövde se dehär efter alla respektlösa kommentarer. Folk i tråden borde skämmas för hur man uttalar sig om en avliden person.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Tack! Behövde se dehär efter alla respektlösa kommentarer. Folk i tråden borde skämmas för hur man uttalar sig om en avliden person.

Självfallet håller jag med dig, men vi bör ha i åtanke att våra medlemmar förmodligen minns honom pga hans politiska/professionella handlingar och inte hur han var som person. Att göra sig åtlöje över en tragisk olyckshändelse, som sätter en hel familj och medmänniskor i evig sorg är givetvis hemskt. Men jag tror snarare att många som uttalar sig negativt om Pontén i den här tråden gör det pga hans yrkesroll och inte över honom som individ.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreijer:

Självfallet håller jag med dig, men vi bör ha i åtanke att våra medlemmar förmodligen minns honom pga hans politiska/professionella handlingar och inte hur han var som person. Att göra sig åtlöje över en tragisk olyckshändelse, som sätter en hel familj och medmänniskor i evig sorg är givetvis hemskt, men jag tror snarare att många som uttalar sig negativt om Pontén i den här tråden gör det pga hans yrkesroll och inte över honom som individ.

Absolut, förstår det. Själv har jag ingen aning om vem han var, och är inte så intresserad av att veta heller. Men man kan visa respekt ändå tycker jag.

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Allexz:

What a way to go... får vara en påminnelse till alla hur fysiskt sköra vi alla egentligen är...

...och en påminnelse till alla att inte cykla mitt i vintern

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Absolut, förstår det. Själv har jag ingen aning om vem han var, och är inte så intresserad av att veta heller. Men man kan visa respekt ändå tycker jag.

Jag håller med.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem

Tackar Henrik för tjänster som Spotify och Netflix.

Alla aktörer i denna fildelningskamp har verkligen bidragit till något bra. På Spotify kan artister själva publicera sin mtrl och tjäna en hacka på det och Netflix producerar program/filmer som aldrig hade funnits pga tv-kulturen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Piratkopieringen idag är i stort sett borta. Teknikutveklingen och tillgängligheten var svaret...inte böter, rättegångar och jakt på ungdomar.
Ett yrkesval som i slutändan var helt onödigt. Inte kul.
Vila i frid, piraterna är i stort sett borta. Hans mål är nått...utom någon påverkan alls utom några krossade ekonomier för helt vanliga invånare.

Jag tror det är en lite för positiv bild av verkligheten. Jag har inte gjort någon djupdykning i ämnet men sist jag såg någon statistik, vilket var någon gång förra året, hade det loggats ca 190 miljarder besök på piratsajter på ett år. Så medan det garanterat har sjunkit med utvecklingen så anser jag inte att det är ens nära att vara borta.

Man såg också hur snabbt The Mandalorian spred sig över världen, trots ytterst begränsad tillgång till D+, och medan Game of Thrones var vida tillgänglig hade den serien mycket höga piratsiffror. Båda efter tiden där herr Pontén frekventerade det offentliga rampljuset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Evil Peter:

Jag tror det är en lite för positiv bild av verkligheten. Jag har inte gjort någon djupdykning i ämnet men sist jag såg någon statistik, vilket var någon gång förra året, hade det loggats ca 190 miljarder besök på piratsajter på ett år. Så medan det garanterat har sjunkit med utvecklingen så anser jag inte att det är ens nära att vara borta.

Man såg också hur snabbt The Mandalorian spred sig över världen, trots ytterst begränsad tillgång till D+, och medan Game of Thrones var vida tillgänglig hade den serien mycket höga piratsiffror. Båda efter tiden där herr Pontén frekventerade det offentliga rampljuset.

190 miljarder besök på svenska piratsidor av svenskar var inte dåligt det!

Alternativt. Att andra länder är i andra faser än vad sverige är kan ju inte sverige belastas för.

Jag tror att betydligt färre svenskar laddar ned musik idag jämfört med 2008. Orkar inte hitta källa. Kanske imorgon.

Edit: kanske är detta offtopic förvisso

Permalänk
Medlem

Jag kommer minnas honom som en värdig fiende som hur vi än ser på sakfrågan var bra på sitt jobb och stod iaf för sin åsikt även när det brakade loss, och jag finner det hela så oerhört hemskt, 54 är ingen ålder liksom, en familjefar som går bort.

Ger iaf en påminnelse om hur viktigt det är att bära hjälm i trafiken och följa trafikreglerna, en olycka kan ske så jäkla enkelt.

Mina tankar går till hans familj, fruktansvärt att förlora en livspartner eller sina föräldrar.

Visa signatur

MB: ASUS ROG Strix B450-F gaming - SSD OS: Samsung 970 EVO (1tb), SSD lagring: Kingston NV2 M.2 NVMe(2tb), CPU: Ryzen 7 5800X3D, AIO: Corsair Hydro H115i PRO RGB, GPU: ASUS TUF Geforce RTX 4070ti RAM: Corsair Vengeance 2x16GB 3600MHz Cl16, PSU: Corsair RM750X v2, Chassi: Fractial Design Define R6, Skärm: ASUS ROG PG278QR

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pi:

Som en man som sprang ärenden åt de mäktiga och rika filmbolagen och i sin gärning lyckades driva igenom bisarra skadestånd mot enskilda personer. Så kommer jag nog minnas honom. Oavsett, tragiskt att dö vid 54 för familj och nära.

Typ så.

Skulle inte förvåna mig om det är stora pengar från filmbolagen som "tack" för deras arbete. Privata aktörer som tar laget i egna händer klarar vi oss utan, lag och ordning ska inte ske på ekonomiska incitament.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av YamahaDGX630:

Absolut, förstår det. Själv har jag ingen aning om vem han var, och är inte så intresserad av att veta heller. Men man kan visa respekt ändå tycker jag.

Förstår inte riktigt varför man ska börja respektera nån människa bara för att han har råkat dö...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Förstår inte riktigt varför man ska börja respektera nån människa bara för att han har råkat dö...

Därför att du ska visa respekt gentemot den avlidnes närstående. Jag tror inte att din familj hade uppskattat att jag skrev massa negativt om dig om du gick bort?

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av YamahaDGX630:

Därför att du ska visa respekt gentemot den avlidnes närstående. Jag tror inte att din familj hade uppskattat att jag skrev massa negativt om dig om du gick bort?

Tror inte dom gör det nu när jag lever heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Tror inte dom gör det nu när jag lever heller.

Haha, nu fick du till det va!
Nää, såklart inte!

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Väldigt väldigt tråkigt. Han var helt klart en profil som hörde till den svenska datavärldsscenen.
Hoppas att hans familj lyckas komma vidare efter detta.
Rip.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av NodCommander:

Visserligen delade vi samma partitillhörighet, men när det gäller internet och data så verkade han helt vilsen.

Eländigt för anhöriga när sådant där händer, dock.

Piratpartiet?

Visa signatur

thank you, come again

Permalänk
Medlem

Ledsen att skriva dumheter, men allt jag minns och kommer minnas av honom är en psykotisk man med lika snedvridna värderingar som vilken diktator, mc-klubb, maffia eller vad man vill kalla det för som helst. Att pressa folk på pengar när man redan börjat med att snabbt och smidigt hänger ut dom med med underliga extremt moraliskt tveksamma kryphål i lagen så är det inte mer än att man får lite glädje i sig när man läser detta. "ÄNTLIGEN!" brukade Gert Fylking ropa när någon vann ett pris. Det vill jag inte göra nu, men det är svårt att hålla sig.

En man som mot betalning förstört livet för så många och hela Sveriges rättsväsendes tolkning av lagen kan inte på något vis ges någon som helst respekt, omtanke eller sorg från min sida. Bara allt det andra.

Beklagar sorgen för allt det negativa som drabbar familj och vänner. Förhoppningsvis såg de en annan sida av honom än jag såg.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av huxflux:

Piratpartiet?

Varför skulle Pontén varit piratpartist...?
(Centerpartiet är rätt svar)

Permalänk
Medlem

Trist för hans familj och vänner. Alla borde få leva sina liv till ålderns höst.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Det som borde försvunnit är de inhumana idéströmningar som han genom sin yrkesutövning valt att bli ett ansikte för. Inhumana idéer har inte familj och vänner som saknar en när de inte finns mer. Tänker på hans familj och anhöriga och hoppas att de finns för varandra genom denna svåra tid. Vila i frid Henrik.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av employed:

Tackar Henrik för tjänster som Spotify och Netflix.

Alla aktörer i denna fildelningskamp har verkligen bidragit till något bra. På Spotify kan artister själva publicera sin mtrl och tjäna en hacka på det och Netflix producerar program/filmer som aldrig hade funnits pga tv-kulturen.

Årets trollinlägg?

Visa signatur

GPU: RTX 3060 Ti || MB: ASUS TUF A520M-PLUS WIFI || CPU: Ryzen 5 5600X 4,6Ghz ---> Cooler Master Hyper 212 Black Edition || RAM: Kingston FURY Beast DDR4 3200MHz 32GB || Chassi: Svive Halo S650 || PSU: Corsair TX650M 650W || OS: Win11 || SSD: Kingston A2000 1TB NVMe M.2 SSD || Mus: Logitech PRO X SUPERLIGHT || Tangentbord: Razer Huntsman Mini || Musmatta: Steelseries QcK+ || Monitor: MSI 27" Optix 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av PlogarN97:

190 miljarder besök på svenska piratsidor av svenskar var inte dåligt det!

Alternativt. Att andra länder är i andra faser än vad sverige är kan ju inte sverige belastas för.

Jag tror att betydligt färre svenskar laddar ned musik idag jämfört med 2008. Orkar inte hitta källa. Kanske imorgon.

Edit: kanske är detta offtopic förvisso

Jag skrev tydligt att piratkopieringen garanterat minskat så jag ser inte varför du fick för dig att skriva det som ett argument emot mitt inlägg. Statistiken är heller inte vriden till länder som saknar lagliga alternativ utan de flesta högt upp på listan är rika länder, framförallt i väst.

Permalänk

Som en korrupt maktgalen tomte utan någon som helst skrupler.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Skrivet av YamahaDGX630:

Därför att du ska visa respekt gentemot den avlidnes närstående. Jag tror inte att din familj hade uppskattat att jag skrev massa negativt om dig om du gick bort?

Skit skall skit ha. Man blir ihågkommen för sina gärningar och åsikter.

Visa signatur

GAMINGRIGG: I7 6700K@4,4Ghz. 32GB DDR4. EVGA GTX 1080 TI FTW3 ACX.
SERVER: Core I5 3500K 6x 2Tb WD Caviar Green.
NAS: DS1813+ 5x 4TB Wd Red.
HTPC/VR: i5-7500. 8GB DDR4. EVGA GTX 1080 FTW ACX.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst*

Iom. att tråden fortsätter att fyllas av mer eller mindre smak- och respektlösa inlägg väljer vi att låsa tråden. Detta då våra tidigare uppmaningar om att hålla en saklig nivå inte har gett önskad effekt. :/

Vila i frid.

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...