Permalänk

Ny blu-ray spelare

Hejsan alla glada!

Hoppas att jag lagt detta i rätt del av forumet, annars är det fritt fram för moderator att flytta på den.

Som rubriken antyder så är jag på jakt efter en ny blu-ray spelare. Den gamla verkar ha gjort sitt då den vägrar spela vanliga DVD-skivor och Blu-Ray tar x antal försök innan man får igång.

Men eftersom jag inte är så jättehaj på hela den biten så tänkte jag att jag frågar väl där jag vet att det finns folk som har bättre koll och vad dom rekommenderar Behöver inte vara något jätteavancerat och jättehäftigt. Det jag haft är en LG BX580 och varit nöjd med den. Letar väl efter något ungefär likvärdigt eller kanske snäppet bättre... Jag vet att om man ska börja ha 4k och UHD och vad det heter alltmest hamnar man ganska högt i pris men det är inget jag absolut behöver då jag har en äldre TV som ändå inte stödjer nåt av det Men skulle det nu va så att det finns med och i rätt prisklass så gör det ju inget då man för eller senare (mest troligt för) måste byta tv

Prisklass då... Tjaa, det jag vet just nu är nånstans 1400-1500 i alla fall. Är inte rikast på planeten precis (andra som varit föräldralediga vet säkert vad jag menar ) men kan eventuellt skrapa ihop några hundralappar till ovanpå det.

Tack på förhand!

MVH
/Henrik

Visa signatur

Ordning är för idioter. Ett geni hanterar även kaos.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Höstmåne:

Hejsan alla glada!

Hoppas att jag lagt detta i rätt del av forumet, annars är det fritt fram för moderator att flytta på den.

Som rubriken antyder så är jag på jakt efter en ny blu-ray spelare. Den gamla verkar ha gjort sitt då den vägrar spela vanliga DVD-skivor och Blu-Ray tar x antal försök innan man får igång.

Men eftersom jag inte är så jättehaj på hela den biten så tänkte jag att jag frågar väl där jag vet att det finns folk som har bättre koll och vad dom rekommenderar Behöver inte vara något jätteavancerat och jättehäftigt. Det jag haft är en LG BX580 och varit nöjd med den. Letar väl efter något ungefär likvärdigt eller kanske snäppet bättre... Jag vet att om man ska börja ha 4k och UHD och vad det heter alltmest hamnar man ganska högt i pris men det är inget jag absolut behöver då jag har en äldre TV som ändå inte stödjer nåt av det Men skulle det nu va så att det finns med och i rätt prisklass så gör det ju inget då man för eller senare (mest troligt för) måste byta tv

Prisklass då... Tjaa, det jag vet just nu är nånstans 1400-1500 i alla fall. Är inte rikast på planeten precis (andra som varit föräldralediga vet säkert vad jag menar ) men kan eventuellt skrapa ihop några hundralappar till ovanpå det.

Tack på förhand!

MVH
/Henrik

PANASONIC DP-UB450

Lite över din budjet. Men har fått bra betyg i täster mot sinna större bröder DP UB820 OCH DP UB9000. Som är/var på topp när jag letade för ett tag sedan.

Eller begangnad/ny x box one s

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Skrivet av Mega-Dark:

PANASONIC DP-UB450

Lite över din budjet. Men har fått bra betyg i täster mot sinna större bröder DP UB820 OCH DP UB9000. Som är/var på topp när jag letade för ett tag sedan.

Eller begangnad/ny x box one s

Den kan klart vara av intresse. Hittade dock en annan som verkade intressant. En Sony BDP-S6700. Dock har jag inte riktigt kolla på det här med uppskalning och vad det innebär och om det är nån skillnad mot "riktig" 4k eller vad man ska säga. har ju som sagt i dagsläget inte en tv som stödjer 4k men det kommer väl kanske införskaffas så småningom.

MVH
Henrik

Visa signatur

Ordning är för idioter. Ett geni hanterar även kaos.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Höstmåne: Så gott som alla basic BD-spelare idag har "4K" inbyggt. Och de spelare som kör nu 15 år gamla och vanliga Blu-ray-skivor har det som uppskalningsfunktion från skivans 1080p till en 4K-signal. Mest ett klistermärke att sätta på kartongen i försäljningssyfte än någon praktisk nytta. Har du en 4K-TV skalar den på egen hand och oftast med bättre resultat med moderna TV. BD-spelaren skalning kan man jämföra med på skoj och ofta är det subtila men icke betydande skillnader. Så häng inte upp dig på det – jag vet att många gör det – för det är bara en axelryckning i sammanhanget.

Ultra HD Blu-ray är däremot en helt annan best och kvalitetsnivå. Där är det skillnad på flera plan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Höstmåne:

Den kan klart vara av intresse. Hittade dock en annan som verkade intressant. En Sony BDP-S6700. Dock har jag inte riktigt kolla på det här med uppskalning och vad det innebär och om det är nån skillnad mot "riktig" 4k eller vad man ska säga. har ju som sagt i dagsläget inte en tv som stödjer 4k men det kommer väl kanske införskaffas så småningom.

MVH
Henrik

Nja. Jag hadde valt Panasonics (2019) även om dyrare så är den klart mer "framtissäker" (om ni inte välljer en 8k tv då vill säga, men då det inte fins 8k blu ray än och de tv apparaterna som fins har inbygda bra uppskalare så är de nog ingen fara med de) och prisvärd till den nya tv som kanske köps, men även om du inte haft en tv alls

Den sonyn är från 2016 och saknar stöd för HDR, (vilket alla nya 4k tv apparater har).
Uppskalning är att den kan läsa en vanlig dvd/ 1080p blu-ray och göra om bilden så den ser bättre ut i en 4k upplösning. Men det kommer alldrig se lika bra ut som "äkta" 4k.
Dock är det en fuktion som även kommer med många av dagens nya tv apparater och även Panasonicen kan göra det med.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk

Om vi säger så här. Kommer jag ha användning av HDR om jag mest kommer se vanlig blu-ray samt DVD? Som jag förstår det så är det nåt som mest används på dom speciella 4k utgåvorna på blu-ray och inte på dom vanliga

Visa signatur

Ordning är för idioter. Ett geni hanterar även kaos.

Permalänk
Bildexpert 📺

@Höstmåne: Du saknar sannolikt HDR på din nuvarande TV och därför är HDR något som inte ens kan existera i din teknikkedja. Kör du UHD-BD kommer dessa filmer att konverteras ned till SDR-format och 4K-konverteras ned till 1080p. Vilket faktiskt är en kvalitetsnivå högre än att köra traditionell BD direkt. Men en ganska subtil sådan förbättring om din befintliga TV är av enklare sort.

Om du vill börja tänka på framtida kvalitetsprodukter och en ny TV framöver, då kan du ta det steget redan här och nu. Inget som skadar på något sätt utöver prislappen. Där gör Panasonic de bättre UHD-BD-spelarna för att hantera just sådant som konvertering HDR->SDR till den dag du vill hänga på 20-talet.

Permalänk
Bildexpert

Nämnda Panasonic går nu på ca 1800 kr hos Power. Det om något är ett mycket bra pris för en ytterst kapabel, framtidssäker spelare. Har tidigare haft DMP-UB700 och finns bara gott att säga om den. Hoppa över Sonyn.

Permalänk

Tackar för alla svar ska försöka bestämma mig för vilken det blir då jag hade tänkt mig inhandla den ganska snart... sugen på att få börja se undan en del blu-ray filmer jag har liggande

Jag förstår att panasonicen är bättre i fråga om funktioner, framtidssäkring och så samt att den är klart prisvärd.

Dock måste jag väl säga att jag överväger att gå emot det ändå och köpa en lite billigare på en premiss som jag halverst glömt ta med i beräkningen. Har 2 småbarn som anser att dvd-spelare/blu-ray-spelare är leksaker misstänker att dom har nåt att göra med att den gamla gått åt skogen då den åkt i golvet otaliga gånger Och då det i dagsläget inte är aktuellt att byta tv ändå och jag misstänker att även den nya spelaren kommer lekas med en massa så känns det inte riktigt värt att lägga för mycket på något som mest troligt kommer paja. Samt att jag har insett att hdmi-switchen måste bytas också, mest troligt sönderlekt den med så... liten extra utgift där...

Då kan jag hellre ta en billigare nu och kanske få byta en gång till senare när jag bytt tv (och barnen är äldre och kanske ger sjuttsingen i att leka sönder den) I dagsläget körs ju ändå inga 4k-filmer heller hemma hos mig av flera anledningar.

Men som sagt. Tackar alla för förslagen, infon och för att ni tog er tid att kolla

MVH
/Henrik

Visa signatur

Ordning är för idioter. Ett geni hanterar även kaos.

Permalänk
Medlem

Okej
Men då kan du ju spara några hundralappar till med Sony BDP-S1700.

Eller så letar du på begangnad marknaden, vilken som som som är hel borde fungera för dinna behov.
Begangnade spelkonsoller (PS3, PS4 och x-box one) är också fullt kapabla blu ray spelare och det går ju även att spela spel på

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.