Lisa Su: "Vi arbetar på alternativ kring Zen 3-nedlåsning"

Permalänk
Melding Plague

Lisa Su: "Vi arbetar på alternativ kring Zen 3-nedlåsning"

Ett e-post-meddelande från AMD:s VD antyder att Ryzen 4000-serien kan få stöd även utanför 500-seriens moderkort.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Kan det va så att AMD är oroliga att skylake++++++ ska ta förstora marknads andelar?
Roligt om de är så oroliga över en så gammal och kass arkitektur.

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Sjusovarn

Låter helt rimligt imo, om det finns 400-kort som är kompatibla så är det korkat av AMD att sätter begränsningarna och inte moderkortstillverkarna.

Permalänk
Medlem

I kombination med garanterat intresserade tillverkare som MSI så borde det finnas goda möjligheter till stöd med moderkort som nylanserades med just väl tilltaget lagringsutrymme i BIOS-chipet.
Rent spontant skulle jag inte räkna lika mycket med Asus sett till deras aktivitet kring 3000 - lanseringen.

Permalänk
Medlem

Positiv utveckling om det stämmer! Sen får man bara hålla tungan rätt i mun med bios-uppdateringarna, så man inte tar hem senaste bios på sitt Ryzen 1700-system och sätter datorn i koma

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Så vem kommer köpa B550 nu isåfall om AMD tvärvänder?

Sedan undrar jag.. Brukar Lisa Su verkligen svara random personers mail om vilka strategier de har framöver?. Känns lite fake? men vad vet jag

edit: sedan känns det som en PR-disaster om det faktiskt är sant.
"Oh shit.. våra köpare blev sura när vi tänkte tvinga dom att köpa B550 eller X570... *host* jo alltså.. vi tittar på att eventuellt fixa stödet för äldre kort"

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

@CubaCola:
Flera personer har fått liknande generiska svar, samma struktur på samtliga oavsett innehållet.

"tack för feedback"
"vi arbetar på det"
//AMD

Vem som svarar är en bra fråga, om det inte är ett skript som svarar med tanke på hastigheten de flesta får svar på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trattjaevel:

Kan det va så att AMD är oroliga att skylake++++++ ska ta förstora marknads andelar?
Roligt om de är så oroliga över en så gammal och kass arkitektur.

Gammal ja, men knappast kass.

Men ja, de är väl kanske oroliga att tappa momentum i onödan. Det går ju väldigt bra nu, så vore ju synd att bromsa det i onödan.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

@str8forthakill: Ja, det är nog något script som autosvarar känns det som.

Tänk om någon köpt ett B450 i hopp om att uppgradera till Zen 3, för att sedan bli sur över att AMD går ut med att det blir ingen support för 400-serie moderkort, och man sväljer ilskan och köper en X570 istället för att sedan mötas av detta .

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd

Man kan ju hoppas att det erbjuds någon form av lösning. Att alla funktioner inte är tillgängliga = okej, att alla brädor i universum inte är kompatibla= okej, men att bara tvärlåsa allt = njaaa.

Visa signatur

Alldeles för svag för SFF 🥰

Permalänk
Medlem

@CubaCola:
Exakt, oavsett vad AMD gör så förlorar de. Skadan är redan skedd, och den orsakas av no mans sky metoder av PR. Säg generiska bra saker utan att avslöja för mycket och lojala fanboys fyller de blanka bitarna med sina fantasier om ideala utkomster och sprider de som fakta.

Folk borde redan ha sett detta komma efter den artificiella nedlåsningen av PCI-E 4.0 . B550A är B450 med separat AGESA kod utan blockeringen. B550 för konsumenter bör även det vara exakt samma krets med AGESA kod utan blockering.

Vad håller AMD på med är snarare rätt fråga. Det är nonsens, deras artificiella nedlåsningar, hålla tillbaka en rebranding av ett chipset. Släppa budget CPU'er innan B550 lanseras mellan två generationer. Där existerande moderkort ej kommer få stöd för årets senare släpp. AMD har lite problem att lösa internt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Gammal ja, men knappast kass.

Men ja, de är väl kanske oroliga att tappa momentum i onödan. Det går ju väldigt bra nu, så vore ju synd att bromsa det i onödan.

Jag var kanske en gnutta ironisk..
Med tanke på hur det brukar låta i nyheter om Intel..

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

@CubaCola:
"tack för feedback"
"vi arbetar på det"
//AMD

Vilket bara är ett mer diplomatiskt sätt att säga "låt hoppet flyga, ni kommer aldrig se en lösning på detta". Kan någon nämna ett enda exempel på ett företag som uttryck sig som AMD och sedan levererat en adekvat lösning?

Permalänk
Medlem

"Förväntade du dig Ryzen 4000-stöd med ditt befintliga moderkort? Vilken modell har du, och vilken processor? Berätta i kommentarstråden!"

Ja, jag räknade kallt med det. Jag har ASUS Crosshair VII Hero, och det moderkortet har väl tilltagen ROM. Sitter just nu med 3900X och har räknat med att smidigt ploppa i en 4900X eller en 4950X när det beger sig. Blir det inte så så blir jag väldigt besviken.

Håller också med om att AMD's marknadsföring (om de står fast vid nedlåsningen) är vilseledande och hoppas i så fall på en grupptalan mot dem så att de får känna att de lever. Man "låtsas" inte bara vara det snälla företaget som är sååå mycket kundvänligare än Intel för att sedan pissa kunderna i ansiktet efter några år med vinst, så gör man bara inte. Det är vidrigt.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Avstängd

hade AMD gjort ett mellanting o gett B450 och X470 stöd hade inte det inte varit någon större grej om X370 eller B350 inte fått stöd eller om dem lämnat det till tillverkarna, som hade varit det bästa valet. sitter själv på X370, hade inte stört mig att inte ha stöd för Zen3 även om jag ändå är lite besviken, mest för andra som köpt in i AM4. Själv tror jag att jag väntar på AM5 o DDR5 för något nytt.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem

För de kort som klarar CPU lös Bios flash borde det vara enkelt. Ett Bios som stödjer 3 och 4000 serierna och ett som stödjer 3000 och äldre

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Hedersmedlem

Själv funderade jag redan innan på hur i hela friden de skulle kunna få till stöd för ett gäng processorer till när det var svårt nog utrymmesmässigt på många moderkort redan för 3000-serien. Man fick ta bort grejer så som bakgrundsbild och liknande i UEFI för att platsoptimera redan då.
Så jag insåg väl där att många moderkort av äldre modell nog nått vägens ände nu. Förutsättningarna är väl vad de är liksom.
Rimligt är väl då att inte utlova fullt stöd nästa vända processorer - för det går kanske inte att få till helt enkelt.

Samtidigt ser jag en liten win om det nu är så att det kollas på möjligheten att ge stöd på äldre moderkort där det ändå går.

Jag hade såklart hoppats på att mitt b450-kort skulle kunna användas till en uppgradering av 4000-seriens prollar. Men jag förstår samtidigt att de inte kan trolla dit mer minne för bios i de moderkort som redan finns ute hos kunderna.

Baksidan är väl främst otydligt upplägg om vad som faktiskt gäller.

Aja. Vi får väl se vad det blir av det hela när allt släpps. Som alltid.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mats42:

För de kort som klarar CPU lös Bios flash borde det vara enkelt. Ett Bios som stödjer 3 och 4000 serierna och ett som stödjer 3000 och äldre

Yes. Den lösningen hade jag personligen också uppskattat.

Problemet ligger väl där i att samma moderkort kan ha olika processorstöd vilket säkerligen kan irritera en hel grupp användare som inte känner till det här så noga. Kombinerat då med att det inte går att ändra biosversion utan att ha en kompatibel processor. Finns möjlighet för en hel del kundmissnöje kring den lösningen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Så vem kommer köpa B550 nu isåfall om AMD tvärvänder?

Alla som bygger nytt.
Tvivlar på att det är jättemånga som skulle uppgradera från B450 till B550 för 4000-serien om den inte överraskar rejält utan helt enkelt nöja sig med 3000-serien.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

finns det möjlighet att få 64gb ssd direkt fastlödd på moderkorten som mobiler har. skulle vara nice med ett linux system direkt i uefi så man kan köra stresstest

Permalänk
Medlem

"Lisa Su", ja eller snarare någon som sköter hennes mail...

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Efter en snabb googling see det ut som att strix-brädorna använder 256 MB rom och MSI kör 32 MB rakt över, känns då tryggare att mitt x470-i kommer få stöd för Zen3 än t.ex. om man satsat på tomahawk max b450?

Skrivet av Söderbäck:

Yes. Den lösningen hade jag personligen också uppskattat.

Problemet ligger väl där i att samma moderkort kan ha olika processorstöd vilket säkerligen kan irritera en hel grupp användare som inte känner till det här så noga. Kombinerat då med att det inte går att ändra biosversion utan att ha en kompatibel processor. Finns möjlighet för en hel del kundmissnöje kring den lösningen.

Det här har ju AMD redan gått igenom med zen2-lanseringen med utlåning av flash-kit osv som nödlösningar. Tycker de borde lära sig av tidigare misstag...

Visa signatur

5800x3d, 32 GB G.SKILL Trident Z RGB @ 3800 MHz CL16, X570i Strix, RX 6900 XT Waterforce, Samsung 990 2TB, CM V850w, EK Magnitude CPU block, 240+120 PE rad, 2x240 PE extern radiator, stadig ström av kaffe (till mig, inte datorn...)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stoffex:

Efter en snabb googling see det ut som att strix-brädorna använder 256 MB rom och MSI kör 32 MB rakt över, känns då tryggare att mitt x470-i kommer få stöd för Zen3 än t.ex. om man satsat på tomahawk max b450?

Dela 256 med 8, vad får du då? Bits vs Bytes.

Visa signatur

TT Core V1, i5 3570k, 16GB, XFX RX480 RS, OCZ TR150 240GB + WD Green 1TB, Seasonic 650W Gold

Permalänk
Skäggig legend

Jag tror absolut det kommer bli av. De kommer släppa stödet för 1xxx och kanske 2xxx för att ge utrymme åt 3xxx till 4xxx på utvalda moderkort, med restriktioner för andra features dedikerade till X570/B550 så som pci-express 4.0, kanske en ny boostfunktion etc.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Stoffex:

Efter en snabb googling see det ut som att strix-brädorna använder 256 MB rom och MSI kör 32 MB rakt över, känns då tryggare att mitt x470-i kommer få stöd för Zen3 än t.ex. om man satsat på tomahawk max b450?

Det här har ju AMD redan gått igenom med zen2-lanseringen med utlåning av flash-kit osv som nödlösningar. Tycker de borde lära sig av tidigare misstag...

Men är det inte det som fortfarande är problemet då? Att ett gäng moderkort från zen och zen 2 fortfarande har begränsat med minne och det är fortfarande vad det är liksom? Det går inte att rätta till i efterhand att minnet är begränsat nu när mer information ska in.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Rekordmedlem

Får verkligen hoppas de backar och inte tvingar fram nya moderkort för vem vill i så fall uppgradera, antagligen ingen eftersom det med stor säkerhet blir ddr5 på nästa generation.
Personligen skulle jag inte överväga att uppgradera om inte moderkorten vore gratis för att lägga ut en massa pengar på minne som inte funkar med nästa verkliga generation hade känts oerhört dumt.
Möjligen kunde de ju bekräfta att det kommer moderkort som kan hantera både ddr 4 och 5 för nästa generation men det lär väl inte hända.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Så väldigt mycket tyckande, inte lätt för Amd att tillfredsställa allas åsikter - hålla alla nöjda;) Här frodas ju kommentarer från både väl- & illasinnade, sk "fanboys" ur båda lägren (Amd/Intel), gäller mao att kunna sålla bland relevanta och icke dito.

Inget av allt detta buzzet har dock påverkat min inställning till Amd, har personligen stort förtroende för att de kommer ge oss det bästa de förmår. Och vad beträffar Intel så önskar jag detsamma.

Permalänk
Medlem

Jag tvivlar på att 4000-seriens BIOS kommer ta mer än 16MB i sig självt, vad som kan göras är nog att lägga in en funktion i t.ex Ryzen master så att nuvarande CPU's generation känns av och sedan får man ett val vad man utöver det vill ha stöd för.

Det gör att någon med 1000- eller 2000-serien kan skippa stöd för 3000-serien för att spara plats. Likaledes kan någon med 3000-serien skippa stöd för Zen & Zen+.

På så vis slipper man moderkort som går i koma, kruxet är ju att förklara detta för gemene brukare.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Rekordmedlem

Det kanske går att göra nått smartare med bios typ att man kan göra en liten universalkod som funkar på alla cpuer som ger tillräckligt med funktionalitet för att ladda in den fullständiga koden.
Det är ju egentligen lite tragiskt att man inte kan programmera om de flesta moderkort på nått enkelt sätt utan en fullt fungerande cpu. Här finns det definitivt möjlighet till förbättringar på framtiden moderkortshårdvara.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Låter extremt att VD:n gör detta tillkännagivande i ett mejl till en slumpmässig Reddit-användare snarare än något officiellt uttalande eller uttalande till någon urstor aktör, efter att PC-gamingvärlden skrikit efter sån information i flera dagar.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s