AMD Ryzen 7 4700G på bild – åtta kärnor Zen 2 med integrerad grafik

AMD Ryzen 7 4700G på bild – åtta kärnor Zen 2 med integrerad grafik

Med Ryzen 4000-serien kombinerar AMD Vega-grafik med fler än fyra kärnor även för stationära datorer. Nu bekräftas en sådan modell.

Läs hela artikeln här

Inte illa blir intressant att se Sweclockers tester på den

Hoppas att den fungerar i ASrocks Deskmini A300, eller att de kommer med en uppgraderad version som passar.

Den får det bli (om man inte måste byta moderkort)

AMD ska få kredd för att möjliggjort att bygga en kompetent budget PC aldrig har varit billigare och du får mer kräm per krona än någonsin tidigare. Dessutom är dessa processorer väldigt populära i fattigare länder där alla inte har råd att bygga en fullgod PC med eget dedikerat grafikkort etc.

Äntligen! Jag tror dessa kommer bli extremt konkurrenskraftiga i samtliga fall där integrerad grafik är önskvärt. Ser mycket fram emot att bygga en liten kontorsmaskin med 4700G, förhoppningsvis helt passivt kyld.

I och med att både Intels processorer samt gröna lagets gpus priser är galet högt så tycker jag AMD skulle satsa på en high end cpu serie med integrerat grafikkort i high end Klassen (vega 64, VII 5700 xt etc) vore himla coolt.
Med tanke på folk köper 2080 ti som kostar som en hyfsad speldator för några år sen så skulle i alla fall jag punga ut med 20.000kr för en processor för få det jag beskriver.
Sen ska det naturligtvis säljas gpu separat o cpu utan gpu.
Tänker Itx så liten burk men ändå super grafikkort skulle få konsolerna på fall.

Men förstår dom skulle skjuta sig i foten med sånt.

Men vore coolt😎

Undrar när vi kommer få se en verkligt kompetent APU? Alltså något som precis som Xbox One och PS4 (och deras efterföljare) kan tävla mot vanliga grafikkort i mellanklassen. Precis som Intel har sina NUC skulle AMD kunna lansera kraftfulla kompakta datorer. Tänker mig lite som en halo-produkt.

Skrivet av hakro807:

Undrar när vi kommer få se en verkligt kompetent APU? Alltså något som precis som Xbox One och PS4 (och deras efterföljare) kan tävla mot vanliga grafikkort i mellanklassen. Precis som Intel har sina NUC skulle AMD kunna lansera kraftfulla kompakta datorer. Tänker mig lite som en halo-produkt.

AMD har gjort sitt, cpun innehåller allt: usb, ethernet, pcie
De har tom 'chipsetet' A300 som bara är en bios för boot.
Men moderkortstillverkarna vill helst tillverka moderkort, det är svårt att bryta gamla strukturer i industrin...

Skrivet av djdennistm:

I och med att både Intels processorer samt gröna lagets gpus priser är galet högt så tycker jag AMD skulle satsa på en high end cpu serie med integrerat grafikkort i high end Klassen (vega 64, VII 5700 xt etc) vore himla coolt.
Med tanke på folk köper 2080 ti som kostar som en hyfsad speldator för några år sen så skulle i alla fall jag punga ut med 20.000kr för en processor för få det jag beskriver.
Tänker Itx så liten burk men ändå super grafikkort skulle få konsolerna på fall.

Men vore coolt😎

Varför skulle AMD försöka få konsollerna på fall? De förser både Microsoft och Sony med CPU samt GPU till dem. Vore att skjuta sig själv i foten det. Men annars... det skulle vara trevligt med något åt det hållet åtminstone. Som du nämde kring 5700 prestanda på integrerade grafiken. Skulle inte äta på konsollerna då för mycket eftersom de lär ha bortåt 2080ti prestanda på sin grafik.

Tacka vet jag min AM4 Athlon 200GE 2c4t, klockar över 3 GHz all core med inbyggd Vega-grafik på det!!!
Mer än så behövs inte, den krossar allt!

Skrivet av EvonS:

Varför skulle AMD försöka få konsollerna på fall? De förser både Microsoft och Sony med CPU samt GPU till dem. Vore att skjuta sig själv i foten det. Men annars... det skulle vara trevligt med något åt det hållet åtminstone. Som du nämde kring 5700 prestanda på integrerade grafiken. Skulle inte äta på konsollerna då för mycket eftersom de lär ha bortåt 2080ti prestanda på sin grafik.

Skrev ju på slutet att det vore att skjuta sig själv på foten men vore ändå kul att göra ngt så ett apu är i samma kraft som amd:s bästa high end kort med en processor också det i high end. Vill köra en sån liten itx burk som möjligt👍

Ryzen Pro 4000 "Vermeer" för stationära datorer känns mer intressant.

Ok AMD valde att läcka 4700G för att flytta focus från Intels kommade serie till AMDs kommande CPUer med grafik. Jag hade hoppats på att det skulle komma läckor om kommande Ryzen 4900 och 4950 modellerna. Men då är det bara till att fortsätta å vänta.

Något sånt här för morsan kanske?

Skrivet av pacc:

AMD har gjort sitt, cpun innehåller allt: usb, ethernet, pcie
De har tom 'chipsetet' A300 som bara är en bios för boot.
Men moderkortstillverkarna vill helst tillverka moderkort, det är svårt att bryta gamla strukturer i industrin...

Är väl lite därför som AMD skulle behöva ta tag i det själv. Tror det handlar både om varumärke och utvecklingskostnad också. Skulle Surface Pro-serien ha sålt så väl som den gjort om produkterna var utvecklade av Zotac eller annat mindre företag från Hong Kong?

Skrivet av Herr Kantarell:

Något sånt här för morsan kanske?

Vad gör din morsa som kräver nåt så kraftfullt?

Skrivet av Umbrellas:

AMD ska få kredd för att möjliggjort att bygga en kompetent budget PC aldrig har varit billigare och du får mer kräm per krona än någonsin tidigare. Dessutom är dessa processorer väldigt populära i fattigare länder där alla inte har råd att bygga en fullgod PC med eget dedikerat grafikkort etc.

Budget, så ge mig ett pris på denna CPU då om du vet

Skrivet av Umbrellas:

Du känner till att Intel har en del processorer i lägre prisklasser med iGPU? Tror mer på penningbegränsade gamers i rika länder än fattiga länder för den här APUn.

Skrivet av djdennistm:

Men vore coolt😎

Hur får man en produkt som kostar under 5 000:- i handeln på fall med en komponent som kostar 20 000:-? Vem vill få konsolerna på fall och varför? Klart ocoolt.

Skrivet av Loxus:

Han ska ju ha något att göra när han besöker henne. Dööööh!

Konstigt att de släpper så många SKUs, varför inte vänta lite och släppa en med Zen 3 och RDNA2. Tycker APUerna ligger efter lite väl mycket...

@Mordekai: Vad är konstigt?

Om det följer Renoir för bärbara i config så bör det bli i stil med:
Ryzen 7 4800G 8c/16t 8CU
Ryzen 7 4700G 8c/16t 7CU
Ryzen 5 4500G 6c/12t 6CU
Ryzen 3 4300G 4c/8t 5CU

Det ger 4 skilda prestandanivåer och med det 4 olika prisklasser.

Ditt resonemang kan likaväl appliceras på Intel's eller AMD's övriga CPU'er, så man kan undra varför AMD inta bara släpper en Ryzen 9 och en Ryzen 7 i var generation. Eller att Intel endast släpper en i8'a och en i7'a.

Det vore ju minst en bit absurt, inga Pentium eller Celeron.

AMD's APU serie med Zen har nog varit lite fattig i dom flestas ögon, med endast Ryxen 5 2400G/3400G och Ryxen 3 2200G/3200G.
Det är något som dom nu verkar att åtgärda, vilket är bra.

Varför vänta? Att vänta är för ideella organisationer som inte drivs för vinst.
AMD är ett företag vars uppgift är att gå med vinst, något man gör genom att ta marknadsandelar.
Var dag dom väntar med en produkt så går dom miste om en del av en marknad och med det vinst andelar.

Senast redigerat 2020-05-17 05:56
Skrivet av Mordekai:

Konstigt att de släpper så många SKUs, varför inte vänta lite och släppa en med Zen 3 och RDNA2. Tycker APUerna ligger efter lite väl mycket...

Jag skulle tro att det handlar om tid och resurser. För att lansera en APU med zen 3 så måste de först ha zen 3 i kisel och samt rdna2 (inte färdig än) samt sy ihlp dessa vilket krävee ytterligare tid och ingenjörstimmar. Därför är det förståeligt att APU erna har äldre hårdvara. Amd är ett ganska mycket mindre företag än tex nvidia och intel..

Skrivet av hölmiz:

Jag skulle tro att det handlar om tid och resurser. För att lansera en APU med zen 3 så måste de först ha zen 3 i kisel och samt rdna2 (inte färdig än) samt sy ihlp dessa vilket krävee ytterligare tid och ingenjörstimmar. Därför är det förståeligt att APU erna har äldre hårdvara. Amd är ett ganska mycket mindre företag än tex nvidia och intel..

RDNA2 har de iofs eftersom xbox series x finns hos ett flertal Microsoftanställda. Jo jag förstår men nu lägger de ner en massa resurser på en gpu som kommer vara oerhört ineffektiv redan i år. Hade nöjt mig med Zen2+RDNA.

Skrivet av djdennistm:

Men vore coolt😎

Kräver ju ett moderkort med GDDR6, med allt vad det innebär. En speciallösning, skulle säkert kosta en slant.

Ser inte hur en sådan produkt skulle få konsolerna på fall dock.

Senast redigerat 2020-05-17 09:42
Skrivet av ipac:

Kräver ju ett moderkort med GDDR6, med allt vad det innebär.

Ser inte hur en sådan produkt skulle få konsolerna på fall dock.

Tänker faktiskt mer på ett itx chassi anpassat för tv bänken då har man ju liksom byggt en speldator som oftast ger bättre kvalité på grafiken än konsolerna. Går också få ett anpassat OS som endast har spel o appar man styr med gamepad.

Och då så liten som möjligt därav apu på cpu som är high end. Och datorn blir liksom inte låst på ett interface

Men var mer än en tanke. Förstår ju att det händer inte för då kommer ju inte ps5 och Xbox serie x och framtida konsoler.

Skrivet av Loxus:

Surfing the interwebs m.m. Jag tänkte mig 4 eller 6 kärnors varianten och är det idag 2020 så himla kraftfullt?

Hon kör en icke K Sandybridge idag.

Skrivet av djdennistm:

Tänker faktiskt mer på ett itx chassi anpassat för tv bänken då har man ju liksom byggt en speldator som oftast ger bättre kvalité på grafiken än konsolerna. Går också få ett anpassat OS som endast har spel o appar man styr med gamepad.

Och då så liten som möjligt därav apu på cpu som är high end. Och datorn blir liksom inte låst på ett interface

Men var mer än en tanke. Förstår ju att det händer inte för då kommer ju inte ps5 och Xbox serie x och framtida konsoler.

Varför inte bara ta att göra en pc med den hårdvara som andvänds till konsollerna med en zen 2 cpu och sepparat rdna2 grafik?

Skrivet av hölmiz:

Varför inte bara ta att göra en pc med den hårdvara som andvänds till konsollerna med en zen 2 cpu och sepparat rdna2 grafik?

Var inte min poäng. Menade göra en CPU med high end med high end apu på

Annars kan man såklart göra så det har jag gjort nu men vill inte ha separat gpu utan vill ha allt i ett. Gärna mindre faktor än itx