Permalänk
Medlem

AMD eller Intel

Tjena har i alla mina år kört intel och nvidia kort men nu på sistonde så verkar amd iaf rycka ifrån från intel och jag undrar vad man ska satsa på då det är dags för min sambo att uppgradera sitt moderkort.

vad tycker ni man ska satsa på? ska man köra på AMD med 1660ti kort eller fortsätta med Intel med 1660ti kort ?

varför jag skriver 1660ti är för det är det kortet hon har i skrivande stund

och om man ska köra på ett moderkort med amd processor, vilken processor ska man ha då *?

frågar för jag kan inget om AMD mer än att jag hört att dem har börjat bli bättre.

Permalänk
Hedersmedlem

Just nu är ett väldigt dåligt tillfälle att köpa både Intel och AMD, eftersom vi avvaktar nya produkter.

På Intelsidan så kommer om bara någon vecka att Intels 10:e generation att finnas i butik. Det är i princip samma sak som 9:e generationen, dock billigare och lite bättre. AMD har traditionellt varit mer prisvärd för speldatorer i mellansegmentet, men inom några veckor kommer vi har benchmarks sida vid sida som gör det möjligt att göra ett bättre val mellan Intel och AMD.

På AMD-sidan så är det lite meckigt med moderkortval just nu. I "budget till mellansegmentet" finns chipset B450, men det stödjer inte PCIe Generation 4, och det kommer inte heller att fungera med nästa generationens Zen 3-processorer vilket gör det svårt att rekommendera p.g.a. bristande framtidssäkerhet. Det finns X570-chipset, men de moderkorten är rätt dyra och svåra att motivera. B550-chipset som kommer ha stöd för PCIe Gen 4 och även för framtida AMD-processorer är också på väg ut med nya moderkort på väg "snart".

Vänta och se är alltså mitt bästa tips. Oavsett om du köper AMD eller Intel så finns det många osäkerheter just nu, och det kan sluta med ett dåligt köp.

Och när väl allt kommit ut så gör du gott i att jämföra plattform mot plattform. Moderkort, CPU och kylare, tillsammans. Generellt är AMD:s medföljande standardkylare är faktiskt väldigt bra för att vara standardkylare, så det innebär att man inte behöver betala för en separat kylare. Det ska med i kalkylen.

Permalänk
Medlem

Om du enbart skall spela datorspel så Intel.
Ska du göra något annat så AMD

Intel är bättre på spel medans AMD är bättre på allt annat

Pv2b har en riktigt bra poäng med sitt inlägg.

Visa signatur

HAF 932 | Corsair H100i Pro RGB | Asus Z370-G Gaming | Intel i7 9700K @4.9GHZ | Corsair Vengeance LPX 32GB DDR4 3200mhz | Gainward Nvidia RTX 3080 10GB | Samsung 970 EVO PLUS 250GB

Permalänk
Medlem

@Ca1P3: prova med 3700x och
Asus Prime X570-P sen 3600 minnen cl 15 kör jag finns nog cl14 med 3600

Permalänk
Medlem

3300x och b450 om du måste köpa idag och enbart ska spela.

Iallafall om du har ett 2070 eller sämre grafikkort.

Visa signatur

| CPU: Intel i7 7700k | RAM: Crucial DDR4 OC @2400mhz 16GB (2x8GB) | GPU: EVGA GeForce RTX 2080 XC GAMING| Mobo: MSI H110I Pro | SSD: Crucial BX200 240GB 2.5" SSD | SSD2: Samsung 850 EVO 500GB 2.5" SSD | Nätagg: be quiet! SFX L Power 600W | Kylare: NZXT Kraken X62 | Chassi: Fractal Design Nano S | OS: Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Just nu är ett väldigt dåligt tillfälle att köpa både Intel och AMD, eftersom vi avvaktar nya produkter.

På Intelsidan så kommer om bara någon vecka att Intels 10:e generation att finnas i butik. Det är i princip samma sak som 9:e generationen, dock billigare och lite bättre. AMD har traditionellt varit mer prisvärd för speldatorer i mellansegmentet, men inom några veckor kommer vi har benchmarks sida vid sida som gör det möjligt att göra ett bättre val mellan Intel och AMD.

På AMD-sidan så är det lite meckigt med moderkortval just nu. I "budget till mellansegmentet" finns chipset B450, men det stödjer inte PCIe Generation 4, och det kommer inte heller att fungera med nästa generationens Zen 3-processorer vilket gör det svårt att rekommendera p.g.a. bristande framtidssäkerhet. Det finns X570-chipset, men de moderkorten är rätt dyra och svåra att motivera. B550-chipset som kommer ha stöd för PCIe Gen 4 och även för framtida AMD-processorer är också på väg ut med nya moderkort på väg "snart".

Vänta och se är alltså mitt bästa tips. Oavsett om du köper AMD eller Intel så finns det många osäkerheter just nu, och det kan sluta med ett dåligt köp.

Och när väl allt kommit ut så gör du gott i att jämföra plattform mot plattform. Moderkort, CPU och kylare, tillsammans. Generellt är AMD:s medföljande standardkylare är faktiskt väldigt bra för att vara standardkylare, så det innebär att man inte behöver betala för en separat kylare. Det ska med i kalkylen.

det är inte så att du kan datum för dem olika sakerna när det ska släppas

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

det är inte så att du kan datum för dem olika sakerna när det ska släppas

Intels nya processorer släpps på onsdag, AMDs nya moderkort kommer i mitten av Juni.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Om du inte har några specifika behov som kräver mycket CPU kraft (typ videoredigering) så är standardsvaret att köpa en Ryzen 3600. 6 kärnor och 12 trådar kommer funkar bra för spel inom överskådlig framtid.

Angående moderkort så vänta 1-1½ månad på att AMD:s nya B550 moderkort dyker upp.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av hg:

Om du inte har några specifika behov som kräver mycket CPU kraft (typ videoredigering) så är standardsvaret att köpa en Ryzen 3600. 6 kärnor och 12 trådar kommer funkar bra för spel inom överskådlig framtid.

Angående moderkort så vänta 1-1½ månad på att AMD:s nya B550 moderkort dyker upp.

Frågan är dock vad som är det bättre valet. En AMD Ryzen 5 3600 eller en Intel Core i5-10400F. Båda är 6/12-processorer och kostar typ samma pengar.

Det får vi se inom de närmaste veckorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pv2b:

Frågan är dock vad som är det bättre valet. En AMD Ryzen 5 3600 eller en Intel Core i5-10400F. Båda är 6/12-processorer och kostar typ samma pengar.

Det får vi se inom de närmaste veckorna.

Moderkortspriserna gör dock att intel kommer kosta ca 1000kr mer eftersom de kräver dyrare chipset om man vill kunna överklocka

Permalänk
Medlem

@medbor: I5 10400F + Z490 UD = 3598kr.

Ryzen 3600 + B450 typ Prime Plus = 3289kr.

3598 - 3289 = 309kr

Inga 1000kr iaf, men ja lite dyrare, men B460 kommer senare, och H410 om man vill ha mer budgetalternativ.

Asrocks B460 ska man kunna överklocka i5 10400F med.

edit: ska förtydliga att det inte verkar vara någon vanlig OC utan de höjer strömbudget för processorn till 125W, så man får troligen byta kylare istället för Intel stock då

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk

Åh nej, en tråd till som kommer spåra ut... ta gärna upp ämnet RGB oxå så kan vi nog vänta oss ett fullskaligt slagsmål. 😂

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Moderkortspriserna gör dock att intel kommer kosta ca 1000kr mer eftersom de kräver dyrare chipset om man vill kunna överklocka

i5-10400F är inte överklockningsbar, så de går att köra på ett billigare moderkort utan överklockningsstöd.

Samtidigt så är redan en Ryzen 5 3600 väl överklockad från fabrik. Det finns väldigt lite att ta av när man överklockar.

Den typen av "överklockning" som kan vara intressant, som t.ex. "multi core enhancement" eller ökad strömbudget etc kan dock i vissa fall även göras på billigare moderkort utan överklockningsstöd.

Som sagt, vi får se vad som är bättre när press haft lite tid på sig att testa. Resultatet är inte på något sätt självklart mellan AMD och Intel ens vid denna prispunkt.

Permalänk
Medlem

Inte så att 3000 serien är dålig men vill du ha det senaste så får du vänta snällt tills det kommer

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem

Mest prisvärt skulle jag säga att en Ryzen 5 3600 med tillhörande B450 moderkort och 16GB DDR4 minnen är. Kostar runt 4000 kr. Intel kommer väl med nya processorer nu på onsdag men det blir betydligt dyrare om man man vill ha minst en 6C/12T CPU. Och Ryzen 3300 har bara 4C/8T så den ser jag inte som något bra alternativ till 3600 trots att den är billigare och presterar hyfsat bra i många av dagens spel.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

nu när dagen har passerat då intel släppt sina nya processorer vad tycker ni man borde satsa på ? min sambo spelar för det mesta spel så som green hell, zoo planet och raft.

Permalänk
Medlem

B460 + i5 10400F + 16GB 3200MHz (dock max 2666MHz stöds av moderkortet) kostar 3788k på inet.se nu.

3879kr För billigaste B450 + Ryzen 3600 + 16GB på inet.

Så intel är budgetalternativet

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

nu när dagen har passerat då intel släppt sina nya processorer vad tycker ni man borde satsa på ? min sambo spelar för det mesta spel så som green hell, zoo planet och raft.

Skulle nog säga att du ska kika runt lite tester (ex amd 3600 vs intel i5 9600k osv) och bilda dig en egen uppfattning. För det kan bli lite fanboyism i detta. 😆.

Jag har en i5 9600k i min burk och en amd 3600 i grabbens och båda funkar utmärkt. När vi hade liknande grafikkort (nvidia gtx 1060 i min och rx 580 i grabbens) presterade dom jävligt lika i spel.
Tar man med priset var hans burk mer prisvärd (fps/krona) då både prollen och grafikkortet var billigare (min är köpt början 2019 och hans i slutet).

MIN obildade åsikt är amd för processor (och nvidia för grafikkort)

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaCapo_X:

Skulle nog säga att du ska kika runt lite tester (ex amd 3600 vs intel i5 9600k osv) och bilda dig en egen uppfattning. För det kan bli lite fanboyism i detta. 😆.

Jag har en i5 9600k i min burk och en amd 3600 i grabbens och båda funkar utmärkt. När vi hade liknande grafikkort (nvidia gtx 1060 i min och rx 580 i grabbens) presterade dom jävligt lika i spel.
Tar man med priset var hans burk mer prisvärd (fps/krona) då både prollen och grafikkortet var billigare (min är köpt början 2019 och hans i slutet).

MIN obildade åsikt är amd för processor (och nvidia för grafikkort)

ja jag har alltid varit för intel och nvidia men det börjar kännas som att man ska gå över till amd i processor men fortsätta hålla i nvidia korten.

Amd processorn tänker jag mest på för att dem har mycket bättre prislapp jämfört med intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ca1P3:

ja jag har alltid varit för intel och nvidia men det börjar kännas som att man ska gå över till amd i processor men fortsätta hålla i nvidia korten.

Amd processorn tänker jag mest på för att dem har mycket bättre prislapp jämfört med intel.

Det som framförallt talar för AMD är att billiga modeller idag räcker för att spelen är så avancerade att man lätt kan öka detaljerna tills processorn orkar med, framförallt i högre detaljinställningar och upplösningar.

Satsar man istället på hög bildfrekvens (tumregel ca 120+ fps) med kanske lägre inställningar och upplösningar är intel självklara valet ännu.

Så det beror på vad man är ute efter.

I höst tror jag dock AMDs nästa generation (zen 3) kommer trumfa intel även i spel för att deras ipc gått om med så stora marginaler vid det laget