TV-guiden Black Friday 2019: diskussionstråd

Permalänk
Bildexpert 📺

@FFrrEEddRRiiKK73: Låter som en defekt panel, så att lämna tillbaka var det rätta

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

@FFrrEEddRRiiKK73: Låter som en defekt panel, så att lämna tillbaka var det rätta

Vad är din erfarenhet av att det kan finnas kvalitetsmässiga och mer eller mindre synliga fel/begränsningar på olika paneler relaterad till denna teknik/fabrikat? M a o, är det lite av ett lotteri att man får en så bra skärm som möjligt?

Vad kan göra att en skärm med dessa fel passerar QC och kan det vara relaterat till transport och/eller rentav uppackning. Hur känsliga upplever du att de är ur den hanteringssynpunkten?

Dum fråga kanske, men hur mogen är denna teknik. Hur har utvecklingskurvan sett ut de sista åren, gått brant upp eller mer planat ut?

Upplevde att grannens drygt 2 år gamla C7-gen skärm var minst lika bra och i detta fall bättre.

Permalänk
Bildexpert 📺

@FFrrEEddRRiiKK73: Det säljs många OLED-modeller från LG och köparna är ganska kräsna och noga med inbränningar, döda pixlar etc. Det säljs också väldigt många LCD:er från Samsung och Philips. Så dessa märken är ofta överepresenterade när det kommer till att det bli uppmärksammat på forum över dåliga exemplar.

OLED-panelerna blir bara bättre och bättre år för år. Mycket av de problemen med fläckvis teckning nära svart från ett par år tillbaka är borta. Ljusstyrkan är högre och samtidigt är panelerna för 2019 mindre känsliga för retention. Det har inte hänt något revolutionerande, vilket kanske vara ett problem på lång sikt. Men definitivt en förbättring år för år.

Permalänk
Medlem

Hej på er!

Såg att det finns en Samsung q60r 4k UHD QLED 55" för 7990 klubbpris. Jag har idag en gammal 40" samsung-TV från 2012 som är HD. Är detta en vettig uppgradering för ett rimligt pris eller kan jag hitta mycket bättre i den prisklassen?

Jag är inte skitbra på TV-apparater, men vill bara kunna njuta av 4k netflix/hbo.

https://www.elgiganten.se/product/tv-bild/tv/22885/samsung-55...

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av HarryBee:

Är detta en vettig uppgradering för ett rimligt pris eller kan jag hitta mycket bättre i den prisklassen?

Det lär inte bli sämre i alla fall om du går från en LCD från 2012. Q60R är en beprövad mellanmodell där du vet vad du får. Finns bättre modeller, likt Q70R för vad som antagligen är ett par tusenlappar till. Och det finns definitivt sämre apparater än Q60R.

Permalänk
Medlem

Tjaba!

Sitter med en Samsung ue49ks7005 inköpt 2016, och har varit sugen på en ny tv länge.
Har sneglat lite på lg oled 65b9 alternativt c9, och även samsungs olika varianter av Qled.
Jag har egentligen inga specifika krav, kollar mest på netflix och olika streamingtjänster.
Vill helt enkelt ha det bästa för pengarna, har ingen specifik budget men över 25tusen känns lite väl. Ändå kraven är 65tum eller större.

Bör man vänta på årets upplagor av tv apparater? Har ingen panik att köpa men om det inte är värt o vänta så slår jag till nu redan.

mvh

Permalänk
Bildexpert 📺

@Durdle: Generellt sett är 2020 års modeller snäppet bättre än 2019 års modeller men inget fantastiskt nytt eller drastiskt har presenterats på något håll. Och kommer kosta ungefär lika mycket med start på Black Friday. Så köp nu medan 2019-utbudet sedan länge ligger ungefär så lågt i pris de kan sjunka. Eller vänta till BF.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FFrrEEddRRiiKK73:

Efter att ha sett Thomas utmärkta genomgång och grannens OLED55C7V så vart jag så impad att jag åkte och köpte en OLED55C9PLA i söndags.

Efter uppackning så vart bilden helt off i allt från kontrast till färger, så efter samtal med LG så gjorde jag en pixel refresher.

Efter det såg bilden bra ut, men senare på kvällen när jag körde både 1080p från min Canal Digital box och 4K från Netflix i smart TV appen i LGn, i detta fall från "Locke & Key" cirka 30 minuter in, så hade jag några riktigt hemska artefakter på övre vänstra kanten och samtidigt nån slags vertikal banding eller panelartefakt som framträder i längs med hela vänstersidan/kanten i vissa lägre dagrar.

Frågan här är om något hänt med panelen, vilket det rimligtvis borde vara.

På grannens TV inget och den ser minst lika bra ut som min C9 gjorde i övrigt.

Nån som upplevt nåt liknande, se denna video.

Hursomhelst så lämnade jag tillbaka TVn idag och får nog komma på hur jag skall kunna få tag i en TV som ser lika bra ut som grannens.

Tills vidare så är min trotjänare Panasonic TXP55VT60Y med sina sköna "analoga" bild tillbaka på plats igen.

Du fick ett defekt exemplar. Det händer med alla produkter oavsett tillverkare.
Jag har en LG B7a och den har fungerat klockrent. Inga inbränningar och konstiga problem..alls.

Jag hade bara bytt TVn till en likadan. LG har garanti på sina OLED paneler, det vill säga att får du problem på själva panelen kommer de hem till dig och byter ut den, på plats. Jag är osäker nu, men den är på 3 år från inköpsdatum. Det går att läsa om detta på Minhembio forumen.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

@laxpudding

Håller på med att försöka hitta en lämplig tv nu då vi bestämt oss för att skippa projektorn.
Hoppas du har möjlighet att tipsa om lämpliga alternativ.

Kommer ha ps4 och apple tv som källor, så både spel och film mao.
Hade tänkt lägga ca 15000kr och skulle vilja ha 70-75 tum.

Hade du valt någon av dessa?
Samsung UE75RU6025
Sony Bravia KD-75XG8096
Philips 70PUS7304
Philips 75PUS7354

Tack på förhand!

Permalänk
Bildexpert 📺

@jpdmelin: Jag hade inte valt någon av dem, utan sparat pengarna tills jag når toppklassmodeller.

Av de som ni tittar på är det alla i budgetklass - förutom Philips som har budgetklass på panelerna men behåller bildprocessorn och Android från bättre modeller. Samsung RU6 är troligtvis en VA-panel, Sony oklart vad det är för panel och för Philips är troligtvis 70-tummaren en VA-panel.

Budgeten räcker till mellanklass i en del fall. Samsung Q60R är en mycket mer intressant mellanklassmodell och bättre på alla sätt – inte minst för att man vet exakt vad man får. Och den ryms inom budgeten verkar det som. Också nära budgeten är den mycket mer kompetenta LG SM86 som ger motsvarande garanterade kvalitet fast med IPS-panel.

Permalänk
Medlem

Toppklass

@Laxpudding: Med tanke på att vi är ute efter minst 70 tum så undrar jag om man når toppklass ens med 20.000kr i budget.

Är bakbelyst att föredra framför kantbelyst?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av jpdmelin:

Är bakbelyst att föredra framför kantbelyst?

Det som är att föredra är en TV som lever upp till kraven man ställer och budgeten man har. Och det svåra med budgetklassen är att det är svårt att ställa krav, man vet knappt vad man får. Och vad man vet är att det alltid finns bättre apparater.

Det finns en ständig upprepad missuppfattning att bakbelyst är bättre eftersom det är vad som sitter på toppmodeller med FALD – lysdioderna bakom panelen är en förutsättning för FALD. Men dessa TV är bra därför att det är toppklassmodeller där tillverkaren lägger mesta möjliga resurser på att göra en bra och tja, dyrare, produkt. Kvaliteten kommer inte bara för att lysdioderna sitter bakom panelen.

Även de allra enklaste budgetmodellerna har belysningen bakom för att det är billigare att bygga en sådan lösning. Men dessa är ju i sin tur sämre enbart för att belysningen är bakom panelen. Utan därför att budgetmodeller ofta är enkla OEM- och ODM-produkter, produkter avsedda att hålla ett lågt pris snarare än hög kvalitet.

Kantbelyst är vanligare på mellanklass och designprodukter eftersom det ger en mer slimmad TV. Dessa modeller är i sin tur ofta bättre än de bakbelysta budgetmodellerna. Inte för att dioderna sitter i kanten utan därför att det återigen är lite bättre produkter där tillverkaren lägger mer resurser på kvalitet (och design) och då tar mer betalt för produkten.

Så det som avgör är alltså kvaliteten på produkten som helhet. Inte lysdiodernas placering.

Permalänk
Medlem

@Laxpudding:
Tack Thomas!
Uppskattar verkligen att du tar dig tid!

Kikar på produkterna du nämnde (LG sm86 och samsung q60).

LG 75SM8610
Samsung QLED QE75Q60R

Känns som att det lutar åt samsung.

Återigen, tack!

Permalänk
Bildexpert 📺

@jpdmelin: Q60R är verkligen ett beprövat kort. Finns nog inte många mer modeller i den här prisklassen som är så genomtestade. Och Q60R är bättre än Samsungs RU7 och RU6-modeller på vad som borde vara varenda sak vad gäller bild och funktioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@jpdmelin: Q60R är verkligen ett beprövat kort. Finns nog inte många mer modeller i den här prisklassen som är så genomtestade. Och Q60R är bättre än Samsungs RU7 och RU6-modeller på vad som borde vara varenda sak vad gäller bild och funktioner.

Sicken jäkla otur!
Idag höjde Elgiganten, netonnet och cdon till 19000kr.
Tror jag väntar lite och ser om inte ngn sänker igen.

Permalänk
Medlem

Hur viktigt är stöd för Dolby Vision?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Megacrash:

Hur viktigt är stöd för Dolby Vision?

Det är viktigt om du behöver Dolby Vision

Skämt å sido: Dolby Vision är något ofta något av följande:

(1) Antagligen vet man inte riktigt vad det är
(2) Du vet vad Dolby Vision gör och därför vill du ha det

Dolby Vision är HDR (det bygger på HDR10) som undviker mycket av det som varit problem med HDR-bild nu inledningsvis. Nämligen att HDR kan se väldigt, väldigt olika ut på olika TV-apparater. Dolby Vision, DV har algoritmer som bättre tar till vara på varje TV:s faktiska möjligheter att återge olika nivåer av ljus vilket ger en konsekvent återgivning av HDR. En ganska enkel TV-modell kan med vanlig HDR10-signal kanske göra HDR-bilden för mörk och murrig. Eller tvärtom: alldeles för ljus så att du inte längre ser nyanser nära vitt. Exakt samma TV med DV-signal kan då få samma TV att återge bilden så exakt den kan efter de förutsättningar TV:n har. Där kan DV få en TV som annars är rätt kass på HDR att faktiskt återge bilden mer eller mindre felfritt.

Vanlig HDR10 är statisk HDR. Information om ljusinnehåll är per film, per TV-avsnitt etc. DV adderar dynamisk HDR och då kan informationen om ljuset i bilden ändras scen för scen. Instruktioner om hur bilden ska ljussättas kan då anpassas per scen snarare än hur genomsnittet för hela filmen.

HDR10+ är en lösning som inte bygger på Dolbys Licenser och är fri. Men HDR10+ har ännu inte slagit igenom lika brett. Jag har inte haft möjlighet att pröva/leva med HDR10+ på samma sätt som DV eftersom den är en nyare och inte lika etablerad teknik.

Dolby Vision klarar också att blanda SDR och HDR i samma signal, vilket minskar ett annan problem med olika bildminnen, pauser, omsynk och olika inställningar när TV:n ska växla mellan HDR och SDR. Du kan köra en DV-signal från en källa och det blir optimal bild oavsett om det är HDR eller SDR.

Dolby Vision ger också tillgång möjlighet till 12 bitars färgupplösning mot de vanliga 10 bitarna för HDR. Mer en finess för de apparater som är riktigt bra på HDR och där bidrar DV helt enkelt med bättre nyansteckning utöver de fördelar som dynamisk HDR ger.

Permalänk
Medlem

Tv

@laxpudding

Gick ner till 65” och beställde en xg9505.
Såg att du rekommenderat den i en annan tråd samt att den togs upp i guiden.

Tack för all hjälp på vägen!

Mvh
Daniel

Permalänk
Medlem

Hur mycket kommer det skilja mellan modeller ifrån 2019 till 2020?
Såg att elgiganten har 30% på utvalda nya modeller ifrån samsung(klubberbjudande). Tänkte vilken denna är en ny/uppdaterad version av en modell ifrån 2019?
Samsung 65" Q95T 4K UHD QLED Smart QE65Q95TAT (2020)

Permalänk
Medlem

@koolart: Samsung satsar inte på 4k-serien i år, utan motsvarande nummer är ett snäpp sämre ån 2019 års modell, åtminstone specifikationsmässigt. "95T" är väl tänkta ersättaren till "85R" och verkliga ersättaren är "800T".

För samma pris får du väl en C9 OLED, som ironiskt nog har bättre specifikationer än året modell också.

Hittade faktiskt en review från bra sida på 95T: https://www.avforums.com/reviews/samsung-q95t-qe55q95t-qled-4...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ibymafayhas:

@koolart: Samsung satsar inte på 4k-serien i år, utan motsvarande nummer är ett snäpp sämre ån 2019 års modell, åtminstone specifikationsmässigt. "95T" är väl tänkta ersättaren till "85R" och verkliga ersättaren är "800T".

För samma pris får du väl en C9 OLED, som ironiskt nog har bättre specifikationer än året modell också.

Hittade faktiskt en review från bra sida på 95T: https://www.avforums.com/reviews/samsung-q95t-qe55q95t-qled-4...

Okej, satsar dom mer på deras 8k-serien istället?
Tack hjälpsam info.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av koolart:

Okej, satsar dom mer på deras 8k-serien istället?
Tack hjälpsam info.

Precis. Ser man krasst på det så har alla modeller "flyttat upp" en nivå sedan förra året. Så en Q95T motsvaras typ av en Q85R snarare än en Q95R. Sen finns det förstås förbättringar på de nyare modellerna som att processorn kanske är snabbare, eller att de stöder fler typer av signaler eller så. Men sett till själva panelen och bakgrundsbelysningen så kan du i princip dra bort tio från årets modeller när du jämför med förra årets.

Permalänk
Medlem

Funderar på en Q80R för 14 tusen. Är lite orolig för hdmi 2.1 och PlayStation 5.
Är det stor sannolikhet att man kan köpa samma eller bättre bild för 14k nästa år?

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Snyft:

Är det stor sannolikhet att man kan köpa samma eller bättre bild för 14k nästa år?

Ifall du backar tillräckligt många år hade du inte kunnat köpa motsvarande kvalitet, funktioner och bildstorlek ens för det dubbla. Så enkelt uttryckt och baserat på hur det fungerar lär du kunna köpa den funktionella efterföljaren till Q80R, den som heter Q90T, för ungefär samma pris om ett år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Ifall du backar tillräckligt många år hade du inte kunnat köpa motsvarande kvalitet, funktioner och bildstorlek ens för det dubbla. Så enkelt uttryckt och baserat på hur det fungerar lär du kunna köpa den funktionella efterföljaren till Q80R, den som heter Q90T, för ungefär samma pris om ett år.

Låter lovande.
Jag är fortfarande tveksam om jag ska ta penga smällen för en b9 eller vänta på billigare pris på den eller Q90T kanske bara köpa Q80R och få det gjort.
Jag vill kunna använda tvn i många år, minst 7år.
Vet inte om jag ska bry mig om hdmi 2.1 heller. 4k 120fps är inget jag tror att jag kommer använda.

Hade b9 kostat 17k hade jag nog köpt den direkt.
Fan asså. Är så trött på min 10 åriga plasma som håller på att ge upp (ibland är där vertikala gröna ränder)..

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk
Medlem

Kan man surfa fritt med en internetTV eller är man begränsad till appar?

Kan man surfa fritt med en internetTV eller är man begränsad till appar?

youtube
viaplay
osv.

Permalänk
Bildexpert 📺

@pgu579: Du kan som regel "surfa fritt" med TV:ns inbyggda webbbläsare. Däremot är det kanske inte den bästa och framför allt rappaste upplevelsen där det också varierar med vilka tjänster som fungerar i TV:ns webbläsaren eller inte. Ifall du vill ha en webbläsare som fungerar precis som i en dator, likt att köra Chrome, så rekommenderas att du ansluter en dator till TV:n och surfar via den istället.

Permalänk
Medlem

Köpte en Samsung 55" QLED Smart TV QE55Q70R för 8990 hel nöjd.

Visa signatur

Intel Core i9-9900k ASUS ROG STRIX Z390-FGAMING
hyperx DDR4 2666MHz 32GB
ASUS GeForce RTX 2080 Ti Dual OC
Cooler master hax
Predator XB271HUA. LG 34GK950F

Permalänk
Medlem

@Laxpudding: tack för svaret

Permalänk

@laxpudding

Hej,

Är en fullkomlig nybörjare och har i dagslägget en gammal sony 47 tum utan full HD. Dags att uppgradera känner jag och har kikat på dessa.

Detta i samband med att ps5 är påväg!
Är någon av dessa ok för någon som uppgraderar utan att ha haft HD tidigare?

Philips 2019 50" LED-TV 50PUS6754 --> Webhallen just nu 4990

Samsung QE49Q60RATXXC

Philips 55PUS6704

Samsung 2019 55" Q70R 4K UHD Smart QLED TV

Någon mer kunnig som har tips? Hört ngt om HDMI 2.1.

Öppen för förslag