Xtrfy K4 RGB TKL – utmärkt och stabilt tangentbord

Permalänk
Medlem

@johanandersson: Antar att du menar att det står Sweclockers på kortongen samt baksidan av tangentbordet med en svensk flagga? Detta är endast en rolig sak som Xtrfy gjorde när de skickade ut produkterna för att testas. Det är inte bara Sweclockers som fått text på sin. Här är exempel på andra som fått likadant fast med sitt kanalnamn från Youtube:
Hardware Canucks @ Youtube
Brandon Taylor @ Youtube
Badseed Tech @ Youtube

Visa signatur

🡇

• R7 5800x3D • Sapphire Radeon RX 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Ah, så bra. Något sådant får dock gärna förtydligas.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Just nu sitter jag på ett tangentbord köpt på clas ohlsson (exibel med "röda brytare från content").
https://www.clasohlson.com/se/Mekaniskt-gaming-tangentbord-Ex...

Jag tycker det är rätt nice sett till att jag fick två stycken för drygt 500:- på rea. Men samtidigt spelar jag quake på halvhög hobby-nivå (topp 500 i duel när det går som bäst). Tror ni man lirar bättre med ett "riktigt" gamingtangentbord? Just nu när jag "peakat" och när jag inte utvecklas mer så börjar jag titta på att uppgradera utrustningen istället för att försöka utveckla mina skills i en hjärna som gått i lås

Vad ska man tänka på vid val av tangentbord om det primära syftet är att bli bra i ett spel?

Visa signatur

Gilla min Guide till sweclockers tävlingen! :D : #12510535

Min Sweclockers-låt som aldrig deltog i Jultävlingen. Enjoy! https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=g7gof...

Permalänk
Medlem
Skrivet av N0tepad:

Finfin recension! Svårt att se varför man skulle välja detta framför Anne Pro 2 som förövrigt har PBT double shot keycaps, blåtand, lysande programvara & dessutom är billigare...

Men som sagt, trevlig recension!

Vart får man tag på det med nordisk layout, svensk reklamationsrätt och billigare än detta?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Numpaden är enda kriterium som saknas så hade jag köpt denna.

Jag säger bara: Steelseries Apex 7!

Jag själv slog till på ett Apex 7 av TKL-variant nu när Elgiganten har de på påskrea för 799 SEK och måste säga att jag tycker att de matchar Xtrfy K4 RGB på alla punkter och dessutom är bättre på vissa. Modellen med numpad torde inte vara något annorlunda utöver just numpaden. Den lilla "onödig" displayen (som var min inställning innan jag använt tangentbordet) är väldigt hjälpsam i tex Discord så man ser vem som pratar. Perfekt om man inte känner alla i voice-chatten eller om du vill ha reda på vem det är som sitter och flåsar i micken eller har en allmänt rent kass mick så att man snällt kan meddela denna om detta.

Har du något annat tillbehör som använder sig av deras iCUE-mjukvara så är det trevlig med inställningar samlat där, så det blir inte någon extra mjukvara att installera. Eller installera iCUE, ställa in profilerna på tangentbordet så som du vill ha dem och sedan avinstallera iCUE för att slippa mjukvara för tangentbord helt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Just nu sitter jag på ett tangentbord köpt på clas ohlsson (exibel med "röda brytare från content").
https://www.clasohlson.com/se/Mekaniskt-gaming-tangentbord-Ex...

Jag tycker det är rätt nice sett till att jag fick två stycken för drygt 500:- på rea. Men samtidigt spelar jag quake på halvhög hobby-nivå (topp 500 i duel när det går som bäst). Tror ni man lirar bättre med ett "riktigt" gamingtangentbord? Just nu när jag "peakat" och när jag inte utvecklas mer så börjar jag titta på att uppgradera utrustningen istället för att försöka utveckla mina skills i en hjärna som gått i lås

Vad ska man tänka på vid val av tangentbord om det primära syftet är att bli bra i ett spel?

Så länge du håller dig till ett av de större märkena med den typ av switchar som du föredrar (vid snabba FPS-spel ofta röda linjära, brukar finnas test-stationer för sådant på Inet, webhallen, MediaMarkt vad jag sett) bör det vara en bra början.

När du har ett alternativ eller två som är intressant så kolla/läs ett par test av detta för att säkerställa att det inte finns några kända buggar med ev. mjukvara eller än värre hårdvarufel sedan produktion. Typ sådana fel som att man inte kan hålla ner shift + alt samtidigt och sedan trycka på någon siffertangent - vilket jag tror är fallet på ditt nuvarande tangentbord? Det felet hade jag själv på samma tangentbord inköpt på Clas Ohlson.

Det är främst sådana fel som du förhoppningsvis skulle slippa med ett mer högkvalitativt tangentbord. Du kan även räkna med att få längre livslängd på tangenterna utan att de börjar kännas svampiga och ojämna mellan. Sedan om det skulle få dig att prestera bättre är tveksamt. Men det skadar ju inte att beställa hem ett och testa och lämna tillbaka mha distansavtalslagen vilket är smidigt värre de gånger jag gjort det tidigare. På Elgiganten och Webhallen var det inga problem - Inet var lite krångliga mot mig tills jag bad de kolla för hur många tusen jag spenderat där. Sedan hur mycket man spenderat i en butik påverkar KKL är fråga som är bort om mig.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Måste säga att det var ett stilrent och smidigt tangentbord! Gillar det avskalade utseendet! Hoppas sådana där kommer i trådlösa versioner framåt i tiden.

Visa signatur

SpelDator: | Asus ROG Strix XG438Q 4K 120hz| AMD Ryzen 5 5600X 3.7 GHz 35MB| B450 I AORUS PRO WIFI| MSI Radeon RX 6800 16GB | Corsair Force MP510 1920GB M.2 NVMe | Samsung EVO 860 2TB | Seagate Guardian BarraCuda 2.5 5TB| Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Vengeance LPX Svart| Ghost S1 MK2| Corsair SF750 750W 80+ Platinum| Logitech MX Sound| WD My Passport V2 USB 3.0 4TB| Buffalo Mediastation Ultra-Thin Portable Blu-Ray writer| Logitech Logitech G604 Lightspeed

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Just nu sitter jag på ett tangentbord köpt på clas ohlsson (exibel med "röda brytare från content").
https://www.clasohlson.com/se/Mekaniskt-gaming-tangentbord-Ex...

Jag tycker det är rätt nice sett till att jag fick två stycken för drygt 500:- på rea. Men samtidigt spelar jag quake på halvhög hobby-nivå (topp 500 i duel när det går som bäst). Tror ni man lirar bättre med ett "riktigt" gamingtangentbord? Just nu när jag "peakat" och när jag inte utvecklas mer så börjar jag titta på att uppgradera utrustningen istället för att försöka utveckla mina skills i en hjärna som gått i lås

Vad ska man tänka på vid val av tangentbord om det primära syftet är att bli bra i ett spel?

Kvalitén på det tangentbordet är densamma som tangentbord i klassen om 1000:- och kanske mer.

Största skillnaden är väl att botten är halvtaskig plast. Som någon annan påpekade så är det möjlig skillnad i hur de hanterar flera samtidiga tangentryck, men det kan variera även på tangentbord som är relativt dyrare. Visst kan du hitta bättre, men det kostar nog rätt mycket extra. Allt är ju en prioriteringsfråga!

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Då så, en Retro beställd nu i söndags. Skickad från Inet i tisdags så förhoppningsvis har jag den i näven idag under eftermiddagen om man ska lite på Postnord appen. Tack för recension, annars hade det blivit köp av annat tangentbord!

Visa signatur

🡇

• R7 5800x3D • Sapphire Radeon RX 7900 XT •

Permalänk
Skrivet av Chris_Kadaver:

Just nu sitter jag på ett tangentbord köpt på clas ohlsson (exibel med "röda brytare från content").
https://www.clasohlson.com/se/Mekaniskt-gaming-tangentbord-Ex...

Jag tycker det är rätt nice sett till att jag fick två stycken för drygt 500:- på rea. Men samtidigt spelar jag quake på halvhög hobby-nivå (topp 500 i duel när det går som bäst). Tror ni man lirar bättre med ett "riktigt" gamingtangentbord? Just nu när jag "peakat" och när jag inte utvecklas mer så börjar jag titta på att uppgradera utrustningen istället för att försöka utveckla mina skills i en hjärna som gått i lås

Vad ska man tänka på vid val av tangentbord om det primära syftet är att bli bra i ett spel?

Spelar också (bara) Quake Live och jag tycker mig prestera olika beroende på tangentbordets storlek, (mindre = mer plats för musen)
brytare, (hotswap ger mig möjlighet att testa olika sorter)
och keycaps. (har bara testat DSA och Cherry-profil än så länge)
Glorious GMMK ger dig möjlighet att göra detta.

Permalänk

Detta tycker jag är intressant:

Keyboard latency
https://danluu.com/keyboard-latency/

Kanske något att ha med i framtida tester?

Visa signatur

• Fractal Design North | ASUS ROG Strix B650E-F | Ryzen 7 7800X3D | Radeon RX 7900 GRE | 64 GB RAM | Windows 11
• Mac Pro (Mid 2010) | 6-Core Intel Xeon ”Westmere” | Radeon RX 5700 XT | 32 GB RAM | macOS 12 Monterey | Windows 10
• MacBook Pro 14" | M2 Max | 96 GB RAM | macOS 14 Sonoma

Permalänk
Medlem

Drog en beställning från inet på detta också, levereras idag ska bli intressant.

Visa signatur

i5-8600k, 64GB 3200Mhz, Asus 3080Ti, Samsung 960 PRO 512GB, 2x Predator 27" IPS 1440p G-Sync 144Hz
- Citera gärna för svar! -

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Sjoooberg:

Då så, en Retro beställd nu i söndags. Skickad från Inet i tisdags så förhoppningsvis har jag den i näven idag under eftermiddagen om man ska lite på Postnord appen. Tack för recension, annars hade det blivit köp av annat tangentbord!

Skrivet av Mordin:

Drog en beställning från inet på detta också, levereras idag ska bli intressant.

Trevligt! Dela gärna med er vad ni tycker om bordet. Kan ju vara att ni tycker helt annorlunda från mig och bra att få olika åsikter

Skrivet av star-affinity:

Detta tycker jag är intressant:

Keyboard latency
https://danluu.com/keyboard-latency/

Kanske något att ha med i framtida tester?

Ja det är intressant! Vill gärna få med latency på något smidigt sätt men har inte hittat något bra än så länge. Tack för tipset!

Permalänk

Köpte detta på elgiganten i helgen.
Det var en omställning från mitt gamla Apex M800, samt mitt logitech K280e jag har på jobbet.
Det är ju lite tightare att skriva på.
Men det används primärt till gaming, skönare att inte ha en bauta bräda vid skrivbordet så man kan svepa hejvilt med musen. Fick inte med någon guide som beskrev hur man ställde in belysningen, men det var bara en googling bort. Gillar att enterknappen har ett tydligt klonk och att space knappen, som beskrevs i recensionen, går rakt ner oavsett vart man träffar.
Jag är helnöjd än så länge.

Permalänk
Medlem

Har ni fått testat tangentbordet under dagen och kommer jämföra en del med mitt tidigare K70.

Det första som slog mig när jag var hur otroligt starkt ljuset är när det är inkopplat, men satan vad vackert. Skönt att tangenterna känns lite mjukare, speciellt de större tangenterna som mellanslag och enter. Samma tangenter på mitt K70 skramlade som bara den.

Har nu när jag skriver detta skiftat lite mellan de bruna och röda switcharna och tycker redan att de röda passar mig bättre. Men det är en smaksak.

Har ett problem med att när jag stänger av ljuset helt och hållet så syns det ett väldigt väldigt väldigt svagt ljus som syns om det är kolsvart i rummet. Ska kontakta deras support och se vad det handlar om.

Utöver det hela så är jag än så väldigt nöjd.

EDIT: Problemet med svagt ljus var när jag tryckte på FN+PGUP som jag fick för mig var inställningen till att stäng av allt ljus direkt, men det visade sig vara någon form av "CUSTOM COLOR ZONES" man kan ställa in. För att stänga allt ljus var det bara att sänka ljusstyrkan så mycket det går.

Visa signatur

🡇

• R7 5800x3D • Sapphire Radeon RX 7900 XT •

Permalänk
Medlem

Tveka inte ifall ni är sugna

Knep ett K4 Retro för två veckor sedan då det plötsligt fanns 3 st i lager. Uppfyller allt som utlovas i beskrivningen och är mycket snyggt. Är riktigt nöjd med köpet so far. Finns säkerligen bättre/ mer avancerade TKL tangentbord men för 990:- är det riktigt bra i klassen. Ska du primärt spela och gillar kailh red brytarna så är det bara att köra på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Vad är detta? Produkten bär Sweclockers märke, men ni förtydligar inte er koppling till denna produkt.
Ska detta vara en recension? Är det reklam? Varför har denna produkten er märkning på sig? Varför skriver ni en "recension" om den?

Jag förstår inte helt vad ni håller på med, men det lämnar en dålig smak i munnen. Vad är er koppling till denna produkt?

Var upplever du den här recentionen som otydlig? Jag har svårt att se vad du ser samt att förstå att du blir så upprörd? Den är inte märkt som sponsrad och den är i testlabbet och blir testad?
Vill du förklara lite närmre?
Riktigt tråkigt att du får en dålig smak i munnen av något sånt här som jag upplever som en intressant oc välskriven recention.

Visa signatur

Intel i9 10900k @5,2Ghz, MSI Z590 Gaming EK-X, G-Skill Elite Royal 4x8gb @3600mhz cl16, Asus TUF 3080ti OC, 2xSamsung 960 EVO 1Tb M2, Seasonic Prime 1300W Platinum, EK D5 Revo, 2x360mm EK SE, Acer X34P 1440p 120hz IPS G-sync, CSFG The Crow
Galleri Ancalagon The Black | Galleri The White Crow

Permalänk
Medlem

Ser väldigt lovande ut, har klickat hem ett som förhoppningsvis landar hos mig under morgondagen

Permalänk
Medlem

Trevlig recension.
Jag köpte detta, eller faktiskt inte riktigt just det som testas, utan det som säljs på Elgiganten, som är en "budget" variant.
Det som skiljer som alla kan se, är att det är Outemu brytare och inte Kalih, jag får noga säga att de känns minst lika bra, om inte snäppet bättre rent av,och kanske även behagligare än Cherry. Brytarna går mycket mjukt, utan minsta friktion eller kärv.
Köpte det på Singels day pris a 555 pix, så inte omöjligt att det dyker under black friday typ week... om så och du vill ha ett TKL, så är det en mycket stark köprekommendation.
Se länk
https://xtrfy.com/keyboards/k4-tkl-lite/

Permalänk
Skrivet av phedd:

Stort minus för Xtrfy K4: ej borttagarbar/utbytbar usb-kabel.

@SLARVA: Just dom två tangentborden har ovanligt breda Ctrl (ej standard alls) - antagligen nåt de försöker få folk tro gynnar gaming. Vanligen är den precis som samma som Shift, på dina tangentbord sticker den ut över <>|. Layouten på det här tangentbordet är precis som 99,99% av alla tangentbord som säljs.

Detta är ett stort plus i min värld. Har själv ett för tillfället med utbytbar microusb -kabel och oroade mig att det skulle bli glapp i kontakten efter en tid och så blev det. Samma problem som med en hel del samsung mobiler som hade micro usb -kontakt. Skulle aldrig köpa ett till med micro usb uttag, isåfall ett med usb-c ifall det inte skulle finnas andra alternativ. Har aldrig haft ett tangentbord där kabeln gått sönder då den varit icke löstagbar så detta tangentbord får bli mitt nästa

Visa signatur

Ryzen 5800x - Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 @ 3200MHz - MSI MPG B550 Gaming Plus - Samsung 970 m.2 500GB + 850 EVO 620GB - ASUS STRIX GTX 1070Ti OC A8G @ 2126Mhz boost - AOC 2460PF 144hz

Permalänk
Medlem

Köpte ett Xtrfy K4 TKL idag. Har hittills suttit 3-4 timmar och jag gillar brädan skarpt! Fantastiskt skön belysning samt trevligt att både spela och skriva på. Känns gediget och välbyggt.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE