Permalänk
Medlem
Skrivet av anon257891:

Mitt resonemang kring mörkertal åsyftar att mörkertal är just mörkertal: en obestämdstorhet! Vi kan spekulera och gissa om detta mörkertal: men det vi vet med säkerhet angånde mörkertal är att vi inte vet hur stort det är!

Jaha... Och vad är det ett argument för eller emot?

Skrivet av lorgix:

Bedömningen man gjort är ju att vi har bromsat spridningen tillräckligt. Man har alltså uppnått syftet. Då tycker jag att man kan kalla åtgärderna effektiva.
Du verkar anse att den målbilden är felaktig, och att spridningen bör bromsas mer. Men jag förstår inte varför.
Det är svårt att jämföra antal fall, eftersom vi testar olika. Ännu svårare att jämföra aktiva fall, eftersom vi friskskriver olika.
Det är ändå så att över 400 människor har dött av Covid-19 i Tyskland senaste veckan. Då tycker jag att man är ganska långt ifrån att ha stoppat spridningen. Men visst; hur långt är ett snöre..

Jag tycker att den är felaktig därför att det är så stor smittspridning att det dör 4-500 personer i veckan i Sverige och jag tycker inte att man ska nöja sig med att låta smittan gå genom befolkningen tills man uppnår flockimmunitet utan försöka göra vad man kan för att pressa ned den, och framförallt göra mer för att skydda riskgrupper.

Sen kanske det dör lika många i veckan i Tyskland som i Sverige, men de har ju åtta gånger större befolkning så det är ju ändå inte riktigt samma sak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Är lite orolig inför sommaren om Finland börjar släppa hit en massa människor från Sverige med släkt och/eller hus/villa här i Finland då vi här i Finland och Österbotten varit så förskonade från smittan så här långt. Och inte heller sällan kommer dessa svenskar med anknytning till Finland från Stockholmsområdet där smittan är som mest utbredd.

Ja ni i Finland kommer få problem att öppna era gränser. Ni får väl vänta tills det finns ett vaccin. Tyvärr ser det ut som att sommaren kommer bli ungefär som vi har det nu. I alla fall för oss svenskar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Meto:

Vilket bevisar att det är inte bara äldre döende som drabbats.

I slutändan är det biologisk ålder som spelar roll, så verkligt ålder är givetvis en indikator, men långt från hela sanningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Jag tycker att den är felaktig därför att det är så stor smittspridning att det dör 4-500 personer i veckan i Sverige och jag tycker inte att man ska nöja sig med att låta smittan gå genom befolkningen tills man uppnår flockimmunitet utan försöka göra vad man kan för att pressa ned den, och framförallt göra mer för att skydda riskgrupper.

Att sänka ekonomin kostar människoliv det också. Utmaningen ligger i att hitta åtgärder vars nytta står i proportion till kostnaden.

Skrivet av Iskra:

Sen kanske det dör lika många i veckan i Tyskland som i Sverige, men de har ju åtta gånger större befolkning så det är ju ändå inte riktigt samma sak.

Om Sverige eller Tyskland hanterat smittan bäst är jag inte intresserad av att uttala mig om.
Det är svårt att jämföra innan det är över.
Min enda poäng gällande Tyskland var att smittan är långt ifrån stoppad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Att sänka ekonomin kostar människoliv det också. Utmaningen ligger i att hitta åtgärder vars nytta står i proportion till kostnaden.

Det är en av orsakerna till att jag inte förespråkar en lockdown utan snarare bättre åtgärder för social distansiering (och att man slutar dra de åtgärder som redan ligger på regeringens bord i långbänk, som t.ex. smittbärarpenning för riskgrupper) samt att man satsar stort på testning och karantän av konstaterade fall.

Permalänk
Medlem

Tydligen påstår Sorrento att de lyckats hitta ett botemedel.

"We want to emphasize there is a cure. There is a solution that works 100 percent," Dr. Henry Ji, founder and CEO of Sorrento Therapeutics, told Fox News. "If we have the neutralizing antibody in your body, you don't need the social distancing. You can open up a society without fear."

https://www.foxnews.com/science/covid-cure-california-biophar...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Iskra:

Jaha... Och vad är det ett argument för eller emot?

Varken för eller emot: Utan ett konstaterande av att mörkertal är just mörkertal! (Har jag varit otydlig om detta så ber jag om ursäkt!)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Iskra:

... att det dör 4-500 personer i veckan i Sverige och ...

Vilket "vanligt" år som helst så dör det i snitt 1700(++) människor per vecka*: att det dör folk är inte alls ovanligt! Det är snarare något som är garanterat (med vad vi vet hittills!)

*) Och i den statistiska gruppen verkar äldre vara överrepresenterade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Det är en av orsakerna till att jag inte förespråkar en lockdown utan snarare bättre åtgärder för social distansiering (och att man slutar dra de åtgärder som redan ligger på regeringens bord i långbänk, som t.ex. smittbärarpenning för riskgrupper) samt att man satsar stort på testning och karantän av konstaterade fall.

Det känns som att ni / vi kan vara ganska överens, alla vill väl ha så bra åtgärder som möjligt. Likaså mycket testning, 100 000 per vecka blir säkert bra. Ingen lockdown, check. Göra mer för att skydda riskgrupper, ja man förbättrar på äldreboenden. Inte nöja sig med att låta smittan gå genom befolkningen tills man uppnår flockimmunitet, ja det har ju aldrig varit strategin.

Skrivet av anon257891:

Vilket "vanligt" år som helst så dör det i snitt 1700(++) människor per vecka*: att det dör folk är inte alls ovanligt! Det är snarare något som är garanterat (med vad vi vet hittills!)

*) Och i den statistiska gruppen verkar äldre vara överrepresenterade

Vi ska alla den vägen vandra, men nu handlar det väl om att folk dör i förtid pga viruset. Folkhälsomyndigheten kallar ju det där med äldre / äldreboenden för ett misslyckande, så det är nog bara att instämma. HBL

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Iskra:

Tyskland testar betydligt mer än Sverige och ändå har de färre antal aktiva fall än Sverige, och trenden har fortsatt nedåt trots att de har tagit bort sin lockdown.

Finns det några pålitliga siffror på antalet aktiva fall i Sverige?

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

Vi ska alla den vägen vandra, men nu handlar det väl om att folk dör i förtid pga viruset. Folkhälsomyndigheten kallar ju det där med äldre / äldreboenden för ett misslyckande, så det är nog bara att instämma. HBL

Fast "förtida" död är ju inte samma sak som överdödlighet som det brukar pratas om. Det som finns publicerat är ju att färre dött av säsongsinfluensan än ett "normalår" tack vare isoleringen. Sen kommer då följdfrågorna, vilken effekt kommer detta att få genom depressioner och annat.

Men det vi inte vet är ju hur många av de som dött som varit smittade med Covid-19 som hade dött ändå av andra (naturliga) orsaker under samma tid. Ju fler riskfaktorer desto högre dödlighet. Samt den här är också viktig att ta med sig som förutsättning: 20 % avlider inom en månad efter inflytt till äldreboende https://www.svt.se/nyheter/val2014/allt-farre-far-plats-pa-al... (gammal artikel, men har ju inte sett något alls som skulle tyda på att folk faktiskt lever längre på äldreboendena nu än för 6 år sedan, snarare tvärtom).

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nocto:

Tydligen påstår Sorrento att de lyckats hitta ett botemedel.

"We want to emphasize there is a cure. There is a solution that works 100 percent," Dr. Henry Ji, founder and CEO of Sorrento Therapeutics, told Fox News. "If we have the neutralizing antibody in your body, you don't need the social distancing. You can open up a society without fear."

https://www.foxnews.com/science/covid-cure-california-biophar...

Ja men tyvärr bara i "teorin" eftersom det är endast testat i lab, inte ens djurtester är utförda ännu.
Jag hoppas att det leder till något konkret men som sagt lär det dröja innan vi vet effekt på riktiga människor.

Visa signatur

------------------------------------------------------------------------------------------------------

Permalänk
Medlem
Skrivet av maxx5:

Ja men tyvärr bara i "teorin" eftersom det är endast testat i lab, inte ens djurtester är utförda ännu.
Jag hoppas att det leder till något konkret men som sagt lär det dröja innan vi vet effekt på riktiga människor.

Håller med, skrev "påstår" av den anledningen. Men vore roligt om de lyckades, bara att hålla tummarna.

Permalänk
Medlem

Oj, den tråden jag skapade blev låst av @DavidtheDoom och ifrågasatt av flera. Det var delvis förvånande, och @Yonie är väl den ende bland de som svarat som tydligt insåg vad min avsikt var. Hursomhelst, det som föranledde skapandet en separat tråd var två saker, 1) en krönika av Wolfgang Hansson i Aftonbladet(WHAB), samt 2) @Davidtedoom, det gick inte skapa en omröstning inne i den här tråden! Jag hajade till inför det som WHAB skrev:

Citat:

Sverige utmärker sig numera på ett obehagligt sätt i den världsomfattande coronapandemin. En sjätteplats i världen över antalet döda i förhållande till befolkningen talar inte för den svenska strategin. Dödstalen börjar bli besvärande för Sverige.

Citat:

Är det Sveriges satsning på en mildare form av nedstängning där man satsar på frivillighet istället för tvång som ligger bakom? Det vore en naturlig slutsats att dra om det inte vore för det faktum att alla länder som ligger före oss i dödsstatistiken tillämpat en mer rigorös form av nedstängning. Länder som Frankrike, Italien och Spanien har haft utegångsförbud under en längre period.

Där blev jag nyfiken. Går det att analysera vem som har rätt genom att endast se siffrorna, eller, lägger folk in åsikter i tolkningen av siffrorna?! Det tycker jag är en relevant fråga. Jag fick intrycket av en del kommentar bland svaren att de ville veta vilka länder som var med för att man skulle kunna tolka kurvorna. Visst, jag vet också att det krävs längre tiddsserier för att kunna sluttolka, men, det har inte hindrat folk i den här tråden att ha åsikter om hur man bör göra. Dessa åsikter har då byggts på tidsserier som i många fall är kortare än de jag hade tagit med i diagrammet; där avslöjandet kan ses om man klickar på Visa innehåll.

Dold text

Jag fick ett svar, att endast fem av alla som svarat hade rätt alternativ. Det kan man kan tolka på minst två sätt. Antingen att att det räcker inte med siffror för att bedöma situationen, eller, att folk har åsikter om länder men inte kan tolka dem utan siffror. Blev man klokare av det?!

Nja!

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Skrivet av sAAb:

Oj, den tråden jag skapade blev låst av @DavidtheDoom och ifrågasatt av flera. Det var delvis förvånande, och @Yonie är väl den ende bland de som svarat som tydligt insåg vad min avsikt var. Hursomhelst, det som föranledde skapandet en separat tråd var två saker, 1) en krönika av Wolfgang Hansson i Aftonbladet(WHAB), samt 2) @Davidtedoom, det gick inte skapa en omröstning inne i den här tråden! Jag hajade till inför det som WHAB skrev:

Där blev jag nyfiken. Går det att analysera vem som har rätt genom att endast se siffrorna, eller, lägger folk in åsikter i tolkningen av siffrorna?! Det tycker jag är en relevant fråga. Jag fick intrycket av en del kommentar bland svaren att de ville veta vilka länder som var med för att man skulle kunna tolka kurvorna. Visst, jag vet också att det krävs längre tiddsserier för att kunna sluttolka, men, det har inte hindrat folk i den här tråden att ha åsikter om hur man bör göra. Dessa åsikter har då byggts på tidsserier som i många fall är kortare än de jag hade tagit med i diagrammet; där avslöjandet kan ses om man klickar på Visa innehåll.

Jag fick ett svar, att endast fem av alla som svarat hade rätt alternativ. Det kan man kan tolka på minst två sätt. Antingen att att det räcker inte med siffror för att bedöma situationen, eller, att folk har åsikter om länder men inte kan tolka dem utan siffror. Blev man klokare av det?!

Nja!

Jag missade tyvärr tråden, förlåt.

Intressant tanke och tror det finns mycket i det du säger. Jag själv är väl en utav dem, man vill ju ha sin egen världsbild bekräftad.
Tråden blandas med väl resonerade åsikter men också åsikter som bara tar hänsyn till vissa aspekter. Svårt att hitta en balans liksom.

Permalänk
Medlem

Det som jag inte kan förstå är hur någon kan tycka att Sveriges strategi är speciellt lyckad.
10ggr fler dödsfall än Norge, utan att beakta skillnaden i population, men endå..

Men det som jag tycker är mer allvarligt är:
29 207 bekräftade fall varav 3646 dödsfall.
Det betyder att 12,5% av de konstaterade fallen har dött.
Enligt mig är det ett kapitalt misslyckande och det går inte att skylla på att många bodde på ålderdomshem och dylikt...
Isf. Började det då, man inte kunde skydda de äldre.
Enligt mig borde någon ställa Tegnell och Regeringen den frågan är 12,5% acceptabelt

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Oj, den tråden jag skapade blev låst av @DavidtheDoom och ifrågasatt av flera. Det var delvis förvånande, och @Yonie är väl den ende bland de som svarat som tydligt insåg vad min avsikt var. Hursomhelst, det som föranledde skapandet en separat tråd var två saker, 1) en krönika av Wolfgang Hansson i Aftonbladet(WHAB), samt 2) @Davidtedoom, det gick inte skapa en omröstning inne i den här tråden! Jag hajade till inför det som WHAB skrev:

Där blev jag nyfiken. Går det att analysera vem som har rätt genom att endast se siffrorna, eller, lägger folk in åsikter i tolkningen av siffrorna?! Det tycker jag är en relevant fråga. Jag fick intrycket av en del kommentar bland svaren att de ville veta vilka länder som var med för att man skulle kunna tolka kurvorna. Visst, jag vet också att det krävs längre tiddsserier för att kunna sluttolka, men, det har inte hindrat folk i den här tråden att ha åsikter om hur man bör göra. Dessa åsikter har då byggts på tidsserier som i många fall är kortare än de jag hade tagit med i diagrammet; där avslöjandet kan ses om man klickar på Visa innehåll.

Jag fick ett svar, att endast fem av alla som svarat hade rätt alternativ. Det kan man kan tolka på minst två sätt. Antingen att att det räcker inte med siffror för att bedöma situationen, eller, att folk har åsikter om länder men inte kan tolka dem utan siffror. Blev man klokare av det?!

Nja!

Har hört att exempelvis Norska strategin in skiljer sig extremt mycket från den svenska(?). En av de större skillnaderna ska vara skolstängningen, men samtidigt så kan man läsa lite i källor även utanför Sverige att just detta inte ska ha haft någon egentlig påverkan på smittspridningen. Så vad är det egentligen som gjort att olika länder fått så otroligt olika smittspridning? I Spanien spekulerar man ju om att firandet/demonstrerande på internationella kvinnodagen skulle varit en katalysator och Italien så blev man tagna på sängen. Men vad är det som gör att exempelvis Belgien som stängt ner ordentligt lyckas så mycket sämre än våra nordiska grannländer?

Finns det någon som helst konsekvens mellan åtgärder och utfall?

Skrivet av Wyver:

Det som jag inte kan förstå är hur någon kan tycka att Sveriges strategi är speciellt lyckad.
10ggr fler dödsfall än Norge, utan att beakta skillnaden i population, men endå..

Men det som jag tycker är mer allvarligt är:
29 207 bekräftade fall varav 3646 dödsfall.
Det betyder att 12,5% av de konstaterade fallen har dött.
Enligt mig är det ett kapitalt misslyckande och det går inte att skylla på att många bodde på ålderdomshem och dylikt...
Isf. Började det då, man inte kunde skydda de äldre.
Enligt mig borde någon ställa Tegnell och Regeringen den frågan är 12,5% acceptabelt

Fast det är ingen fråga man kan svara på, man hamnar på avdelningen "hur långt är ett snöre". Som referens så är snittdödligheten för vanlig influensa 3.5% av alla bekräftade fall. Känns det acceptabelt? Eller ens relevant?

Du måste nog vara lite mer specifik i vad det är du menar: tycker du att man testar för lite och/eller missar för många sjuka, eller menar du att det är för många som dör?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Det som jag inte kan förstå är hur någon kan tycka att Sveriges strategi är speciellt lyckad.
10ggr fler dödsfall än Norge, utan att beakta skillnaden i population, men endå..

Men det som jag tycker är mer allvarligt är:
29 207 bekräftade fall varav 3646 dödsfall.
Det betyder att 12,5% av de konstaterade fallen har dött.
Enligt mig är det ett kapitalt misslyckande och det går inte att skylla på att många bodde på ålderdomshem och dylikt...
Isf. Började det då, man inte kunde skydda de äldre.
Enligt mig borde någon ställa Tegnell och Regeringen den frågan är 12,5% acceptabelt

Både Göteborg och Stockholm ligger i samma land. Beror skillnaden på antalet dödsfall i dessa städer på olika strategier? Med din logik skulle Göteborg haft mycket bättre strategi än Stockholm? I så fall varför skulle detta bero på Tegnell och regeringen? Jag tror det mer är en slump vilka städer och länder som drabbast hårdast så här tidigt i pandemin.

Att en stor procent av konstaterade fall har dött kan bero på att man inte testat så många. Hade vi testat hela befolkningen så skulle vi hittat fler konstaterade fall jämfört mot samma antal döda och fått lägre procent. Så kritiken i så fall är att man testar för lite? Fokuserar man på att testa svårt sjuka ja då blir det ju en högre andel av dessa som dör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Det som jag inte kan förstå är hur någon kan tycka att Sveriges strategi är speciellt lyckad.
10ggr fler dödsfall än Norge, utan att beakta skillnaden i population, men endå..

Men det som jag tycker är mer allvarligt är:
29 207 bekräftade fall varav 3646 dödsfall.
Det betyder att 12,5% av de konstaterade fallen har dött.
Enligt mig är det ett kapitalt misslyckande och det går inte att skylla på att många bodde på ålderdomshem och dylikt...
Isf. Började det då, man inte kunde skydda de äldre.
Enligt mig borde någon ställa Tegnell och Regeringen den frågan är 12,5% acceptabelt

Du vet att Sverige i princip bara har testat dom som fått sjukhusvård och sjukhuspersonal? Dvs den % som fått allvarligaste symptomen. Hur många som blivit smittade vet man inte exakt ännu men det rör sej säkert om flera hundratusen(?)

Sen kan man inte bara jämföra länder rakt av utifrån siffror, alla länder hade olika mängd smittade i starten av pandemin innan man visste om det och börja införa restriktioner.

Men klart är att man misslyckats med äldreboenden/hemtjänst.

Permalänk
Medlem

@Frispel:
Källa tack på influensa har en dödlighet på 3,5%

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

@Frispel:
Källa tack på influensa har en dödlighet på 3,5%

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokume...

Där kan du säkert hitta intressant information.

Sedan så får du ta och läsa vad han skriver. Han säger inte att det är 3.5% av Sveriges befolkning som dör i influensan. Det han säger är att av de som har fått en diagnos att de har fått influensan så är det 3.5% av dessa som dör. Det är långt ifrån samma sak.

"Som referens så är snittdödligheten för vanlig influensa 3.5% av alla bekräftade fall."

https://www.di.se/nyheter/epidemiolog-nara-3000-dog-i-sasongs...

"I säsongsinfluensan för två år sedan dog nästan 3.000 svenskar – fler än fyra gånger så många som hittills avlidit i covid-19 – trots vaccin och viss immunitet mot influensan.
Det bedömer en epidemiolog på Folkhälsomyndigheten i en intervju med Di – men höjer en brasklapp för att dra för stora växlar på jämförelsen."

Permalänk
Medlem
Skrivet av ToddTheOdd:

https://www.socialstyrelsen.se/globalassets/sharepoint-dokume...

Där kan du säkert hitta intressant information.

Sedan så får du ta och läsa vad han skriver. Han säger inte att det är 3.5% av Sveriges befolkning som dör i influensan. Det han säger är att av de som har fått en diagnos att de har fått influensan så är det 3.5% av dessa som dör. Det är långt ifrån samma sak.

"Som referens så är snittdödligheten för vanlig influensa 3.5% av alla bekräftade fall."

https://www.di.se/nyheter/epidemiolog-nara-3000-dog-i-sasongs...

"I säsongsinfluensan för två år sedan dog nästan 3.000 svenskar – fler än fyra gånger så många som hittills avlidit i covid-19 – trots vaccin och viss immunitet mot influensan.
Det bedömer en epidemiolog på Folkhälsomyndigheten i en intervju med Di – men höjer en brasklapp för att dra för stora växlar på jämförelsen."

Hoppsan missade det när jag läste på mobilen, ursäkta mig.. det var min miss.

Kopierat från din länk från Socialstyrelsen "Säsongen med flest drabbade var 2017−2018 då drygt 1 100 personer avled, se
figur 3. Endast 68 av dessa personer (6 %) var under 65 år. " Hur. Går det ihop med Di länken som är till stora delar bakom vägg?

Visa signatur

Hårdvaru och mjukvaru intresserad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Hoppsan missade det när jag läste på mobilen, ursäkta mig.. det var min miss.

Kopierat från din länk från Socialstyrelsen "Säsongen med flest drabbade var 2017−2018 då drygt 1 100 personer avled, se
figur 3. Endast 68 av dessa personer (6 %) var under 65 år. " Hur. Går det ihop med Di länken som är till stora delar bakom vägg?

Vad vill du visa med det? Vet du hur många under 65år som avlidit i Sverige av covid19?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wyver:

Hoppsan missade det när jag läste på mobilen, ursäkta mig.. det var min miss.

Kopierat från din länk från Socialstyrelsen "Säsongen med flest drabbade var 2017−2018 då drygt 1 100 personer avled, se
figur 3. Endast 68 av dessa personer (6 %) var under 65 år. " Hur. Går det ihop med Di länken som är till stora delar bakom vägg?

Ingen aning om hur det går ihop. Anledningen till att jag tog med länken till DI.se var inte för att du skulle kunna använda den för att dra några direkta slutsatser, för det behöver du säkerligen läsa hela artikeln. Men det som jag tyckte kunde vara en intressant reflektion var det som stod efter det som du tyckte var viktigt nämligen "trots vaccin och viss immunitet mot influensan. Det bedömer en epidemiolog på Folkhälsomyndigheten i en intervju med Di – men höjer en brasklapp för att dra för stora växlar på jämförelsen."

Permalänk
Skrivet av ronnylov:

Både Göteborg och Stockholm ligger i samma land. Beror skillnaden på antalet dödsfall i dessa städer på olika strategier? Med din logik skulle Göteborg haft mycket bättre strategi än Stockholm? I så fall varför skulle detta bero på Tegnell och regeringen? Jag tror det mer är en slump vilka städer och länder som drabbast hårdast så här tidigt i pandemin.

Att en stor procent av konstaterade fall har dött kan bero på att man inte testat så många. Hade vi testat hela befolkningen så skulle vi hittat fler konstaterade fall jämfört mot samma antal döda och fått lägre procent. Så kritiken i så fall är att man testar för lite? Fokuserar man på att testa svårt sjuka ja då blir det ju en högre andel av dessa som dör.

Rent spekulativt så kan det kanske bero på att Göteborg hade sportlov 2 veckor tidigare än Stockholm och att utbrottet då inte hade hunnit blir lika omfattande än i t.ex. de centraleuropeiska skidorterna som när Stockholmarna hade sitt sportlov?

Som sagt bara en spekulation.

Visa signatur

Il Drago Ruggente

| OS: Windows 10 64bit Pro | CPU: Amd Ryzen 5800X | GPU: Gigabyte Geforce RTX 3070 8GB GAMING OC
| MB: Asus ROG Strix B550-F Gaming | RAM: Corsair Vengeance LPX Black 2x16GB |
PSU: Corsair RM750X | Chassi: Fractal Design 7 | Boot SSD: Kingston A2000 M2 1 TB | CPU-Kylare: Noctua D15 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

Där blev jag nyfiken. Går det att analysera vem som har rätt genom att endast se siffrorna, eller, lägger folk in åsikter i tolkningen av siffrorna?!

Det har ju varit solklart från början att både konstaterade fall och dödsfall inte har varit jämförbart mellan länder på grund av olika testförfaranden och olika rutiner kring rapportering av dödsfall. Det är klart att man kan lägga in sådana siffror i ett diagram och visa det, men man måste ju inse vad det visar och inte visar.

När man startar en diskussion om jämförelser mellan länder baserad på sådana siffror, utan att ange vad man har gjort för att komma till rätta med de uppenbara problemen, så får man nog vara beredd på att det inte går så bra.

"En miljon döda per invånare" gjorde nog inte heller underverk för att hålla tråden på rätt spår.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av KAD:

Det har ju varit solklart från början att både konstaterade fall och dödsfall inte har varit jämförbart mellan länder på grund av olika testförfaranden och olika rutiner kring rapportering av dödsfall. Det är klart att man kan lägga in sådana siffror i ett diagram och visa det, men man måste ju inse vad det visar och inte visar.

När man startar en diskussion om jämförelser mellan länder baserad på sådana siffror, utan att ange vad man har gjort för att komma till rätta med de uppenbara problemen, så får man nog vara beredd på att det inte går så bra.

"En miljon döda per invånare" gjorde nog inte heller underverk för att hålla tråden på rätt spår.

Precis. Slutsatser kan man kanske dra om ett par år när man kan titta på överdödligheten i år (förhoppningsvis bara i år) och jämföra med tidigare år. Och förstås titta på medelålder på de som dött totalt sett och så. Det kan mycket väl visa sig i slutändan att vår strategi har gjort att fler äldre och sjuka har dött, men kanske inte om de ändå hade dött ganska snart. Dock lär vi ha färre döda som är mer relaterade till isoleringen, färre självmord och liknande, än länder med hårdare regler. Hur mycket av det som beror på Sveriges ändå rätt stabila ekonomiska situation där vi har råd att ge stöd och folk inte får sparken och blir mycket fattigare på kort tid, och hur mycket som beror på våra relativt försiktiga åtgärder är svårare att bestämma dock.

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av snajk:

Slutsatser kan man kanske dra om ett par år när man kan titta på överdödligheten i år (förhoppningsvis bara i år) och jämföra med tidigare år.

Det finns redan nu svensk statistik över det @ https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/overdo...

Kortfattat, normalt dör 250 per dygn, under april har drygt 300 per dygn avlidit. Dvs en överdödlighet mellan 50 - 100 personer.

Hur ärliga andra länder är i sin rapportering om döda pga corona har vi ingen aning om. T.ex. GB "glömde" att räkna in de som dött i hemmet men lade till dem efteråt som visas som en "spik" i grafen för några veckor sedan.

Huruvida motsvarande svensk statistik finns tillgänglig från andra länder, ingen aning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av hasenfrasen:

Det finns redan nu svensk statistik över det @ https://www.scb.se/om-scb/nyheter-och-pressmeddelanden/overdo...

Kortfattat, normalt dör 250 per dygn, under april har drygt 300 per dygn avlidit. Dvs en överdödlighet mellan 50 - 100 personer.

Hur ärliga andra länder är i sin rapportering om döda pga corona har vi ingen aning om. T.ex. GB "glömde" att räkna in de som dött i hemmet men lade till dem efteråt som visas som en "spik" i grafen för några veckor sedan.

Huruvida motsvarande svensk statistik finns tillgänglig från andra länder, ingen aning.

Jo, men det är ju överdödligheten nu. Ser man på siffrorna över ett år så kanske det inte är så mycket om många av dessa ändå hade dött detta år liksom.

Permalänk
Medlem

Sitter och väntar på att den här skiten ska ge upp och sluta smitta mycket folk. När gissar ni att detta händer? Själv tror jag det tar en vecka till 30 dagar, sedan kan världen öppna upp. Sambon gissar på 2-3 år.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]