Bästa 13 tummare för någon som börjar plugga till civ.ing. inom IT?

Permalänk

Bästa 13 tummare för någon som börjar plugga till civ.ing. inom IT?

Dotter börjar plugga till hösten och funderar på att ge en laptop som studenten present, eller kanske presentkort.

Är det Dell XPS 13 som gäller?
Själv föredrar jag ju Lenovo X1 Carbon, men den har kanske fel "auora"...

// Andreas

Visa signatur

Gigabyte X570 Aorus Master || Ryzen 5950X || Fractal Design S36 & NF-A12x25 || G.Skill Trident Z Neo 3600 cl16 || MSI 2080 Ti X Trio || Fractal Design Vector RS || Corsair AX850 || Corsair MP600 1TB || Samsung 970 Evo Plus 1TB || Samsung 980 PRO 2TB

Permalänk
Medlem

En Macbook Pro är ett solklart val för en IT-student.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Afrasbaba:

En Macbook Pro är ett solklart val för en IT-student.

Det finns även andra vettiga alternativ såsom XPS13, men jag får nog lov att hålla med om att en Macbook Pro är ett bättre val. Det finns fortfarande ingen som slår Apple på fingrarna gällande touchpad bland annat. Nya 13" har dessutom det nya tangentbordet som är riktigt trevligt (sitter själv på en 16" MBP med likadant tangentbord).

Kan nämnas i diskussionen att jag haft flertalet Macbooks, PC laptops (IBM, HP, Zepto, Zenbook, Lenovo T460s/T470s/X380 Yoga mfl), och stationära burkar genom åren. Använder alla 3 stora OS parallellt, tidigare mest Windows på desktop för foto, Linux för embeddedutveckling på jobb och MacOS till blandat. I skolan är det mycket planering, anteckningar, kalender osv som gäller utöver själva studiearbetet; för den typen av uppgifter är det inte mycket som slår MBP (tillsammans med en iPhone om man har det) i mitt tycke.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk

Hon har haft en MacBook från skolan de senaste 3 åren, parallellt med en privat Asus 13 tummare. Det är väldigt mycket klagomål på den där macen.... Hon kör dessutom Android, och skulle aldrig kunna tänka sig iPhone.

Det är inte jag som påverkat. Jag är agnostiker. Även om jag mest kört pc och Android så har jag iallafall senaste ipad pro som jag tycker är fantastisk.

// Andreas

Visa signatur

Gigabyte X570 Aorus Master || Ryzen 5950X || Fractal Design S36 & NF-A12x25 || G.Skill Trident Z Neo 3600 cl16 || MSI 2080 Ti X Trio || Fractal Design Vector RS || Corsair AX850 || Corsair MP600 1TB || Samsung 970 Evo Plus 1TB || Samsung 980 PRO 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyberknutte:

Hon har haft en MacBook från skolan de senaste 3 åren, parallellt med en privat Asus 13 tummare. Det är väldigt mycket klagomål på den där macen.... Hon kör dessutom Android, och skulle aldrig kunna tänka sig iPhone.

Det är inte jag som på verkat. Jag är agnostiker. Även om jag mest kört pc och Android så har jag iallafall senaste ipad pro som jag tycker är fantastisk.

// Andreas

Många skyr Lenovo som pesten men jag tycker dom har otroligt prisvärda datorer.
Jag har för tillfället två stycken Lenovo, en E540 jag haft i 7 år. Otroligt kapabel dator ännu, som jag dock håller på att fasa ut. Två negativa saker med den är/var hårddisken (som är bytt mot en ssd) och skärmen har dåliga betraktningsvinklar men i övrigt tuggar den på som ny.
Jag håller på att byta den mot en y540 som jag hittills är väldigt nöjd med. Faktiskt inget negativt utom att den inte är särskilt vacker.

TLDR Titta på lenovo men hoppa de billigaste för lenovo tillverkar hela spektra från skrot till high-end

Visa signatur

Lurkar - läser mycket skriver lite. Vill du få min uppmärksamhet är det citat eller pm som gäller.
Jag anser att AIO-kylare har en plats i världen men det är INTE i fullstora ATX-system.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyberknutte:

Dotter börjar plugga till hösten och funderar på att ge en laptop som studenten present, eller kanske presentkort.

Är det Dell XPS 13 som gäller?
Själv föredrar jag ju Lenovo X1 Carbon, men den har kanske fel "auora"...

// Andreas

XPS 13 är ett stabilt val, macbook kan ju bara bli småstruligt och låst om du behöver köra någon mjukvara som bara finns till windows.

själv har jag en släpbar hp probook 15

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Kolla vilka program de kommer köra i skolan. De flesta labb-programmen i skolan är Windows baserade enligt min erfarenhet.
Datorn är ett verktyg så köp rätt beroende på uppgift.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av cyberknutte:

Dotter börjar plugga till hösten och funderar på att ge en laptop som studenten present, eller kanske presentkort.

Är det Dell XPS 13 som gäller?
Själv föredrar jag ju Lenovo X1 Carbon, men den har kanske fel "auora"...

// Andreas

Kul och höra! Mycket smart val av henne.

Behövs ju lite mer information men för den summan du tänkt lägga är dator kanske inte det "roligaste" att få i studentpresent. Även om det är en användbar present.

Med din budget så skulle jag funderat på en Klocka(Sjöö Sandström, Apple Watch), Smycke(Hermes, Cartier) eller kanske någon resa ihop?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyberknutte:

Hon har haft en MacBook från skolan de senaste 3 åren, parallellt med en privat Asus 13 tummare. Det är väldigt mycket klagomål på den där macen.... Hon kör dessutom Android, och skulle aldrig kunna tänka sig iPhone.

Det är inte jag som på verkat. Jag är agnostiker. Även om jag mest kört pc och Android så har jag iallafall senaste ipad pro som jag tycker är fantastisk.

// Andreas

Fair enough. Vet dock inte om man får så bra upplevelse från någon skoldator som är tre år gammal. Är macOS ett av problemen så är det klart man inte ska köpa sig en ny Macbook.

Det nämndes inget om valet av operativsystemet, men min upplevelse från civ.ing. IT är att det är en klar majoritet som kör macOS. Det faktum att datorn troligtvis ska hålla i fem år tog jag också i beaktande. Men en XPS 13 med valfri Linux-distribution kommer självklart att räcka långt också.

Visa signatur

Windows: [ NCASE M1 | i7 6700K 4C/8T | 16GB DDR4 | 1080Ti | 1.5TB SSD ]
macOS: [ Mac mini | i5 8500B 6C/6T | 16GB DDR4 | 256GB SSD ],
                        [ MBP 13" | i5 1038NG7 4C/8T | 16GB LPDDR4X | 512GB SSD ]
ESXi: [ Intel NUC | i7 10710U 6C/12T | 32GB DDR4 | 500GB SSD ]

Permalänk
Skrivet av FlytPojken:

Kul och höra! Mycket smart val av henne.

Behövs ju lite mer information men för den summan du tänkt lägga är dator kanske inte det "roligaste" att få i studentpresent. Även om det är en användbar present.

Med din budget så skulle jag funderat på en Klocka(Sjöö Sandström, Apple Watch), Smycke(Hermes, Cartier) eller kanske någon resa ihop?

Den vektorn har vi redan täckt upp. Laptop är mer en praktisk bonus. 😁

Visa signatur

Gigabyte X570 Aorus Master || Ryzen 5950X || Fractal Design S36 & NF-A12x25 || G.Skill Trident Z Neo 3600 cl16 || MSI 2080 Ti X Trio || Fractal Design Vector RS || Corsair AX850 || Corsair MP600 1TB || Samsung 970 Evo Plus 1TB || Samsung 980 PRO 2TB

Permalänk
Medlem

Jag hade nog funderat på en dell xps. Dell bör ju rimligen fungera bra med linux (då det säljs med det som alternativ). Linux/unix kan vara användbart om man läser IT/Datateknik. Dock så beror det ju lite på vad utbildningen innehåller. Civ.Ing inom IT är inte samma sak över hela landet tex.

Överlag spelar operativsystem ingen roll på en utbildning, skulle man behöva ett specifikt OS för något specifikt program så finns det ju datorsalar.

Hade det varit för någon som inte ogillade mac, så hade en macbook pro varit det självklara valet. Få datorer håller så väl på en utbildning över 5år.

Permalänk

Stort tack till alla som kommit med input! Jag hade faktiskt ingen aning om det är sååå populärt med Mac på dessa utbildningar.
Är det hårdvaran eller mac-os som är grejen?

Nuförtiden kan man ju köra native linux prompt även i windows, så just *den* anledningen är väl borta eller?

Även om hon klagar på att mac-burken är seg, så handlar ändå merparten av klagomålen om osx...

// Andreas

Visa signatur

Gigabyte X570 Aorus Master || Ryzen 5950X || Fractal Design S36 & NF-A12x25 || G.Skill Trident Z Neo 3600 cl16 || MSI 2080 Ti X Trio || Fractal Design Vector RS || Corsair AX850 || Corsair MP600 1TB || Samsung 970 Evo Plus 1TB || Samsung 980 PRO 2TB

Permalänk
Skrivet av cyberknutte:

Den vektorn har vi redan täckt upp. Laptop är mer en praktisk bonus. 😁

Snyggt!

XPS 13 låter som ett bra val då

Permalänk
Skrivet av cyberknutte:

Stort tack till alla som kommit med input! Jag hade faktiskt ingen aning om det är sååå populärt med Mac på dessa utbildningar.
Är det hårdvaran eller mac-os som är grejen?

Nuförtiden kan man ju köra native linux prompt även i windows, så just *den* anledningen är väl borta eller?

Även om hon klagar på att mac-burken är seg, så handlar ändå merparten av klagomålen om osx...

// Andreas

Grejen är att det anses vara liiite finare. Dock är det många som sitter på gamla Alu Macbook Air med icke-retina. Vilket inte konkurrerar med de ni tittar på.

Permalänk

Om man håller sig till att jämföra hårdvaran, vilka modeller ligger då nära, eller bättre, MacBook Pro i fråga om byggkvalitet och prestanda?

XPS och X1 Carbon är väl några kandidater, finns det fler som jag missat?
Hur är det t.ex. med Asus, finns det någon ZenBook som kan utmana?

Visa signatur

Gigabyte X570 Aorus Master || Ryzen 5950X || Fractal Design S36 & NF-A12x25 || G.Skill Trident Z Neo 3600 cl16 || MSI 2080 Ti X Trio || Fractal Design Vector RS || Corsair AX850 || Corsair MP600 1TB || Samsung 970 Evo Plus 1TB || Samsung 980 PRO 2TB

Permalänk
Medlem

X1 Carbon är amazing. Även T och X-serien generellt. Jag körde en T450s med Arch Linux under mina 5 år på civ.ing. Data.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk

Jag vill slå ett slag för Surface Book, och då kanske främst den nysläppta Surface Book 3. Jag är själv sugen på att byta upp mig från Surface Book 2 till 3.

Permalänk
Medlem

X1 yoga kan ju vara något att överväga också så kan hon sitta och rita på föreläsningsslides direkt. Det är väl det enda jag saknat på min X1 carbon de senaste fem åren.
Funkar ju även dugligt i mattekurserna även om papper och penna är min preferens i såna kurser.

Permalänk
Medlem

Om budget tillåter hade jag tittat på Surface Book 3 alternativ dem nya XPS som släpptes nu precis.
- Då MBP inte är ett alternativ.

Permalänk
Medlem

Som ofrivillig it-support till hela släkten+resten har jag tragglat igenom rätt mkt olika laptops från olika märken de senaste åren.

Kan varmt rekommendera XPS13. Precis beställt en ny själv från att ha kört en gammal i 4år. Bra kvalitet, bra support om det behövs, bra stöd för både Windows och Linux, och så är de snygga (subjektiv åsikt såklart).
I andrahand skulle jag föreslå att titta på Lenovos grejjer, de gör också bra 13" laptops.

Permalänk

Tack för all input!

Just nu lutar det åt XPS 13 2-in-1. Det verkar som att de flesta reviewers föredrar 2in1 före den vanliga, bättre byggkvlitet, och mer flexibilitet. Om jag förstod det rätt så kör självaste Linus från LTT en sådan och då kan det ju inte vara fel!

// Andreas

Visa signatur

Gigabyte X570 Aorus Master || Ryzen 5950X || Fractal Design S36 & NF-A12x25 || G.Skill Trident Z Neo 3600 cl16 || MSI 2080 Ti X Trio || Fractal Design Vector RS || Corsair AX850 || Corsair MP600 1TB || Samsung 970 Evo Plus 1TB || Samsung 980 PRO 2TB

Permalänk

Vad säger ni om 16 eller 32 GB ram?
32GB hade varit självklara valet om det inte vore för att man irriterande nog måste välja 4K skärmen för att få 32GB ram... 1920*1200 känns som mer än tillräckligt för en 13 tummare, och dessutom blir batteritiden mycket bättre.
32GB är kanske mer "nice to have" än en faktisk nödvändighet.

Visa signatur

Gigabyte X570 Aorus Master || Ryzen 5950X || Fractal Design S36 & NF-A12x25 || G.Skill Trident Z Neo 3600 cl16 || MSI 2080 Ti X Trio || Fractal Design Vector RS || Corsair AX850 || Corsair MP600 1TB || Samsung 970 Evo Plus 1TB || Samsung 980 PRO 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyberknutte:

Vad säger ni om 16 eller 32 GB ram?
32GB hade varit självklara valet om det inte vore för att man irriterande nog måste välja 4K skärmen för att få 32GB ram... 1920*1200 känns som mer än tillräckligt för en 13 tummare, och dessutom blir batteritiden mycket bättre.
32GB är kanske mer "nice to have" än en faktisk nödvändighet.

Det beror på vad man ska göra. Jag jobbar som ingenjör nu och det går åt mer än 32GB när jag bygger vår mjukvara. Den är dock väldigt mycket större än något projekt jag arbetade med i skolan (säg 10x+ större). Det är nog mest om man ska hålla på med bild och video behandling som mer ram-minne är en viktig grej. Är det något som kommer vara fokus i utbildningen?

Permalänk
Medlem

Ser noll anledningar att man ska ha en macbook som it-student.

XPS är fina absolut men prestandamässigt behöver man definitivt inget monster, lärosätet har i de flesta fall labb-miljöer tillgängliga(om inte byt lärosäte). Men det är ju kul om ens egna burk orkar köra iaf en virtuell maskin.

Nästan viktigare tycker jag är att man har en bra setup hemma utöver laptopen(stol bord skärm). Sitta och faktiskt jobba på en 13" är ett straff.

Visa signatur

3600, 1080ti, predator 27" IPS, Rift

Permalänk
Medlem

Kanske någon Lenovo Thinkpad dator? Jag köpte en T460 i höstas och är nöjd. Går o uppgradera dem rätt bra och även utöka batteritiden med utbytbart batteri

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Avstängd

Dell helt klart, skippa överprisade Macbooks