AMD Ryzen 7 4700G på bild – åtta kärnor Zen 2 med integrerad grafik

Permalänk
Melding Plague

AMD Ryzen 7 4700G på bild – åtta kärnor Zen 2 med integrerad grafik

Med Ryzen 4000-serien kombinerar AMD Vega-grafik med fler än fyra kärnor även för stationära datorer. Nu bekräftas en sådan modell.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Inte illa blir intressant att se Sweclockers tester på den

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Hoppas att den fungerar i ASrocks Deskmini A300, eller att de kommer med en uppgraderad version som passar.

Permalänk
Rekordmedlem

Den får det bli (om man inte måste byta moderkort)

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

AMD ska få kredd för att möjliggjort att bygga en kompetent budget PC aldrig har varit billigare och du får mer kräm per krona än någonsin tidigare. Dessutom är dessa processorer väldigt populära i fattigare länder där alla inte har råd att bygga en fullgod PC med eget dedikerat grafikkort etc.

Permalänk
Medlem

Äntligen! Jag tror dessa kommer bli extremt konkurrenskraftiga i samtliga fall där integrerad grafik är önskvärt. Ser mycket fram emot att bygga en liten kontorsmaskin med 4700G, förhoppningsvis helt passivt kyld.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk

I och med att både Intels processorer samt gröna lagets gpus priser är galet högt så tycker jag AMD skulle satsa på en high end cpu serie med integrerat grafikkort i high end Klassen (vega 64, VII 5700 xt etc) vore himla coolt.
Med tanke på folk köper 2080 ti som kostar som en hyfsad speldator för några år sen så skulle i alla fall jag punga ut med 20.000kr för en processor för få det jag beskriver.
Sen ska det naturligtvis säljas gpu separat o cpu utan gpu.
Tänker Itx så liten burk men ändå super grafikkort skulle få konsolerna på fall.

Men förstår dom skulle skjuta sig i foten med sånt.

Men vore coolt😎

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem

Undrar när vi kommer få se en verkligt kompetent APU? Alltså något som precis som Xbox One och PS4 (och deras efterföljare) kan tävla mot vanliga grafikkort i mellanklassen. Precis som Intel har sina NUC skulle AMD kunna lansera kraftfulla kompakta datorer. Tänker mig lite som en halo-produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Undrar när vi kommer få se en verkligt kompetent APU? Alltså något som precis som Xbox One och PS4 (och deras efterföljare) kan tävla mot vanliga grafikkort i mellanklassen. Precis som Intel har sina NUC skulle AMD kunna lansera kraftfulla kompakta datorer. Tänker mig lite som en halo-produkt.

AMD har gjort sitt, cpun innehåller allt: usb, ethernet, pcie
De har tom 'chipsetet' A300 som bara är en bios för boot.
Men moderkortstillverkarna vill helst tillverka moderkort, det är svårt att bryta gamla strukturer i industrin...

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

I och med att både Intels processorer samt gröna lagets gpus priser är galet högt så tycker jag AMD skulle satsa på en high end cpu serie med integrerat grafikkort i high end Klassen (vega 64, VII 5700 xt etc) vore himla coolt.
Med tanke på folk köper 2080 ti som kostar som en hyfsad speldator för några år sen så skulle i alla fall jag punga ut med 20.000kr för en processor för få det jag beskriver.
Sen ska det naturligtvis säljas gpu separat o cpu utan gpu.
Tänker Itx så liten burk men ändå super grafikkort skulle få konsolerna på fall.

Men förstår dom skulle skjuta sig i foten med sånt.

Men vore coolt😎

Varför skulle AMD försöka få konsollerna på fall? De förser både Microsoft och Sony med CPU samt GPU till dem. Vore att skjuta sig själv i foten det. Men annars... det skulle vara trevligt med något åt det hållet åtminstone. Som du nämde kring 5700 prestanda på integrerade grafiken. Skulle inte äta på konsollerna då för mycket eftersom de lär ha bortåt 2080ti prestanda på sin grafik.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

Tacka vet jag min AM4 Athlon 200GE 2c4t, klockar över 3 GHz all core med inbyggd Vega-grafik på det!!!
Mer än så behövs inte, den krossar allt!

Permalänk
Skrivet av EvonS:

Varför skulle AMD försöka få konsollerna på fall? De förser både Microsoft och Sony med CPU samt GPU till dem. Vore att skjuta sig själv i foten det. Men annars... det skulle vara trevligt med något åt det hållet åtminstone. Som du nämde kring 5700 prestanda på integrerade grafiken. Skulle inte äta på konsollerna då för mycket eftersom de lär ha bortåt 2080ti prestanda på sin grafik.

Skrev ju på slutet att det vore att skjuta sig själv på foten men vore ändå kul att göra ngt så ett apu är i samma kraft som amd:s bästa high end kort med en processor också det i high end. Vill köra en sån liten itx burk som möjligt👍

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem

Ryzen Pro 4000 "Vermeer" för stationära datorer känns mer intressant.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

Ok AMD valde att läcka 4700G för att flytta focus från Intels kommade serie till AMDs kommande CPUer med grafik. Jag hade hoppats på att det skulle komma läckor om kommande Ryzen 4900 och 4950 modellerna. Men då är det bara till att fortsätta å vänta.

Visa signatur

Ryzen 5800X ROG STRIX X570-f GAMING FlareX DDR43600 cl 14-14-14-34 EVGA FTW3 Ultra RTX 3090

Permalänk
Medlem

Något sånt här för morsan kanske?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av pacc:

AMD har gjort sitt, cpun innehåller allt: usb, ethernet, pcie
De har tom 'chipsetet' A300 som bara är en bios för boot.
Men moderkortstillverkarna vill helst tillverka moderkort, det är svårt att bryta gamla strukturer i industrin...

Är väl lite därför som AMD skulle behöva ta tag i det själv. Tror det handlar både om varumärke och utvecklingskostnad också. Skulle Surface Pro-serien ha sålt så väl som den gjort om produkterna var utvecklade av Zotac eller annat mindre företag från Hong Kong?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Herr Kantarell:

Något sånt här för morsan kanske?

Vad gör din morsa som kräver nåt så kraftfullt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

AMD ska få kredd för att möjliggjort att bygga en kompetent budget PC aldrig har varit billigare och du får mer kräm per krona än någonsin tidigare. Dessutom är dessa processorer väldigt populära i fattigare länder där alla inte har råd att bygga en fullgod PC med eget dedikerat grafikkort etc.

Budget, så ge mig ett pris på denna CPU då om du vet

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Umbrellas:

AMD ska få kredd för att möjliggjort att bygga en kompetent budget PC aldrig har varit billigare och du får mer kräm per krona än någonsin tidigare. Dessutom är dessa processorer väldigt populära i fattigare länder där alla inte har råd att bygga en fullgod PC med eget dedikerat grafikkort etc.

Du känner till att Intel har en del processorer i lägre prisklasser med iGPU? Tror mer på penningbegränsade gamers i rika länder än fattiga länder för den här APUn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

I och med att både Intels processorer samt gröna lagets gpus priser är galet högt så tycker jag AMD skulle satsa på en high end cpu serie med integrerat grafikkort i high end Klassen (vega 64, VII 5700 xt etc) vore himla coolt.
Med tanke på folk köper 2080 ti som kostar som en hyfsad speldator för några år sen så skulle i alla fall jag punga ut med 20.000kr för en processor för få det jag beskriver.
Sen ska det naturligtvis säljas gpu separat o cpu utan gpu.
Tänker Itx så liten burk men ändå super grafikkort skulle få konsolerna på fall.

Men förstår dom skulle skjuta sig i foten med sånt.

Men vore coolt😎

Hur får man en produkt som kostar under 5 000:- i handeln på fall med en komponent som kostar 20 000:-? Vem vill få konsolerna på fall och varför? Klart ocoolt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Vad gör din morsa som kräver nåt så kraftfullt?

Han ska ju ha något att göra när han besöker henne. Dööööh!

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Medlem

Konstigt att de släpper så många SKUs, varför inte vänta lite och släppa en med Zen 3 och RDNA2. Tycker APUerna ligger efter lite väl mycket...

Permalänk
Medlem

@Mordekai: Vad är konstigt?

Om det följer Renoir för bärbara i config så bör det bli i stil med:
Ryzen 7 4800G 8c/16t 8CU
Ryzen 7 4700G 8c/16t 7CU
Ryzen 5 4500G 6c/12t 6CU
Ryzen 3 4300G 4c/8t 5CU

Det ger 4 skilda prestandanivåer och med det 4 olika prisklasser.

Ditt resonemang kan likaväl appliceras på Intel's eller AMD's övriga CPU'er, så man kan undra varför AMD inta bara släpper en Ryzen 9 och en Ryzen 7 i var generation. Eller att Intel endast släpper en i8'a och en i7'a.

Det vore ju minst en bit absurt, inga Pentium eller Celeron.

AMD's APU serie med Zen har nog varit lite fattig i dom flestas ögon, med endast Ryxen 5 2400G/3400G och Ryxen 3 2200G/3200G.
Det är något som dom nu verkar att åtgärda, vilket är bra.

Varför vänta? Att vänta är för ideella organisationer som inte drivs för vinst.
AMD är ett företag vars uppgift är att gå med vinst, något man gör genom att ta marknadsandelar.
Var dag dom väntar med en produkt så går dom miste om en del av en marknad och med det vinst andelar.

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mordekai:

Konstigt att de släpper så många SKUs, varför inte vänta lite och släppa en med Zen 3 och RDNA2. Tycker APUerna ligger efter lite väl mycket...

Jag skulle tro att det handlar om tid och resurser. För att lansera en APU med zen 3 så måste de först ha zen 3 i kisel och samt rdna2 (inte färdig än) samt sy ihlp dessa vilket krävee ytterligare tid och ingenjörstimmar. Därför är det förståeligt att APU erna har äldre hårdvara. Amd är ett ganska mycket mindre företag än tex nvidia och intel..

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Medlem
Skrivet av hölmiz:

Jag skulle tro att det handlar om tid och resurser. För att lansera en APU med zen 3 så måste de först ha zen 3 i kisel och samt rdna2 (inte färdig än) samt sy ihlp dessa vilket krävee ytterligare tid och ingenjörstimmar. Därför är det förståeligt att APU erna har äldre hårdvara. Amd är ett ganska mycket mindre företag än tex nvidia och intel..

RDNA2 har de iofs eftersom xbox series x finns hos ett flertal Microsoftanställda. Jo jag förstår men nu lägger de ner en massa resurser på en gpu som kommer vara oerhört ineffektiv redan i år. Hade nöjt mig med Zen2+RDNA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

I och med att både Intels processorer samt gröna lagets gpus priser är galet högt så tycker jag AMD skulle satsa på en high end cpu serie med integrerat grafikkort i high end Klassen (vega 64, VII 5700 xt etc) vore himla coolt.
Med tanke på folk köper 2080 ti som kostar som en hyfsad speldator för några år sen så skulle i alla fall jag punga ut med 20.000kr för en processor för få det jag beskriver.
Sen ska det naturligtvis säljas gpu separat o cpu utan gpu.
Tänker Itx så liten burk men ändå super grafikkort skulle få konsolerna på fall.

Men förstår dom skulle skjuta sig i foten med sånt.

Men vore coolt😎

Kräver ju ett moderkort med GDDR6, med allt vad det innebär. En speciallösning, skulle säkert kosta en slant.

Ser inte hur en sådan produkt skulle få konsolerna på fall dock.

Permalänk
Skrivet av ipac:

Kräver ju ett moderkort med GDDR6, med allt vad det innebär.

Ser inte hur en sådan produkt skulle få konsolerna på fall dock.

Tänker faktiskt mer på ett itx chassi anpassat för tv bänken då har man ju liksom byggt en speldator som oftast ger bättre kvalité på grafiken än konsolerna. Går också få ett anpassat OS som endast har spel o appar man styr med gamepad.

Och då så liten som möjligt därav apu på cpu som är high end. Och datorn blir liksom inte låst på ett interface

Men var mer än en tanke. Förstår ju att det händer inte för då kommer ju inte ps5 och Xbox serie x och framtida konsoler.

Visa signatur

The Breath of True

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Vad gör din morsa som kräver nåt så kraftfullt?

Surfing the interwebs m.m. Jag tänkte mig 4 eller 6 kärnors varianten och är det idag 2020 så himla kraftfullt?

Hon kör en icke K Sandybridge idag.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av djdennistm:

Tänker faktiskt mer på ett itx chassi anpassat för tv bänken då har man ju liksom byggt en speldator som oftast ger bättre kvalité på grafiken än konsolerna. Går också få ett anpassat OS som endast har spel o appar man styr med gamepad.

Och då så liten som möjligt därav apu på cpu som är high end. Och datorn blir liksom inte låst på ett interface

Men var mer än en tanke. Förstår ju att det händer inte för då kommer ju inte ps5 och Xbox serie x och framtida konsoler.

Varför inte bara ta att göra en pc med den hårdvara som andvänds till konsollerna med en zen 2 cpu och sepparat rdna2 grafik?

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Skrivet av hölmiz:

Varför inte bara ta att göra en pc med den hårdvara som andvänds till konsollerna med en zen 2 cpu och sepparat rdna2 grafik?

Var inte min poäng. Menade göra en CPU med high end med high end apu på

Annars kan man såklart göra så det har jag gjort nu men vill inte ha separat gpu utan vill ha allt i ett. Gärna mindre faktor än itx

Visa signatur

The Breath of True