Permalänk
Medlem

Webbutveckling 1 - CSS bekymmer

Hej, jag läser Webbutveckling 1 på distans via Hermods.
Jag skulle behöva lite hjälp med en av uppgifterna då läraren bara hänvisar till Google och det inte finns något relaterat kursmaterial...

Uppgiften är att man ska utifrån sin sketchade Wifeframe webbsida utveckla sin egen.
Mitt problem är att jag inte verkar få .css filen att fungera fullt ut som jag vill.
Vissa delar verkar reagera på textfärg, typsnitt osv men saker som bakgrundsfärg och pixeldirektiv fungerar inte för mig.

Någon kunnig får gärna skumma över detta och se vad som står på.

HTML

<!DOCTYPE html> <html lang="en"> <head> <meta charset="utf-8" /> <link rel="stylesheet" href="<?php echo get_template_directory_uri(); ?>/style.css" type="text/css" media="all" /> <title> Webbsida från Wireframe </title> </head> <body> <div id="wrapper"> <header> <div class="header-img"></div> <div class="navbar"> <a href="#internethistoria">Internets Historia</a> <a href="#etikochintegritet">Etik och Integritet</a> <a href="#hem">Hem</a> <a href="#webbtekniker">Webbtekniker</a> <div class="dropdown"> <button class="dropbtn">Annat <i class="fa fa-caret-down"></i> </button> <div class="dropdown-content"> <a href="#">Om</a> <a href="#">Kontakt</a> <div class="container"> <form action="action_page.php"> <label for="fname">First Name</label> <input type="text" id="fname" name="firstname" placeholder="Your name.."> <label for="lname">Last Name</label> <input type="text" id="lname" name="lastname" placeholder="Your last name.."> <label for="country">Country</label> <select id="country" name="country"> <option value="sweden">Sweden</option> <option value="norway">Norway</option> <option value="denmark">Denmark</option> <option value="finland">Finland</option> </select> <label for="subject">Subject</label> <textarea id="subject" name="subject" placeholder="Write something.." style="height:200px"></textarea> <input type="submit" value="Submit"> </form> </div> <a href="#">FAQ</a> </div> </div> </div> </header> <div class="ContentContainer"> <div class="ArticleContainer"></div> <h1>Här är en rubrik.</h1> <p>Och detta har skrivits under rubriken.</p> </div> <aside> <p>Eventuell sidoinformation såsom kontaktuppgifter. Eller knappar för sociala medier</p> </aside> <aside class="sidebar"> <h3>Biografi om sidans skapare</h3> <p>Mitt namn är Joel och är 23 år. Jag bor utanför Göteborg och är intresserad av datorer.</p> </aside> </div> <footer> <div> <p>Webbsida skapad i utvecklings och utbildningssyfte. Skaparen har skapat följande material som ett resultat av kursen Webbutveckling 1 hos Hermods. </p> <p id="datum"></p> </div> </footer> </div> <script src="<?php echo get_template_directory_uri(); ?>/script.js"></script> <script src="<?php echo get_template_directory_uri(); ?>/script2.js"></script> </body> </html>

Dold text

CSS

wrapper { width: 500px; background: #fff; margin-right: auto; margin-left: auto; max-width: 960px; padding-right: 10px; padding-left: 10px; } header-img { width: 100%; height: 400px; background-size: cover; } /*_____________________________________________*/ /*_____________________________________________*/ body { font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; background: #5c5b5a; } navbar { overflow: hidden; background-color: #333; } navbar a { float: left; font-size: 16px; color: white; text-align: center; padding: 14px 16px; text-decoration: none; } dropdown { float: left; overflow: hidden; } dropdown .dropbtn { font-size: 16px; border: none; outline: none; color: white; padding: 14px 16px; background-color: inherit; font-family: inherit; margin: 0; } navbar a:hover, .dropdown:hover .dropbtn { background-color: red; } dropdown-content { display: none; position: absolute; background-color: #f9f9f9; min-width: 160px; box-shadow: 0px 8px 16px 0px rgba(0,0,0,0.2); z-index: 1; } dropdown-content a { float: none; color: black; padding: 12px 16px; text-decoration: none; display: block; text-align: left; } dropdown-content a:hover { background-color: #ddd; } dropdown:hover .dropdown-content { display: block; } /*_____________________________________________*/ /*_____________________________________________*/ input[type="text"], select, textarea { width: 100%; padding: 12px; border: 1px solid #ccc; border-radius: 4px; box-sizing: border-box; margin-top: 6px; margin-bottom: 16px; resize: vertical } input[type="submit"] { background-color: #4CAF50; color: white; padding: 12px 20px; border: none; border-radius: 4px; cursor: pointer; } input[type="submit"]:hover { background-color: #45a049; } container { border-radius: 5px; background-color: #f2f2f2; padding: 20px; }

Dold text
Permalänk

@Anguishh: Är inte helt hundra vad som är fel, men är ganska säker att du måste ha "#wrapper" istället för bara "wrapper" om du skapar css för det elementet med det id't.

Samma sak när du ändrar för klasser så bör du använda ".container" istället för "container".

När du ändrar för exempelvis "body" behöver du inte använda "#" eller ".", då de är ett specifikt element snarare än en klass eller id.

CSS regler

Permalänk
Medlem

Nu var det något år sedan jag sysslade med CSS, så saknar miljön att testa din kod för att se vad som kan vara fel. Mina tips kommer därför vara allmänna.

w3schools är en fantastisk resurs. Referera din kod med vad de visar för att se vad du gör annorlunda.

När du ber om hjälp (när det är kod inblandat), ett enormt starkt tillvägagångssätt att hjälpa andra hjälpa dig är att ta bort all kod som inte är problemet, vilket även visar att du gjort grundläggande felsökning och inte bara kastat upp händerna och gett upp för att "det fungerar inte".

"Vissa delar [fungerar inte]" är inte en bra buggrapport. Exakt vilka delar uppträder fel, vad förväntar du dig och vad är det felaktiga resultatet? Detta hjälper dig att få rätt svar snabbare.

Vad får du för output från din php? Jag har inte använt Wifeframe/Wireframe tidigare. Kan du länka rena HTML isf?

Det suger att du inte har kursmaterial, men läraren har rätt med google. Det är ett fantastiskt verktyg som du behöver lära dig använda på rätt sätt, speciellt när åkt fast (eller vill undvika).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SneakyButcher:

@Anguishh: Är inte helt hundra vad som är fel, men måste du inte ha "#wrapper" istället för bara "wrapper" om du skapar css för det elementet med det id't.

Samma sak när du ändrar för klasser så bör du använda ".container" istället för "container".

När du ändrar för exempelvis "body" behöver du inte använda "#" eller ".", då de är ett specifikt element snarare än en klass eller id.

CSS regler

Har testat både med och utan "#" på samtliga delar i min css kod men det blir ingen skillnad.

Skrivet av Raphaei:

Nu var det något år sedan jag sysslade med CSS, så saknar miljön att testa din kod för att se vad som kan vara fel. Mina tips kommer därför vara allmänna.

w3schools är en fantastisk resurs. Referera din kod med vad de visar för att se vad du gör annorlunda.

När du ber om hjälp (när det är kod inblandat), ett enormt starkt tillvägagångssätt att hjälpa andra hjälpa dig är att ta bort all kod som inte är problemet, vilket även visar att du gjort grundläggande felsökning och inte bara kastat upp händerna och gett upp för att "det fungerar inte".

"Vissa delar [fungerar inte]" är inte en bra buggrapport. Exakt vilka delar uppträder fel, vad förväntar du dig och vad är det felaktiga resultatet? Detta hjälper dig att få rätt svar snabbare.

Vad får du för output från din php? Jag har inte använt Wifeframe/Wireframe tidigare. Kan du länka rena HTML isf?

Det suger att du inte har kursmaterial, men läraren har rätt med google. Det är ett fantastiskt verktyg som du behöver lära dig använda på rätt sätt, speciellt när åkt fast (eller vill undvika).

Jag har använt w3c's validerare för att testa min kod och inga fel dyker upp för mig.
Jag skrev med hela min kod för att du/ni skulle kunna se koden i sitt hela och kunna förstå vad mitt mål är med min kod.
Detta är min Wireframe skiss

och med det i åtanke så har jag lagt till det mesta i min html kod med det är i css som jag fastnar...
Just nu så ser min hemsida ut såhär

och som man kan samtidigt se i min css kod så biter inte mina ditskrivna färger eller menyrad på html filen.
Därför undrade jag om någon kunde leda mig åt rätt håll gällande min css och poängtera om jag saknar något (för det anser jag att jag gör då min sida ser förjäklig ut ^^)

Permalänk
Medlem

Kategorier och Kalendern gav jag upp på då de inte fungerade alls från w3c's guider.
Menyfältet som ska sträcka sig över hela sidan direkt under bilden fungerade inte som jag hade tänkt mig (också efter guide från w3c) där var det tänkt att det skulle vara distinkta knappar och att den sista (ANNAT) skulle ha en dropdown meny när man höll musen över den. Men istället så visas de olika menyvalen under ANNAT permanent.

Kort sagt är det i css som mina bekymmer grundas från och jag skulle gärna uppskatta lite direktiv om vad jag gör fel med exempelvis menyfältet och dropdown menyn?

Permalänk
Medlem

Vadå, funkar inget CSS? Har du länkat till rätt CSS-fil?

Och ett tips är att helt undvika automatiserade grejer som validerare när du lär dig. Läs genom varje rad själv och validera manuellt. Lär dig språket först. En validerare okejar ex "a=b" men om du förväntar dig att jämföra istället för att tilldela så sitter du fast om du inte begriper var felet är, och varför.

Permalänk
99:e percentilen

Du behöver lära dig hur selektorer fungerar i CSS. Att döma av din kod har du fallit i samma fälla som jag själv gjorde när jag var nybörjare på webbutveckling, nämligen att blanda ihop foo, .foo och #foo. Nedan följer en lathund; var extra uppmärksam på punkter, hashar och frånvaro av sådana när du läser den och när du skriver din kod.

  • Selektorn foo matchar alla <foo>-element. Den matchar aldrig någonting i ett giltigt HTML5-dokument, eftersom <foo> inte är en giltig HTML5-tagg.

  • Selektorn .foo matchar alla element med class="foo". Observera att den inte matchar element med class=".foo" eller id="foo".

  • Selektorn #foo matchar alla element med id="foo". Observera att den inte matchar element med id="#foo" eller class="foo".

Selektorer som navbar och dropdown-content (utan punkt eller hash) kommer aldrig matcha någonting, för <navbar> och <dropdown-content> är inte giltiga HTML5-taggar.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Problemet med din CSS är väl att du hänvisar till elementen
<navbar>
<wrapper>
<container>
m.m. som inte är några element som finns i din kod.

CSS-selektor fungerar som så att klasser (<element class="test"/>) hämtas genom en punkt framför klassens namn, t.ex:

.test { }

För ID använder du istället ett "hashtag" #

#test { }

För att komma åt ett element, t.ex. <input/> <textarea/> eller <div> använder du bara namnet på elementet, t.ex:

input { } textarea { } div { }

Det jag antar att du vill göra, är att hänvisa till klasserna
.navbar
.container

och ID:t
#wrapper

Om du inte anropar rätt element/klass/ID genom en korrekt selektor i din CSS-fil, kommer denne inte förstå vad du vill ändra stilen på. Du får därmed default-stilen eller den ärvda stilen applicerad istället.

Om vi tar din CSS-fil och justerar den efter detta, får vi då istället:

#wrapper { width: 500px; background: #fff; margin-right: auto; margin-left: auto; max-width: 960px; padding-right: 10px; padding-left: 10px; } .header-img { width: 100%; height: 400px; background-size: cover; } /*_____________________________________________*/ /*_____________________________________________*/ body { font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; background: #5c5b5a; } .navbar { overflow: hidden; background-color: #333; } .navbar a { float: left; font-size: 16px; color: white; text-align: center; padding: 14px 16px; text-decoration: none; } .dropdown { float: left; overflow: hidden; } .dropdown .dropbtn { font-size: 16px; border: none; outline: none; color: white; padding: 14px 16px; background-color: inherit; font-family: inherit; margin: 0; } .navbar a:hover, .dropdown:hover .dropbtn { background-color: red; } .dropdown-content { display: none; position: absolute; background-color: #f9f9f9; min-width: 160px; box-shadow: 0px 8px 16px 0px rgba(0,0,0,0.2); z-index: 1; } .dropdown-content a { float: none; color: black; padding: 12px 16px; text-decoration: none; display: block; text-align: left; } .dropdown-content a:hover { background-color: #ddd; } .dropdown:hover .dropdown-content { display: block; } /*_____________________________________________*/ /*_____________________________________________*/ input[type="text"], select, textarea { width: 100%; padding: 12px; border: 1px solid #ccc; border-radius: 4px; box-sizing: border-box; margin-top: 6px; margin-bottom: 16px; resize: vertical } input[type="submit"] { background-color: #4CAF50; color: white; padding: 12px 20px; border: none; border-radius: 4px; cursor: pointer; } input[type="submit"]:hover { background-color: #45a049; } .container { border-radius: 5px; background-color: #f2f2f2; padding: 20px; }

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
99:e percentilen

Då jag tror att terminologi kan ha ganska stor betydelse för den mentala bild av sådana här koncept man skapar i huvudet skulle jag bara vilja lyfta några sådana aspekter. Bear with me.

Skrivet av Pamudas:

CSS-selektor fungerar som så att klasser (<element class="test"/>) hämtas genom en punkt framför klassens namn, t.ex:

Tycker inte att man kan säga att man "hämtar" klasser i CSS. Föreslår hellre att man matchar klasser i så fall.

EDIT: Med MDN:s terminologi, översatt till svenska, skulle man säga att "selektorn .foo väljer alla element som har foo som class-attribut" eller "matchar element som har foo bland sina klasser".

Citat:

Det jag antar att du vill göra, är att hänvisa till klasserna
.navbar
.container

och ID:t
#wrapper

Inte minst med tanke på mitt förra inlägg i tråden: .navbar och .container är inte klasser och #wrapper är inte ett ID i TS kod, men däremot navbar och container respektive wrapper. Jag vet att du förstår det, men risken finns att TS blir (medvetet eller omedvetet) förvirrad om vi inte är tydliga.

Citat:

Om du inte anropar rätt element/klass/ID genom en korrekt selektor i din CSS-fil, kommer denne inte förstå vad du vill ändra stilen på.

Även "anropar" tycker jag är fel ord i detta sammanhang. Anger eller specificerar kanske?

 
Halvt relaterat kan jag även passa på att rekommendera BBCode-taggarna [code] och [cmd] samt Better SweClockers för att infoga dem enkelt.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Du behöver lära dig hur selektorer fungerar i CSS. Att döma av din kod har du fallit i samma fälla som jag själv gjorde när jag var nybörjare på webbutveckling, nämligen att blanda ihop foo, .foo och #foo. Nedan följer en lathund; var extra uppmärksam på punkter, hashar och frånvaro av sådana när du läser den och när du skriver din kod.

  • Selektorn foo matchar alla <foo>-element. Den matchar aldrig någonting i ett giltigt HTML5-dokument, eftersom <foo> inte är en giltig HTML5-tagg.

  • Selektorn .foo matchar alla element med class="foo". Observera att den inte matchar element med class=".foo" eller id="foo".

  • Selektorn #foo matchar alla element med id="foo". Observera att den inte matchar element med id="#foo" eller class="foo".

Selektorer som navbar och dropdown-content (utan punkt eller hash) kommer aldrig matcha någonting, för <navbar> och <dropdown-content> är inte giltiga HTML5-taggar.

Skrivet av Pamudas:

Problemet med din CSS är väl att du hänvisar till elementen
<navbar>
<wrapper>
<container>
m.m. som inte är några element som finns i din kod.

CSS-selektor fungerar som så att klasser (<element class="test"/>) hämtas genom en punkt framför klassens namn, t.ex:

.test { }

För ID använder du istället ett "hashtag" #

#test { }

För att komma åt ett element, t.ex. <input/> <textarea/> eller <div> använder du bara namnet på elementet, t.ex:

input { } textarea { } div { }

Det jag antar att du vill göra, är att hänvisa till klasserna
.navbar
.container

och ID:t
#wrapper

Om du inte anropar rätt element/klass/ID genom en korrekt selektor i din CSS-fil, kommer denne inte förstå vad du vill ändra stilen på. Du får därmed default-stilen eller den ärvda stilen applicerad istället.

Om vi tar din CSS-fil och justerar den efter detta, får vi då istället:

#wrapper { width: 500px; background: #fff; margin-right: auto; margin-left: auto; max-width: 960px; padding-right: 10px; padding-left: 10px; } .header-img { width: 100%; height: 400px; background-size: cover; } /*_____________________________________________*/ /*_____________________________________________*/ body { font-family: Arial, Helvetica, sans-serif; background: #5c5b5a; } .navbar { overflow: hidden; background-color: #333; } .navbar a { float: left; font-size: 16px; color: white; text-align: center; padding: 14px 16px; text-decoration: none; } .dropdown { float: left; overflow: hidden; } .dropdown .dropbtn { font-size: 16px; border: none; outline: none; color: white; padding: 14px 16px; background-color: inherit; font-family: inherit; margin: 0; } .navbar a:hover, .dropdown:hover .dropbtn { background-color: red; } .dropdown-content { display: none; position: absolute; background-color: #f9f9f9; min-width: 160px; box-shadow: 0px 8px 16px 0px rgba(0,0,0,0.2); z-index: 1; } .dropdown-content a { float: none; color: black; padding: 12px 16px; text-decoration: none; display: block; text-align: left; } .dropdown-content a:hover { background-color: #ddd; } .dropdown:hover .dropdown-content { display: block; } /*_____________________________________________*/ /*_____________________________________________*/ input[type="text"], select, textarea { width: 100%; padding: 12px; border: 1px solid #ccc; border-radius: 4px; box-sizing: border-box; margin-top: 6px; margin-bottom: 16px; resize: vertical } input[type="submit"] { background-color: #4CAF50; color: white; padding: 12px 20px; border: none; border-radius: 4px; cursor: pointer; } input[type="submit"]:hover { background-color: #45a049; } .container { border-radius: 5px; background-color: #f2f2f2; padding: 20px; }

Stort tack till er bägge två för era lärdomar! Jag har justerat min css-kod och förstår nu innebörden och skillnaden i kopplingen till klasserna i min html-kod!

Däremot så förstår jag fortfarande inte varför inte min hemsida visuellt förändras när jag gör dessa förändringar i css-koden.
Som tidigare nämnt så har jag tagit kod från w3c när jag exempelvis har gjort min horisontella menyrad som är direkt under bilden.
Denna verkar inte fungera över huvud taget och jag undrar åter igen vad jag kan ha gjort för fel?

Permalänk
Medlem

I felsökningsanda så testade jag nu att lägga in både min css och html kod i https://htmlcheatsheet.com/css/ och då får jag upp något helt annat än vad jag får på min egna hemsida.

Detta resultat är ju närmare det som jag faktiskt vill komma och jag grubblar om vad felet kan vara..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anguishh:

I felsökningsanda så testade jag nu att lägga in både min css och html kod i https://htmlcheatsheet.com/css/ och då får jag upp något helt annat än vad jag får på min egna hemsida. https://i.gyazo.com/2856a4006408d173186b649dcc3f3ff7.png

Detta resultat är ju närmare det som jag faktiskt vill komma och jag grubblar om vad felet kan vara..

Pröva med att trycka på ctrl+f5 för att rensa din webläsare från eventuell "gammal"-kod som ligger kvar. Alltså rensa cache i webläsaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Pröva med att trycka på ctrl+f5 för att rensa din webläsare från eventuell "gammal"-kod som ligger kvar. Alltså rensa cache i webläsaren.

Jag har försökt med detta, även startat om webbläsaren helt men problemet kvarstår...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Då jag tror att terminologi kan ha ganska stor betydelse för den mentala bild av sådana här koncept man skapar i huvudet skulle jag bara vilja lyfta några sådana aspekter. Bear with me.

Tycker inte att man kan säga att man "hämtar" klasser i CSS. Föreslår hellre att man matchar klasser i så fall.

EDIT: Med MDN:s terminologi, översatt till svenska, skulle man säga att "selektorn .foo väljer alla element som har foo som class-attribut" eller "matchar element som har foo bland sina klasser".

Inte minst med tanke på mitt förra inlägg i tråden: .navbar och .container är inte klasser och #wrapper är inte ett ID i TS kod, men däremot navbar och container respektive wrapper. Jag vet att du förstår det, men risken finns att TS blir (medvetet eller omedvetet) förvirrad om vi inte är tydliga.

Även "anropar" tycker jag är fel ord i detta sammanhang. Anger eller specificerar kanske?

 
Halvt relaterat kan jag även passa på att rekommendera BBCode-taggarna [code] och [cmd] samt Better SweClockers för att infoga dem enkelt.

Ibland kan det vara lättare att förstå om det sägs på ett språk man är bekväm med Någon som inte är helt insatt kanske har svårare att ta in knepiga begrepp som ofta används inom just utveckling m.m.

Du har naturligtvis rätt i det du säger, men jag vill bara lyfta fram att det ibland behöver sägs på ett mer "neutralt" eller "vänligt" sätt Har själv suttit bakom skolbänken och vet hur just jag helst hade velat få det förklarat för mig.

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anguishh:

Stort tack till er bägge två för era lärdomar! Jag har justerat min css-kod och förstår nu innebörden och skillnaden i kopplingen till klasserna i min html-kod!

Däremot så förstår jag fortfarande inte varför inte min hemsida visuellt förändras när jag gör dessa förändringar i css-koden.
Som tidigare nämnt så har jag tagit kod från w3c när jag exempelvis har gjort min horisontella menyrad som är direkt under bilden.
Denna verkar inte fungera över huvud taget och jag undrar åter igen vad jag kan ha gjort för fel?

Kan du ta en bild på hur det ser ut för dig just nu?

Visa signatur

NZXT H510 Flow MSI B450 Tomahawk MAX
AMD Ryzen 5800X3D RX 7900XTX Kingston Fury 64GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pamudas:

Kan du ta en bild på hur det ser ut för dig just nu?

Just nu har jag hoppat in på en hemsida där man kan redigera html och css samtidigt och direkt se förändringarna: https://liveweave.com/
Där ser allt toppen ut!

När jag öppnar min html fil i webbläsaren så ser den ut såhär:

Enligt uppgiften ska man "hosta" denna via wordpress på sin dator som sista uppdraget... där ser den ut såhär:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anguishh:

Just nu har jag hoppat in på en hemsida där man kan redigera html och css samtidigt och direkt se förändringarna: https://liveweave.com/
Där ser allt toppen ut! https://i.gyazo.com/721eaa16fd859fe9f01791da245519b5.png

När jag öppnar min html fil i webbläsaren så ser den ut såhär: https://i.gyazo.com/fe74f74b1ad0e329a7a185bfd8c3f3b8.jpg

Enligt uppgiften ska man "hosta" denna via wordpress på sin dator som sista uppdraget... där ser den ut såhär: https://i.gyazo.com/9ed5ca000a69907e6124ec392da9481b.png

Gå in i Chrome devtools (F12) kolla att den lyckas lokalisera din css fil så det inte blir 404 pga inkorrekt path.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Anguishh:

<link rel="stylesheet" href="<?php echo get_template_directory_uri(); ?>/style.css" type="text/css" media="all" />

Skrivet av Anguishh:

När jag öppnar min html fil i webbläsaren så ser den ut såhär: https://i.gyazo.com/fe74f74b1ad0e329a7a185bfd8c3f3b8.jpg

Din HTML-fil innehåller PHP-kod (markerad ovan), som behöver tolkas/exekveras av en PHP-server. Öppnar du filen direkt i webbläsaren finns ingen server med i bilden alls och PHP-koden exekveras då inte.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Kör du koden på en webbserver eller dubbelklickar du bara på html-filen? Det känns mer som att du behöver skriva sökvägen till din css och likadant till dina javascript-filer.

Känns dåligt att man inte kan skicka sin kod till läraren för att få hjälp. Ibland snurrar man in sig i ett hamsterhjul och behöver hjälp

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Din HTML-fil innehåller PHP-kod (markerad ovan), som behöver tolkas/exekveras av en PHP-server. Öppnar du filen direkt i webbläsaren finns ingen server med i bilden alls och PHP-koden exekveras då inte.

Ja precis, den ska ju upp på Wordpress och hostas genom min dator som avslutande uppdrag och därför måste man ha den php saken. Men även när jag byter ut den mot en "vanlig" länk till .css filen så fungerar det ändå inte.
Men det är inte riktigt problemet längre eftersom jag hittade en hemsida som fungerade utmärkt till redigering och där man direkt kunde se förändringarna som man gjorde på html och css koden.

Skrivet av jocke92:

Kör du koden på en webbserver eller dubbelklickar du bara på html-filen? Det känns mer som att du behöver skriva sökvägen till din css och likadant till dina javascript-filer.

Känns dåligt att man inte kan skicka sin kod till läraren för att få hjälp. Ibland snurrar man in sig i ett hamsterhjul och behöver hjälp

Jag dubbelklickar bara och antar att den ska känna igen det som jag har kodat den till...

Nu när jag har hittat hemsidan där redigering kunde göras och allt stämde bra så har jag nu stött på lite problematik gällande mitt menyfält och lite annat som jag hade hoppats kunna få hjälp med....

På w3 så har jag följt deras menyguider men de går inte riktigt steget längre och förklarar hur man gör knapparna på menyn "klickbara" så att man tas vidare till någonting annat när man använder de menyval som jag har kodat fram.
Hur går man vidare i utvecklingen med dessa?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anguishh:

Ja precis, den ska ju upp på Wordpress och hostas genom min dator som avslutande uppdrag och därför måste man ha den php saken. Men även när jag byter ut den mot en "vanlig" länk till .css filen så fungerar det ändå inte.
Men det är inte riktigt problemet längre eftersom jag hittade en hemsida som fungerade utmärkt till redigering och där man direkt kunde se förändringarna som man gjorde på html och css koden.

Jag dubbelklickar bara och antar att den ska känna igen det som jag har kodat den till...

Nu när jag har hittat hemsidan där redigering kunde göras och allt stämde bra så har jag nu stött på lite problematik gällande mitt menyfält och lite annat som jag hade hoppats kunna få hjälp med....

På w3 så har jag följt deras menyguider men de går inte riktigt steget längre och förklarar hur man gör knapparna på menyn "klickbara" så att man tas vidare till någonting annat när man använder de menyval som jag har kodat fram.
Hur går man vidare i utvecklingen med dessa?

Det är ju vanliga a-tags i HTML https://www.w3schools.com/tags/tag_a.asp

Tycker att ni borde lära er grunderna i hur CSS och HTML fungerar, alltså bara göra statiska sidor för att bli bekväm med att skapa html-element och applicera styling, innan man ska dra in php och Wordpress i det.

Är lite som att börja övningköra och man börjar med en ferrari.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Det är ju vanliga a-tags i HTML https://www.w3schools.com/tags/tag_a.asp

Tycker att ni borde läga er grunderna i hur CSS och HTML fungerar, alltså bara göra statiska sidor för att bli bekväm på att skapa html-element och applicera styling. Innan man ska dra in php och Wordpress i det.

Är lite som att börja övningköra och man börjar med en ferrari.

Ja alltså, ska man vara helt ärlig så är inte utlärningen på komvux för denna typ av ämnen så speciellt bra, om ens duglig.

Läste programmering 1 innan detta och klarade mig på gränsen till godkänt pga att de 4 eller 5 uppdragen som fanns så var "trappstegen för kunskap" så extremt stora att man inte förstod vad man höll på med tillslut..
Webbutveckling känns ändå okej jämfört med programmering men man märker att de har lämnat ute 70% av det man egentligen ska lära sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anguishh:

Ja alltså, ska man vara helt ärlig så är inte utlärningen på komvux för denna typ av ämnen så speciellt bra, om ens duglig.

Läste programmering 1 innan detta och klarade mig på gränsen till godkänt pga att de 4 eller 5 uppdragen som fanns så var "trappstegen för kunskap" så extremt stora att man inte förstod vad man höll på med tillslut..
Webbutveckling känns ändå okej jämfört med programmering men man märker att de har lämnat ute 70% av det man egentligen ska lära sig.

Webbutveckling och programmering går hand i hand. Annars får du bara statiska sidor med lite styling och det är ingen som vill ha det. så det du gick igenom i programmering 1 är fullt applicerbart som webbutvecklare.
Grunderna i HTML och CSS kommer du behöva oavsett, men sen ska du lägga krut på JavaScript och eventuellt backend-språk.

Skulle säga att komvux-utbildningar är bortkastad tid om du inte behöver läsa det för behörighet till en högre utbildning. Annars kan du lära dig bättre på egenhand med t.ex.

Alternativt PluralSight eller Udemy, men de kostar pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Webbutveckling och programmering går hand i hand. Annars får du bara statiska sidor med lite styling och det är ingen som vill ha det. så det du gick igenom i programmering 1 är fullt applicerbart som webbutvecklare.
Grunderna i HTML och CSS kommer du behöva oavsett, men sen ska du lägga krut på JavaScript och eventuellt backend-språk.

Skulle säga att komvux-utbildningar är bortkastad tid om du inte behöver läsa det för behörighet till en högre utbildning. Annars kan du lära dig bättre på egenhand med t.ex.

Alternativt PluralSight eller Udemy, men de kostar pengar.

Tack för tipsen, baktanken och målet med detta är ju en högre utbildning så jag måste få det på papper, tyvärr
Har velat kasta in handduken och skriva några rader förargad text till Hermods ett flertal gånger under snart ett år som jag har studerat där men Programmering 1,2 + Webb 1+2 är det som behövs så jag får stå ut lite till ^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anguishh:

Ja precis, den ska ju upp på Wordpress och hostas genom min dator som avslutande uppdrag och därför måste man ha den php saken. Men även när jag byter ut den mot en "vanlig" länk till .css filen så fungerar det ändå inte.
Men det är inte riktigt problemet längre eftersom jag hittade en hemsida som fungerade utmärkt till redigering och där man direkt kunde se förändringarna som man gjorde på html och css koden.

Jag dubbelklickar bara och antar att den ska känna igen det som jag har kodat den till...

Nu när jag har hittat hemsidan där redigering kunde göras och allt stämde bra så har jag nu stött på lite problematik gällande mitt menyfält och lite annat som jag hade hoppats kunna få hjälp med....

På w3 så har jag följt deras menyguider men de går inte riktigt steget längre och förklarar hur man gör knapparna på menyn "klickbara" så att man tas vidare till någonting annat när man använder de menyval som jag har kodat fram.
Hur går man vidare i utvecklingen med dessa?

Om du har HTML och CSS i samma mapp ska du bara behöva skriva namnet på css-filen där du länkar stylesheet.

I w3s guider skriver de bara #, vilket inte skickar användaren till någon ny sida. Du skriver namnet på den html-sida du vill att man ska komma till i href-attributet. Eller adressen till en hemsida om du vill det

Permalänk
Medlem
Skrivet av zaibuf:

Webbutveckling och programmering går hand i hand. Annars får du bara statiska sidor med lite styling och det är ingen som vill ha det. så det du gick igenom i programmering 1 är fullt applicerbart som webbutvecklare.
Grunderna i HTML och CSS kommer du behöva oavsett, men sen ska du lägga krut på JavaScript och eventuellt backend-språk.

Skulle säga att komvux-utbildningar är bortkastad tid om du inte behöver läsa det för behörighet till en högre utbildning. Annars kan du lära dig bättre på egenhand med t.ex.

Alternativt PluralSight eller Udemy, men de kostar pengar.

Det du säger nu är att utbildningar på gymnasiet inom programmering är bortkastad tid. För du vet väl vad komvux är? Det som TS har problem med är att TS har valt en distansutbildning och det var uppenbarligen inte rätt val för TS då hen verkar behöva väldigt mycket hjälp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anguishh:

Ja alltså, ska man vara helt ärlig så är inte utlärningen på komvux för denna typ av ämnen så speciellt bra, om ens duglig.

Läste programmering 1 innan detta och klarade mig på gränsen till godkänt pga att de 4 eller 5 uppdragen som fanns så var "trappstegen för kunskap" så extremt stora att man inte förstod vad man höll på med tillslut..
Webbutveckling känns ändå okej jämfört med programmering men man märker att de har lämnat ute 70% av det man egentligen ska lära sig.

Tror inte du har klart för dig vad du håller på med och vad du läser. Dina problem har ingen med komvux att göra utan att du har valt en distansutbildning. Det är uppenbarligen inte rätt sak för dig då du verkar behöva relativt mycket hjälp och inte är så självgående. Inget fel på det men det är varken utbildningsformens eller "komvux" fel att du har gjort ett felaktigt val där.

Jag har för egen del även läst på komvux. Då bedrevs utbildningen i gymnasiets lokaler i vissa ämnen och andra ämnen så hade komvux egna lokaler. Sedan tror jag inte de har utlämnat 70% av vad du behöver lära dig utan du klarar inte av att ta till dig informationen genom distansstudier. Det ställer högre krav på en elev att ta till sig information genom distansstudier istället för att "bli matad" med information genom lektioner.

Permalänk
Medlem

Jag får hålla med @ToddTheOdd där. Det är en utbildning på distans. Det kräver att man är självständig till 100%. Det är inte alltid att det är lätt, men det är något man måste vara beredd på när man läser på distans.

Jag läste Programmering 1 & 2, Webbutveckling 1 och Webbserverprogrammering 1 på hermods förra året. Visst fanns det stunder då det var lite frustrerande, när man hade ett problem och man önskar att man hade en lärare i samma rum som kunde hjälpa en. Men det finns bra resurser på internet där man kan lära sig det som behövs.

Totalt skulle jag nog säga att materialet från Hermods stod för max 5% av det jag lärde mig. Resterande 95% var information jag lärde mig via internet på olika sätt. Mycket Youtube och Stackoverflow.
I slutändan beror betyget på hur mycket tid och energi man själv lägger ner på plugget. Och så är det alltid. Sen kan man som individ givetvis ha olika lätt för det.

Viktigt är att lägga tillräckligt med tid på sina studier. Jag har själv problemet att jag gärna skjuter upp saker nu när min skola har ställt om till distansundervisning pga Covid 19. Jag längtar verkligen efter att Yrkeshögskolan öppnar upp igen så att man kan sitta på plats och ha ett större utbyte med lärare och andra elever.

Det är roligt att lära sig nya saker! Lycka till med fortsättningen av studierna!

styckeindelning
Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

Det du säger nu är att utbildningar på gymnasiet inom programmering är bortkastad tid. För du vet väl vad komvux är? Det som TS har problem med är att TS har valt en distansutbildning och det var uppenbarligen inte rätt val för TS då hen verkar behöva väldigt mycket hjälp.

Indirekt ja, om det inte gäller för att läsa upp betyg eller komplettera något. Gymnasieutbildningar väger inte tungt alls på marknaden.
YH-utbildningar kräver oftast bara Programmering 1 och erbjuder även detta på skolan via en preparandkurs.
Högskolor har inte Programmering som krav, utan de går främst på matte och sedan din totala snittpoäng, detta kan du även komplettera med högskoleprovet.
Det jag menar är, att istället för att läsa fyra kurser på Komvux (vilket förmodligen är drygt 6 månader studier), så borde man söka in på Högskola eller YH om det är något man verkligen vill jobba med.

Programmeringskursen på gymnasium är generellt väldigt utdaterade och det finns mycket bättre material online (åtminstone då jag läste upp Programmering 1 för tre år sedan).
Dels finns det mycket dokumentation men även tutorials med videos. Kräver det mer självdisciplin? Ja. Men vilken utbildningen gör inte det?
Föreläsningar är inte obligatoriska och de är enbart där som ett stöd att hålla sig på rätt spår, oftast krävs det ändå att man sitter väldigt mycket utöver föreläsningstiderna. På yrkeshögskola är det t.ex. ca 18 timmar föreläsning i veckan, resterande 22 timmar är självstudier (då de utgår från heltidsstudier på 40 timmar i veckan).