Hur kommer ni att minnas Henrik Pontén? (död 16 maj 2020)

Permalänk
Medlem

Hur kommer ni att minnas Henrik Pontén? (död 16 maj 2020)

Henrik Pontén var en svensk jurist som mest gjorde sig känd som ansiktet utåt på Svenska antipiratbyrån.

För ungefär tio år sedan var han i media nästan dagligen antingen med egna utspel eller med kommentarer i olika razzior, lagstiftningsdebatter och fildelningsfall, mest känt är ju rättegången mot Piratebay. Han var oftast "the bad guy" i olika debatter och fick motta diverse hot. Jag tror att han fick namnet bytt vid ett tillfälle också.

Källa:
https://www.facebook.com/karin.ponten/posts/10158650615679669

Citat:

I natt har min man, min bästa vän och mitt livs kärlek lämnat mig och barnen. Henrik har också lämnat många vänner, bekanta och arbetskamrater som lärt känna honom som den glada, påhittiga och aktiva killen han var.

Permalänk

"Klapa snel hest"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Strangeattractor:

"Klapa snel hest"

Kom inte ihåg det.

https://www.internetmuseum.se/tidslinjen/snel-hest/

Citat:

Ungefär 2004 börjar bilder cirkulera på hästar med texten ”snel hest”, alltså snäll häst, och ”klapa snel hest” för att göra den ”klad”. Sannolikt har de ursprung i en chattkanal för forumet flabba.nu. ”Snel hest” blir snabbt ett etablerat uttryck.

2005 uppmanas folk att skicka SMS med ”klapa snel hest” dels till Antipiratbyråns Henrik Pontén, och dels till SVT inför ett Debatt-avsnitt om piratkopiering. I det senare fallet kraschar SVT:s SMS-dator. m

Permalänk
Medlem

Är det på riktigt?
Googlar man kommer enbart detta inlägget och wikipedia upp.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Är det på riktigt?
Googlar man kommer enbart detta inlägget och wikipedia upp.

Om du kollar på källan Wikipedia hänvisar till:
https://www.facebook.com/karin.ponten/posts/10158650615679669

Så ser du att han har gått bort

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Är det på riktigt?
Googlar man kommer enbart detta inlägget och wikipedia upp.

https://www.facebook.com/karin.ponten/posts/10158650615679669

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Är det på riktigt?
Googlar man kommer enbart detta inlägget och wikipedia upp.

https://www.facebook.com/karin.ponten/posts/10158650615679669

Permalänk
Medlem

Hur man kommer minnas honom? Som en teknikfientlig ärkefiende.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Dog tydligen i sviterna av en allvarlig cykelolycka i januari i år. Blev bara 54 år...

Kan inte säga att jag känner något medlidande för den här mannen men naturligtvis synd för hans familj och anhöriga så beklagar sorgen.

Det jag minns mest är att jag under tiden för Pirate bay rättegången deltog i ett prank att skicka massa konstiga brev till hans address så att han skulle bada i brev! Gick dock inget vidare då Posten förstod att något var galet så hela säcken med brev nådde aldrig fram.

Detta hemska brott är idag preskriberat dock!

Visa signatur

Nuvarande dator: CPU: Core i5 2500K @ 3.7GHz, CPU kylare: Zalman CNPS12X, GPU: Zotac GTX560Ti 2048MB, Moderkort: ASRock Z68 Extreme 3 Gen3, Minne: Corsair Vengeance LP 1600MHz (4X4GB)16GB Kit, Lagring: Samsung 840 EVO 250GB SSD, Western Digital Caviar Black 64MB Cache 1TB, Seagate Barracuda 256MB cache 2TB, Seagate Barrracuda 256MB cache 4TB Optisk läsare: DVD Brännare Sony Optiarc AD-7280S, Ljudkort: Asus Xonar DG, Chassi: HafX 942 Nvidia Edition, Nätaggregat: Corsair TX650 v1 650 Watt, OS Windows 10 Pro Svensk Version

Permalänk
Rekordmedlem

Man kan tycka vad man vill om hans yrkesroll men nog blev han en profil i vart fall.
Tänkte först på Corona men så var det tydligen inte.
Vila i frid.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Sötast

What a way to go... får vara en påminnelse till alla hur fysiskt sköra vi alla egentligen är...

Jag minns att jag tyckte han var en rejäl tomte för alla de år sedan, självklart har jag inget ont att säga honom efter så här många år. Stackars familj

Permalänk
Medlem

Visserligen delade vi samma partitillhörighet, men när det gäller internet och data så verkade han helt vilsen.

Eländigt för anhöriga när sådant där händer, dock.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Jag höll inte med Henrik i hans politiska och yrkesmässiga övertygelse, men vila i frid.

Permalänk
Medlem

Låter som han fått ta onödigt mycket skit för sitt val av yrke, ungefär som när förorts grabbar kastar saker på snuten..

Frid.

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem

@Joakim Ågren: Var det honom som någon ändrade namn på också genom att skicka in namnändring till skatteverket? Typ till Henrik Piraten Ponten?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Kommer inte minnas honom
Tycker dock synd om de anhöriga, aldrig kul när någon dör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattjaevel:

Låter som han fått ta onödigt mycket skit för sitt val av yrke, ungefär som när förorts grabbar kastar saker på snuten..

Nja var ju mycket för att de gjorde en hel del saker som inte direkt var helt legit i "jakten på fildelare", privat organisation som var med under tillslag etc. och han var i spetsen med påståenden som var tvivelaktiga at best.

"Antipiratbyrån har fått kritik för sina kontroversiella metoder, bland annat massutskick av varningsbrev, registrering av fildelare samt i ett fall infiltration av internetleverantören Bahnhof där piratkopiering misstänktes pågå." - Wikipedia (Svenska Antipiratbyrån)

Skulle inte sätta det i samma hus som poliser som går i ett område och får saker kastade på sig.

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ferrat:

Nja var ju mycket för att de gjorde en hel del saker som inte direkt var helt legit i "jakten på fildelare", privat organisation som var med under tillslag etc. och han var i spetsen med påståenden som var tvivelaktiga at best.

"Antipiratbyrån har fått kritik för sina kontroversiella metoder, bland annat massutskick av varningsbrev, registrering av fildelare samt i ett fall infiltration av internetleverantören Bahnhof där piratkopiering misstänktes pågå." - Wikipedia (Svenska Antipiratbyrån)

Skulle inte sätta det i samma hus som poliser som går i ett område och får saker kastade på sig.

Låter exakt som hur polisen jobbar mot organiserad brottslighet i dagens läge om du frågar mig.
Minus massutskick av varningsbrev då.

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem

Tycker inte så mycket då jag inte kände honom.
Vad gäller sin yrkesroll gjorde han bara sitt jobb.
Om han gjorde det bra eller dåligt är en annan sak.

Permalänk
Medlem

Usch så fruktansvärt tragiskt för familjen.

Visa signatur

Serenity now

Permalänk
Medlem

Jag påminns om att bära cykelhjälm. Inte för att det någonstans nämns att Pontén var bar på huvudet, men svår hjärnskada och cykelolycka brukar ofta tillskrivas det.

Lider med familjen. Saknar honom inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattjaevel:

Låter exakt som hur polisen jobbar mot organiserad brottslighet i dagens läge om du frågar mig.
Minus massutskick av varningsbrev då.

Och då är det ju viss skillnad på vad Polisen och en privat "förening" ska få hålla på med.

Permalänk
Medlem

Tragisk händelse som är svår för mig att sätta mig in i då jag inte har förlorat någon familjemedlem. Mina tankar går till frun och barnen.

På den tiden när Henrik och Antipiratbyrån härjade så kändes det inte helt rätt alltid. Nu när jag är äldre har jag mer förståelse och har nog svängt ganska friskt i frågan. Numera tycker jag att grunden ska vara att en skapare av ett verk med verkshöjd ska ha rätten att avgöra hur verket sprids.

Vila i frid.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Tvivelaktiga metoder användes som drevs fram av lobbyismen mot piratandet när det begav sig.. Undrar om han inte var mer av en gallionsfigur egentligen. (Kan ha fel)

Någon skulle säga karma. Men som vanligt så får var och en skämmas för sitt.

Fruktansvärt tråkigt för alla anhöriga!

Visa signatur
Permalänk
Moderator
Brons i quiz

Uppmanar till fortsatt god ton i tråden, oavsett åsikt om Henriks yrke var han ändå en människa med familj.

/Vzano - Moderator

Visa signatur

Citera om du vill ha svar!
Tycker du om sidospår? :D Besök The Wiki Game
Har du fråga angående modereringen? PM till Moderatorerna eller Kontaktformulär

Permalänk
Medlem

Som en man som sprang ärenden åt de mäktiga och rika filmbolagen och i sin gärning lyckades driva igenom bisarra skadestånd mot enskilda personer. Så kommer jag nog minnas honom. Oavsett, tragiskt att dö vid 54 för familj och nära.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem

Via i Frid 🙏

Permalänk
Medlem

En påminnelse att man vill dö stolt över sina gärningar.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Tänkt att så många dör nu i corona tider även om det inte var anledningen ☹. Kom ihåg när det begav sig. Han symboliserade det otekniska och knasiga men hade inget personligt emot honom. Kul att han fortfarande hade samma jobb då som nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pi:

Som en man som sprang ärenden åt de mäktiga och rika filmbolagen och i sin gärning lyckades driva igenom bisarra skadestånd mot enskilda personer. Så kommer jag nog minnas honom. Oavsett, tragiskt att dö vid 54 för familj och nära.

Du skrev/beskrev precis det jag minns och kommer minnas!

Tyvärr följer vi olika vägar i livet - allt för ofta på grund av pengarna och det ekonomiska systemet, som alltför mycket, kan jag tycka, styr våra val - kanske mer än vad vi till slut erkänner och förstår. Jag tror att Pontén tyckte att han gjorde rätt i sitt sätt att agera och den roll han då tog. Jag höll, givetvis(!), inte med honom på den tiden det begav sig.
Tragiskt ändå hur vi alla agerar, och blir mer eller mindre styrda, efter den roll som man får/tar i livet. Och rollen vi tar blir också till slut ett minne av vår gärning hos andra en dag...