Skrivet av medbor:
Åldrade kondensatorer är inget som går att göra så mycket åt utan en lödkolv, men det kan du såklart göra. Då borde nätagget bli som nytt men mycket billigare än att köpa nytt såklart, om du räknar till 100% att du lyckas och gör det minst lika bra som fabriken gjorde med komponentval och att undvika kallödningar.
Glömde ny fläkt som ganska ofta är det som dör först i ett nätagg.
Och då kommer problemet att hitta en tunn ~12mm (har för mig att det är 12mm i psu) med samma prestanda inom flytta luft/tryck och ljud=inte lätt.
Skrivet av huttala:
Alla ni som förespråkar att byta nätagg hela tiden, byter ni nätagg i kylen, frysen, förstärkaren till hembion, värmesystemet mm.. med 5 års mellanrum också eller? Om inte, varför inte då?
Personligen har jag aldrig haft ett nätagg som gått sönder, detta under 20år+ med olika datorer.
Det börjar ju bli mer och mer aktuellt att behöva byta psu i det mest numera då det är det som är bakom döden å den mesta elektronik idag.
Tex kylskåp/tvättmaskiner/torktumlare/osv det är ju elektronik som styr allt och visst ibland är det givare/brytare som ger upp (då billigast möjligaste används) men oftas så är det nätdelen som dör/dödar nåt annat (då billigast möjligaste psu används).
Idag är det ju mer ovanligt än vanligt att övre skiten håller i mer än 5-10år men tar man nåt från 1950-1980 så får man på sin höjd byta 1-2 givare/brytare o kanske nån kabel som höljet torkat ut /spruckit sönder på och sen funkar dom i 30 år till (om man hittar bra givare/brytare vill säga).
Vinnare=Tillverkarna!
Förlorarna=Kunderna!
Annat är LED lampor.
Det är EXTREMT ovanligt att själva lysdioderna går sönder och det gäller när det billigaste skit lysdioderna som fanns för dagen används.
Det är nätdelen som går sönder istället oftas av två anledningar.
1, Dåliga kondingar.
2, värme som dödar kondingar snabbare en generell elektronik regel är att för varje 10°C ökning halveras livstiden på en konding och det gäller medel kondingen dvs bra dör inte lika tidigt, skit dör tidigare.
Och i den extremt få fall där själva lysdioderna dör så är det för att dom används till 100% heller oftas en del över 100% och med dålig kylning (kylningen kostar ju stålar), men även då är det mer vanligt att nätdelen dör först.
Skrivet av erssn:
Förstärkaren pajar väl sällan högtalarna när den går sönder? rätta mig om jag har fel
Oftas nej.
Men ibland JA!
Dör den när man splear för fulla muggar så ökar risken en hel del för att den klipper=skickar ut likström till högtalarna=dödar talspolar väldigt,väldigt fort (heller får talspolar att hoppa ur magneterna ofta med skador som följd, men kan pillas tillbnaks om dom ej skadats).
Och Yamaha hade ett par populära modeller som var rätt ökända att döda högtalare när dom dog på 90 talet.
Marantz och tror det var Denon var det samma med ett par populära modeller gjorde samma sak när dom dog.
Populära=sålde bra=bra watt för stålarna=det sparades in på nåt=inte bra för talspolar när dom dog.
Tagan gjorde vad jag vet som bäst nåt enstaka mediokert nätagg men dom flesta var riktigt skit med skräp kondingar.
Skräp kondingar är oftas skräp för att dom har väldigt ojämn kvalitet, dvs en konding "kan" vara bra och hålla länge men en annan som tillverkades 0,5sek senare kan vara ren skit o dö efter ett par timmar.
Så min gissning är att du hade/har tur med ditt ex, JAG hade stängt av burken dragit ur sladden från väggen skruvat ur det o hivat på tippen NU, men det är ju JAG det.
Skrivet av pv2b:
Det är inte så MTBF (Mean Time Between Failures) fungerar, eller genomsnitt i allmänhet. MTBF är alltså antalet genomsnittliga drifttimmar mellan fel.
MTBF är ju oftas även "mätt" i ett svep dvs sätt på prylen och kör tills det dör.
Detta gör ju att temperatur förändringar (o massa annat) oftas inte är med i spelet och dessa kan ju ställa till det en hel del i lödningar som kan få mikroskopisk sprickbildningar.
Men även för rörliga delar som tex en fläkt som tar mest stryk när den startas pga kall smörjning som tar ett tag att fungera optimalt, men även när den varvar upp/ner så tar den mer styrk än om den hållt samma varvtal hela tiden.
Samtidigt så tar ju kondingarna mer styrk i ett MTFB test då värmen troligen är som högst då.