Hur kommer ni att minnas Henrik Pontén? (död 16 maj 2020)

Permalänk
Bildexpert

Jag träffade Henrik ett par gånger genom skolan, då en av hans söner gick i min parallellklass under gymnasietiden. Har bilden av honom som en lugn, oftast resonlig prick som jag mer än gärna skulle ha med på en tillställning. Så kommer jag att minnas honom framöver.

Vila i frid!

Sedan var jag väl inte någon större beundrare av hans lobbyorganisation, fast min sympati för de som åkte fast är inte särskilt hög den heller...

Permalänk
Medlem

Kommer minnas honom som den som alltid stod på den andra sidan under fildelningens glansdagar i början av 2000 talet.

Permalänk
Medlem

Nej något fan av varesig honom eller dem han representerade var jag aldrig och kommer sannerligen aldrig att bli. Men man måste kunna skilja på arbete och privatliv.
-Tyvärr anser jag att rätt mycket av hans arbete gick ut på att just lägga sig i andras privatliv.

Att gå bort såpass ung är ingen glad nyhet, vem det än gäller. Vila i frid.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk
Medlem

Varför har folk så svårt att förstå att även han hade räkningar som behövde betalas? En vuxen person måste kunna skilja på person och dess yrke.

Jaja, han har sagt och gjort en del tvivelaktiga saker men om man påstår något sådant som pirat så kastar man en jävla massa sten i ett väldigt skört glashus...

Med det sagt så kommer jag minnas honom som någon tomte som sprang de stora bolagens ärenden. Må han vila i frid.

Skrivet av Yonie:

Jag påminns om att bära cykelhjälm. Inte för att det någonstans nämns att Pontén var bar på huvudet, men svår hjärnskada och cykelolycka brukar ofta tillskrivas det.

Blir alltid förvånad över hur få vuxna det är som använder hjälm, hur svårt kan det vara att fatta hus skör man är som cyklist? Även om man nu råkar vara världens bästa cyklist så hjälper ju det föga när cykeln går sönder, en grävling hoppas upp ur diket, en bil glömmer att kolla döda vinkeln o.s.v. o.s.v.

Själv har jag alltid hjälm men då är jag i och för sig lite skärrad från barndomen. Hade glömt hjälmen hos en kompis så vi cyklade utan hela dagen. När jag väl hämtade den och satte den på mig så dröjde det, bokstavligt talat, inte mer än en timme innan jag voltade med cykeln, planterade skallen i asfalten och låg avsvimmad någon minut eller två. Hade det skett en timme tidigare hade det nog inte gått så bra.

Kompisen sprang vid olyckan hem till min mamma som bodde två minuter därifrån och skrek ”Tdoll är död, Tdoll är död”. Det var nog ett par jobbiga minuter för alla inblandade

Permalänk
Medlem

Aldrig gillat människan men tråkigt för de anhöriga.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 7 3700X / 48GB RAM / RX 6600 XT / 2TB SSD / Arch Linux
Server: Intel(R) i5-7400T / 32GB RAM / 21TB HDD / Proxmox

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag kommer inte sakna honom inom sitt yrke iaf, han har gjort mycket ont och säkert fått gott med pröjs av mediabolagen för det.
Familjen är det såklart synd om.

RIP Mr.AntiTeknologi!

Offtopic:

Skrivet av Trunk:

Kompisen sprang vid olyckan hem till min mamma som bodde två minuter därifrån och skrek ”Tdoll är död, Tdoll är död”. Det var nog ett par jobbiga minuter för alla inblandade

Haha, fyfan. Barn kan skrämma skiten ur en ibland alltså. Mitt barns kompis gjorde en liknande sak häromdagen, paniken man fick då var ingen lek. (det hela sluta i en stor bula).

Permalänk
Medlem

Jag gick in i denna tråden med en lite oro över vad folk skulle skriva - och så ser man att nästan alla visar respekt för hans familj. Gör mig glad över att detta är en så mogen community!

Vila i fred och tycker synd om hans familj <3

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

Måste man tycka om någon bara för att de dör?

Man ska ju inte önska att någon far illa ut men det är väl ändå var mans rätt att ha en åsikt om den personen oavsett om hon/han lever eller inte?

Har själv säkert inget emot personen då han var en pjäs i ett stort spel men det som de kom fram med var stenålderstänk och otroligt idiotiska lagar/regler som fortfarande lever, precis som plastkasseavgifter som inte gör något för miljön och privatkopieringsavgifter osv.

Grottmänniskor som har makt med andra ord, enda orsaken de tar ut lön varje månad också.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem

Gillade inte killen ett smack för hans tvivelaktiga metoder, men tänker på hans familj

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Kunde inte ens komma ihåg vem det var innan du förklarade så lär inte minnas honom alls efter ett tag. Det han sysslade med var inte direkt något att vara stolt över så är väl det man kommer minnas om man blir påmind.

Synd för familjen i vilket fall.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Kunde inte ens komma ihåg vem det var innan du förklarade så lär inte minnas honom alls efter ett tag. Det han sysslade med var inte direkt något att vara stolt över så är väl det man kommer minnas om man blir påmind.

Synd för familjen i vilket fall.

Samma här. Jag minns bara det jag vill minnas. Det enda jag hört talas om var efternamnet

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Avstängd

Tråkigt för Pontén och hans familj förstås. Det är alltid tragiskt när någon dör och mer så när den dör hyfsat ung. Metoderna som han (eller Antipiratbyrån i alla fall) använde när det begav sig var inte trevliga och inte proportionerliga, men det har väl inget med personen att göra egentligen.

Skrivet av Trunk:

Varför har folk så svårt att förstå att även han hade räkningar som behövde betalas? En vuxen person måste kunna skilja på person och dess yrke.

Jaja, han har sagt och gjort en del tvivelaktiga saker men om man påstår något sådant som pirat så kastar man en jävla massa sten i ett väldigt skört glashus...

Med det sagt så kommer jag minnas honom som någon tomte som sprang de stora bolagens ärenden. Må han vila i frid.

Blir alltid förvånad över hur få vuxna det är som använder hjälm, hur svårt kan det vara att fatta hus skör man är som cyklist? Även om man nu råkar vara världens bästa cyklist så hjälper ju det föga när cykeln går sönder, en grävling hoppas upp ur diket, en bil glömmer att kolla döda vinkeln o.s.v. o.s.v.

Själv har jag alltid hjälm men då är jag i och för sig lite skärrad från barndomen. Hade glömt hjälmen hos en kompis så vi cyklade utan hela dagen. När jag väl hämtade den och satte den på mig så dröjde det, bokstavligt talat, inte mer än en timme innan jag voltade med cykeln, planterade skallen i asfalten och låg avsvimmad någon minut eller två. Hade det skett en timme tidigare hade det nog inte gått så bra.

Kompisen sprang vid olyckan hem till min mamma som bodde två minuter därifrån och skrek ”Tdoll är död, Tdoll är död”. Det var nog ett par jobbiga minuter för alla inblandade

Cykelhjälmfrågan är inte riktigt så enkel. Självklart är det bättre att ha hjälm om man ramlar och slår i huvudet, men det verkar som om risken att hamna i en olycka är större om man har hjälm på sig. Risken för andra skador som rygg- och nackskador verkar också gå upp om man har hjälm på sig. Jag vet inte om det beror på högre tyngdpunkt, sämre sikt eller att man helt enkelt agerar mer våghalsigt när man har hjälm, men oavsett så är det inte självklart att hjälm när man cyklar är att föredra i alla lägen.

Vår hjälmlag för barn kommer mycket från en liknande lag på Nya Zeeland som hade minst sagt blandade effekter. Allvarliga skador och dödsfall gick ner, men inte alltid lika mycket som cyklingen gick ner i allmänhet, och skadorna gick ner även i andra områden utan hjälmlag, så effekten kanske inte riktigt var den man var ute efter. Att folk cyklar är bra, folk blir hälsosammare och får mindre sjukdomar som diabetes och andra livsstilssjukdomar, så regler som gör att färre cyklar måste viktas mot den effekten förstås. Det har inte gjorts här utan man har (som vanligt) fokuserat på en aspekt.

http://www.fria.nu/artikel/91312
http://www.ecoprofile.se/thread-1460-Europeiska-cyklistforbun...

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Tråkigt för Pontén och hans familj förstås. Det är alltid tragiskt när någon dör och mer så när den dör hyfsat ung. Metoderna som han (eller Antipiratbyrån i alla fall) använde när det begav sig var inte trevliga och inte proportionerliga, men det har väl inget med personen att göra egentligen.

Cykelhjälmfrågan är inte riktigt så enkel. Självklart är det bättre att ha hjälm om man ramlar och slår i huvudet, men det verkar som om risken att hamna i en olycka är större om man har hjälm på sig. Risken för andra skador som rygg- och nackskador verkar också gå upp om man har hjälm på sig. Jag vet inte om det beror på högre tyngdpunkt, sämre sikt eller att man helt enkelt agerar mer våghalsigt när man har hjälm, men oavsett så är det inte självklart att hjälm när man cyklar är att föredra i alla lägen.

Vår hjälmlag för barn kommer mycket från en liknande lag på Nya Zeeland som hade minst sagt blandade effekter. Allvarliga skador och dödsfall gick ner, men inte alltid lika mycket som cyklingen gick ner i allmänhet, och skadorna gick ner även i andra områden utan hjälmlag, så effekten kanske inte riktigt var den man var ute efter. Att folk cyklar är bra, folk blir hälsosammare och får mindre sjukdomar som diabetes och andra livsstilssjukdomar, så regler som gör att färre cyklar måste viktas mot den effekten förstås. Det har inte gjorts här utan man har (som vanligt) fokuserat på en aspekt.

http://www.fria.nu/artikel/91312
http://www.ecoprofile.se/thread-1460-Europeiska-cyklistforbun...

Undrar om resultatet skulle bli annorlunda med denna på huvudet?

Permalänk
Medlem

Alltid viktigt att skilja på sak och person.

Med det sagt. Hade verkligen inga sympatier för saken. Personen däremot, och anhöriga, absolut.

Permalänk
Medlem

Trist för familj och närstående. Hoppas att folk i övrigt klarar av att skilja på sak och person. 54 är alldeles för tidigt.

Permalänk
Medlem

10 år sen hade nog tonåriga jag bara varit glad om detta. Men han gjorde nog bara sitt jobb så nuvarande jag tycker inget illa om han och tycker bara det är synd om närstående och familjen. Han var väldigt ung.
Är tillfälle att påminna om cykelhjälm.

RIP

Visa signatur

13600KF, RTX 4070 FE, B760I, 32GB DDR4, NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av lambdan:

10 år sen hade nog tonåriga jag bara varit glad om detta. Men han gjorde nog bara sitt jobb så nuvarande jag tycker inget illa om han och tycker bara det är synd om närstående och familjen. Han var väldigt ung.
Är tillfälle att påminna om cykelhjälm.

RIP

Man gör ju ändå sina val vad man jobbar med.

Dock inte så att jag önskar livet av någon som pysslar med något jag inte håller med i. Men jag behöver inte hylla hans livsgärning heller.

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad igen*

Detta var någons son, far, släkting, kollega och vän, oavsett vad personen jobbade med.

Har man inte något mer att komma med än skadeglädje eller respektlösa tankar bör man sätta sig ner och fundera över sina värderingar.

Man bör även ta sig en funderare på varför man är medlem på forumet och om man vill stanna eller ej.

Vi kommer ha nolltolerans för respektlösa inlägg från och med nu.

Tycker man detta av någon outgrundlig anledning är ”fel” och vill spela de ofta missuppfattade censur/yttrandefrihets-korten så skicka ett kontaktmeddelande via www.sweclockers.com/kontakt istället för att göra bort er i tråden, tack

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem

Säger vila i frid Henrik! Han var en kugg i det politiska spelet, en liten del av min ungdom.
Givetvis så ansåg man att han var på "the bad side" back in the days när man själv var allierad med PiratByrån och gänget.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Samma här. Jag minns bara det jag vill minnas. Det enda jag hört talas om var efternamnet

Japp, mindes också hur roligt det var som tonåring med alla memes/pranks mot honom och antipiratgänget, så något positivt lämnade han ju också

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av krigelkorren:

Men man måste kunna skilja på arbete och privatliv.

Det är väl inget vi alltid måste göra? En brandman eller läkare brukar väl hyllas på samma sätt som en bedragare eller langare klandras för deras arbete. Då har man sällan något arbete/privatlivs-perspektiv utan ser deras näringsverksamhet som en aspekt av deras person.

Det hade varit konstigt att argumentera att en brandman egentligen inte borde lyftas upp av deras arbetsroll för att det "bara är deras arbete" och måste hållas separat från privatlivet. Jag hade på samma sätt inte haft en vänskap med en bedragare genom att anse att deras inkomstkälla var en helt separat sak från de5ras privatliv.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Avstängd

Allt för ung ålder att gå bort i. Barnen hade kunnat få ett par år till :/

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Cykelhjälmfrågan är inte riktigt så enkel. Självklart är det bättre att ha hjälm om man ramlar och slår i huvudet, men det verkar som om risken att hamna i en olycka är större om man har hjälm på sig. Risken för andra skador som rygg- och nackskador verkar också gå upp om man har hjälm på sig. Jag vet inte om det beror på högre tyngdpunkt, sämre sikt eller att man helt enkelt agerar mer våghalsigt när man har hjälm, men oavsett så är det inte självklart att hjälm när man cyklar är att föredra i alla lägen.

Garanterat ”mer våghalsigt”.
Jag har inte hjälm när jag cyklar men så går det inte särskilt fort heller.
Det är sällan man ser lycra-klädda människor som susar förbi i 50+ utan hjälm och det säger ju sig självt att olyckorna blir värre i den farten.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Garanterat ”mer våghalsigt”.
Jag har inte hjälm när jag cyklar men så går det inte särskilt fort heller.
Det är sällan man ser lycra-klädda människor som susar förbi i 50+ utan hjälm och det säger ju sig självt att olyckorna blir värre i den farten.

Statistik är svårt med sånt här, först måste man kolla vilka som i störst utsträckning använder hjälm. Är det mountainbike- och landsvägscyklister som tränar cykel som oftast använder hjälm så är det klart hastigheten oftast är högre än en som är ute på en söndagstur med gubbcykeln. Med det sagt så använder jag själv bara hjälm när jag tränar eller cyklar till jobbet (något mellanting mellan träning och glidartempo, dessutom ganska mycket trafik) och inte när jag ska glida ner och köpa en glass.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chibariku:

Statistik är svårt med sånt här, först måste man kolla vilka som i störst utsträckning använder hjälm. Är det mountainbike- och landsvägscyklister som tränar cykel som oftast använder hjälm så är det klart hastigheten oftast är högre än en som är ute på en söndagstur med gubbcykeln. Med det sagt så använder jag själv bara hjälm när jag tränar eller cyklar till jobbet (något mellanting mellan träning och glidartempo, dessutom ganska mycket trafik) och inte när jag ska glida ner och köpa en glass.

Absolut, och min upplevelse är förstås inget bevis men jag är tillräckligt mycket ute i trafiken för att vara säker på att det är anledningen snarare än förändrad tyngdpunkt pga hjälmen

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Kan bara beklaga! och mina tankar går till hans familj...

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Det är väl inget vi alltid måste göra? En brandman eller läkare brukar väl hyllas på samma sätt som en bedragare eller langare klandras för deras arbete. Då har man sällan något arbete/privatlivs-perspektiv utan ser deras näringsverksamhet som en aspekt av deras person.

Det hade varit konstigt att argumentera att en brandman egentligen inte borde lyftas upp av deras arbetsroll för att det "bara är deras arbete" och måste hållas separat från privatlivet. Jag hade på samma sätt inte haft en vänskap med en bedragare genom att anse att deras inkomstkälla var en helt separat sak från de5ras privatliv.

Precis detta.

Man går inte in helhjärtat för en sak och blir frontfigur för en rörelse och tvingas leva med konsekvenserna utan att det är en åsikt man även har på personligt plan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av NordhNet:

*tråd rensad igen*

Detta var någons son, far, släkting, kollega och vän, oavsett vad personen jobbade med.

Har man inte något mer att komma med än skadeglädje eller respektlösa tankar bör man sätta sig ner och fundera över sina värderingar.

Man bör även ta sig en funderare på varför man är medlem på forumet och om man vill stanna eller ej.

Vi kommer ha nolltolerans för respektlösa inlägg från och med nu.

Tycker man detta av någon outgrundlig anledning är ”fel” och vill spela de ofta missuppfattade censur/yttrandefrihets-korten så skicka ett kontaktmeddelande via www.sweclockers.com/kontakt istället för att göra bort er i tråden, tack

Såg att det ploppade upp videon där han agerade polis som nu är borta. Tycker det är lite konstigt att ni plockade bort det. Den videon är ju ändå något som han själv valt att producera och publicera, och jag tror det inlägget i stort sätt var fritt från någon annan kommentar än att det var så den användaren kom ihåg Henrik.

Det blir lite konstigt att uppmana människor att dela med sig av sina minnen men ta bort material som mannen producerat själva bara för att det inte är smickrande. Han valde att publicera sitt myndighetsarbete, det blir väl naturligt att vi kommer ihåg honom från det.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Vila i frid.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB