Handlade på Ebay, pengarna dragna och kontot spärrat utan vara.

Permalänk

Handlade på Ebay, pengarna dragna och kontot spärrat utan vara.

Hej fick 2 mail från ebay och när jag loggar in på ebay hemsida så står det att mitt konto blivit blockat? Gjorde ett konto och mitt första köp på ebay i veckan och fick nu 2 mail som jag inte blivit klokare av.

Mail 1

Dear eBay Community Member,
The bid that you entered for the item (ska stå ett nr här) has been cancelled. You can view the reason provided for the cancellation by selecting the (bid history) link from the individual item page.

Please be cautious if you are contacted about purchasing this item after the bid has been cancelled and as always, avoid paying for your eBay item using instant wire transfer services through Western Union or MoneyGram as these payment methods are unsafe when paying someone you do not know.

Regards,
eBay

Mail 1 hittar jag ingen info då det inte var ett bud jag la utan ett köp.

Mail 2

Your eBay account has been suspended

Hello (mitt användarnamn)
Your eBay account was suspended because recent account activity has raised serious security concerns. We've taken this precaution to protect our members while we make sure that the activity doesn't cause harm -- however unintentionally -- to the eBay Community.

You won't be able to use eBay in any way. This includes using another existing account or registering a new account.

Any outstanding selling fees are due immediately, and any amounts that you haven't previously disputed will be charged to the billing method currently on file.

Regards,

eBay Customer Service

Har jag blvit lurad, scammad av säljaren som på något sätt reportat mitt konto? Fattar inte varför mitt konto blivit avstängt efter 1 vecka när jag bara gjort 1 köp på ebay och aldrig handlat där tidigare. För det verkar ju som köpet avbrutits och pengar har dragits.

Rubrik förtydligad från "Lurad av Ebay, Ebay är scam" /Vzano - Moderator
Permalänk
Medlem

Vad köpte du för något? Gissar att du budade på någonting dyrt? Hade jag varit säljare hade jag inte velat sälja något dyrt till ett nytt konto utan referenser.

Permalänk
Medlem

Test att kontakta eBays support kanske kan hjälpa med eventuella frågetecken?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

@aaaaaaaaaa: jag köpte 2 jackor och jag budade inte utan köpte direkt och pengar har dragits.rör sig om omkring 800-900 kr ungefär

Permalänk
Inaktiv

Ifall du har betalt med Paypal så är det väl bara att återkräva summan?

Permalänk

Utgår från att säljaren på något sätt scammat mig då jag inte längre kan kontakt säljaren och kan inte längre kontakta ebay kundservice via mail, chatt.

Email us
This contact method is temporarily unavailable.

Permalänk

@anon201296: betalade idiotiskt nog med kort...

Permalänk
Medlem

@SvenskGaming: emaila ebay supporten direkt istället och beskriv ditt ärende. Det är inget vi kan hjälpa dig med här tyvärr..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

Kan inte heller av någon anledning längre lämna feedback på köpet, säljaren. Och säljaren går tydligen inte kontakta via ebay... Säljaren hade nämligen en egen hemsida som funnits i några år där support alltid varit snabb att svara i chatten och nu helt plötsligt händer inte ett skit.

Permalänk

@Nima2001: funkar inte att kontakta supporten på ebay heller då mitt konto blivit blockat så kan jag varken chatta, maila ebay och det känns väldigt oseriöst.

Permalänk

säljaren jag vill varna för är https://www.ebay.co.uk/usr/locationoutlet?_trksid=p2047675.l2... spom även har hemsidan https://locationclothing.com/

Får väl tyvärr ännu en gång se det som läropengar 820 kr att absolut inte lita på någon överhuvudtaget förutom en vanlig butik där köpet sker irl. För på begagnat handel har jag blivit blåst också att folk bara tagit pengarna och sen sprungit iväg på offentlig plats då personen hade bråttom och bla bla och i lådan är det bara skräp.

Permalänk
Medlem

Tråkigt, men lite skumt. Det stod ingen autktionsnummer i det första mailet?

Permalänk
Medlem

Såna där mail får jag varje vecka. Det är bara scam från folk som försöker sno ens kontouppgifter. Så länge du inte klickar på nån länk och skriver in nåt nånstans så är det ingen fara....hade kanske varit bra att veta innan.
Nu är det nog kört dock då Ebay stängt ner kontot efter att de använt det för nån scam. Du får göra ett nytt konto helt enkelt. Ebay kontot är ju inte värt nåt men om du har paypal kopplat till det och ditt kort kopplat till det så måste du fixa med det. Det brukar vara kört om man inte gör nåt inom en minut dock.

Om du blivit lurad på pengar som du betalat med ett kreditkort så kan du ha en försäkring på det som skyddar dig mot bedrägerier. Värt att kolla upp.

Du kan även få hjälp av Ebay även om du inte kommer åt ditt konto. Googla på Ebay email guest account så hittar du info.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

säljaren jag vill varna för är https://www.ebay.co.uk/usr/locationoutlet?_trksid=p2047675.l2... spom även har hemsidan https://locationclothing.com/

Får väl tyvärr ännu en gång se det som läropengar 820 kr att absolut inte lita på någon överhuvudtaget förutom en vanlig butik där köpet sker irl. För på begagnat handel har jag blivit blåst också att folk bara tagit pengarna och sen sprungit iväg på offentlig plats då personen hade bråttom och bla bla och i lådan är det bara skräp.

Du kan väl maila eBay till någon direktnail måste väl inte ske från innifrån ditt ebaykonto?

Resten av dina erfarenheter är ju tråkiga men inte direkt vanliga. Men visst vill man låta någon dålig erfarenhet forma en för resten av livet kan man ju det men majoriteten av online affärer går ju ändå rätt till..
Lite otur kan vi alla ha.. dock är jag rätt säker på att när du får kontakt med eBay kommer dom lösa detta. Du har ju inte gjort något fel och eBay har rätt starka skyddsnät för sina legitima användare.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

"Ebay är scam" #fakenews.
Missledande rubrik.

Ebay har funnits i typ 20+ år, huvudägare i paypal etc.

Bara för du har råkat ut för något strul betyder det knappast "ebay är scam" lol.
Och PS. Kontakta ebay, du har all info om köpet redan. Bara skapa ett nytt ebay konto i så fall eller så kan man kontakta dom ang din suspension antagligen (kolla mailet för info)

Sen undrar jag en andra sak, har dina pengar DRAGITS, eller blivit reserverade?

Det logiska är ju att säljaren blivit svartlistad av Ebay, och därav mail nr1.
Mail nr2 kan bara ebay svara på, antar att det är något med nytt konto + annat som lett till beslutet av dom.

Men när jag köpt saker på ebay så dras inga pengar fören varan skickats, de reserveras.

Känns som du redan gett upp och bara har panik över allt utan faktiskt kolla upp något. Och därför massa pajkastning på ett ebay som inte lurat dig för fem öre på något sätt.

Permalänk
Medlem

Jag handlar ofta på ebay och har aldrig upplevt något liknande.
Ebay är stenhårda mot de som säljer och ersätter även köpt om säljaren inte gör rätt för sig.
Jag har köpt lite dyrare produkter som inte stämde med beskrivningen efter lite mailkontakt med säljaren där jag hoppades att felaktigheterna skulle åtgärdas så reklamerade jag köpet och fick full ersättning samt att jag fick göra vad jag ville med den varan som inte stämde med beskrivningen.
Det är tryggt att handla hos ebay jag undrar vad det är för aktivitet som gjort att de spärrat ditt konto?
Om en säljare får många negativa omdömen så stoppas säljaren från att sälja på ebay så säljare brukar vara väldigt tillmötesgående när problem uppstår.
Ta kontakt med kundtjänst för att få klarhet i vad som inträffat.

Permalänk
Skrivet av Nivity:

"Ebay är scam" #fakenews.
Missledande rubrik.

Ebay har funnits i typ 20+ år, huvudägare i paypal etc.

Bara för du har råkat ut för något strul betyder det knappast "ebay är scam" lol.
Och PS. Kontakta ebay, du har all info om köpet redan. Bara skapa ett nytt ebay konto i så fall eller så kan man kontakta dom ang din suspension antagligen (kolla mailet för info)

Sen undrar jag en andra sak, har dina pengar DRAGITS, eller blivit reserverade?

Det logiska är ju att säljaren blivit svartlistad av Ebay, och därav mail nr1.
Mail nr2 kan bara ebay svara på, antar att det är något med nytt konto + annat som lett till beslutet av dom.

Men när jag köpt saker på ebay så dras inga pengar fören varan skickats, de reserveras.

pengarna har dragits...

Permalänk
Skrivet av killawife:

Såna där mail får jag varje vecka. Det är bara scam från folk som försöker sno ens kontouppgifter. Så länge du inte klickar på nån länk och skriver in nåt nånstans så är det ingen fara....hade kanske varit bra att veta innan.
Nu är det nog kört dock då Ebay stängt ner kontot efter att de använt det för nån scam. Du får göra ett nytt konto helt enkelt. Ebay kontot är ju inte värt nåt men om du har paypal kopplat till det och ditt kort kopplat till det så måste du fixa med det. Det brukar vara kört om man inte gör nåt inom en minut dock.

Om du blivit lurad på pengar som du betalat med ett kreditkort så kan du ha en försäkring på det som skyddar dig mot bedrägerier. Värt att kolla upp.

Du kan även få hjälp av Ebay även om du inte kommer åt ditt konto. Googla på Ebay email guest account så hittar du info.

det var inga länkar i mailet och det var från officiella ebay eftersom allt med nr, köp, konto stämmer plus att när jag klickar på artikelnr så kommer jag ju till den varan jag köpte på officiella ebay hemsidan

Permalänk
Skrivet av Nivity:

"Ebay är scam" #fakenews.
Missledande rubrik.

Ebay har funnits i typ 20+ år, huvudägare i paypal etc.

Bara för du har råkat ut för något strul betyder det knappast "ebay är scam" lol.
Och PS. Kontakta ebay, du har all info om köpet redan. Bara skapa ett nytt ebay konto i så fall eller så kan man kontakta dom ang din suspension antagligen (kolla mailet för info)

Sen undrar jag en andra sak, har dina pengar DRAGITS, eller blivit reserverade?

Det logiska är ju att säljaren blivit svartlistad av Ebay, och därav mail nr1.
Mail nr2 kan bara ebay svara på, antar att det är något med nytt konto + annat som lett till beslutet av dom.

Men när jag köpt saker på ebay så dras inga pengar fören varan skickats, de reserveras.

Känns som du redan gett upp och bara har panik över allt utan faktiskt kolla upp något. Och därför massa pajkastning på ett ebay som inte lurat dig för fem öre på något sätt.

står att jag inte får skapa ett nytt konto på ebay med mera.

Permalänk
Medlem

Har du på något sätt i all iver lyckats genomföra betalningen utanför Ebays plattform?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk

@Joppis: nej man kan ju betala med VISA och MASTERCARD på Ebay.

Permalänk
Medlem

Nu står det ju även att de har stängt ner kontot medan de undersöker vad som har hänt. Rimligen kommer du får access till kontot när det är ordnat.

Du kan även skicka en tweet till deras support här https://twitter.com/askebay

Permalänk
Medlem

Om du tar ett par andetag och tänker istället. Kan du inte få tag dem via ett konto, skapa ett nytt och berätta om ärendet. Vägrar de hjälpa så kontakta din bank.

Om du betalar online, så betala med kreditkort då slipper du riskera förlora pengar om ingen vara levereras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

@Joppis: nej man kan ju betala med VISA och MASTERCARD på Ebay.

Alright, och du betalade på hemsidan pch inte genom att klicka på någon länk i ett mail direkt efter köpet?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Det brukar reda ut sig om man tar kontakt med dem, har under mina 10+ år och 400+ transaktioner med ebay inte haft ett problem som inte löst sig med lite kontakt.

Varför inte bara slå dem en pling och reda ut det?

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SvenskGaming:

säljaren jag vill varna för är https://www.ebay.co.uk/usr/locationoutlet?_trksid=p2047675.l2... spom även har hemsidan https://locationclothing.com/

Får väl tyvärr ännu en gång se det som läropengar 820 kr att absolut inte lita på någon överhuvudtaget förutom en vanlig butik där köpet sker irl. För på begagnat handel har jag blivit blåst också att folk bara tagit pengarna och sen sprungit iväg på offentlig plats då personen hade bråttom och bla bla och i lådan är det bara skräp.

Och du tänkte inte själv på vem du gjorde affärer med innan du bestämde dig för att skapa en tråd med rubriken "Lurad av Ebay, Ebay är scam" trots att du med största säkerhet inte är lurad av Ebay och att EBay inte är scam?

Permalänk
Medlem
Skrivet av improwise:

Och du tänkte inte själv på vem du gjorde affärer med innan du bestämde dig för att skapa en tråd med rubriken "Lurad av Ebay, Ebay är scam" trots att du med största säkerhet inte är lurad av Ebay och att EBay inte är scam?

Exakt, han är lurad av en person som säljer varor via Ebay och skyller på nån annan när hans egna beslut tagit han dit han nu är.
Det känner jag igen hos många tyvärr...

Köpte han VIA Ebay så kan han kontakta dem. Köpte han INTE via Ebay utan via hemsidan / scamlänk så får han kontakta sin bank för att spärra kort med mera.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Jag har förtydligat rubriken:
§3.1: Trådrubriker ska tydligt visa vad tråden handlar om.

/Vzano - Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk

Säljaren funnits sen 2004 med 99.8% positiva omdömen? Knappast värt för personerna bakom kontot att lura dig på ett par hundringar.

Något verkar lurt.

Permalänk
Moderator
Forumledare

@SvenskGaming: Har du betalt med ditt eget kort som står på dig och är utfärdat i Sverige?

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord