Permalänk

3600 hoppiga temps?

Hallå!

Jag byggde ihop en dator igår med en 3600, allt gick bra och ser fint ut.
Men märker att processorns temps hoppar rejält när jag inte ens gör något med datorn, fläkten (stock kylarn) revar upp och ner hela tiden och just nu när jag skriver detta så ligger den på 50-55c och den har redan varit uppe i 73c sen jag startade datorn för 10 minuter sen utan att jag stressat den ens på det minsta sätt.

Testade lite Apex igår och då kom den upp till 89c ganska så fort, är detta vanligt med just denna kylare eller kan det vara något annat fel?
Det är första gången jag installerar en Ryzen kylare men jag montera den ordentligt och drog skruvarna med.

Hade hoppats på att kunna köra denna kylare i alla fall ett tag men om den blir för varm så kanske jag måste köpa något annat.

Tack på förhand.

ps. det är första gången jag kör Ryzen.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

89 låter lite för högt, men det är normalt att den kan nå över 85C utan att det är något fel eller konstigt

Permalänk
Medlem

@drakelito:

Ryzen hoppar en hel del ja, ta en titt i ditt bios hur din fläktkurva ser ut.
För mig hoppar den otroligt mycket fram till typ 60c utan konstant last så jag har min fläktkurva på 40% fram till 60c sen ganska raskt uppåt. Tyst vid vanlig användning och konstant brummande vid belastning istället för upp och ner konstant.

Se även till att ha nyaste bios och nyaste AM4 drivrutiner (från AMDs hemsida).
Det har hänt en hel del med strömprofiler och microkod sen release så till att ha det uppdaterat.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem

@drakelito: Uppdatera som @hakd säger och köp en bättre kylare. Stockkylaren funkar.. men inte mer än så.
Gör dig själv en tjänst och skaffa dig en tornkylare med två 120mm eller två 140mm fläktar.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem

Ändra energialternativ i windows till windows egna strömsparläge.
Inte Ryzen powersaving.
Då kommer du ha stabila temps

Permalänk
Skrivet av hakd:

@drakelito:

Ryzen hoppar en hel del ja, ta en titt i ditt bios hur din fläktkurva ser ut.
För mig hoppar den otroligt mycket fram till typ 60c utan konstant last så jag har min fläktkurva på 40% fram till 60c sen ganska raskt uppåt. Tyst vid vanlig användning och konstant brummande vid belastning istället för upp och ner konstant.

Se även till att ha nyaste bios och nyaste AM4 drivrutiner (från AMDs hemsida).
Det har hänt en hel del med strömprofiler och microkod sen release så till att ha det uppdaterat.

Skrivet av SCORPIUS:

@drakelito: Uppdatera som @hakd säger och köp en bättre kylare. Stockkylaren funkar.. men inte mer än så.
Gör dig själv en tjänst och skaffa dig en tornkylare med två 120mm eller två 140mm fläktar.

Jag ska kika på fläktkurvan och bios, jag är inte så mycket för stora fläktar i chassit, har kört på vattenkylning sen 10 år tillbaka ungefär, men jag får kika lite vad som finns att välja på, stör mig lite för mycket på dessa temps iaf :/

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem

@drakelito:

Kan rekommendera u12a, presterar som AIO vatten och är bland det tystaste du kan få. Lagom stor med.
Kostar dock en tusenlapp.
https://www.sweclockers.com/test/27263-noctua-nh-u12a-flaggsk...

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

@drakelito:

Kan rekommendera u12a, presterar som AIO vatten och är bland det tystaste du kan få. Lagom stor med.
Kostar dock en tusenlapp.
https://www.sweclockers.com/test/27263-noctua-nh-u12a-flaggsk...

Jag skulle garanterat rekommendera en Cooler master 212 över denna.

Fjärdedel av priset... OCH tystare. Varför någon skulle rekommendera en kylare för 1000 kr är bortom mig

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Jag skulle garanterat rekommendera en Cooler master 212 över denna.

Fjärdedel av priset... OCH tystare.

OCH 17°C varmare processor.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

OCH 17°C varmare processor.

och vad spelar det för roll? Den klarar utan problem att hålla bra kylning samt lätt överklockning.

Bättre lägga de 750 kr på bättre komponenter.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Jag skulle garanterat rekommendera en Cooler master 212 över denna.

Fjärdedel av priset... OCH tystare. Varför någon skulle rekommendera en kylare för 1000 kr är bortom mig

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/17103?key=fc473af5b1159c45002b86b0e2e16c3a

Cooler Master 212 är en rätt så gammal konstruktion, förstår inte riktigt varför den rekommenderas fortfarande.

Arctic Freezer 33 & 34 kostar båda ungefär lika mycket som 212, presterar bättre, har mindre ljud och är lättare att montera.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

och vad spelar det för roll? Den klarar utan problem att hålla bra kylning samt lätt överklockning.

Det spelar roll eftersom du drog till med en jämförelse där du helt utelämnar den avgörande skillnaden mellan produkterna.

Bättre då att påpeka att en Noctua NH-U12A för en tusenpeng är rejält overkill till en processor som kostar 2k.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Det spelar roll eftersom du drog till med en jämförelse där du helt utelämnar den avgörande skillnaden mellan produkterna.

Bättre då att påpeka att en Noctua NH-U12A för en tusenpeng är rejält overkill till en processor som kostar 2k.

Skulle säga den är overkill för alla som inte överklockar.

Visa signatur

What evah! i'll do what i want! | Det stavas väl inte väll...såvida du inte ska skriva välling.
"Det var väl bra"

Permalänk
Medlem

Ryzen är hoppig i temperaturena, och det är i sig helt okej. De är designade så, och det är inte farligt. Sen skulle jag också säga att NH-12A är overkill i stock. Vill du ha luft är Arctic Freezer 34 Esports eller Scythe Mugen 5 rev. B riktigt bra, eller om du vill ha AIO så Arctic Liquid Freezer II av passande storlek (120mm räcker för 3600).

Men om du är okej med ljudnivåerna med stockkylaren så är tempen inget problem. Min egna 3600 låg på runt 50c i Idle med stockkylaren, och runt 75c i spel. Nu med AIO ligger det stabilt runt 33-35 i idle o h 45-50 i spel.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Fick ett tips om att ändra energialternativen lite högre upp i tråden och det funkade, nu ligger den på 42-46c idle, däremot kom den upp i 91c när jag installerade ett spel, visserligen låg den inte där länge men kom inte ens upp i de temperaturerna med min 8700K på sommaren när jag spelat i 3 timmar.

Det lutar helt klart åt att köpa ny kylare, flera har tipsat om Arctic Freezer 34 och kan hända jag köper den istället då.

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Fick ett tips om att ändra energialternativen lite högre upp i tråden och det funkade, nu ligger den på 42-46c idle, däremot kom den upp i 91c när jag installerade ett spel, visserligen låg den inte där länge men kom inte ens upp i de temperaturerna med min 8700K på sommaren när jag spelat i 3 timmar.

Det lutar helt klart åt att köpa ny kylare, flera har tipsat om Arctic Freezer 34 och kan hända jag köper den istället då.

Testa att köra prime95 eller occt i en kvart och se vart du landar, tanken är ju att aldrig överskrida 95C

Permalänk
Medlem
Skrivet av drakelito:

Fick ett tips om att ändra energialternativen lite högre upp i tråden och det funkade, nu ligger den på 42-46c idle, däremot kom den upp i 91c när jag installerade ett spel, visserligen låg den inte där länge men kom inte ens upp i de temperaturerna med min 8700K på sommaren när jag spelat i 3 timmar.

Det lutar helt klart åt att köpa ny kylare, flera har tipsat om Arctic Freezer 34 och kan hända jag köper den istället då.

Du kan inte riktigt jämföra temperaturen mellan intel och zen 2. Den mäts inte på samma sätt. Det finns ungefär en miljard trådar på internet om folk som är oroliga över temperaturen på sina 3600. Googla lite och jämför med andra så kan du se om du kanske har för dåligt luftflöde, kylarmontering eller helt normalt.

Visa signatur

R7 5800X. MSI X570 Unify. 2x16 G.Skill Ripjaws V. RTX2080Ti. MP600. Custom Loop 360+280 i Meshify S2, 1260 på balkongen.

Permalänk
Medlem

Mina temps på en 3700x med wrait prism cooler kom upp i 70-76c. Ibland då spelet laddade in så kunde den hoppa upp till 80c-90c och sedan ner igen. Kylaren är helt ok i mitt tycke men för högljudd och precis som du påpekade att den varvar upp och ner hela tiden och det är väldigt störande.

Den funkar, den ska såklart funka om den medföljer men jämnför inte med din tidigare Intel cpu då amd och intel jobbar på olika sätt. Det finns så mycket trådar angående denna typ, även från mig. Jag bytte från en i5 8600k och den hoppade väldigt mycket i idle och kom upp i oroväckande temps när man spelar men allt är helt normalt.

Jag bytte till en Fractal Design s24 AIO och då ligger den stabilare. Visst den hoppar fortfarande i idle men när jag spelar ligger den välidgt stadigt på 56c och den låter inte mycket.

Visa signatur

Punch a fish make a wish

Permalänk
Medlem

Använda en AIO som styr fläktarna efter vätsketemp är enklaste lösningen.

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceogar:

Jag skulle garanterat rekommendera en Cooler master 212 över denna.

Fjärdedel av priset... OCH tystare. Varför någon skulle rekommendera en kylare för 1000 kr är bortom mig

https://cdn.sweclockers.com/artikel/diagram/17103?key=fc473af5b1159c45002b86b0e2e16c3a

Smaken är som baken. Har både CM 212 och Dark Rock Slim liggande (typ lika billiga).
Båda lider av missljud och bjuder på högfrekventa ljud när dom går upp och ner i varv.

Jag har min burk på skrivbordet så jag hör skillnaden direkt.
En stor del av kostnaden är att dom ger dig 6 års garanti, stannar dom eller börjar ge missljud så får du en ny.

Upp till OT att välja.
Är han inte känslig mot ljud eller vill spendera mindre så finns det självklart billigare.

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

Smaken är som baken. Har både CM 212 och Dark Rock Slim liggande (typ lika billiga).
Båda lider av missljud och bjuder på högfrekventa ljud när dom går upp och ner i varv.

Jag har min burk på skrivbordet så jag hör skillnaden direkt.
En stor del av kostnaden är att dom ger dig 6 års garanti, stannar dom eller börjar ge missljud så får du en ny.

Upp till OT att välja.
Är han inte känslig mot ljud eller vill spendera mindre så finns det självklart billigare.

Men varför skulle man ta den framför D15/D14 om man bryr sig om några faktorer som ljud eller temps? Singel-torn är fortfarande absolut inte värda att använda i den prisklassen

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Men varför skulle man ta den framför D15/D14 om man bryr sig om några faktorer som ljud eller temps? Singel-torn är fortfarande absolut inte värda att använda i den prisklassen

U12A presterar som D15, dom nya fläktarna (NF-A12x25) har inte samma ljud vid upp och nedvarvning.
Så vad du dillar om med ljud och temps förstår jag inte.

Gissar att du aldrig har ägt en och bara går på storleken.

Sen kan det vara värt att läsa vad OT faktiskt skriver:
Större fläktar än D15 lär han inte kunna hitta.

Skrivet av drakelito:

Jag ska kika på fläktkurvan och bios, jag är inte så mycket för stora fläktar i chassit, har kört på vattenkylning sen 10 år tillbaka ungefär, men jag får kika lite vad som finns att välja på, stör mig lite för mycket på dessa temps iaf :/

Visa signatur

CPU: 5600x
GPU: 3080
RAM: 32GB

Sluta gömma din identitet, skaffa en till istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakd:

U12A presterar som D15, dom nya fläktarna (NF-A12x25) har inte samma ljud vid upp och nedvarvning.
Så vad du dillar om med ljud och temps förstår jag inte.

Gissar att du aldrig har ägt en och bara går på storleken.

Sen kan det vara värt att läsa vad OT faktiskt skriver:
Större fläktar än D15 lär han inte kunna hitta.

Jag motsätter mig inte att den kylaren är bra, men jag tror inte du kommer inte lyckas övertala mig att den är bättre eller lika bra som d15 förutom vid väldigt låg last (under 100w typ).

Framförallt när det kommer till prisvärdhet är den kylaren inte så bra enligt mig. Fläktarna är såklart i en klass för sig, men det är som att säga att 2080ti är prisvärt bara för att det ger mest prestanda.

Du får såklart rekommendera den kylaren du vill, jag ville bara ge en annan rekommendation som jag tycker är bättre i den prisklassen (och d14 som är billigare)