Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Anledningen till att så mycket ligger i de 2 aktierna är för att totala sparandet är relativt någorlunda modest. Är under 30 och har inte jobbat så länge. Om drygt ett år kommer SHB fond +Lysa vara på samma värde (om man ser till det jag stoppat in). Kan vara så att aktierna stigit mer än börsen då dock men det vet man aldrig.

Om 5år kommer fonderna klart utgöra majoriteten av sparandet.

Sparkontot är 0% ränta. Eller 0.1%. Bryr mig inte egentligen då jag håller en rätt liten buffert där. Får lite kundbonus också även om det är knappt märkbart. 0.95% på sparkonto tror jag inte man kan få med insättningsgaranti och seriös aktör? Får man väl inte ens om man låser pengar? Får du 1% i att hålla likvid på ett konto måste det finnas någon dold risk i rådande finansklimat.

Jag kör Nordax, tror det är 0.9%, hyfsat seriösa.

La in en ny order på Lysa idag när det gick ner lite. Ändå skumt att börsen inte gått ner mer. Numera känns det som att paniken har lagt sig och folk är lite mer rationella. Många småbolag som far illa och dom stora kniper andelar på marknaden. Jag tror ändå inte att vi kommer se något drastiskt fall a la -30% på en vecka under den här krisen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Jag kör Nordax, tror det är 0.9%, hyfsat seriösa.

La in en ny order på Lysa idag när det gick ner lite. Ändå skumt att börsen inte gått ner mer. Numera känns det som att paniken har lagt sig och folk är lite mer rationella. Många småbolag som far illa och dom stora kniper andelar på marknaden. Jag tror ändå inte att vi kommer se något drastiskt fall a la -30% på en vecka under den här krisen.

Ska kolla in det, men vet inte om jag känner att det är värt det för den summa jag håller i buffert.

Angående börsen har jag väntat mig en andra nergång men en långsammare mer utdragen sådan. Samtidigt så är det ju så att kapital eftersöker avkastning och då räntor trycks ner av alla centralbanker genom olika åtgärder så finns det inte så mycket alternativ än att investera i börsen och tro att världsekonomin kommer tillbaka starkare.

Ska man vara helt oskön och krass (som jag tror de stora kapitalen är) så påverkar corona inte den unga verksamma befolkningen särskilt negativt om man undantar alla politiska åtgärder. De som blir påverkade är de som typiskt är en nettokostnad för samhället och när fler dör bland den gruppen så sker en värdeöverföring av deras tillgångar någonstans och detta ska sen in på börsen eller konsumeras när åtgärderna släpper.

Däremot tror jag vissa branscher kommer ha det svårt en lång tid framöver men är inte kunnig nog att gissa exakt vilka. Tycker det varit tydligt att IT/online relaterat ägande varit en riktig vinnare och tror det kommer fortsätta. Information är makt.

Blev tipsad om att investera i bitcoin men efter att ha tittat runt kände jag bara att det kändes så osäkert på lång sikt både att skydda kapitalet samt att det inte ska bli obsolet av framtida utveckling i samhället. Har hellre mina pengar i bolag som faktiskt försöker skapa värde för andra på något sätt. Vad tycker ni om krypto?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Anledningen till att så mycket ligger i de 2 aktierna är för att totala sparandet är relativt någorlunda modest. Är under 30 och har inte jobbat så länge. Om drygt ett år kommer SHB fond +Lysa vara på samma värde (om man ser till det jag stoppat in). Kan vara så att aktierna stigit mer än börsen då dock men det vet man aldrig.

Om 5år kommer fonderna klart utgöra majoriteten av sparandet.

Sparkontot är 0% ränta. Eller 0.1%. Bryr mig inte egentligen då jag håller en rätt liten buffert där. Får lite kundbonus också även om det är knappt märkbart. 0.95% på sparkonto tror jag inte man kan få med insättningsgaranti och seriös aktör? Får man väl inte ens om man låser pengar? Får du 1% i att hålla likvid på ett konto måste det finnas någon dold risk i rådande finansklimat.

jag kör sevenday. 0,95% insättningsgaranti och fria uttag/insättningar. Finns massor av sådana aktörer
Ger en del kronor extra i månaden beroende på hur mycket som är placerat.
Du får även högre ränta om du låser pengar i 3mån, 1år etc.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calisthenics:

Ska kolla in det, men vet inte om jag känner att det är värt det för den summa jag håller i buffert.

Angående börsen har jag väntat mig en andra nergång men en långsammare mer utdragen sådan. Samtidigt så är det ju så att kapital eftersöker avkastning och då räntor trycks ner av alla centralbanker genom olika åtgärder så finns det inte så mycket alternativ än att investera i börsen och tro att världsekonomin kommer tillbaka starkare.

Ska man vara helt oskön och krass (som jag tror de stora kapitalen är) så påverkar corona inte den unga verksamma befolkningen särskilt negativt om man undantar alla politiska åtgärder. De som blir påverkade är de som typiskt är en nettokostnad för samhället och när fler dör bland den gruppen så sker en värdeöverföring av deras tillgångar någonstans och detta ska sen in på börsen eller konsumeras när åtgärderna släpper.

Däremot tror jag vissa branscher kommer ha det svårt en lång tid framöver men är inte kunnig nog att gissa exakt vilka. Tycker det varit tydligt att IT/online relaterat ägande varit en riktig vinnare och tror det kommer fortsätta. Information är makt.

Blev tipsad om att investera i bitcoin men efter att ha tittat runt kände jag bara att det kändes så osäkert på lång sikt både att skydda kapitalet samt att det inte ska bli obsolet av framtida utveckling i samhället. Har hellre mina pengar i bolag som faktiskt försöker skapa värde för andra på något sätt. Vad tycker ni om krypto?

Vi får väl se vad som händer helt enkelt. Krypto hade jag personligen inte tagit i tång med men om man gör det så är det bara ren och skär spekulation med pengar man har råd att förlora. Jag investerar inte för pensionen i krypto direkt.

Skrivet av griid:

jag kör sevenday. 0,95% insättningsgaranti och fria uttag/insättningar. Finns massor av sådana aktörer
Ger en del kronor extra i månaden beroende på hur mycket som är placerat.
Du får även högre ränta om du låser pengar i 3mån, 1år etc.

Ja det finns många nishbanker, även om dom har insättningsgaranti så vet jag inte om jag hade litat på dom. Dessutom frodas många av dom på folk med skulder, extrema räntor, sms lån etc. Kanske inget man vill stödja i första hand.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Vi får väl se vad som händer helt enkelt. Krypto hade jag personligen inte tagit i tång med men om man gör det så är det bara ren och skär spekulation med pengar man har råd att förlora. Jag investerar inte för pensionen i krypto direkt.

Ja det finns många nishbanker, även om dom har insättningsgaranti så vet jag inte om jag hade litat på dom. Dessutom frodas många av dom på folk med skulder, extrema räntor, sms lån etc. Kanske inget man vill stödja i första hand.

Har de statlig insättningsgaranti kan du visst lita på dem. Det är precis som det sägs: Staten går in och täcker. Dock kan det ta några veckor vid worst case. Jag tror din grund att "inte lita på" bygger på osäkerhet och inte faktagrundande.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av griid:

Har de statlig insättningsgaranti kan du visst lita på dem. Det är precis som det sägs: Staten går in och täcker. Dock kan det ta några veckor vid worst case. Jag tror din grund att "inte lita på" bygger på osäkerhet och inte faktagrundande.

Ja men vi vet inte vad som händer när en bank går i konkurs och du ska få tillbaka pengar på garantin. Dom kanske blir frysta i flera månader, krångligt att få tillbaka etc. Detta är ett stort problem om det är en buffert du har hos banken, halva poängen är ju att den ska vara tillgänglig vid öförutsedda händelser. Min grund att inte lita på dom bygger mycket riktigt på magkänsla. Men när det finns större banker som är äldre och ger samma ränta så ser jag ingen anledning att välja mindre aktörer.

Lite information och åsikter jag byggt mitt beslut på:

https://www.di.se/nyheter/blancolanen-en-tickande-bomb-sverig...

Lite kommentarer från Rika Tillsammans bloggen:

Citat:

Jag höjer nu även ett varningens finger för vissa av nischbankerna. De som har affärsmodeller som är galet riskabla, tex Collector, Hoist, Svea, Avida. Modellen är att låna billigt av svenska småsparare som får snuttefilten insättningsgaranti som sedan används för att köpa upp billigt förfallna lån i Europa för indrivning.

Hur går indrivning i Europa till i och efter Corona?
Hur mycket kreditförluster klarar dessa banker före de går i putten?
Hur länge får jag vänta på att få ut mina pengar efter en konkurs?
Prioriterar riksgälden att betala ut pengar till småsparare som fått de frysta hos nischbanker när landet riskerar att gå på knä i post-Corona kaoset?

Som tur är det ett fritt land så du kan välja vilken bank du vill!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Ja men vi vet inte vad som händer när en bank går i konkurs och du ska få tillbaka pengar på garantin. Dom kanske blir frysta i flera månader, krångligt att få tillbaka etc. Detta är ett stort problem om det är en buffert du har hos banken, halva poängen är ju att den ska vara tillgänglig vid öförutsedda händelser. Min grund att inte lita på dom bygger mycket riktigt på magkänsla. Men när det finns större banker som är äldre och ger samma ränta så ser jag ingen anledning att välja mindre aktörer.

Lite information och åsikter jag byggt mitt beslut på:

https://www.di.se/nyheter/blancolanen-en-tickande-bomb-sverig...

Lite kommentarer från Rika Tillsammans bloggen:
Som tur är det ett fritt land så du kan välja vilken bank du vill!

Då kanske rådet är att man inte ska ha hela sin buffert i sådant sparande helt enkelt
Jag kommer fortsätta att ha lite pengar i dessa forum. Att ha alla pengar hos storbanker är inte heller speciellt bra. Finns så många bättre alternativ med billigare avgifter, Avanza, nordnet, lysa mfl.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem

Vad tror ni om SSAB? Ligger väldigt lågt men med bra underlag.
Det enda jag ser som faror i horizonten är om MP får igenom någon värre CO2 skatt på dem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Vad tror ni om SSAB? Ligger väldigt lågt men med bra underlag.
Det enda jag ser som faror i horizonten är om MP får igenom någon värre CO2 skatt på dem.

Jag trodde den var låg för ett tag sen och köpte... gick mindre bra så funderar på att köpa mer nu då jag tror på deras verksamhet.

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Vad tror ni om SSAB? Ligger väldigt lågt men med bra underlag.
Det enda jag ser som faror i horizonten är om MP får igenom någon värre CO2 skatt på dem.

Nu är jag inte opartisk men jag ser stor uppgång i framtiden.

Permalänk
Medlem

En dum fråga kanske. Men dras courtage på köp av fonder ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tony86:

En dum fråga kanske. Men dras courtage på köp av fonder ?

Förvaltningsavgift per år. I alla fall på dom jag kikat på.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Inaktiv

Spännande att se hur SBB öppnar på fredag, förundersökningen mot VDn är nedlagd: https://www.avanza.se/placera/telegram/2020/05/20/sbb-forunde...

Permalänk
Medlem

Courtagefritt på USA-aktier idag hos Avanza. Köper ni nått? Isåfall vad? Själv sneglar på Moderna, men känns lite väl högrisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av svintooo:

Courtagefritt på USA-aktier idag hos Avanza. Köper ni nått? Isåfall vad? Själv sneglar på Moderna, men känns lite väl högrisk.

Det ingår inte i min strategi att spontanköpa för att priset blir något billigare under en kort period. Däremot så görs månadsöverföringen till Lysa idag tror jag.

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av svintooo:

Courtagefritt på USA-aktier idag hos Avanza. Köper ni nått? Isåfall vad? Själv sneglar på Moderna, men känns lite väl högrisk.

Själv haft moderna sedan 25USD. Varit nära att sälja flera gånger "nä nu kan de rimligtvis inte gå upp mer". Men ack så fel man haft 🙂 köpte mer vid 45USD.

Även köpt novavax på 17usd, och xpressspa på 0,32usd.
Corona är hett, investera i någonting som redan gjort sina offerings och kanske inte publicerat sina fas 1-resultat än (som t.ex. Inovio).

Tror moderna kommer gå upp mer iallafall, vänta till riktiga resultat i fas 2 kommer också 👌

Visa signatur

Outtröttlig, löpartokig besserwisser!

Bli vegan! För djuren, planeten, hälsan och våra barns skull!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av svintooo:

Courtagefritt på USA-aktier idag hos Avanza. Köper ni nått? Isåfall vad? Själv sneglar på Moderna, men känns lite väl högrisk.

Hade tänkt sälja lite igår men då var det helgdag där, så ska ändå göras idag. Har pengar kvar från gårdagens insättning men har inte sett något jag vill köpa. Allt är lite för högt värderat för min smak, men har inte tagit någon närmare titt.

Permalänk

Blev lite Berkshire bland andra!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem

Köpt på mig lite 3M. Stabilt bolag med bra utdelning.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag hade lite tur med investeringarna. Jag sålde alla mina fonder den 18e februari, en vecka innan börserna störtdök och jag avvek från min plan att investera veckovis och återinvesterade allt (inklusive min buffert) istället den 23dje mars, dvs två dagar från botten så jag ligger nu på +18,37% för i år med fonderna.

Cashade ut en del nu och har pengarna på kontot så det blir definitivt en PS5a och en ny monster dator senare i år!

Köpte på mig lite AMD aktier också på 44usd som nu ligger på 54,5usd per aktie, upp 17,5%!

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av The Kristoffer:

Blev lite Berkshire bland andra!

"A" aktien då eller?

Visa signatur

Dator: | i5 6600K @ 4,4GHz | Be-Quiet Pure Rock | Palit GeForce GTX 1060 Dual | Corsair Vengeance LPX Black DDR4 2133MHz 2x8GB | Gigabyte GA-Z170-Gaming K3 | Fractal Design Define S | Kingston 240GB | Corsair RM550X 550W |

Skärmar: | Asus VG248QE@144Hz | Samsung S24D340H@60Hz

Permalänk
Skrivet av stenharl:

"A" aktien då eller?

Det lämnar jag öppet för spekulation! 😁

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

Måste säga att jag hade lite tur med investeringarna. Jag sålde alla mina fonder den 18e februari, en vecka innan börserna störtdök och jag avvek från min plan att investera veckovis och återinvesterade allt (inklusive min buffert) istället den 23dje mars, dvs två dagar från botten så jag ligger nu på +18,37% för i år med fonderna.

Cashade ut en del nu och har pengarna på kontot så det blir definitivt en PS5a och en ny monster dator senare i år!

Köpte på mig lite AMD aktier också på 44usd som nu ligger på 54,5usd per aktie, upp 17,5%!

Snyggt! Jag var också väldigt nära att sälja av när det började bli osäkert i februari, men skippade det, vilket jag givetvis ångrar något nu.

Utökade dock mina innehav vid två tillfällen med totalt ~20% under dippen, vilket har hjälpt till att dra upp årsresultatet igen under rekylen så jag är åtminstone nära +-0 för i år.

Visa signatur

Redbox: Asrock B650 Lightning ATX, 7800x3D -20CCO, XFX 6950XT, 2x32GB Corsair Vengence 6400 CL32, WD SN770 2TB, Corsair RMe 1000, Lian Li Lancool 216, Peerless Assassin 120 SE
Purpbox: Z87-Pro, I5 4670K@4.2, Sapphire 290 TRI-X, 2x8GB Crucial Tactical@stock, Deep Silence 1
Samsung Evo 250+500GB + QVO 1TB, 2x1TB 7200RPM backup/lagring
Det var bättre förr: E5300 2600MHz -> 3640MHz, Celeron 300A -> 450MHz

Permalänk
Skrivet av e1m1:

Snyggt! Jag var också väldigt nära att sälja av när det började bli osäkert i februari, men skippade det, vilket jag givetvis ångrar något nu.

Utökade dock mina innehav vid två tillfällen med totalt ~20% under dippen, vilket har hjälpt till att dra upp årsresultatet igen under rekylen så jag är åtminstone nära +-0 för i år.

Samma här! Men sedan är jag också nybörjare och jag kunde aldrig förutspå detta. Nästa panik säljer jag av allt och köper allt när det dippat 40%. Lättare sagt än gjort dock.

Mina AMD aktier ligger på nästan 70% men sedan köpte jag dem också förra året. Har en post med AMD aktier på ett annat konto som jag införskaffade kort tid efter kraschen i vintras och det ligger t om på minus. Tycker AMD har segat den senaste tiden sedan fallet i Mars. Intel är inte bättre förvisso.

Mina innehav är långinvesteringar så jag kommer inte ta ut dessa för konsumtion på minst tio år. Hoppas inte världen har gått under då.

Permalänk

Köpte 100st Disney I dippen på 94$/ och en chans post i oil states international inc. Tittar på att eventuellt börja köpa Qliro igen.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem

Vad tror folket om Telia? Tråkig men stabil utdelningsaktie med 6.4% DA. Klurar på att droppa Svolder för Telia i min utdelningsportfölj.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Vad tror folket om Telia? Tråkig men stabil utdelningsaktie med 6.4% DA. Klurar på att droppa Svolder för Telia i min utdelningsportfölj.

Jag har lastat upp på en del Telia under nedgången. Bra utdelning, och ett stabilt bolag. Plockar poäng på mediamarknaden med TV4+C More+MTV3, och champions league. Billigt pris nu, tror helt klart det är en hygglig aktie i portföljen. Är ju inte ett företag som kommer 10X:a direkt, ser det mer som en ganska lågriskplacering med utdelning.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem

@Vexo: Har själv Telia men i princip enda som gjort vinst på aktien under dess tid på aktiemarknaden är staten som sålde ut. Har väl tappat 2/3 av värdet sedan dess, ungefär +-0 om man räknar med utdelningar (vilket man bör).

TV tror jag inte på och speciellt sporten är väldigt splittrad nu

Tier 1. Premier League (Nent)
Tier 2. Bundesliga (Nent), Euro League (Nent), Spanska och Italienska Ligan (Cmore), Champions League (Cmore, tier 1 om de vart mer omgångar och högre kvalité, nu är det mestadels trista matcher fram till slutspelet)
Tier 3. Allsvenskan (Discovery, finns säkert de som bryr sig men tycker kvalitet är för rutten, ser kanske 1 match live per år istället).

Är väl runt 1500 kr i månaden om man skall se allt och då tror jag Champions League som bara pågår under perioder (Sept - Dec + Feb-Maj) är det som väljs bort, speciellt nu när fler håller hårdare i sina pengar.

Telia i övrigt tappar kunder varje år och håller omsättning på ungefär samma nivå genom att höja priserna för befintliga kunder tills de lämnar de också, känns inte som en vinnande strategi. Tele 2 har vart betydligt mer lyckosamma men tror fler och fler tjänster utöver bredband kommer hamna hos amerikanska jättar framöver (Amazon och Facebook har tex köpt rättigheter till Premier League så redan doppat tårna i marknaden i tex England)

Svolder däremot är en "tillväxtaktie" så räkna med betydligt högre totalavkastning med Svolder fast med en aktiekurs som rör sig upp och ner mer och mer. Telia eller preferensaktier är ju dock som du säger ett alternativ för att öka utdelningen och minska svängningar i portföljen.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, mest orolig för hur Svolder kommer gå nu när Scandic ska göra nyemission i Juni. Borde ta en rejäl nosedive känns det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vexo:

Tack för svaren, mest orolig för hur Svolder kommer gå nu när Scandic ska göra nyemission i Juni. Borde ta en rejäl nosedive känns det som.

Om du trot det så sälj allt nu och köp sen in dig billigt igen.