Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LemurenSwe:

Det är korrekt uppfattat att jag tolkat dina ord precis som du beskriver och jag var av uppfattningen att du helt stod bakom facket så som rörelsen ser ut idag.

Facket har enligt egen uppfattning en viss attraktionskraft för de som inte innehar en eller flera av egenskaperna nedan:

1. Inte orkar/vill förhandla om villkor, ersättning eller liknande utan hellre betalar någon annan för att göra detta. Antingen genom ovilja, okunskap eller ren lathet.
2. De som inte har sparat/investerat kapital att använda under en eventuell tvist under sådan tid inkomsten är reducerad eller lika med noll och därmed vill säkra möjligheten till att lösa tvister genom facket - som en typ av försäkring.
3. Personer med låga prestationskrav på sig själv, och/eller ej eftertraktad utbildning vilket gör dessa till icke attraktiva på arbetsmarknaden.

Ingen av ovan punkter stämmer in på mig själv varför jag finner noll värde i facket och deras arbete. Mitt perspektiv är egoistiskt, då jag anser att det ligger i varje persons egna makt att ändra de egna förutsättningarna och göra sig oberoende facket.

För mig är det svårt att försvara en situation jag inte skulle sätta mig i själv. Om jag missköter mig på arbetsplatsen till den grad att det finns juridiskt utrymme att sparka mig så hade jag inget att göra på arbetsplatsen till att börja med. Jag skulle därför finna sådant agerande att vara i linje med gällande lagstiftning - vilket vi alla måste förhålla oss till. Jag vill då även poängtera att om juridiskt utrymme hade funnits för min hypotetiska uppsägning så hade facket inte kunnat göra så mycket åt det. Deras juridiska utrymme är detsamma som mitt då de enbart agerar ombud.

Jag vet detta av erfarenhet då jag tidigare varit i tvist, med facket inblandat. Då om en ekonomisk ersättning jag ansåg mig själv ha rätt till, men där arbetsgivaren garderat sig juridiskt. Surt då, men hade jag själv agerat annorlunda så hade jag troligen kunnat jobbat runt detta hinder. Jag kan i efterhand därför inte klandra min motpart då möjligheten att ändra detta innan tvist legat hos mig själv.

Jag känner inte igen mig i någon av dina punkter, ändå tycker jag att facket är bra. För mig handlar det om att hjälpa sina medmänniskor. Tvärt emot din punkt 1 har jag sökt dessa förhandlingar aktivt, både för mig själv och andra som velat ha min hjälp. Jag har även hjälpt de som faktiskt vill förhandla själv att förstå lagar och avtal. Även om du förhandlar själv är det viktigt att förstå området du rör dig inom. Min förra arbetsgivare gjorde en större omorganisation som jag inte gillade. Istället för att bara hänga kvar, vilket jag mycket väl kunnat göra, valde jag att hoppa av och ägnade sex månader åt att hitta rätt nästa utmaning. Jag tackade nej till flera erbjudanden under dessa sex månader för att jag inte tyckte att företaget i fråga var rätt för mig.

Väldigt få av de personer som jag hjälpt har misskött sig på arbetsplatsen. På rak arm kan jag faktiskt bara komma på en person under 20 år i arbetslivet som blev varnad av företaget för att ha misskött sig. Om arbetsgivaren ska göra sig av med ett visst antal personer ur arbetsstyrkan så handlar det om en massa andra saker. LAS är mycket mer komplex än Sist in - Först ut. Man kan dela upp arbetsstyrkan i kunskapsområden osv. för att komma runt detta. Vet inte den som sköter denna strukturering vem du är så är det så klart svårt att veta hur man ska dela upp.

Du har dessutom fel i ditt antagande facket har samma juridiska utrymme som du. Arbetar du på ett företag som har kollektivavtal så har facket större juridiskt utrymme än du har i väldigt många frågor. Facket kan komma överens med arbetsgivaren tex om turordningslistan vid uppsägning och när det är gjort är den väldigt svår att utmana rättsligt.

Eftersom du uppenbart är intresserad av att förhandla med företaget där du arbetar så skulle jag rekommendera dig att engagera dig fackligt. Det behöver inte ta jättemycket tid, du får utbildning av fackförbundet i förhandlingsteknik och arbetsrelaterade lagar och avtal samt att du kommer att få en helt annan insyn i hur din arbetsgivare fungerar samt möjlighet att påverka denna.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Jag känner inte igen mig i någon av dina punkter, ändå tycker jag att facket är bra. För mig handlar det om att hjälpa sina medmänniskor. Tvärt emot din punkt 1 har jag sökt dessa förhandlingar aktivt, både för mig själv och andra som velat ha min hjälp. Jag har även hjälpt de som faktiskt vill förhandla själv att förstå lagar och avtal. Även om du förhandlar själv är det viktigt att förstå området du rör dig inom.

Väldigt få av de personer som jag hjälpt har misskött sig på arbetsplatsen. På rak arm kan jag faktiskt bara komma på en person under 20 år i arbetslivet som blev varnad av företaget för att ha misskött sig. Om arbetsgivaren ska göra sig av med ett visst antal personer ur arbetsstyrkan så handlar det om en massa andra saker. LAS är mycket mer komplex än Sist in - Först ut. Man kan dela upp arbetsstyrkan i kunskapsområden osv. för att komma runt detta. Vet inte den som sköter denna strukturering vem du är så är det så klart svårt att veta hur man ska dela upp.

Du har dessutom fel i ditt antagande facket har samma juridiska utrymme som du. Arbetar du på ett företag som har kollektivavtal så har facket större juridiskt utrymme än du har i väldigt många frågor. Facket kan komma överens med arbetsgivaren tex om turordningslistan vid uppsägning och när det är gjort är den väldigt svår att utmana rättsligt.

Eftersom du uppenbart är intresserad av att förhandla med företaget där du arbetar så skulle jag rekommendera dig att engagera dig fackligt. Det behöver inte ta jättemycket tid, du får utbildning av fackförbundet i förhandlingsteknik och arbetsrelaterade lagar och avtal samt att du kommer att få en helt annan insyn i hur din arbetsgivare fungerar samt möjlighet att påverka denna.

Gjort en liten ändring i mitt inlägg, såg att jag skrev att det är min uppfattning att facket har viss attraktionskraft för de som inte innehar någon av tidigare listade egenskaper. Skall såklart vara för någon dessa passar in på, and not the other way around.

Med det sagt, kan det vara så att du finner trygghet i fackets förmåga att agera ombud åt dig där du inte kan eller vill delta själv - t.ex vid tvistelösning?
Jag är medveten om att LAS inte är svart och vitt, att det är sist in först ut som gäller på hela bolaget. Jag själv sitter i den situation där jag är sist in på den typ av tjänst jag utövar.

Mitt antagande gällande fackets juridiska utrymme gäller där facket inte redan träffat avtal som ger dom större juridiska utrymmen, det säger egentligen sig själv - men kanske skulle ha nämnt detta. Att facket förhandlar till sig juridiskt utrymme som är exklusivt för just den fackliga organisationen gör dom ju av flera anledningar - varav en är att göra sig behövd. Visserligen helt i sin rätt då dom lagt möda och pengar på att träffa avtal som inte nödvändigtvis kommer att användas.

Jag tackar vidare dig för din rekommendation, där skon klämmer är att jag idag inte finner den merkunskap som facket genom utbildning erbjuder att vara värt den kostnad detta löpande innebär. Visst, jag hade kunnat utnyttja ett kortare medlemskap för att utbilda mig och sedan gå ur.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av LemurenSwe:

Gjort en liten ändring i mitt inlägg, såg att jag skrev att det är min uppfattning att facket har viss attraktionskraft för de som inte innehar någon av tidigare listade egenskaper. Skall såklart vara för någon dessa passar in på, and not the other way around.

Med det sagt, kan det vara så att du finner trygghet i fackets förmåga att agera ombud åt dig där du inte kan eller vill delta själv - t.ex vid tvistelösning?
Jag är medveten om att LAS inte är svart och vitt, att det är sist in först ut som gäller på hela bolaget. Jag själv sitter i den situation där jag är sist in på den typ av tjänst jag utövar.

Mitt antagande gällande fackets juridiska utrymme gäller där facket inte redan träffat avtal som ger dom större juridiska utrymmen, det säger egentligen sig själv - men kanske skulle ha nämnt detta. Att facket förhandlar till sig juridiskt utrymme som är exklusivt för just den fackliga organisationen gör dom ju av flera anledningar - varav en är att göra sig behövd. Visserligen helt i sin rätt då dom lagt möda och pengar på att träffa avtal som inte nödvändigtvis kommer att användas.

Jag tackar vidare dig för din rekommendation, där skon klämmer är att jag idag inte finner den merkunskap som facket genom utbildning erbjuder att vara värt den kostnad detta löpande innebär. Visst, jag hade kunnat utnyttja ett kortare medlemskap för att utbilda mig och sedan gå ur.

Jag vet inte varför du försöker ge mig egenskaper och drivkrafter som jag inte har.

Jag är med i facket därför att jag själv sett och varit delaktig i ett samarbete med företaget som är på en helt annan nivå än man kan vara som anställd. Detta är möjligt på grund av lagar och inte på grund av att facket förhandlar till sig juridiskt utrymme. Genom att vara medlem i facket så kan jag engagera mig när det behövs och få insyn och påverka, vilket jag också gjort vid flera tillfällen. Visst skulle man kunna gå ur och gå med igen, men det har jag aldrig känt behov av.

Jag är intresserad av arbetsrättsliga frågor, lagar och avtal och har genom mitt engagemang kunnat vältra mig i detta. Detta har i sin tur påverkat mig positivt i min roll som chef tex genom att jag snabbare än mina kollegor kunnat göra mig en bild av något som håller på att hända i företaget och kunnat agera därefter.

Jag förstår och respekterar ditt beslut att inte vara med i facket, men jag ser också att din bild av detta inte är helt komplett. Jag skulle uppmuntra dig att leta reda på någon som jobbar fackligt, du kanske känner någon, och prata med dem om vad de faktiskt gör. När fick de reda på saker om omorganisationer kontra när du som anställd fick reda på saker? Hur gick diskussionerna kring dessa? Fick de något gehör? osv.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Du har dessutom fel i ditt antagande facket har samma juridiska utrymme som du. Arbetar du på ett företag som har kollektivavtal så har facket större juridiskt utrymme än du har i väldigt många frågor.

Exakt. Detta har nämts tidigare i tråden men jag tror inte poängen landat hos alla: En o-organiserad person har inte samma jurudiska möjligheter som en organiserad. Hamnar man i en situation där det kan vara läge att stämma en arbetsgivare och den lagliga grunden för detta ligger hos den fackliga organisationen så kan man inte driva en sådan process som individ.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Facket har enligt egen uppfattning en viss attraktionskraft för de som innehar en eller flera av egenskaperna nedan:

1. Inte orkar/vill förhandla om villkor, ersättning eller liknande utan hellre betalar någon annan för att göra detta. Antingen genom ovilja, okunskap eller ren lathet.
2. De som inte har sparat/investerat kapital att använda under en eventuell tvist under sådan tid inkomsten är reducerad eller lika med noll och därmed vill säkra möjligheten till att lösa tvister genom facket - som en typ av försäkring.
3. Personer med låga prestationskrav på sig själv, och/eller ej eftertraktad utbildning vilket gör dessa till icke attraktiva på arbetsmarknaden.

Ingen av ovan punkter stämmer in på mig själv varför jag finner noll värde i facket och deras arbete. Mitt perspektiv är egoistiskt, då jag anser att det ligger i varje persons egna makt att ändra de egna förutsättningarna och göra sig oberoende facket.

En punkt du kan lägga till på listan är att man kan vara med i facket av princip också. Jag och de jag känner stämmer inte in på någon av dina punkter, tvärtom är jag beredd att göra en liten uppoffring vad gäller mina förhandlingsmöjligheter för att bidra till att det finns en hyffsat stark motpol till arbetsgivare och något som ser efter alla löntagares villkor och förutsättningar rent generellt och mer övergripande.

Du kanske hört talas om "divide and conquer" som ett begrepp? utan facket finns det en väldigt stor assymetri i förhållandet mellan arbetsgivare och anställda rent generellt, och det är rätt enkelt att förstå vad det kan leda till över tid. En av sakerna det kan leda till är en errosion i vad som är bra villkor; facken har med kollektivavtalen på något vis satt en baseline i vad som anses vara okej villkor, du kan förhandla lite bättre villkor och se dig själv som vinnare. Utan något som sätter baseline är det troligt att under tid vad som anses vara okej villkor blir sämre och sämre, och du som förhandlar bättre villkor själv ser dig själv som en vinnare men i själva verket kanske du har sämre avtal än du haft givet existensen av facket. Följer du resonemanget? exempelvis när du går in och förhandlar idag börjar du från 20-25 semesterdagar och förhandlar upp från det. När de går in i tex USA och förhandlar börjar de från 0 semesterdagar och går upp från det. Vad tror du är lättast att förhandla ifrån? (nu har vi ju lyckats få semesterdagar reglerat i lag men jag hoppas du förstår poängen).

Så ja, positionen du verkar ha är egoistisk som du själv säger, men den saknar också långsiktighet (i min mening) och bidrar på lång sikt till i värsta fall en degradering eller i bästa fall en utebliven förbättring av basvillkoren för alla på arbetsmarknaden.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Inaktiv

Vissas resonemang känns konstigt:

Jämför med konsumentskyddet:
Det finns massor av konsumenter som är lata och odrägliga (jag är en!)! Därför är konsumentskyddsorganisationer dåliga: för de representerar och hjälper konsumenter som inte har full koll på kkl och inte själva vill driva sin mål i tinget?

Eller jämför med vilken intresseorganisation som helst: Deras primära intresse är enbart att sko sig själva, och ingen medlem/representant i organisationen tror på syftet med organisationen i fråga?

Cyniskt!

(Och för att nämna en av de primära anledningarnamed facket som flertalet gånger verkar falla mellan stolarna: Solidaritet!)

Permalänk
Medlem

Hej,

Grattis till det nya jobbet. Frågan om huruvida du bör/ska gå med i facket tror jag ingen annan än du kan besvara – i vart fall inte jag. Däremot kan jag berätta lite om mina erfarenheter, de är inte så smickrande för facket…

Jag var klar med min utbildning lagom till sekelskiftet, och strax därefter sprack it-bubblan. Även om jag hade bra meriter och bland annat hade jobbat ett tag utomlands så var det ganska hopplöst hitta jobb, men efter ett tag fick jag napp hos två gubbar på en stor internationell konsultfirma, som skulle bryta sig loss och starta en egen konsultbyrå. De hade tidigare haft en firma i nästan 20 år, och sedan blivit uppköpta. Nu skulle de starta upp på egen hand igen, eftersom de inte trivdes i den stora byråns kostym.

På många sätt verkade det mycket lovande, komma in som den först anställde i en nystartad verksamhet. Eftersom jag kommer från en entreprenörsbakgrund (min morfar hade en stolfabrik i Småland, min pappa har drivit en massa krogar och min styvfar hade ett stort företag) så har jag alltid haft en tveksamhet kring facket, men eftersom jag kände att jag inte kunde lita på mina chefer så gick jag ändå med (vid ett flertal tillfällen visade de på uppenbart dåligt omdöme). I knappt två år rullade det på med massor av projekt och många nöjda kunder, till dess att jag plötsligt blev sjuk och fick en allvarlig kronisk diagnos.

Några månader senare blev jag kallad till ett utvecklingssamtal, där man lämnade över en uppsägning pga ”arbetsbrist”. Visserligen fanns det då knappt 10 anställda i företaget, de andra fick nya lägre titlar och då var det bara jag som projektledare som var ”överflödig”. Eftersom jag visste mina rättigheter meddelade jag direkt under samtalet att jag var med i facket och att de inte kunde säga upp mig då det inte hade gjorts någon MBL-förhandling. Min arbetsgivare svarade att uppsägningen gällde, och bad om faxnumret till facket så att de kunde faxa uppsägningen till dem.

Därefter fick jag en ombudsman på facket som skulle företräda mig mot min arbetsgivare – och här gör facket flera misstag. För det första skickar de en ombudsman klädd i en gammal urtvättad guldbrun plysch-tröja från 70-talet – något som knappast imponerade på en arbetsgivare som gör sitt yttersta på att upprätthålla en exklusiv fasad (fin/dyr adress, namnet på guldplakett, ett tjusigt konferensrum med italienska designermöbler etc.).

Vidare missar min ombudsman helt att sätta sig in i ärendet, trots att jag skickat över all dokumentation samt rekommendationer från en ledande jurist (en god vän till mig) som tydligt visar på relevant lagstiftning – inklusive diskrimineringslagen. Istället börjar ombudsmannen förhandla med utgångspunkt få till en formell MBL-förhandling, och om arbetsgivaren vidhåller uppsägningen så skulle det då resultera i att uppsägningstiden börjar räknas när förhandlingen är avslutad några veckor senare. Om så skulle bli fallet tänkte sig ombudsmannen då försöka få till så att jag slapp arbeta under uppsägningstiden.

Jag blir rasande på ombudsmannen som uppenbarligen inte alls har förstått mitt ärende, men innan vi kommer vidare i vår diskussion får jag besked om att min arbetsgivare vägrar förhandla med facket öht. Min fackombudsman meddelar då att man tycker att det är tråkigt att min arbetsgivare inte vill förhandla med dem, men att de anser att de därmed fullgjort sin förhandlingsskyldighet och att mitt ärende därför är avslutat.

Notera att detta är trots att arbetsgivaren bevisligen brutit mot MBL-lagstiftningen när de fullföljer uppsägningen utan att först göra en MBL-förhandling. Om facket skulle driva ärendet till domstol skulle de därför garanterat vinna i denna del. Dessutom finns det goda skäl att tro att uppsägningen bottnar i diskriminering då jag fick min diagnos bara några månader innan uppsägningen samt var sjukskriven en stor del av tiden mellan diagnos och uppsägning. Trots det så lägger facket ner ärendet.

Jag begärde då att få ut all dokumentation från facket, för att kunna driva fallet vidare på egen hand. Men istället för dokument så blir jag efter några veckor kallad till ett möte på facket, där jag får träffa en av deras rättegångsjurister. När jag fått presentera mitt ärende konstaterade hon omgående att detta definitivt var ett ärende som man kunde driva rättsligt och ungefär ett år senare gav en enig arbetsdomstol mig rätt (och ett fint skadestånd på någon årslön). Segern är i någon mening rättshistoria eftersom den för första gången visar på diskrimineringslagstiftningens företräde framför små arbetsgivares rätt till två undantag från turordningsreglerna, men facket har såklart gjort allt för att tona ner uppmärksamheten kring ärendet.

Nu arbetar jag i egen firma, så jag är tveksam till om frågan om fackförbund någonsin blir aktuell igen. Men om jag av någon anledning skulle jobba som anställd igen skulle jag värdera fackmedlemskapet strikt efter om jag anser att de förmåner som följer med medlemskapet är värt avgiften. Företräda mig själv gör jag nog bättre på egen hand...

/M

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Vissas resonemang känns konstigt:

Jämför med konsumentskyddet:
Det finns massor av konsumenter som är lata och odrägliga (jag är en!)! Därför är konsumentskyddsorganisationer dåliga: för de representerar och hjälper konsumenter som inte har full koll på kkl och inte själva vill driva sin mål i tinget?

Eller jämför med vilken intresseorganisation som helst: Deras primära intresse är enbart att sko sig själva, och ingen medlem/representant i organisationen tror på syftet med organisationen i fråga?

Cyniskt!

(Och för att nämna en av de primära anledningarnamed facket som flertalet gånger verkar falla mellan stolarna: Solidaritet!)

Vad är det konstiga med att inte vilja betala för intresseorganisationer där man inte delar åsikterna på de som är med eller tror på att de är bäst personer att uppfylla det?

Det finns massa andra intresseorganisationer jag inte vill betal för att vara med också.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Vad är det konstiga med att inte vilja betala för intresseorganisationer där man inte delar åsikterna på de som är med eller tror på att de är bäst personer att uppfylla det?

Det finns massa andra intresseorganisationer jag inte vill betal för att vara med också.

Skillnaden är väl att facket är den enda intresseorganisationen som företräder arbetstagarens intressen. Arbetsgivaren är med största sannolikhet med i sin intresseorganisation trots att de ju har väldigt mycket mer makt än arbetstagaren. Sen kan man förstås ha åsikter om ifall facket gör tillräckligt, eller om de donerar pengar till fel parti eller så, men det finns ju olika fackförbund om man inte gillar det dominerande på arbetsplatsen och tycker man att fackklubben är kass så kan man förstås engagera sig själv och försöka dra dem åt rätt håll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Skillnaden är väl att facket är den enda intresseorganisationen som företräder arbetstagarens intressen. Arbetsgivaren är med största sannolikhet med i sin intresseorganisation trots att de ju har väldigt mycket mer makt än arbetstagaren. Sen kan man förstås ha åsikter om ifall facket gör tillräckligt, eller om de donerar pengar till fel parti eller så, men det finns ju olika fackförbund om man inte gillar det dominerande på arbetsplatsen och tycker man att fackklubben är kass så kan man förstås engagera sig själv och försöka dra dem åt rätt håll.

Det är ju just där skon klämmer, jag tycker inte facket företräder mina intressen. Under mitt arbetsliv har deras regler mest varit irriterande. Det började tidigt med att de inte lät arbetsgivaren erbjuda mig ett vikariat på den längd vi båda ville eftersom jag varit timanställd tidigare. Sen har det varit fall där de förhandlat om uppsägningstider som var ömsesidigt 3 månader (jag hade gärna sett 1 månad eller kortare).

Har en vän som arbetar på ett företag där facket mer eller mindre tvingade in sitt kollektivavtal för annars skulle det skapa dålig PR för företaget, det resulterade i att de flesta fick vad som i deras ögon var sämre villkor. Där blev fackrepresentanterna utbuade när de kom för att presentera avtalet och ragga medlemmar så de skapade nog inga fackvänner där. Lite så det är för mig också, det är mest störande problem som kommit från den intresseorganisationen så i mina ögon är det inte en organisation som företräder mig.

EDIT: På tal om saker de gjort som stört mig finns extremt kassa pensionslösningar i form av tvingande investeringar i traditionell försäkring med upp till 50% av kapitalet, dvs får jag markant lägre pension.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Det är ju just där skon klämmer, jag tycker inte facket företräder mina intressen. Under mitt arbetsliv har deras regler mest varit irriterande. Det började tidigt med att de inte lät arbetsgivaren erbjuda mig ett vikariat på den längd vi båda ville eftersom jag varit timanställd tidigare. Sen har det varit fall där de förhandlat om uppsägningstider som var ömsesidigt 3 månader (jag hade gärna sett 1 månad eller kortare).

Tja, reglerna om att inte stapla visstidsanställningar på varandra i all evighet är rätt logiska om du tänker efter. Sen att du gärna hade låtit företaget göra det hjälper ju inte grundproblematiken riktigt. Arbetstagaren är i beroendeställning till en arbetsgivare och därför är risken stor att den går med på saker som den egentligen inte vill, och då är regler bra oavsett vad en enskild person säger.

Angående uppsägningstid så finns det normalt inget som hindrar att arbetsgivaren kommer överens med arbetstagaren om en lägre sådan när det gäller uppsägning från arbetstagarens sida. Många arbetsgivare går dock inte med på det för uppsägningstiden innebär ju en säkerhet för dem också precis som för arbetstagarens. Omvänt så är det samma sak som ovan, tvingande regler motverkar det ojämna maktförhållandet mellan parterna.

Citat:

Har en vän som arbetar på ett företag där facket mer eller mindre tvingade in sitt kollektivavtal för annars skulle det skapa dålig PR för företaget, det resulterade i att de flesta fick vad som i deras ögon var sämre villkor. Där blev fackrepresentanterna utbuade när de kom för att presentera avtalet och ragga medlemmar så de skapade nog inga fackvänner där. Lite så det är för mig också, det är mest störande problem som kommit från den intresseorganisationen så i mina ögon är det inte en organisation som företräder mig.

Företaget har uppenbarligen fört en väldigt effektiv informationskampanj mot facket där då. Kollektivavtalen begränsar ytterst sällan saker som är till fördel för arbetstagaren utan det står arbetsgivaren fritt att exempelvis ge högre löneökningar än vad avtalet säger eller så. Kollektivavtal innebär ytterst sällan en tvingande försämring på något sätt utan sätter lägstanivåer på en massa områden även om det förstås kan finnas undantag.

Citat:

EDIT: På tal om saker de gjort som stört mig finns extremt kassa pensionslösningar i form av tvingande investeringar i traditionell försäkring med upp till 50% av kapitalet, dvs får jag markant lägre pension.

Många tar upp detta, att de hade fått bättre avsättning för sina pensionspengar om de själva hade kunnat investera dem, och det kan förstås stämma men utan facket hade du ju inte haft några pengar i avtalspension liksom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tja, reglerna om att inte stapla visstidsanställningar på varandra i all evighet är rätt logiska om du tänker efter. Sen att du gärna hade låtit företaget göra det hjälper ju inte grundproblematiken riktigt. Arbetstagaren är i beroendeställning till en arbetsgivare och därför är risken stor att den går med på saker som den egentligen inte vill, och då är regler bra oavsett vad en enskild person säger.

Ja, som sagt, säkert bra för vissa men dåligt för mig för de blockerade mig från att göra något jag ville. Ergo företrädde de inte mina intressen utan andras intressen.

Skrivet av snajk:

Angående uppsägningstid så finns det normalt inget som hindrar att arbetsgivaren kommer överens med arbetstagaren om en lägre sådan när det gäller uppsägning från arbetstagarens sida. Många arbetsgivare går dock inte med på det för uppsägningstiden innebär ju en säkerhet för dem också precis som för arbetstagarens. Omvänt så är det samma sak som ovan, tvingande regler motverkar det ojämna maktförhållandet mellan parterna.

Ja men de flesta arbetsgivare vill ha ömsesidig uppsägningstid, dvs om jag ska kunna gå med 1 månads förvarning så vill de kunna säga upp mig på samma tid. Jag ger dem gärna den möjligheten mot att jag får samma möjlighet tillbaka, men där blockerar facken. Åter igen en punkt där de inte företräder mina intressen utan andras.

Skrivet av snajk:

Företaget har uppenbarligen fört en väldigt effektiv informationskampanj mot facket där då. Kollektivavtalen begränsar ytterst sällan saker som är till fördel för arbetstagaren utan det står arbetsgivaren fritt att exempelvis ge högre löneökningar än vad avtalet säger eller så. Kollektivavtal innebär ytterst sällan en tvingande försämring på något sätt utan sätter lägstanivåer på en massa områden även om det förstås kan finnas undantag.

Nej ingen informationkampanj, arbetsgivaren höll det kostnadsneutralt, dock fick de saker som kostade de inte ville ha och blev av med saker de tyckte var viktigt. Om något var det facket som försökte köra en ljugkampanj där de visade att de inte ens kunde räkna.

En sak var t.ex. att bonus blev pensionsgrundande, vilket då gjorde att bonusnivån sänktes för att få kostnaden neutral för företaget. Visst fick de lika mycket ersättning totalt men lönen gick ner, de flesta värderade då pengar nu högre än pengar in i pensionsförsäkringen. Tidigare pensionslösning innebar dessutom att de kunde investera pengarna mer eller mindre fritt, den nya de gick in i innebar att 50% behövde läggas i trad-försäkring som avkastar typ 0. Så slutsatsen var väl mer eller mindre att både lön och pensionen blev lägre.

Skrivet av snajk:

Många tar upp detta, att de hade fått bättre avsättning för sina pensionspengar om de själva hade kunnat investera dem, och det kan förstås stämma men utan facket hade du ju inte haft några pengar i avtalspension liksom.

Pensionsavsättning hade jag haft oavsett, eller förmodligen hade jag förhandlat mig till högre lön istället och sparat pengarna privat. Bättre än att binda dem i något jag inte kan ta ut när jag vill.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Ja, som sagt, säkert bra för vissa men dåligt för mig för de blockerade mig från att göra något jag ville. Ergo företrädde de inte mina intressen utan andras intressen.

Precis, facket är inte till för dig utan för kollektivet "arbetstagare". De förhandlar fram villkor som gynnar merparten av deras medlemmar. Frågan är varför du ville ha en visstidsanställning? På vilket sätt hade det gynnat dig? Det enda skälet jag kan komma på är att arbetsgivaren inte skulle våga anställa dig tillsvidare av någon anledning, efter två år av visstidsanställning utan uppehåll på sex månader. Sen är det ju lagen som säger detta, inte kollektivavtalet, snarare så kan kollektivavtalet frångå denna princip om facket bedömer att det är värt att göra.

Citat:

Ja men de flesta arbetsgivare vill ha ömsesidig uppsägningstid, dvs om jag ska kunna gå med 1 månads förvarning så vill de kunna säga upp mig på samma tid. Jag ger dem gärna den möjligheten mot att jag får samma möjlighet tillbaka, men där blockerar facken. Åter igen en punkt där de inte företräder mina intressen utan andras.

Jag skulle snarare säga att arbetsgivare vill ha oändlig uppsägningstid vid uppsägningar från arbetstagarens sida och ingen vid uppsägning från deras sida.

Men du missgynnas inte av längre uppsägningstid från arbetsgivaren på något sätt.

Citat:

Nej ingen informationkampanj, arbetsgivaren höll det kostnadsneutralt, dock fick de saker som kostade de inte ville ha och blev av med saker de tyckte var viktigt. Om något var det facket som försökte köra en ljugkampanj där de visade att de inte ens kunde räkna.

En sak var t.ex. att bonus blev pensionsgrundande, vilket då gjorde att bonusnivån sänktes för att få kostnaden neutral för företaget. Visst fick de lika mycket ersättning totalt men lönen gick ner, de flesta värderade då pengar nu högre än pengar in i pensionsförsäkringen. Tidigare pensionslösning innebar dessutom att de kunde investera pengarna mer eller mindre fritt, den nya de gick in i innebar att 50% behövde läggas i trad-försäkring som avkastar typ 0. Så slutsatsen var väl mer eller mindre att både lön och pensionen blev lägre.

Tja, man kan förstås diskutera huruvida det är rätt eller inte att tvinga in denna form av säkerhet i systemet, men tanken är just att det ska finnas en säkerhet. Man ska inte bli av med mer än hälften av sina pengar vid en recession eller liknande. Tittar jag på mina pensionspengar så ser det inte så bra ut just nu, men de traditionella försäkringarna har i alla fall inte minskat lika mycket som fonderna.

Citat:

Pensionsavsättning hade jag haft oavsett, eller förmodligen hade jag förhandlat mig till högre lön istället och sparat pengarna privat. Bättre än att binda dem i något jag inte kan ta ut när jag vill.

Bara sådär? Förhandlat till dig högre lön istället. Det brukar inte vara så enkelt att göra det. Både arbetsgivaren och arbetstagaren tittar ju generellt på lönen, inte på företagets totalkostnad för anställningen, vid förhandling så sannolikt hade du inte haft så mycket högre lön än dina kollegor som har pensionsavsättningar. Det har också visat sig att löneutvecklingen inte bromsas nämnvärt av ökade pensionsavsättningar exempelvis med flexpension som var på tapeten för några år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Precis, facket är inte till för dig utan för kollektivet "arbetstagare". De förhandlar fram villkor som gynnar merparten av deras medlemmar. Frågan är varför du ville ha en visstidsanställning? På vilket sätt hade det gynnat dig? Det enda skälet jag kan komma på är att arbetsgivaren inte skulle våga anställa dig tillsvidare av någon anledning, efter två år av visstidsanställning utan uppehåll på sex månader. Sen är det ju lagen som säger detta, inte kollektivavtalet, snarare så kan kollektivavtalet frångå denna princip om facket bedömer att det är värt att göra.

Ja, och som jag sa, eftersom jag inte delar uppfattningen om vad som är bra villkor så är det ju inget konstigt att jag inte vill sponsra den intresseorganisationen.

Jag hade precis tagit examen och ville ha visstidsanställning för att det var vad som erbjöds där jag jobbat på timme, det var ett bra jobb för nyexade i branschen jag ville in i. Det var en person som var föräldraledig och jag ville ändå inte arbeta där så länge men eftersom jag kunde jobbet var det bekvämt att stanna kvar till högre lön och slippa timrapportera. I detta fallet hade kollektivavtalet en skrivelse som var striktare än lagen så det var kollektivavtalet som var problemet (kollade det med facket). Slutade med att jag tog den men med en löptid som var kortare än vad jag ville så jag fick byta jobb lite tidigare än planerat.

Det fick mig dock att börja arbetslivet med att hysa agg mot facket, det blev inte bättre med tiden heller.

Skrivet av snajk:

Men du missgynnas inte av längre uppsägningstid från arbetsgivaren på något sätt.

Det är klart jag gör, om de säger upp mig men vill att jag jobbar kvar för att få saker i ordning (vilket jag är säker på att de skulle vilja) så missgynnas jag. Om de säger att de vill säga upp mig vill jag gå hem på sekunden, detsamma gäller om jag säger upp mig. Det är hemskt att gå till ett arbete man redan lämnat mentalt, riktig tortyr. Då sitter jag hellre hemma tills jag hittar ett nytt jobb så får man lite semester på köpet.

Skrivet av snajk:

Tja, man kan förstås diskutera huruvida det är rätt eller inte att tvinga in denna form av säkerhet i systemet, men tanken är just att det ska finnas en säkerhet. Man ska inte bli av med mer än hälften av sina pengar vid en recession eller liknande. Tittar jag på mina pensionspengar så ser det inte så bra ut just nu, men de traditionella försäkringarna har i alla fall inte minskat lika mycket som fonderna.

Det finns inget rätt eller fel, det finns bara subjektiva åsikter. Därför jag säger att jag inte ser det som något konstigt att inte vilja sponsra en intresseorganisation jag inte delar uppfattning om vad som är fördelaktigt med. Du hade ju inte sponsrat en intresseorganisation som förespråkar det jag vill heller.

Skrivet av snajk:

Bara sådär? Förhandlat till dig högre lön istället. Det brukar inte vara så enkelt att göra det. Både arbetsgivaren och arbetstagaren tittar ju generellt på lönen, inte på företagets totalkostnad för anställningen, vid förhandling så sannolikt hade du inte haft så mycket högre lön än dina kollegor som har pensionsavsättningar. Det har också visat sig att löneutvecklingen inte bromsas nämnvärt av ökade pensionsavsättningar exempelvis med flexpension som var på tapeten för några år sedan.

Aldrig varit med om att någon bara kollat på lönen faktiskt. Hade de inte gett mig högre lön om det saknades pensionsavsättning så hade konkurrenten gjort det då hade jag gått dit istället, men från min erfarenhet hade de inte haft några problem med att styra om så om de fick göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Det är klart jag gör, om de säger upp mig men vill att jag jobbar kvar för att få saker i ordning (vilket jag är säker på att de skulle vilja) så missgynnas jag. Om de säger att de vill säga upp mig vill jag gå hem på sekunden, detsamma gäller om jag säger upp mig. Det är hemskt att gå till ett arbete man redan lämnat mentalt, riktig tortyr. Då sitter jag hellre hemma tills jag hittar ett nytt jobb så får man lite semester på köpet.

Fast detta är ju minst sagt en konstig syn på saken...

För det första, har du kort uppsägningstid från arbetsgivarens sida så kan de ju bara sätta dig med "få i ordning" uppgifter tre månader tidigare och sen säga upp dig på dagen. Du kanske kan misstänka att en uppsägning är på gång men enda praktiska skillnaden för dig är när du blir notifierad, och ju tidigare ju bättre måste du väl ändå hålla med om?

Sen, ifall arbetsgivaren har 5 månader uppsägningstid och du har 1 månad så blir du givetvis inte tvingad att stanna 5 månader. Det är fortfarande 1 månad från din sida. Så nej, du blir faktiskt omöjligt missgynnad av en längre uppsägningstid från arbetsgivarens håll.

I övrig är det som snajk säger... facken representerar arbetstagare som helhet vilket ibland kommer göra att enskilda personer inte får det så bra som de hade kunnat få, ditt exempel med visstidsanställning är ju ett typexempel på sådant som kallas för "tragedy of the commons" dvs något som gynnar dig i stunden skadar systemet (och dig själv) om alla andra också agerar så.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Fast detta är ju minst sagt en konstig syn på saken...

För det första, har du kort uppsägningstid från arbetsgivarens sida så kan de ju bara sätta dig med "få i ordning" uppgifter tre månader tidigare och sen säga upp dig på dagen. Du kanske kan misstänka att en uppsägning är på gång men enda praktiska skillnaden för dig är när du blir notifierad, och ju tidigare ju bättre måste du väl ändå hålla med om?

Sen, ifall arbetsgivaren har 5 månader uppsägningstid och du har 1 månad så blir du givetvis inte tvingad att stanna 5 månader. Det är fortfarande 1 månad från din sida. Så nej, du blir faktiskt omöjligt missgynnad av en längre uppsägningstid från arbetsgivarens håll.

Om de skulle sätta mig på att få i ordning saker (vilket innebär att lära upp min efterträdare/interimperson) istället för att göra det jag är anställd för att göra så hade jag i den världen sagt upp mig och gått på dagen (för vi saknade uppsägningstid). Dvs blir det som jag vill oavsett.

Som jag sagt tidigare så går arbetsgivare sällan med på att ha olika uppsägningstid baserat på vem som säger upp sig.

Skrivet av Triffid:

I övrig är det som snajk säger... facken representerar arbetstagare som helhet vilket ibland kommer göra att enskilda personer inte får det så bra som de hade kunnat få, ditt exempel med visstidsanställning är ju ett typexempel på sådant som kallas för "tragedy of the commons" dvs något som gynnar dig i stunden skadar systemet (och dig själv) om alla andra också agerar så.

Ja jag håller med. Det jag sa från början var att jag inte känner att facket som intresseorganisation gör saker jag håller med om, alltså vill jag inte betala för att vara med. Och det är inget konstigt att inte vilja betala för intresseorganisation som inte delar ens uppfattning om vad som är bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Om de skulle sätta mig på att få i ordning saker (vilket innebär att lära upp min efterträdare/interimperson) istället för att göra det jag är anställd för att göra så hade jag i den världen sagt upp mig och gått på dagen (för vi saknade uppsägningstid). Dvs blir det som jag vill oavsett.

Som jag sagt tidigare så går arbetsgivare sällan med på att ha olika uppsägningstid baserat på vem som säger upp sig.

Fine, men nu var det som nämndes att det inte finns någon nackdel med längre uppsägningstid från arbetsgivarens sida.

FYI så har jag haft kollektivavtal på alla mina tjänster och jag har aldrig haft samma uppsägningstid från min sida som från arbetsgivarens sida. Ofta är det 2-3 gånger så lång uppsägningstid från arbetsgivaren. Kanske tyder på att facket lyckats förhandlat bättre än enskilda kan? vad vet jag.. men klart är att det finns ingen logisk anledning till att det skall vara samma uppsägningstid från bägge sidorna, så det borde vara rätt lätt att ifrågasätta ett sådant argument.

Skrivet av Aktsu:

Ja jag håller med. Det jag sa från början var att jag inte känner att facket som intresseorganisation gör saker jag håller med om, alltså vill jag inte betala för att vara med. Och det är inget konstigt att inte vilja betala för intresseorganisation som inte delar ens uppfattning om vad som är bra.

Fast hittils har det ju varit ett par missförstånd kring vad facket faktiskt gör och speciellt vilka fördelar det ger alla (även dig) som entitet. Om du korrekt ser vilka fördelar (och nackdelar) det ger samhället som helhet men även dig som person och inte vill stödja det så är det såklart ingen som tycker du skall göra så heller. ingen hittils har ju sagt att du borde gå med i facket, utan det har väl diskuterats vilka delar av din kritik som är riktig eller ej.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Fine, men nu var det som nämndes att det inte finns någon nackdel med längre uppsägningstid från arbetsgivarens sida.

FYI så har jag haft kollektivavtal på alla mina tjänster och jag har aldrig haft samma uppsägningstid från min sida som från arbetsgivarens sida. Ofta är det 2-3 gånger så lång uppsägningstid från arbetsgivaren. Kanske tyder på att facket lyckats förhandlat bättre än enskilda kan? vad vet jag.. men klart är att det finns ingen logisk anledning till att det skall vara samma uppsägningstid från bägge sidorna, så det borde vara rätt lätt att ifrågasätta ett sådant argument.

Jag förklarade ju just att det faktiskt är det om det innebär att uppsägningstiden ifall jag säger upp mig är längre. Tror knappast arbetsgivaren går med på att låta mig gå på dagen om deras uppsägningstid mot mig är 3-4 månader. Som i alla förhandlingar är det alltid lättare att få till ett avtal om båda parter känner sig nöjda, eftersom jag inte värderar uppsägningstid till något alls hade det inte kostat mig något att göra arbetsgivaren nöjd.

Alla kollektivavtal jag lytt under har som mest haft en månads skillnad om man inte jobbat väldigt länge på bolaget.

Skrivet av Triffid:

Fast hittils har det ju varit ett par missförstånd kring vad facket faktiskt gör och speciellt vilka fördelar det ger alla (även dig) som entitet. Om du korrekt ser vilka fördelar (och nackdelar) det ger samhället som helhet men även dig som person och inte vill stödja det så är det såklart ingen som tycker du skall göra så heller. ingen hittils har ju sagt att du borde gå med i facket, utan det har väl diskuterats vilka delar av din kritik som är riktig eller ej.

Jag vet mycket väl vad facket gör, jag tycker bara inte det är något jag är intresserad av eller saker som jag lika gärna kunde förhandlat om själv. Hade jag som icke-medlem kunnat stå utanför kollektivavtalet hade jag gjort det på direkten och förhandlat om de delarna som är viktiga för mig.

Permalänk
Inaktiv

Jag har varit med i facket i mer en 30 år och varit arbetslös 2 gånger senast just nu och de är skönt att man har ersättning i 1,5 år om man blir arbetslös, jag har även hemförsäkring, drulle försäkring dygnet runt och liv försäkring, skulle jag skaffa alla försäkringar på annat sett skulle de bli betydligt dyrare för mig.

Har blivit uppsagd en gång och då fixade facket dubbla löner under hela uppsägningstiden och nu senast när jag sa upp mig själv på grund av utbrändhet och då arbetsgivaren vägrade att hjälpa mig så gick facket in och hjälpte mig så jag fick bra med pengar då jag slutade så att vara med i facket är ett måste tycker jag och man kan även bara vara med i A-kassan om man vill de så man har ersättning om man blir arbetslös, kostar under 200 kr per månad.

Har en syster som har 2 st grabbar som är utan jobb nu på grund av Corona och dom har inte gått med i nått fack för dom har hela tiden sagt att vi har inga problem att få jobb vilket är sant (restaurang jobb kockar) men som sagt i dessa tider blir även folk i deras ålder utan jobb och nu har dom ingen inkomst alls, nu har deras Far fixat medlemskaps i facket åt dom eftersom dom inte verkar begripa hur viktigt de ändå är.

Nu när jag begärde uppsägning från mitt senaste jobb som jag nämnde så gav arbetsgivaren mig 1 månad med lön och de var nog tur att jag inte gick med på de eftersom jag hade jobbat mer en 10 år i företaget och då har man rätt till 6 månaders uppsägningstid, blev långa förhandlingar och man inser att i ett stort företag så är man inte värd ett piss, allt slit man gjort är inte värt nånting den dan man slutar, tur att jag fick hjälp via facket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon301768:

Jag har varit med i facket i mer en 30 år och varit arbetslös 2 gånger senast just nu och de är skönt att man har ersättning i 1,5 år om man blir arbetslös, jag har även hemförsäkring, drulle försäkring dygnet runt och liv försäkring, skulle jag skaffa alla försäkringar på annat sett skulle de bli betydligt dyrare för mig.

Har blivit uppsagd en gång och då fixade facket dubbla löner under hela uppsägningstiden och nu senast när jag sa upp mig själv på grund av utbrändhet och då arbetsgivaren vägrade att hjälpa mig så gick facket in och hjälpte mig så jag fick bra med pengar då jag slutade så att vara med i facket är ett måste tycker jag och man kan även bara vara med i A-kassan om man vill de så man har ersättning om man blir arbetslös, kostar under 200 kr per månad.

Har en syster som har 2 st grabbar som är utan jobb nu på grund av Corona och dom har inte gått med i nått fack för dom har hela tiden sagt att vi har inga problem att få jobb vilket är sant (restaurang jobb kockar) men som sagt i dessa tider blir även folk i deras ålder utan jobb och nu har dom ingen inkomst alls, nu har deras Far fixat medlemskaps i facket åt dom eftersom dom inte verkar begripa hur viktigt de ändå är.

Nu när jag begärde uppsägning från mitt senaste jobb som jag nämnde så gav arbetsgivaren mig 1 månad med lön och de var nog tur att jag inte gick med på de eftersom jag hade jobbat mer en 10 år i företaget och då har man rätt till 6 månaders uppsägningstid, blev långa förhandlingar och man inser att i ett stort företag så är man inte värd ett piss, allt slit man gjort är inte värt nånting den dan man slutar, tur att jag fick hjälp via facket.

Hur menar du?
6 månader gäller om arbetsgivaren säger upp dig. 1 månad om man säger upp sig själv (3mån finns vissa avtal)

Permalänk
Medlem
Skrivet av SUMITOMO:

Hur menar du?
6 månader gäller om arbetsgivaren säger upp dig. 1 månad om man säger upp sig själv (3mån finns vissa avtal)

Beror på. Det är inte svart och vitt 1 månad även vid egen uppsägning, men 6 månader är nog bra ovanligt.

Permalänk
Inaktiv

I Ditt kollektivavtal görs en direkt hänvisning till LAS regler om uppsägningstider.

Minsta uppsägningstid för en arbetstagare är en månad enligt 11 § LAS. För en arbetstagare som varit anställd hos en och samma arbetsgivare i sammanlagt 10 år eller mer föreligger en rätt till sex månaders uppsägningstid. Vad detta innebär är att om en arbetstagare säger upp sig, gäller kortaste uppsägningstid på en månad. Som arbetstagare har Du däremot rätt till en uppsägningstid på sex månader om Du skulle vilja arbeta ut den tiden enligt 11 § sjunde stycket LAS. Rätten till den långa uppsägningstiden finns eftersom Du varit anställd hos samma arbetsgivare i tio år eller mer. Om Du vill arbeta under uppsägningstiden men arbetsgivaren inte vill ha Dig i arbetet har Du rätt till ersättning motsvarande lön som Du skulle fått under den uppsägningstid Du hade rätt till enligt 12 §.

Med andra ord arbetsgivaren ville inte ha mig på arbetsplatsen utan jag fick gå hemma under hela min uppsägningstid med lön, slutade jobba i mitten av Februari 2018 och var anställd en bit in i sommaren och jag fick lön under 6 månader samt slutlön med semester och allt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av SUMITOMO:

Hur menar du?
6 månader gäller om arbetsgivaren säger upp dig. 1 månad om man säger upp sig själv (3mån finns vissa avtal)

Skrivet av Yonie:

Beror på. Det är inte svart och vitt 1 månad även vid egen uppsägning, men 6 månader är nog bra ovanligt.

Det märks direkt hur svårt att veta vad det är som gäller.

Gången är Lag < Kollektivavtal < Eget avtal

Lagen (LAS) säger följande:

Citat:

För både arbetsgivare och arbetstagare gäller en minsta uppsägningstid av en månad.

Arbetstagaren har rätt till en uppsägningstid av
två månader, om den sammanlagda anställningstiden hos arbetsgivaren är minst två år men kortare än fyra år,
tre månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst fyra år men kortare än sex år,
fyra månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst sex år men kortare än åtta år,
fem månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst åtta år men kortare än tio år, och
sex månader, om den sammanlagda anställningstiden är minst tio år.

Som synes så finns det i lagen ingen annan skrivning än en månads uppsägningstid om du säger upp sig själv. Det är en del arbetsgivare som inte förstår detta utan tror att du har samma uppsägningstid som de har om de säger upp dig. Utöver detta kan det vara svårt att inse om det finns kollektivavtal och vad det i så fall står i det. Utöver det kan det stå villkor i ditt eget anställningskontrakt.

När jag jobbade fackligt så fick jag faktiskt en fråga av en tjej som gick och läste en HR utbildning om vad jag som representant för facket tyckte var det viktigaste hon kunde lära sig. Mitt svar på detta var att lära sig läsa lagar och avtal.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Inaktiv

Eftersom jag blev utbränd på mitt jobb och arbetsgivaren vägrade att ge mig andra arbetsuppgifter så blev jag tvungen att säga upp mig, fanns inget annat val och de visste arbetsgivaren men dom fick de att se ut som om jag slutat på grund av arbetsbrist, dom visste att de var deras fel att jag blivit utbränd och därför gick dom med på allt facket begärde.

Permalänk
Inaktiv

Alla som är emot facket saknar väl hemförsäkring och andra försäkringar. Det folk ska komma ihåg är att väldigt få är oersättliga. Att säga upp anställda pga personliga skäl är något som facket aldrig ska gå med på än annat i undantagsfall för annars får man bara jasägare till slut. Folk kan bli sjuka och det är jävligt farligt att tänka att i banorna "jag jobbar med IT och livsmedel. Jag kan aldrig bli arbetslös". Alla kan bli uppsagdaooch därför är det bra att ha försäkringar och köpa sig lite andrum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon2110:

Alla som är emot facket saknar väl hemförsäkring och andra försäkringar. Det folk ska komma ihåg är att väldigt få är oersättliga. Att säga upp anställda pga personliga skäl är något som facket aldrig ska gå med på än annat i undantagsfall för annars får man bara jasägare till slut. Folk kan bli sjuka och det är jävligt farligt att tänka att i banorna "jag jobbar med IT och livsmedel. Jag kan aldrig bli arbetslös". Alla kan bli uppsagdaooch därför är det bra att ha försäkringar och köpa sig lite andrum.

Inte riktigt samma sak, brinner bostaden och jag saknar hemförsäkring så tappar jag massa miljoner. Blir jag avskedad får jag semester innan jag skulle driva eget i nån skepnad, båda händelserna har typ samma sannolikhet att inträffa men bara ett utfall är skadligt.

Jag brukar inte heller köpa försäkringar för händelser som är osannolika och där händelsen inte direkt påverkar mig. Det är lite som att köpa försäkring från Elgiganten när man köper en dyrare TV, eller helförsäkra en bil som kostade 50k, i mina ögon rätt meningslöst.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aktsu:

Inte riktigt samma sak, brinner bostaden och jag saknar hemförsäkring så tappar jag massa miljoner. Blir jag avskedad får jag semester innan jag skulle driva eget i nån skepnad, båda händelserna har typ samma sannolikhet att inträffa men bara ett utfall är skadligt.

Jag brukar inte heller köpa försäkringar för händelser som är osannolika och där händelsen inte direkt påverkar mig. Det är lite som att köpa försäkring från Elgiganten när man köper en dyrare TV, eller helförsäkra en bil som kostade 50k, i mina ögon rätt meningslöst.

Menar du att det är lika sannolikt att ditt hus börjar brinna som att du skulle bli uppsagd? Antingen så använder du en väldig massa stearinljus eller så, eller så tror jag du överskattar din betydelse på din arbetsplats.

Sen måste du ha en väldigt bra affärsidé om du tror att det bara är att starta ett bolag och börja tjäna pengar. Efter lite "semester" (utan ersättning är det inte semester utan arbetslöshet)...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Menar du att det är lika sannolikt att ditt hus börjar brinna som att du skulle bli uppsagd? Antingen så använder du en väldig massa stearinljus eller så, eller så tror jag du överskattar din betydelse på din arbetsplats.

Ja, de är nog ganska jämförbara. Skulle i allmänhet tro att per capita så brinner nog fler hus ner än vad det sägs upp folk med min yrkestitel (ingen jag pratat med i branschen har hört talas om en enda) så det är nog en rätt korrekt bedömning också speciellt eftersom jag levererar klart över genomsnittet.

Skrivet av snajk:

Sen måste du ha en väldigt bra affärsidé om du tror att det bara är att starta ett bolag och börja tjäna pengar. Efter lite "semester" (utan ersättning är det inte semester utan arbetslöshet)...

Har många bra idéer och projekt jag driver själv som kan skalas upp ifall jag vill det, skulle också kunna jobba med det jag gör idag fast i egen regi (eller med vänner som gått ihop inom det). Vem säger att jag behöver börja tjäna pengar dag 1? Kanske tar ett halvår-år eller något men det gör ju inget.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aktsu:

Ja, de är nog ganska jämförbara. Skulle i allmänhet tro att per capita så brinner nog fler hus ner än vad det sägs upp folk med min yrkestitel (ingen jag pratat med i branschen har hört talas om en enda) så det är nog en rätt korrekt bedömning också speciellt eftersom jag levererar klart över genomsnittet.

Har många bra idéer och projekt jag driver själv som kan skalas upp ifall jag vill det, skulle också kunna jobba med det jag gör idag fast i egen regi (eller med vänner som gått ihop inom det). Vem säger att jag behöver börja tjäna pengar dag 1? Kanske tar ett halvår-år eller något men det gör ju inget.

Du rider verkligen på höga hästar.
Oersättlig, oumbärlig.

Vad händer om du skulle råka ut för en tuff cancerbehandling, trafikolycka, hjärnblödning eller nåt annat?
Lång rehabilitering och du orkar inte nå upp till genomsnittet och arbetsgivaren ser dig mer som
en belastning än en tillgång. Eftersom du inte är med i facket är tillgången att det är lätt att ge dig kicken.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemurenSwe:

Nej jag förhandlar best själv, så facket är inget för mig.

Har jobbet kollektivavtal så är det ju inte så mycket att förhandla själv..

@ts Beror på anställningsform, är det bemanningsföretag så är det ett måste annars hade jag nog skippat.

Tycker de flesta ställen som har kollektivavtal erbjuder sämre utvecklingsmöjligheter och förmåner överlag.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"