Lisa Su: "Vi arbetar på alternativ kring Zen 3-nedlåsning"

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Så du menar att om någon snor en vara i en butik, blir påkommen och denne person lämnar då tillbaka varan ska hyllas för att den lämnare tillbaka varan?

Vad stöld har med detta att göra vet jag inte, men påstår du att AMD har stulit idén om att kunna ändra sig när man inser att kritikerna har rätt?

Skrivet av igelkotte:

Läs om vad han först skrev kanske du förstår vad du ska svara på. Han nämnde inget om att det var bra eller dåligt att AMD lyssnade på kritiken, utan bara att AMD kritiserar andra företag och gör samma sak som dom kritiserat andra för.

Jag står fast vid det jag skrev!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Vad stöld har med detta att göra vet jag inte, men påstår du att AMD har stulit idén om att kunna ändra sig när man inser att kritikerna har rätt?

Nej. Jag menade att de (AMD) gade gjort fel och blev påkomna för att sedan gå tillbaka till ursprungsläget.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Men för helvete, AMD har full rätt att bestämma över hur deras produkter ska fungera. De har inte brutit några löften, och ännu viktigare, de har inte brutit mot några lagar eller regler. Att då jämföra med nån som stjäl är osmakligt!

Okej!?. Jag försökte göra en liknelse med att man hade gjort ett fel. Inte säga att AMD har gjort något olagligt.

Lite som om jag hade skrivit att "Livet är en fest", så hade det inte betytt att man festar varje dag och får alkoholskador, utan att livet är ganska bra.

Aja. Som sagt, AMD har kritiserat sina konkurrenter nu ett bra tag för att göra detta för att sedan själva gå samma väg.
Det var det jag tyckte gav en dålig PR.

edit: och JA, AMD får göra vad de vill, men om de får kunder att välja AMD just för att de säger en sak, för att sedan tvärvända när de väl har kunden, då är det väldigt fel.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Aja. Som sagt, AMD har kritiserat sina konkurrenter nu ett bra tag för att göra detta för att sedan själva gå samma väg.

Ja, de har väl äntligen insett att det är bättre generellt att byta oftare. Man slipper supporta gamla grejer, man slipper den extra tiden och kostnaden det tar att utveckla och konstruera saker för äldre utrustning, man kan lättare introducera ny teknik eller ny förmåga utan att behöva hämmas av bakåtkompatibilitet. Jag anser personligen att Intels upplägg är det rätta, och hoppas att AMD också kör enligt samma princip framöver.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

Jag sitter själv med en Ryzen 3700x med ett MSI B450 Mortar Max som jag köpte just för att de uppgraderade det till 32mb bios minne. Fick vänta minst 1 månad extra för att det kortet skulle komma till sverige då jag ville ha något framtidssäkrare så lite ironiskt nu när det verkar som jag lika bra kunde köpt det vanliga .

Hur som helst så va det rätt förvirrat med moderkortstöden när Ryzen 3000 kom ut så förstår att AMD försöker undvika detta igen.
Men de största problemen jag uppfattade va att det kändes som folk blev betatestare av bios från alla tillverkare vilket tyder på att AMD va sena med att ge dom AGESA koden. Undviker dom detta igen så tror jag att allt blir bättre och moderkort hinner komma ut uppdaterade med stöd direkt.
Sen så kan jag tänka mig att man gör en viss begränsning av det officiella stödet för de senaste processorerna som B450 X470 får stöd för Zen 3 men inte äldre då är det upp till tillverkarna.

Permalänk
Medlem

Skulle vara trevligt om x370 fick stödet också, men inget jag förväntar mig. Blir både nytt mobo och cpu i höst som det ser ut just nu.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

@dpom86: Som jag skrev "för de kort som klarar cpulös bios flashning" dvs det kvittar vilken cpu som sitter på

Aj, haha, var helt klart för trött när jag "läste" ditt inlägg.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

PCIe 4.0

Det stämmer att jag miste PCIe 4.0 vid en uppgradering av AGESA och som jag skrev så hoppas jag att jag får den tillbaka, den första AGESAN som var från Gigabyte var inte särskilt bra och jag ansåg att en uppgradering var nödvändig.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Att ta bort pcie 4 var väl ett val som du gjorde själv när du uppdaterade bioset

En mängd BS så det skriker om det.
På B450/X470/B550A och B550 går PCI-E slottarna för grafikkorten direkt till CPUn. AMD gjorde en gisslansituation. AGESA kod som ger stöd för ryzen 3000 serien. Med en mjukvarublockering för PCI-E 4.0, eller inget ryzen 3000 stöd.

Anledningen till att X570 blir så varm är att den sköter ett par extra PCI-E 4.0 lanes genom chipsettet. Det finns inga tekniska anledningar överhuvudtaget att PCI-E 4.0 inte skulle fungera på B450 eller X470. De möter alla specifikationer. Bara att AMD valde att segmentera marknaden för att försöka kränga sina dyra X570 chipset medan de undanhöll B550.

Permalänk
Medlem
Skrivet av laudanum:

Dela 256 med 8, vad får du då? Bits vs Bytes.

Jupp, nackdelen med snabbgooglingar och inte hålla koll på gemener och versaler. Står helt riktigt 256 Mb och inte MB

Visa signatur

5800x3d, 32 GB G.SKILL Trident Z RGB @ 3800 MHz CL16, X570i Strix, RX 6900 XT Waterforce, Samsung 990 2TB, CM V850w, EK Magnitude CPU block, 240+120 PE rad, 2x240 PE extern radiator, stadig ström av kaffe (till mig, inte datorn...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Förväntade du dig Ryzen 4000-stöd med ditt befintliga moderkort? Vilken modell har du, och vilken processor? Berätta i kommentarstråden!"

Ja, jag räknade kallt med det. Jag har ASUS Crosshair VII Hero, och det moderkortet har väl tilltagen ROM. Sitter just nu med 3900X och har räknat med att smidigt ploppa i en 4900X eller en 4950X när det beger sig. Blir det inte så så blir jag väldigt besviken.

Håller också med om att AMD's marknadsföring (om de står fast vid nedlåsningen) är vilseledande och hoppas i så fall på en grupptalan mot dem så att de får känna att de lever. Man "låtsas" inte bara vara det snälla företaget som är sååå mycket kundvänligare än Intel för att sedan pissa kunderna i ansiktet efter några år med vinst, så gör man bara inte. Det är vidrigt.

Tror AMD hade klarat sig vid en grupptalan. De har pratat om socketkompatibilitet och AM4, inte chipset officiellt vad jag kunnat hitta. Enskillda moderkortstillverkare som officiellt gått ut med att de kommer stödja CPU:er (MSI tex) kan dock ha det lite svettigare.
Även om jag förstår att det kan bli en jungel med biosversioner för gamla och nya CPU:er om man öppnar upp detta för äldre moderkort som kanske inte har plats för allt så tycker jag ändå AMD skall lämna det till moderkortstillverkarna.

AMD får säkert en del av skiten ändå även om det är moderkortstillverkare som kommer hantera det dåligt, men det är nog ändå i längden den bästa lösningen. Hade moderkortstillverkare sattsat på Ryzen från start och satt in chip med större plats så hade detta inte varit ett issue på samma sätt, men de var nog förståeligt tveksamma efter Bulldozer.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av str8forthakill:

En mängd BS så det skriker om det.
På B450/X470/B550A och B550 går PCI-E slottarna för grafikkorten direkt till CPUn. AMD gjorde en gisslansituation. AGESA kod som ger stöd för ryzen 3000 serien. Med en mjukvarublockering för PCI-E 4.0, eller inget ryzen 3000 stöd.

Anledningen till att X570 blir så varm är att den sköter ett par extra PCI-E 4.0 lanes genom chipsettet. Det finns inga tekniska anledningar överhuvudtaget att PCI-E 4.0 inte skulle fungera på B450 eller X470. De möter alla specifikationer. Bara att AMD valde att segmentera marknaden för att försöka kränga sina dyra X570 chipset medan de undanhöll B550.

Att gå upp en version på pcie ställer hårdare krav på hur ledningsbanorna är dragna ungefär som med minnen, det blir känsligare när bandbredden ökas så det lär finnas kort som inta klarar det fysiskt så det är inte enbart BS.
Man kan ju se på hur mycket bättre minneskompatibiliteten har blivit efter att man skärpte kraven där.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Okej, mina förväntningar:
* Mitt tidigare B350: Förväntade mig inte stöd för 4:e generationens Ryzen, men hoppades på det. Alternativ plan var att byta min Ryzen 5 1600 mot en 3:e gen Ryzen 7 när priserna gått ner efter släppet av 4:e gen.
* Men min B350 gick sönder, och jag valde att byta till X570 eftersom B550 inte fanns tillgänglig och B450/X470 kändes som ett omotiverat litet steg. Förväntade mig definitivt att det nya kortet ska stödja 4:e generationen. Fick ungefär samtidigt en Ryzen 5 3600X "på halsen", så byte av CPU till 4:e generationen känns nu helt inaktuellt. Förväntar mig inte att byta moderkort eller CPU förrän tidigast om fyra år eller så.

Skrivet av CubaCola:

Så vem kommer köpa B550 nu isåfall om AMD tvärvänder?

Den som inte vill betala ännu mer för X570.
Jag känner mig ganska säker på att de första processorer ur 4000-serien som släpps blir Ryzen 7 och Ryzen 9, för entusiaster som är villiga att betala för bra moderkort.
Ryzen 5 kommer gissningsvis lite senare tillsammans med A520.
Ryzen 3-köpare hänvisas till de nyss släppta på Zen 2.

Skrivet av mats42:

För de kort som klarar CPU lös Bios flash borde det vara enkelt. Ett Bios som stödjer 3 och 4000 serierna och ett som stödjer 3000 och äldre.

Krävs minst tre BIOS-versioner för att täcka in alla modeller på 16 MB.

Skrivet av SweDragon:

... allvarligt talat, hur många användare som byter sin CPU själv försöker inte informera sig själva först om det ska fungera eller inte? Vi är en väldigt liten minoritet av användare som bygger själv och de flesta av oss är rätt välinformerade. Visst, det kommer 100% komma någon enstaka klantskalle som lyckas fucka upp, men är det verkligen ett stort problem?

Stor skillnad mellan att byta CPU på befintligt moderkort och bygga dator själv. Betydligt fler ar byggt dator(er) än bytt någon CPU.
Ska man bygga en dator kollar man (i bästa fall) att moderkortet är av en modell som passar med vald CPU. Om det då är så att moderkortet stöder CPUn förutsatt att det har rätt version av BIOS installerat blir det lätt fel när köparen inte är medveten om denna brasklapp och säljaren inte har en aning om vilken BIOS-version som är installerad vid leverans.
Det har redan varit stora problem 2018 och 2019 när AMD släppt tidigare versioner av Ryzen.

Skrivet av Ortovox:

Jag sitter själv med en Ryzen 3700x med ett MSI B450 Mortar Max som jag köpte just för att de uppgraderade det till 32mb bios minne. Fick vänta minst 1 månad extra för att det kortet skulle komma till sverige då jag ville ha något framtidssäkrare så lite ironiskt nu när det verkar som jag lika bra kunde köpt det vanliga :).

Hade du köpt versionen med mindre PROM hade du inte haft samma bakåtkompatibilitet!
Nu kan du byta till godtycklig befintlig AM4-processor utan att byta BIOS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Tror AMD hade klarat sig vid en grupptalan. De har pratat om socketkompatibilitet och AM4, inte chipset officiellt vad jag kunnat hitta. Enskillda moderkortstillverkare som officiellt gått ut med att de kommer stödja CPU:er (MSI tex) kan dock ha det lite svettigare.
Även om jag förstår att det kan bli en jungel med biosversioner för gamla och nya CPU:er om man öppnar upp detta för äldre moderkort som kanske inte har plats för allt så tycker jag ändå AMD skall lämna det till moderkortstillverkarna.

AMD får säkert en del av skiten ändå även om det är moderkortstillverkare som kommer hantera det dåligt, men det är nog ändå i längden den bästa lösningen. Hade moderkortstillverkare sattsat på Ryzen från start och satt in chip med större plats så hade detta inte varit ett issue på samma sätt, men de var nog förståeligt tveksamma efter Bulldozer.

Sant. Det de sagt rent krasst är ju att "AM4" ska leva genom 2020, så de skulle nog klara sig. Men å andra sidan så fick de ju på nöten i Bulldozer-målet, så man vet aldrig. Vinst-oavsett-kundnöjdhet-vännerna här borde väl då tycka att AMD får kalla ett äpple för en kärna om de vill och att kunderna ska hålla käften, men så blev ju inte fallet då så vi får se hur det blir nu.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Gamers Nexus går på djupet med problematiken.

Väl värt att lägga en halvtimme på, enligt mig! (Vill ni skippa något så börja titta 8:20 in.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Krävs minst tre BIOS-versioner för att täcka in alla modeller på 16 MB.

Har de lyckats klämma in 1,2 och 3 serierna i ett Bios så borde inte 3 och 4 bli större än att det får plats

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Waahh! WAAAH! WAAAH! Waaaah! *sniff* Waah?

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Waahh! WAAAH! WAAAH! Waaaah! *sniff* Waah?

Det är ändå berättigat att gråta lite om ens fina moderkort går eol en generation tidigare än man trott när man skaffade det...

Visa signatur

5800x3d, 32 GB G.SKILL Trident Z RGB @ 3800 MHz CL16, X570i Strix, RX 6900 XT Waterforce, Samsung 990 2TB, CM V850w, EK Magnitude CPU block, 240+120 PE rad, 2x240 PE extern radiator, stadig ström av kaffe (till mig, inte datorn...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olle P:

Hade du köpt versionen med mindre PROM hade du inte haft samma bakåtkompatibilitet!
Nu kan du byta till godtycklig befintlig AM4-processor utan att byta BIOS.

Jo jag glömde skriva att en anledning till att jag valde Max kortet va att slippa slänga i en äldre cpu och uppgradera Bios för att kunna köra min 3700x

Permalänk
Medlem

Det hade varit finfint ifall mitt X470 hade stött 4000-serien. Annars har jag i alla fall fått 2 generationer på det. Och det är alltid nått tycker jag.

Om jag skulle få ytterliggare en generation så skulle jag vara jäääävligt glad och tacksam ska jag säga, men inget jag förväntar mig.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Finns det en god anledning till att dom inte kan implementera stöd för 4000-serien i äldre moderkort är det ok kan jag tycka. Om anledningen är att dom inte får plats med stödet i bios för äldre moderkorten som måste husera stöd för de äldre CPUerna så tycker jag AMD´s ståndpunkt är korrekt och att dom däremot bör låta moderkorts tillverkaren avgöra om dom då i en BIOS uppdatering tar bort stöd för äldre CPUer för att rymma den nyare. Men AMD borde officiellt ta ståndpunkten att det inte stödjs och att det görs på eget ansvar.

Jag har svårt att se AMD vilja tvinga fram det här, speciellt med tanke på att dom knappt tjänar något alls på att nya moderkort säljs, utan att CPUer säljs. AMD vad jag vet har ingen tillverkning själv alls längre utan anlitar andra för produktionen av allt. Tror dom hellre sett att 4000-serien hade fungerat på alla moderkort så att dom får fler CPUer sålda.

Men om jag förstått det korrekt(rätta mig om jag har fel) så är det som först med X570 korten som moderkortstillverkarna faktisk lade ner krut på korten och såg till att det är bra saker i jämförelse med tidigare kort? Så anledningen kan ju vara sådan att det äldre korten är helt enkelt inte tillräckligt bra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZalZeRoz:

Finns det en god anledning till att dom inte kan implementera stöd för 4000-serien i äldre moderkort är det ok kan jag tycka. Om anledningen är att dom inte får plats med stödet i bios för äldre moderkorten som måste husera stöd för de äldre CPUerna så tycker jag AMD´s ståndpunkt är korrekt och att dom däremot bör låta moderkorts tillverkaren avgöra om dom då i en BIOS uppdatering tar bort stöd för äldre CPUer för att rymma den nyare. Men AMD borde officiellt ta ståndpunkten att det inte stödjs och att det görs på eget ansvar.

Jag har svårt att se AMD vilja tvinga fram det här, speciellt med tanke på att dom knappt tjänar något alls på att nya moderkort säljs, utan att CPUer säljs. AMD vad jag vet har ingen tillverkning själv alls längre utan anlitar andra för produktionen av allt. Tror dom hellre sett att 4000-serien hade fungerat på alla moderkort så att dom får fler CPUer sålda.

Men om jag förstått det korrekt(rätta mig om jag har fel) så är det som först med X570 korten som moderkortstillverkarna faktisk lade ner krut på korten och såg till att det är bra saker i jämförelse med tidigare kort? Så anledningen kan ju vara sådan att det äldre korten är helt enkelt inte tillräckligt bra?

Gamers Nexus-videon tidigare i tråden går igenom problematiken på ett bra sätt. I grund och botten handlar det om att vi entusiaster som kan flasha BIOS och liknande är en extrem minoritet, och för de allra flesta är det inte ett alternativ. Och när man har en "brokig" kompatibilitet med äldre produkter är det AMD som får ta skiten från användarna.

AMD gör helt rätt som dumpar och går vidare. Det enda de kanske gjort fel är att inte tydligt tala om tidigare att bakåtkompatibiliteten för specifika kombinationer av processor och chipset kan brytas, oberoende av AM4.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

Gamers Nexus-videon tidigare i tråden går igenom problematiken på ett bra sätt. I grund och botten handlar det om att vi entusiaster som kan flasha BIOS och liknande är en extrem minoritet, och för de allra flesta är det inte ett alternativ. Och när man har en "brokig" kompatibilitet med äldre produkter är det AMD som får ta skiten från användarna.

AMD gör helt rätt som dumpar och går vidare. Det enda de kanske gjort fel är att inte tydligt tala om tidigare att bakåtkompatibiliteten för specifika kombinationer av processor och chipset kan brytas, oberoende av AM4.

Jo sant, det kan vara så också att dom inte förutsåg detta när dom väl gjorde uttalandet om att AM4 kommer fungera för 4år framåt eller vad det nu var som dom sade? Minns inte, men tycker ändå dom har gjort bra försök. Jag körde på en Intel 4690K tidigare och nu gått över till x570 och en 3900X, men jag kommer inte uppgradera förrän om 5-8 år framåt, om 4000-serien då ligger på ett vettigt beg. pris(och inte på sinnessjuka priser som 1000-1500:- för en 4690K som jag sett) och är ett bra uppgraderingssteg så lär det blir det steget jag tar. Men det märks framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffex:

Det är ändå berättigat att gråta lite om ens fina moderkort går eol en generation tidigare än man trott när man skaffade det...

Men det lär ju gå att lösa med flashning av Moderkortet.

Det jag inte förstår är om man skaffar en 4000, varför ska man då ha stöd för 1000-serien eller Bulldozer?
Eller ens 2000- och 3000-serien. Man byter knappast ner sig till en bättre begagnad processor med tiden.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av mats42:

Har de lyckats klämma in 1,2 och 3 serierna i ett Bios så borde inte 3 och 4 bli större än att det får plats

1. Ingen har, så vitt jag vet, lyckats klämma in de tre första generationerna på 16MB. Till min B350 försvann stödet för Bristol Ridge (Athlon X4 950 och hela A-familjen) om man uppdaterade till BIOS med stöd för 3e gen.
2. Koden för Zen 2 tar upp ungefär lika stort utrymme som koden för Zen och Zen+ tillsammans. (Zen+ var bara en marginell utvidgning eftersom det mest handlade om en nodkrympning.) Kan förväntas att Zen 3 ensamt tar ungefär lika stor plats som Zen 2.

Eventuellt skulle det gå att ha en version för Bristol Ridge till och med Zen+ (finns redan, senaste version före juni -19, men knappast som uttalad standardinstallation på nya moderkort) och sedan en annan version för (endast) Zen 2+3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

Men det lär ju gå att lösa med flashning av Moderkortet.

Det jag inte förstår är om man skaffar en 4000, varför ska man då ha stöd för 1000-serien eller Bulldozer?
Eller ens 2000- och 3000-serien. Man byter knappast ner sig till en bättre begagnad processor med tiden.

Du kanske säljer ditt moderkort till en som har en äldre version än 4000? Tycker du ska ta och se på videoklippet som det hänvisades till tidigare i tråden så får du klart för dig att det är lite mer komplicerat än vad du tror.

Permalänk
Medlem

Enl. hardware unboxed, Zen 3 stöd kommer till 400 serien moderkort (40sek in typ)

Permalänk
Medlem

Der8auer har fått mail ifrån amd om att zen 3 kommer till 400 serien. Ännu en gång försöker AMD luras med andra ord.

Blir nog aldrig AMD igen för min del. Men kul för er som sett fram emot zen 3

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Der8auer har fått mail ifrån amd om att zen 3 kommer till 400 serien. Ännu en gång försöker AMD luras med andra ord.

Blir nog aldrig AMD igen för min del. Men kul för er som sett fram emot zen 3

Är inte det goda nyheter?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Der8auer har fått mail ifrån amd om att zen 3 kommer till 400 serien. Ännu en gång försöker AMD luras med andra ord.

Blir nog aldrig AMD igen för min del. Men kul för er som sett fram emot zen 3

Du överdriver inte lite..