Permalänk
Medlem

problem med 5700XT

Hej,

skulle vilja höra era tankar angående ett grafikortsproblem.

Jag har idag ett rx 5700xt köptes i mars 2020. Jag har vid flera tillfällen haft problem med del spel med lagg osv(det har jag inte haft med tidigare grafikkort (1070 ti) (2080 ti) samma rigg.

har tänkt att köpa ett nytt kort vid nästa gen och tycker därför att det är svårt att veta hur jag ska göra under tiden. Vill inte längre ha kvar 5700xt efter allt strul och bör kunna lämna tillbaka kortet.(pallar inte lägga ner flera timmar på att ominstallera drivrutiner osv)har redan ominstallerat windows och uppdaterat till senaste drivrutinerna utan bra resultat.

Frågan är om jag ska lida 6-12 månader med ett skevt grafikkort eller om jag ska gå på ett budget 2060 super eller lägre eller om jag ska köra 2080 super och vänta tills priserna för nästa gen gått ner en bit. Vad hade du gjort? har även kollat begagnat men tycker inte att 4500 kr för 1080 ti utan garanti lockar.

Specs
mammakort:x570 asus tuf
prolle:3700x
ram:32 gig 3200 mhz
Kör 1440 p och en del AAA

Kan även tillägga att jag har en G sync skärm Acer Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Får man fråga vilken modell du har på kortet

Permalänk
Viking

Om du inte vill chansa på en annan modell av 5700 xt skulle jag köpa ett billigare än 2080 super i alla fall. Tycker att du ska leta efter ett 2060 super, 2070 eller 2070 super till ett bra pris, det brukar ju vara rea lite titt som tätt.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | Xiaomi Mi 34" 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Avstängd

Du har haft ett kasst ex. bara.
Reklamera, få ett nytt, använd det. Det är mer prisvärt än ett 2070.

Permalänk
Medlem

@atraversiamo: har Gigabyte gaming oc kortet

Permalänk
Medlem

@Donnerstal: okej ja det är ju dom tankarna man går i. Funderar på 2060 super om man ändå ska byta. Tack för input

Permalänk
Medlem

@afarski: Ja fast jag tror det har med drivrutinerna för AMD att göra. har läst en del och det är många som verkar ha det här problemet. det är även sjukt random vilka spel som inte är spelbara. Kan inte spela CSGO alls då det laggar sönder och blir green screen. har även haft problem med assins creed men i princip alla andra spel har fungerat hitills(nyare triple a titlar osv)

Permalänk
Medlem

Om det är Gigabyte OC så ska du först se till att senaste bios är installerat, stäng sedan av Enhanced sync, resten verkar inte påverkar stabilitet vad jag har testat: https://www.gigabyte.com/us/Graphics-Card/GV-R57XTGAMING-OC-8... BIOS gör något mer än ändra fläktkurvorna då den fixade flera spel med kraschar för mig.

Sen får man hålla koll på temp osv, hackande spel kan tyda på hög temp, se till att kontrollera VRAM, VRM och GPU temps.

HWMonitor är det jag använder för att kolla på dem.

Sen vet jag inte hur du installerat drivrutinerna men full avinstallation av både Nvidia och AMD drivisar bör göras med DDU först, sen installera senaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrE1:

@atraversiamo: har Gigabyte gaming oc kortet

Har köpt ett XFX för tre månader sedan och haft låg clock frekvens problem så jag bytte till rtx 2060super nu har jag sålt min data och tänkte ge Amd en ny chans 😁 tänker just på gaming oc version 😅