Pi-hole - Hardware ad-blocking

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Någon mer som får problem efter omstart av rb pi att pihole inte funkar ? Jag kör pihole status och får att den körs men all reklam är kvar. I min router pekar lan dhcp dns mot rb pi:s ip nummer.

Vissa uppdateringar sabbar installationen har jag märkt.
Plus att Firefox (och andra?) på sista tiden börjat köra DNS över HTTPS vilket gör att icke uppdaterade PiHoles inte fungerar så bra.
Senaste versionen pluggar dock det hålet.

Permalänk
Skrivet av forcevision:

Känns jätte ostabilt om man inte kan starta om enheten.

Starta om kan du göra, men under kontrollerade omständigheter. Om du rycker sladden till en Rasperry Pi riskerar du korrupt SD-kort.

Permalänk
Skrivet av I_KILL_HORSES:

Starta om kan du göra, men under kontrollerade omständigheter. Om du rycker sladden till en Rasperry Pi riskerar du korrupt SD-kort.

Okej, sedan har jag märkt att det tar en stund efter uppstart tills det att rb pi:n kör pi hole. Ca 10 min efter uppstart då är reklamen borta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ah, starta om är inte så bra. Har fått installera om många gånger pga av strömavbrott och liknande. Minnet blir korrupt eller något.

Minnet blev korrupt ett par gånger för mig, så efter det installerade jag om pihole som en vm på min server. Sedan dess har jag inte haft problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qnuba:

Minnet blev korrupt ett par gånger för mig, så efter det installerade jag om pihole som en vm på min server. Sedan dess har jag inte haft problem.

Karar Raspberry Pi att köra VM? Jag har version 2.

Permalänk

Jag har Debian Unattended på en RPi2. Det fungerar bra. Väntar otåligt på beta 5.0 blir skarp för att min fru ska ha liberalare filtrering medan jag kan ha hårdare. Min PS4 behöver inte kunna ansluta till Facefuck.

Skrivet av Baxtex:

Karar Raspberry Pi att köra VM? Jag har version 2.

Qnuba kör Pi-hole på en virtuell dator på en stationär dator. Alltså ingen virtuell dator på en Raspberry Pi. Det klarar den inte.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrRunaway:

Qnuba kör Pi-hole på en virtuell dator på en stationär dator. Alltså ingen virtuell dator på en Raspberry Pi. Det klarar den inte.

Det stämmer, har en "stationär" maskin som jag har xenserver i grunden & sedan ett antal olika VMs.

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag kör Pi-Hole i Docker på en Xpenology vilket fungerar bra och den har varit up'n'running i ett halvår utan något större avbrott. Däremot, för nu tredje gången, så får jag CAPTCHA på i princip alla websidor jag besöker. Tidigare har det försvunnit efter ett par dagar efter att jag kopplat bort Pi-Hole. Någon som vet vad det beror på?

Permalänk
Medlem

Jag har precis kickat igång en PiHole. Kör pfsense och pfblocker-ng-devel.
Funkar riktigt bra. Har stängt av adblock i pfblocker och använder endast pfblocker för geo-ip blocking, kör sedan dns block i pihole.

Gillar PiHoles grafiska GUI skarpt. Kan rekommendera er att använda Beta-versionen av PiHole, eftersom den stöder clienter och grupper. Typ ha barnen i en grupp där typ det mesta blockas, servrar och infra i en annan osv.

Såg att en hel del hade funderat på hur man sätter upp det i pfsense, så kan kort berätta min setup.

Jag använder pfsense som primär dns, där jag kör 1.1.1.1 och 1.0.0.1 (Cloudflare dns).
I DHCP Servern i pfsense konfigurera jag att den DNS som ska användas är pihole, pihole är i sin tur konfigurerat att använda pfsense som dns-server. DVS i slutändan går allt genom pfsense men via pihole.

Om man vill kan man lägga till en portforward, som skickar alla DNS request (port 53) som kommer från allt förutom pi hole till pihole, på det sättet tvingar man att pihole används som dns oavsett vad klienterna konfigurera.

/D

Visa signatur

RedHat <3 CentOS <3 OpenSuse <3 FreeBSD

Permalänk
Medlem

@DuckMuck: kul lösning på det hela!

jag har en liknande uppsättning men använder Ubiquitis edgerouter på ett liknande sätt. Där inga DNS uppslag kan göras utan att gå en sväng förbi min pi-hole. Dock så har jag inte kommit så långt som geo-ip blockering, men har en känsla av att det kommer under någon regnig dag i September.

På tal om pfsense, hur hanterar du reklam på youtube? Då pi-hole kan ish hantera en viss mängd reklam därifrån även om det är otroligt begränsat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DuckMuck:

Jag använder pfsense som primär dns, där jag kör 1.1.1.1 och 1.0.0.1 (Cloudflare dns).

Fungerar archive.org med cloudflare nuförtiden?

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem

@asabla Har inte gjort något speciellt än, men har hört att firebog och wolframapi till viss del kan lösa det.
Geoblocking är riktigt bra i pfsense, lättast är att man bara geoblockar på de externa portar man har öppna, för att få det effektivt. Tex tillåter jag bara IP:n från Sverige för ssh till min server, men kan tillåta de flesta europeiska länder samt nordamerika att accessa min webserver.

@sniglom Jag har inte haft några problem med archieve.org, inte den site:n jag använder mest men verkar fungera.

Visa signatur

RedHat <3 CentOS <3 OpenSuse <3 FreeBSD

Permalänk
Medlem

En fråga.. Har provat nu med 2 olika raspberry pie för att köra pihole på .. Allt går bra tills då man ska få lösenordet för att kunna logga in på pihole.. Får inget lösenord och så

Är det nåt strul med pihole eller?

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 32 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Skrivet av OttO36:

En fråga.. Har provat nu med 2 olika raspberry pie för att köra pihole på .. Allt går bra tills då man ska få lösenordet för att kunna logga in på pihole.. Får inget lösenord och så

Är det nåt strul med pihole eller?

Jag kör utan lösenord jag hade problem att loggade man inte in i sb pi så funkade inte pi hole

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Jag kör utan lösenord jag hade problem att loggade man inte in i sb pi så funkade inte pi hole

Detta får jag i promten då det är installerat. pihole ftl engine not installed.

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 32 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Skrivet av OttO36:

Detta får jag i promten då det är installerat. pihole ftl engine not installed.

Skumt, hade provat att installera om allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av forcevision:

Skumt, hade provat att installera om allt.

Har installera om både raspbery o pihole. Körde update på raspberry först så jag visste att jag hade senaste versionen

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 32 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Medlem

Hejsan OttO36

Skrivet av OttO36:

Har installera om både raspbery o pihole. Körde update på raspberry först så jag visste att jag hade senaste versionen

Helskumt.
Jag kollade igenom videon nedan, och följde instruktionerna och lyckades få igång en Pi2B utan problem
Vad har du för Pi?
Har du provat med flera olika minneskort?
Hur gör du? (direkt ansluten eller via PuTTY)

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Hejsan OttO36
Helskumt.
Jag kollade igenom videon nedan, och följde instruktionerna och lyckades få igång en Pi2B utan problem
Vad har du för Pi?
Har du provat med flera olika minneskort?
Hur gör du? (direkt ansluten eller via PuTTY)

https://www.youtube.com/watch?v=ytlAN18X5d0&t=7s

Tjenare.

Kollade det klippet och följde guiden helt och hållet via putty.
Detta är vad jag får fel och har då testat med ett 16Gb minneseskort , kör en pi3B:
Error: URL https://github.com/pi-hole/ftl/releases/latest/download/pihol... not found
[✗] FTL Engine not installed

Det blir samma fel på en PI2 oxå o den har rullat utan problem med pihole

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 32 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Medlem
Skrivet av OttO36:

Tjenare.

Kollade det klippet och följde guiden helt och hållet via putty.
Detta är vad jag får fel och har då testat med ett 16Gb minneseskort , kör en pi3B:
Error: URL https://github.com/pi-hole/ftl/releases/latest/download/pihol... not found
[✗] FTL Engine not installed

Det blir samma fel på en PI2 oxå o den har rullat utan problem med pihole

Helskumt.
Bara så jag förstår, du får detta felet när du kör kommandot "curl -sSL https://install.pi-hole.net | bash"
På felmeddelandet verkar det som att pi:en inte hittar filen den skall ha.
Har du provat pinga "github.com"?
Har du kanske blockerat något i din brandvägg?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Karar Raspberry Pi att köra VM? Jag har version 2.

Riktiga VMs tror jag blir för tungt men jag kör LXD på min 3:a med Ubuntu. Någon sådan typ av container kan kanske funka på 2 också.
Jag hade ett tag en container med Pihole men pga att min pi inte var tillgänglig hela tiden när jag grejade med den så var jag tvungen att ställa in en sekundär DNS-server och då verkade den resolva det mesta av reklamen trots pihole.

Visa signatur

RAID is not a backup

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Helskumt.
Bara så jag förstår, du får detta felet när du kör kommandot "curl -sSL https://install.pi-hole.net | bash"
På felmeddelandet verkar det som att pi:en inte hittar filen den skall ha.
Har du provat pinga "github.com"?
Har du kanske blockerat något i din brandvägg?

Testa nyss o pinga github med pi:n och de va inga problem alls.

Har kikat i routern o där ser jag inge misstänkt heller.. Fick nyttmodem/router av min isp för några månader sen då jag har iptv, hade ett annat modem med asus rt-n66u router och då funkade de o installera pihole utan problem..
Kan de va nåt i modem/routern jag har från isp som bråkar.. Det heter Arris nåt , hittar inte kartongen

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 32 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk
Medlem

Någon som vet om det går att köra PiHole om man har Com Hem? Har för mig att det var problem med att sätta om DNS för hela routern senast jag testade. Låst för användare om jag inte minns fel men någon kanske har lyckats?

Permalänk
Medlem
Skrivet av CooingPendulum:

Någon som vet om det går att köra PiHole om man har Com Hem? Har för mig att det var problem med att sätta om DNS för hela routern senast jag testade. Låst för användare om jag inte minns fel men någon kanske har lyckats?

Jag kör Pihole med com hem. Du har rätt i att ComHem har låst så att man inte kan ändra DNS.
Det går att komma runt genom att slå av DHCP i ComHem-routern och låta Pihole agera DHCP.

Permalänk
Medlem

@Kiddy: Du är guld! Får man fråga om hur jag går tillväga? ^^

Permalänk
Medlem

@CooingPendulum: Det va så längesen att jag inte minns vilken guide jag följde. Kort sammanfattat så slog jag av DHCP i ComHem-routern och slog på det i Pihole. Sen sköts allt automagiskt. Rätt straight forward.

Här finns en guide:
https://www.smarthomebeginner.com/pi-hole-setup-guide/

Permalänk
Medlem

Tack för tipset. Blir att testa detta!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Helskumt.
Bara så jag förstår, du får detta felet när du kör kommandot "curl -sSL https://install.pi-hole.net | bash"
På felmeddelandet verkar det som att pi:en inte hittar filen den skall ha.
Har du provat pinga "github.com"?
Har du kanske blockerat något i din brandvägg?

Tjaba , vill bara tala om att det rullar nu som det ska.. Kör version 5 av pihole och det var nemas problem o installera o få lösenordet

Tack så mycket för all hjälp du har gett mig o förslag

Visa signatur

Stationär »AMD RYZEN 5 5600X | MSI MAG B550M Mortar
| PSU Corsair TX 850 80+Bronze | Chassi Jonsbo W2 | 32 Gb ram @ 3200 Mhz | KFA2 RTX 3060 12Gb | Kingston NVME 250 Gb M.2 + WD Blue SN550 NVMe 1TB M.2 | OS Win 11

Netbook | Asus Eee Pc 1000 H |

Permalänk

Vad har ni för intryck av 5.0? Det kan vara lite långsammare. Upplevde inte det när jag körde den i virtuell dator men då var den så klart mycket snabbare än en RPi2.

Vill verkligen lyfta fram hur raffinerat Pi-hole blivit. Mycket mer genomtänkt och flexibelt i 5.0 jämfört med 4.x. Dock saknar jag att funktionen att exportera group management. Varför kan inte det sparas out of the box via teleporter? Jag har ingen lust att konfigurera om group management när jag ska installera om operativsystemet på pajen. Det tar alldeles för lång tid innan alla ändringar är genomförda för att blidka frugans önskemål och behov.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av OttO36:

Tjaba , vill bara tala om att det rullar nu som det ska.. Kör version 5 av pihole och det var nemas problem o installera o få lösenordet

Tack så mycket för all hjälp du har gett mig o förslag

Kul att höra att det löste sig!
Njut nu av en reklamfri tillvaro