"Soundbar" för stationär PC?

Permalänk
Medlem

"Soundbar" för stationär PC?

Jag har upptäckt att jag konsumerar allt mer media framför min stationära PC, och ofta använder jag nu hörlurar - men högtalare är ju ofta trevligare. Ett par vanliga stereohögtalare är ju lätt att klämma upp på bordet eller på väggen, men för att få bra ljud måste man ju sitta i "sweet spot" rätt perfekt placerad - och jag sitter ofta när jag är i "lean back"-läge på snedden och lutar mig bakåt vilket gör att jag bara hör närmsta högtalaren.

Majoriteten av allt ljud på t.ex. filmer och video är ju dock mitt i stereobilden. Finns det nån form av vettig "centerhögtalarlösning" eller soundbar som folk brukar använda i detta läget? Det får kosta pengar, men jag är inte sugen att skaffa komplett surround och dra kablar över halva rummet.

Permalänk
Medlem

@blackcoffee: Den här sound baren är specifikt gjord för datorer och har hyllats av alla på youtube som testat den
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4231078
https://www.youtube.com/results?search_query=blasterx+katana
Har själv testat den och den är verkligen värd varenda krona!!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Axel95:

@blackcoffee: Den här sound baren är specifikt gjord för datorer och har hyllats av alla på youtube som testat den
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4231078
https://www.youtube.com/results?search_query=blasterx+katana
Har själv testat den och den är verkligen värd varenda krona!!!

Den soundbaren har ju bara 2.1 ljud. Dvs den fungerar exakt som två högtalare, bara att dom är nära placerade.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Om det är 3.0 ljud du är ute efter så skulle en soundbar likt Lg SL6Y fungera. Annars är Logitech Z906 ett alternativ. Det går lätt att hitta något liknande på blocket. Jag har själv använt en Dell/Altec Lansing ADA955 5.1 som lät bra. Dock är det omöjligt att skapa "bra ljud" från så små högtalare. Ifall du vill har bra ljud så rekommenderar jag att kolla på något liknaden Edifier S350DB Swans M240 Klipsch R-41 PM eller SMSL AD18 + valfria högtalare

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem
Skrivet av Noob I am:

Om det är 3.0 ljud du är ute efter så skulle en soundbar likt Lg SL6Y fungera. Annars är Logitech Z906 ett alternativ. Det går lätt att hitta något liknande på blocket. Jag har själv använt en Dell/Altec Lansing ADA955 5.1 som lät bra. Dock är det omöjligt att skapa "bra ljud" från så små högtalare.

Ja, det är väl delvis 3.0 eller snarare nån form av lösning i hård- eller mjukvara som gör att centerljudet kommer i center (ur en stereokälla, eller ur surround om det finns tillgängligt) så att jag kan sitta "off center" och ändå få vettigt ljud.

Citat:

Ifall du vill har bra ljud så rekommenderar jag att kolla på något liknaden Edifier S350DB Swans M240 Klipsch R-41 PM eller SMSL AD18 + valfria högtalare

Tack, men tvåkanalen är jag nöjd med det jag har (lagom gamla högtalare från Linn med analogt förstärkeri från Denon). Men jag blir inte nöjd när jag inte sitter i stereobildens sweet spot.

Jämför med att sitta på bio - den absoluta majoriteten av all dialog kommer från centerkanalen, inte från sidorna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Ja, det är väl delvis 3.0 eller snarare nån form av lösning i hård- eller mjukvara som gör att centerljudet kommer i center (ur en stereokälla, eller ur surround om det finns tillgängligt) så att jag kan sitta "off center" och ändå få vettigt ljud.

Tack, men tvåkanalen är jag nöjd med det jag har (lagom gamla högtalare från Linn med analogt förstärkeri från Denon). Men jag blir inte nöjd när jag inte sitter i stereobildens sweet spot.

Jämför med att sitta på bio - den absoluta majoriteten av all dialog kommer från centerkanalen, inte från sidorna.

Funkar det inte att ändra balance i inställningarna för ljudet för att flytta ljudbilden i sidled?

Visa signatur

AMD 5800X3D - ASUS ROG Strix X570-E - Corsair Vengeance LPX 32GB 3200MHz C16 - ASUS 6900 XT TUF Gaming TOP Edition - Corsair Force MP600 1TB, WD Black SN850X 2TB - be quiet! Dark Rock Slim - Seasonic Prime TX 750W - Cooler Master MasterCase H500M - Asus 27" MG279Q - Corsair M65 RGB Elite - Corsair K70 RGB Rapidfire

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av blackcoffee:

Jag har upptäckt att jag konsumerar allt mer media framför min stationära PC, och ofta använder jag nu hörlurar - men högtalare är ju ofta trevligare. Ett par vanliga stereohögtalare är ju lätt att klämma upp på bordet eller på väggen, men för att få bra ljud måste man ju sitta i "sweet spot" rätt perfekt placerad - och jag sitter ofta när jag är i "lean back"-läge på snedden och lutar mig bakåt vilket gör att jag bara hör närmsta högtalaren.

Majoriteten av allt ljud på t.ex. filmer och video är ju dock mitt i stereobilden. Finns det nån form av vettig "centerhögtalarlösning" eller soundbar som folk brukar använda i detta läget? Det får kosta pengar, men jag är inte sugen att skaffa komplett surround och dra kablar över halva rummet.

som du beskriver det låter det mer som att du har placerat högtalarna fel och/eller riktat dem fel.
En sondbar gör det ännu sämre och ger inge möjligheter till justeringar.

Om du tänker dig en akustisk linje i 90 graders vinkel ut från baffeln från högtalarna så prova att korsa linjerna från h och v högtalare strax för lyssningspositionen för bästa positionering av ljuden.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

som du beskriver det låter det mer som att du har placerat högtalarna fel och/eller riktat dem fel.
En sondbar gör det ännu sämre och ger inge möjligheter till justeringar.

Om du tänker dig en akustisk linje i 90 graders vinkel ut från baffeln från högtalarna så prova att korsa linjerna från h och v högtalare strax för lyssningspositionen för bästa positionering av ljuden.

Jag tror jag beskriver dåligt.

Alltså, jag har nördat musik och inspelning i 30 år, jag tror jag vet vad jag gör när jag sitter som jag ska för tvåkanal. Hur man får de två högtalarna att låta som om jag hade en tredimensionell ljudbild framför mig. Hihaten strax till höger om virveln. Basen ytteligare lite höger om hihaten. Och sen sången i mitten och kören lite till vänster.

Men det är ju bara när jag sitter i mitten. Eller när jag har det lite... påträngande ljudet av hörlurar på mig. Men när jag är off center då?

När jag sitter "ordentligt" och har allt placerat rätt är det givetvis inga problem. Samma avstånd från höger öra till höger högtalare som från vänster öra till vänster högtalare. Perfekt placering. Röster mitt i ljudbilden låter som om de kommer mitt från ljudbilden:

Men sen slår jag på en halvlång film, drar mig åt sidan och lutar mig bakåt, kanske fötterna på skrivbordet, ett glas med nåt gott eller en kopp i näven... vips är jag långt från sweet spot:

Om jag som i bilden lutar mig lite åt höger så är allt ljud jag hör från höger högtalare. Ljud från vänster högtalare hörs enbart om det är riktigt extremt. Psykoakustiken funkar ju så med klassisk tvåkanals stereo. Men hur löser jag en ljudbild som funkar även bortom sweet spot? Det behöver inte bli perfekt. Men bättre.

Jag satt en gång på en bio där nåt tekniskt fel gjorde att centerhögtalaren inte fungerade. Då hörde man INGEN DIALOG ALLS och mycket annat ljud var konstigt. Nån i publiken gick och sade till maskinisten som började om med korrekt inställning - och nu var allt som det ska. Jag söker alltså det som bion har, att centern ska vara... i mitten. Även när jag inte är det.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av blackcoffee:

Jag tror jag beskriver dåligt.

Alltså, jag har nördat musik och inspelning i 30 år, jag tror jag vet vad jag gör när jag sitter som jag ska för tvåkanal. Hur man får de två högtalarna att låta som om jag hade en tredimensionell ljudbild framför mig. Hihaten strax till höger om virveln. Basen ytteligare lite höger om hihaten. Och sen sången i mitten och kören lite till vänster.

Men det är ju bara när jag sitter i mitten. Eller när jag har det lite... påträngande ljudet av hörlurar på mig. Men när jag är off center då?

När jag sitter "ordentligt" och har allt placerat rätt är det givetvis inga problem. Samma avstånd från höger öra till höger högtalare som från vänster öra till vänster högtalare. Perfekt placering. Röster mitt i ljudbilden låter som om de kommer mitt från ljudbilden:

https://i.ibb.co/ygcHT3L/DSC-0068.jpg

Men sen slår jag på en halvlång film, drar mig åt sidan och lutar mig bakåt, kanske fötterna på skrivbordet, ett glas med nåt gott eller en kopp i näven... vips är jag långt från sweet spot:

https://i.ibb.co/6DPN2kP/DSC-0069.jpg

Om jag som i bilden lutar mig lite åt höger så är allt ljud jag hör från höger högtalare. Ljud från vänster högtalare hörs enbart om det är riktigt extremt. Psykoakustiken funkar ju så med klassisk tvåkanals stereo. Men hur löser jag en ljudbild som funkar även bortom sweet spot? Det behöver inte bli perfekt. Men bättre.

Jag satt en gång på en bio där nåt tekniskt fel gjorde att centerhögtalaren inte fungerade. Då hörde man INGEN DIALOG ALLS och mycket annat ljud var konstigt. Nån i publiken gick och sade till maskinisten som började om med korrekt inställning - och nu var allt som det ska. Jag söker alltså det som bion har, att centern ska vara... i mitten. Även när jag inte är det.

Då behöver du en centerkanal och en passande dekoder men om en sondbar ger dig 3.0 så kommer det även att innebära sämre ljudbild när du sitter rätt så jag förslår i så fall att du skaffar en center men behåller de vanliga stereohögtalarna i stället för att skaffa en soundbar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackcoffee:

Jag tror jag beskriver dåligt.

Alltså, jag har nördat musik och inspelning i 30 år, jag tror jag vet vad jag gör när jag sitter som jag ska för tvåkanal. Hur man får de två högtalarna att låta som om jag hade en tredimensionell ljudbild framför mig. Hihaten strax till höger om virveln. Basen ytteligare lite höger om hihaten. Och sen sången i mitten och kören lite till vänster.

Men det är ju bara när jag sitter i mitten. Eller när jag har det lite... påträngande ljudet av hörlurar på mig. Men när jag är off center då?

När jag sitter "ordentligt" och har allt placerat rätt är det givetvis inga problem. Samma avstånd från höger öra till höger högtalare som från vänster öra till vänster högtalare. Perfekt placering. Röster mitt i ljudbilden låter som om de kommer mitt från ljudbilden:

https://i.ibb.co/ygcHT3L/DSC-0068.jpg

Men sen slår jag på en halvlång film, drar mig åt sidan och lutar mig bakåt, kanske fötterna på skrivbordet, ett glas med nåt gott eller en kopp i näven... vips är jag långt från sweet spot:

https://i.ibb.co/6DPN2kP/DSC-0069.jpg

Om jag som i bilden lutar mig lite åt höger så är allt ljud jag hör från höger högtalare. Ljud från vänster högtalare hörs enbart om det är riktigt extremt. Psykoakustiken funkar ju så med klassisk tvåkanals stereo. Men hur löser jag en ljudbild som funkar även bortom sweet spot? Det behöver inte bli perfekt. Men bättre.

Jag satt en gång på en bio där nåt tekniskt fel gjorde att centerhögtalaren inte fungerade. Då hörde man INGEN DIALOG ALLS och mycket annat ljud var konstigt. Nån i publiken gick och sade till maskinisten som började om med korrekt inställning - och nu var allt som det ska. Jag söker alltså det som bion har, att centern ska vara... i mitten. Även när jag inte är det.

Det jag skulle säga att både en kvalitativ 2 samt 3 kanals soundbar gör bra är att måla upp ljudbilden ifrån en utgångspunkt med bra separation mellan dialog samt effekter. Felbalansen som du upplever beror på ditt avstånd till högtalarna, hade du exempelvis suttit i soffan utan att ha den perfekta vinkeln så hade problematiken inte alls vart lika stor eftersom bägge kanalerna får bättre utrymme för ljudspridning. Man behöver inte vara rädd för att dialogen skulle försvinna i en bra 2.0 soundbar då många tillverkare har lyckats att separera ljudbilden fint.

Att addera en centerkanal hade troligtvis förvärrat problemet då den LF kanalen troligtvis hade blivit helt överröstad av både center samt RF. Om jag minns rätt så kan det även vara svårt att rent tekniskt få till 3.0 utan att nyttja soundbar där den integrerade ljudprocessorn ordnar det eller en receiver med samma funktion, eftersom det är få ljudspår som är inspelade i 3.0 utan det är oftast stereo eller 5.1/7.1 etc. Så troligtvis hade du fått stereoljudet utspritt på 3 kanaler och då känns alternativet soundbar klart mycket bättre.

Det finns många soundbars som tillåter en att justera ljudnivån på sina kanaler men som även går att bygga ut med trådlösa subbar samt surroundkanaler(kräver dock strömkälla). Vore jag du så hade jag exempelvis kikat på harman kardon citation multibeam 700 som är potent både till musik samt film/spel, fungerar utmärkt utan en sub och kan kompletteras med trådlösa surroundkanaler. Kan kopplas både med optisk samt HDMI kabel till datorn.

Permalänk
Medlem

Tack. Jag har lite mer att gå på när jag läser på mer.

Permalänk
Medlem

Om du är villig at spenderar lite pengar så borde det bästa alternativet vara en hemmabioreceiver och en centerhögtalare. Fiberoptisk sladd mellan datorn och receivern tror jag går att använda för okomprimerat ljud i 3.0

Leta efter något bra begagnat https://www.blocket.se/annons/alvsborg/marantz_nr1604/8993413... eller köp en Marantz NR1510. Enklaste och billigaste lösningen är att ändra balansen på volymen.

Visa signatur

Race-sim T300 Ferrari 599XX & playseat challenge
Skärm LG OLED 55C9 Bärbar Dell xps 13 9360 Lur iPhone 7
DAC/AMP Aune x1s Lurar Fidelio x2 & Air Pods

Permalänk
Medlem

Jag var själv inne på soundbar under skärmen (LG 34GK950G) och kollade runt länge och väl på recensioner. Till slut blev det ändå ett par Audio Pro T14 som jag har i bokhyllan bakom skärmen, mellan skrivbord och vägg. På så sätt fick jag ljudet i öronhöjd vilket jag inte tänkt på att det kunde vara viktigt initialt. Soundbar under skärmen kanske hade funkat utan problem, men jag är väldigt nöjd med T14 för 2k.

Visa signatur

Gammal gubbe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Näbbdjuret:

Jag var själv inne på soundbar under skärmen (LG 34GK950G) och kollade runt länge och väl på recensioner. Till slut blev det ändå ett par Audio Pro T14 som jag har i bokhyllan bakom skärmen, mellan skrivbord och vägg. På så sätt fick jag ljudet i öronhöjd vilket jag inte tänkt på att det kunde vara viktigt initialt. Soundbar under skärmen kanske hade funkat utan problem, men jag är väldigt nöjd med T14 för 2k.

Audio Pro har onekligen gjort en del bra prylar genom åren även om det är länge sen jag hade några själv. Men det var ingenting kring centerkanalen eller "off center" du löste med det alltså?

Permalänk
Medlem

@blackcoffee:
Jag sitter (ligger aldrig i stolen) i sweetspot i stereomiljö vid datorn.
Ljudbilden är bra, även om den inte är lika bra som i vardagsrummets 2.1 med Hegel, SVS och Dynaudio.
Har inte testat soundbar öht så jag har inget jämförbart ljud.
Eller jo förresten, en 4 år gammal portabel sony högtalare av litet format som mest levererade tramsigt basbefläckat mellanregister. Tal på youtubefilmer lät skit.

Visa signatur

Gammal gubbe