Lisa Su: "Vi arbetar på alternativ kring Zen 3-nedlåsning"

Permalänk
Medlem

Ljusning!

Permalänk
Medlem

Jag har svårt att tro på att Lisa svarar en användare på reddit som skickat ett mail med en sån fråga. Jag hade varit med på det om det vore någon större youtuber eller en tekniksida men njaa. Får jag ett brev signerat tomten där det står att jag kommer få 3080Ti i julklapp så hade jag också varit skeptisk.

Jag har suttit på kanten att köpa en CPU ur 3000-serien nu i drygt ett år och blir det inte möjligt för 450 att uppgradera så kommer begagnatmarknaden bli tråkigare.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av My2nd:

Låter helt rimligt imo, om det finns 400-kort som är kompatibla så är det korkat av AMD att sätter begränsningarna och inte moderkortstillverkarna.

Problemet för AMD är att om Svensson köper en Zen3 dator med 400-chip och får krångel, krasher och buggar med moderkortstillverkarens egensnickrade bios, så kommer Svenssons slutsats vara att AMD processorer ska man hålla sig borta ifrån, inte att tillverkare X gjorde ett dåligt bios.

Samma problem som att många håller sig borta från FreeSync för att tillverkarna själva fick göra lite hur de ville och i många fall blev det kasst.

Skrivet av mats42:

För de kort som klarar CPU lös Bios flash borde det vara enkelt. Ett Bios som stödjer 3 och 4000 serierna och ett som stödjer 3000 och äldre

Problemet där är hur du hanterar försäljningen av moderkorten.
Hur ska man göra med existerande lager av 400-kort som är ute hos återförsäljare?
Vad händer om Svensson köper ett 400-kort och en Zen3 prolle och missar att hen måste kolla vilken bios-version kortet har?
AMD vill inte hamna i samma sits som förra generationen där de skickade ut gratis cpu'er bara för att folk skulle kunna flasha sina bios - det kostade massor av huvudverk och pengar för AMD.

Visa signatur

SweClockers Dark Pearl tema: http://www.sweclockers.com/forum/trad/1484891
(Rek. Stylus)

Permalänk
Medlem

@dpom86: Som jag skrev "för de kort som klarar cpulös bios flashning" dvs det kvittar vilken cpu som sitter på

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

Jag ser flera här i tråden som skriver att det är problematiskt om det skulle komma en lösning där det fungerar för vissa 450 chip och inte andra osv.

Men allvarligt talat, hur många användare som byter sin CPU själv försöker inte informera sig själva först om det ska fungera eller inte? Vi är en väldigt liten minoritet av användare som bygger själv och de flesta av oss är rätt välinformerade. Visst, det kommer 100% komma någon enstaka klantskalle som lyckas fucka upp, men är det verkligen ett stort problem?

De allra allra flesta entusiaster kan förstå att olika stora flashminnen har stöd för olika stora biosar och att om AMD lämnar det öppet för tillverkarna att stödja många/alla Zen-arkitekturer så kommer vissa tillverkare ge bra stöd och andra dåligt.

Jag tycker att det är dåligt att AMD inte gav iallafall ett asterisk/✳ stöd för 450/470 för 4000 serien. Men jag tycker att det är bra om man lyssnar på sina användare och ändrar sig. Varför är det en PR katastrof om det lyssnar på besvikna användare? Det är väl jättebra!? 🤔

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Yes. Den lösningen hade jag personligen också uppskattat.

Problemet ligger väl där i att samma moderkort kan ha olika processorstöd vilket säkerligen kan irritera en hel grupp användare som inte känner till det här så noga. Kombinerat då med att det inte går att ändra biosversion utan att ha en kompatibel processor. Finns möjlighet för en hel del kundmissnöje kring den lösningen.

Jo det är ju just det du kan om kortet stödjer CPU lös flashning. Du kan ha CPU:n i fickan då och ändå flasha om. Vill man göra det riktigt snyggt så kan nan ju skicka med ett 15Kr usb minne med den andra flashvarianten

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mats42:

Jo det är ju just det du kan om kortet stödjer CPU lös flashning. Du kan ha CPU:n i fickan då och ändå flasha om. Vill man göra det riktigt snyggt så kan nan ju skicka med ett 15Kr usb minne med den andra flashvarianten

Jag vet att lösningen finns. Och den är ju trevlig helt klart.
Men den är ju inte implementerad i alla 400-kort.
Det stödet kan man inte få in i efterhand med en biosuppdatering.
Därför kommer man inte runt problemet i efterhand liksom.

Så länge alla kort inte har stöd för det där så kommer man sitta med den här problematiken.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Förväntade du dig Ryzen 4000-stöd med ditt befintliga moderkort? Vilken modell har du, och vilken processor? Berätta i kommentarstråden!"

Ja, jag räknade kallt med det. Jag har ASUS Crosshair VII Hero, och det moderkortet har väl tilltagen ROM. Sitter just nu med 3900X och har räknat med att smidigt ploppa i en 4900X eller en 4950X när det beger sig. Blir det inte så så blir jag väldigt besviken.

Håller också med om att AMD's marknadsföring (om de står fast vid nedlåsningen) är vilseledande och hoppas i så fall på en grupptalan mot dem så att de får känna att de lever. Man "låtsas" inte bara vara det snälla företaget som är sååå mycket kundvänligare än Intel för att sedan pissa kunderna i ansiktet efter några år med vinst, så gör man bara inte. Det är vidrigt.

Lite samma här, sitter också på ett C7H med en 3900X, hade först tänkt en 3950X men då den dröjde så fick det bli en 3900X med tanken att uppgradera senare till en 4950X men går inte det så blir jag kvar på den jag har nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alexman:

finns det möjlighet att få 64gb ssd direkt fastlödd på moderkorten som mobiler har. skulle vara nice med ett linux system direkt i uefi så man kan köra stresstest

Du får väl ta o löda fast en M.2 då om du inte tycker det räcker med att den är fastskruvad

Permalänk
Medlem
Skrivet av SAFA:

Lite samma här, sitter också på ett C7H med en 3900X, hade först tänkt en 3950X men då den dröjde så fick det bli en 3900X med tanken att uppgradera senare till en 4950X men går inte det så blir jag kvar på den jag har nu.

Jag med. Om jag nu inte hittar en begagnad 3950X till bra pris. Nya 3950X lär ju visserligen prisdumpas när 4000-serien släpps, men som läget nu är, och om mardrömmen blir sann, så känns det oerhört tveksamt att ge några ytterligare pengar till AMD.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Ozzed:

Jag med. Om jag nu inte hittar en begagnad 3950X till bra pris. Nya 3950X lär ju visserligen prisdumpas när 4000-serien släpps, men som läget nu är, och om mardrömmen blir sann, så känns det oerhört tveksamt att ge några ytterligare pengar till AMD.

Kom just en uppdatering till mitt b350 moderkort för 3950, synd att den inte är en apu...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

"Förväntade du dig Ryzen 4000-stöd med ditt befintliga moderkort? Vilken modell har du, och vilken processor? Berätta i kommentarstråden!"

Ja, jag räknade kallt med det. Jag har ASUS Crosshair VII Hero, och det moderkortet har väl tilltagen ROM. Sitter just nu med 3900X och har räknat med att smidigt ploppa i en 4900X eller en 4950X när det beger sig. Blir det inte så så blir jag väldigt besviken.

Håller också med om att AMD's marknadsföring (om de står fast vid nedlåsningen) är vilseledande och hoppas i så fall på en grupptalan mot dem så att de får känna att de lever. Man "låtsas" inte bara vara det snälla företaget som är sååå mycket kundvänligare än Intel för att sedan pissa kunderna i ansiktet efter några år med vinst, så gör man bara inte. Det är vidrigt.

Skulle AMD välja och släppa sin 4000 serie 1/1 2021 så skulle AMDs info stämma med stöd fram till 2020. AMD skulle kunna skylla på att utvecklingen gått snabbare än de räknat med och släpper sin 4000 serie 1-2 kvartal tidigare än beräknat och då stämmer fortfarande infon som släpptes med första serien.
De skulle även kunna skylla på att utvecklingen gått långsammare än de räknat med på DDR5 och därför släpper 4000 till sockel AM4 istället för som det var planerat för till sockel AM5 och därför blivit tvingade till att göra vissa begränsningar.

Jag tvivlar på att du i din vildaste fantasi skulle tro att du skulle kunna montera en 16/32 cpu i ditt moderkort. Så att säga att du inte fått nytta av ditt moderkort är lite väl magstarkt. Men som alltid man blir aldrig helt nöjd.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

@Söderbäck: Och då anger man inte 4000 stöd på de korten eller släpper bios för det så är det ju rätt lätthanterat

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem
Skrivet av sesese:

Skulle AMD välja och släppa sin 4000 serie 1/1 2021 så skulle AMDs info stämma med stöd fram till 2020. AMD skulle kunna skylla på att utvecklingen gått snabbare än de räknat med och släpper sin 4000 serie 1-2 kvartal tidigare än beräknat och då stämmer fortfarande infon som släpptes med första serien.
De skulle även kunna skylla på att utvecklingen gått långsammare än de räknat med på DDR5 och därför släpper 4000 till sockel AM4 istället för som det var planerat för till sockel AM5 och därför blivit tvingade till att göra vissa begränsningar.

Jag tvivlar på att du i din vildaste fantasi skulle tro att du skulle kunna montera en 16/32 cpu i ditt moderkort. Så att säga att du inte fått nytta av ditt moderkort är lite väl magstarkt. Men som alltid man blir aldrig helt nöjd.

Jag har inte sagt att jag inte fått nytta av mitt moderkort. Jag har definitivt fått ut mer än om jag hade köpt en Intel-plattform 2017, men det var inte det det handlade om så jag vet inte vad det är du syftar på. Om du försöker parafrasera eller göra en halmgubbe kan du lägga ner, i annat fall har du nog missförstått vad jag är upprörd över.

Men ja, jag håller med om att om det nu (gud förbjude) på riktigt är AMD's verkliga avsikt att kapa stödet för X470 och bakåt, oavsett anledning, så finns det en miljon ursäkter de kunde kläckt ur sig istället som hade svidit betydligt mindre än det här skitsnacket om ROM-storlek på moderkorten.

Detta är typ som att transportstyrelsen vill sänka hastigheten till 30 på alla vägar i hela Sverige, utom för alla med Skoda Octavia, och som ursäkt så anger de att "drt kan springa ut lekande barn mitt i vägen". Då skulle folk proterstera direkt och säga att nej, det finns farleder där det är omöjligt att det springer omkring barn och leker, men transportstyrelsen står på sig. Det är störtlöjligt ur precis varenda aspekter. Jag hade till och med haft mer respekt om de bara sagt:

"Hej kära kunder, vi tackar för ert tidigare stöd som gjort att vi gått från förlust till vinst. Nu när vi gått med vinst flera kvartal i rad känner vi att vi har tillräckligt med pengar och marknadsnärvaro för att kunna sluta smöra för vår innersta kundkrets. Vi tänker därför börja göra som Intel och låsa ner saker för att vi kan. Intel gör ju så och det verkar fungera bra för dem, så vi tänkte köra på det. Vi hoppas att ni även fortsättningsvis vill köpa våra produkter, om inte, dra åt helvete då om det inte passar. Vilka fan tror ni att ni är?"

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattjaevel:

Kan det va så att AMD är oroliga att skylake++++++ ska ta förstora marknads andelar?
Roligt om de är så oroliga över en så gammal och kass arkitektur.

Vilken halmgubbe du byggde upp...

Visa signatur

Ryzen 7 2700 @ 4.0Ghz, X470 Taichi, 16gb ram @ 3200 mhz, GTS V8 Cpu Cooler, Gigabyte 5700XT.

Permalänk
Inaktiv

Blir och vänta på B550 och köra en 3800X eller nånting i 4000-serien. Osäkerheten kring kompatibiliteten för 4000-serien gör att försäljning för budgetsegmenten stannar upp. Man vill ju inte sitta med ett B450 som inte får några nya cpuer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Förväntade du dig Ryzen 4000-stöd med ditt befintliga moderkort?
Vilken modell har du, och vilken processor?
Berätta i kommentarstråden!

Nej
Asus ROG Crosshair VIII Formula X570 och en Ryzen 7 3700X

Har varit "gamet" i snart 35år, det ENDA jag förväntar mig av hårdvarutillverkare är att dom är företag som tjänar pengar och i de flesta fall gör saker som gagnar dom själva i första hand.
När det är dags att handla nytt så kollar jag hur marknaden ser där och då och bestämmer mig därefter. Att försöka sia om framtiden och "vänta på" ny teknik för uppgradering är bara rent BS i min mening. Det kommer alltid finns ny teknik runt hörnet. Ska man hålla på att vänta på och förutse vad som komma skall i IT/hårdvaru världen så kan man lägga ner direkt. För man kommer bli sittandes resten av sitt liv.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

https://wccftech.com/amds-radeon-rays-4-0-announced-as-closed...

Amd låser först sin mjukvara för GPUOpen, för att få en massa kritik, och låser sedan upp delar av den.

Ser ju inte direkt lysande ut PR-mässigt.
Men med tanke på detta kanske AMD vänder lite med Zen3 på 400-serie moderkort också trots allt.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Jag har svårt att tro på att Lisa svarar en användare på reddit som skickat ett mail med en sån fråga. Jag hade varit med på det om det vore någon större youtuber eller en tekniksida men njaa. Får jag ett brev signerat tomten där det står att jag kommer få 3080Ti i julklapp så hade jag också varit skeptisk.

Jag har suttit på kanten att köpa en CPU ur 3000-serien nu i drygt ett år och blir det inte möjligt för 450 att uppgradera så kommer begagnatmarknaden bli tråkigare.

Många tror på att Jesus gick på vatten enbart för att det står skrivet i en bok!

Men visst låter det väldigt märkligt att Lisa Su skulle svara en random användare på ett forum?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

https://wccftech.com/amds-radeon-rays-4-0-announced-as-closed...

Amd låser först sin mjukvara för GPUOpen, för att få en massa kritik, och låser sedan upp delar av den.

Ser ju inte direkt lysande ut PR-mässigt.
Men med tanke på detta kanske AMD vänder lite med Zen3 på 400-serie moderkort också trots allt.

Varför skulle det vara dåligt att svara på kritik?

Visa signatur

7800X3D//4090

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Varför skulle det vara dåligt att svara på kritik?

AMD har ju kritiserat sina motståndare för att låsa sin mjukvara och sedan gör de likadant själva, typ som att nu är vi så stora på marknaden så nu kan vi göra vad vi vill.
Sedan när de märker att marknaden inte gillade detta så gör de en halv usväng.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Självklart skulle jag gilla att ha möjligheten att lägga in en zen3 i mitt moderkort men någon på AMD behöver sparkas. Detta har ju skadat deras image som pro-consumer underdog rejält. Är det verkligen värt att kasta bort sin goodwill och tillit det tog flera år att bygga upp? De kunde ju komma på något sätt att få som de vill utan PR skador, eller helt enkelt vänta till AM5 för att ha riktiga anledningar ingen skulle känna är ren girighet. Svårt att bygga upp en image där konsumenter skulle välja din produkt även om konkurrenter skulle vara något bättre till liknande pris men väldigt enkelt att kasta bort.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

AMD har ju kritiserat sina motståndare för att låsa sin mjukvara och sedan gör de likadant själva, typ som att nu är vi så stora på marknaden så nu kan vi göra vad vi vill.
Sedan när de märker att marknaden inte gillade detta så gör de en halv usväng.

Du menar att det är fel av AMD att lyssna på kritiken, analysera kritiken, finna den befogad & ändra sig?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Bael:

Många tror på att Jesus gick på vatten enbart för att det står skrivet i en bok!

Men visst låter det väldigt märkligt att Lisa Su skulle svara en random användare på ett forum?

Det kan ju handla om att plantera info med avsikt och samtidigt på ett luddigt och osannolikt sätt för att se hur reaktionerna blir.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Du menar att det är fel av AMD att lyssna på kritiken, analysera kritiken, finna den befogad & ändra sig?

This.

Som en ägare av Crosshair VII så tändes ett litet hopp nu. Men jag kommer över det om AMD trots allt låser ner. Vi får se.

Permalänk
Medlem

2020

AMD lovade att AM4 moderkorten skulle fungera med processorer till 2020, detta har gett mig glädjen att gå från en 2700X till en 3900X om de frångår detta med 2020 och ger mig chansen att kunna ploppa i en `4900X`och få tillbaka PCIe 4.0 som försvann vid AGESA uppgradering så är det en glädjens dag. Om nu AMD inte gör detta så kommer jag lugnt att vänta på en `5900X`eller `6900X`. Men de borde ge tillbaka PCIe 4.0 till de moderkort som klara av detta.
Mvh Paul

Visa signatur

Fractal Design Define R6 Svart, Corsair HX 850, Gigabyte X570 Aorus Elite, Ryzen 9 5950x, Fractal Design Celsius S36, NVIDIA GeForce GTX 1080Ti, G.Skill 32 GB DDR4 3600MHz CL19 Sniper X Urban Camo, Seagate Archive 8TB, Toshiba 12 TB N300, SSD Samsung 500 GB, SSD 1TB WD Black, Asus BluRay extern, Edifier högtalare, Samsung 27¨1440p skärm, Fnatic Gear Read silent, Logitech pro x mus.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Du menar att det är fel av AMD att lyssna på kritiken, analysera kritiken, finna den befogad & ändra sig?

Så du menar att om någon snor en vara i en butik, blir påkommen och denne person lämnar då tillbaka varan ska hyllas för att den lämnare tillbaka varan?

Edit: Eftersom det verkar vara svårt att förstå, alternativt att jag inte gör mig förstådd:

AMD kritiserar till exempel Nvidia för att göra A.
Kunderna väljer AMD eftersom de inte gör A.

AMD får sedan själva för sig att göra A.
Kunderna blir arga på AMD eftersom de valde AMD då de inte gjorde A.

AMD säger då att vi kommer inte att göra ett A, utan det blir ett litet a istället, och hoppas på att kunderna ska tycka att allt är ok.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Du menar att det är fel av AMD att lyssna på kritiken, analysera kritiken, finna den befogad & ändra sig?

Läs om vad han först skrev kanske du förstår vad du ska svara på. Han nämnde inget om att det var bra eller dåligt att AMD lyssnade på kritiken, utan bara att AMD kritiserar andra företag och gör samma sak som dom kritiserat andra för.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Så du menar att om någon snor en vara i en butik, blir påkommen och denne person lämnar då tillbaka varan ska hyllas för att den lämnare tillbaka varan?

Men för helvete, AMD har full rätt att bestämma över hur deras produkter ska fungera. De har inte brutit några löften, och ännu viktigare, de har inte brutit mot några lagar eller regler. Att då jämföra med nån som stjäl är osmakligt!

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pauls711:

AMD lovade att AM4 moderkorten skulle fungera med processorer till 2020, detta har gett mig glädjen att gå från en 2700X till en 3900X om de frångår detta med 2020 och ger mig chansen att kunna ploppa i en `4900X`och få tillbaka PCIe 4.0 som försvann vid AGESA uppgradering så är det en glädjens dag. Om nu AMD inte gör detta så kommer jag lugnt att vänta på en `5900X`eller `6900X`. Men de borde ge tillbaka PCIe 4.0 till de moderkort som klara av detta.
Mvh Paul

Att ta bort pcie 4 var väl ett val som du gjorde själv när du uppdaterade bioset