GPD Win Max är superkompakt bärbar speldator med Intel Ice Lake

Permalänk
Medlem

Är det jag som skrivit?

@fimpi: Trodde jag satt och läste mitt eget inlägg som jag hade glömt bort att jag hade skrivit.

Men ja, använder just nu min GPD Win 2 anslutet via type c till en liten adapter för usb, hdmi och laddning, och använder den nu som desktop dator. Amazing helt enkelt. Har vanlig stationär men denna är smidigare på alla sätt, och tar väldigt lite plats. Jag skaffade den via indiegogo-kampanjen när det begav sig, och har sedan tidigare en GPD XD och GPD Win 1 (där Win 1 princip är oduglig då batteriet har svällt och ingen ersättningsbatteri finns att få tag på).

Samma här angående spel, de mera avancerade spelen streamar man via Steam och kan då vara i sängen eller annan plats. Fungerar såså att streama via internet om man har datorn påslagen hemma och sitter på te x *host* jobbet.

Ett spel jag alltid ser som ett test för att veta om det är speldugligt både kontroll och använda tangentbord, är Tie Fighter, vilket spelet i princip kräver alla knappar på ett tangentbord. Egentligen även joystick men går att fixa att köra på kontroll med. Grafikmässigt inte ett krävande spel men allt annat behövs. Med Win 1 gick det otroligt bra medan Win 2 var det lite sämre då Funktionsknapparna är färre här. Det kan man inte säga om någon annan portabel speldator då denna är unik med handkontroll samt har tangentbord.

Håller med om fläktljudet, vilket även Win 1 hade men kunde regleras med en knapp baktill. Om jag hört rätt gäller surrandet även på Win Max ifall det arbetar som extremast. En annan detalj med t ex Win 2 är att den måste upp och nervänt om man nu har den ansluten som desktop dator, så man inte täpper för fläkten undertill. Något störande men förståeligt med tanke på hur kompakt Win 2 är. Huruvida Win Max inte behöver vändas upp och ner är ett frågetecken för mig ännu.

Ifall någon också har ett bra svar hur ÅÄÖ kommer fungera på Win Max vore det bra och veta då det största frågetecknet nu för mig, och ett måste att fungera på något vettigt sätt då tanken är att datorn även ska vara till en jobbdator att kunna skriva på. Jag blir inte riktigt klok på tangentbord layouten nu då det verkar saknas knapparna som annars är ersättning för ÅÄÖ.

Annars börjar Indiegogokampanjen för GPD Win Max inatt klockan 4 den 18 maj, 2020 (här sedan): https://www.indiegogo.com/projects/gpd-win-max-handheld-game-...