Använder du din jobbmail privat?

Permalänk
Medlem

Ett väldigt vanligt fenomen, jag skulle aldrig göra det.

När folk slutar så märker man hur vanligt det är, får ofta förfrågningar om att ta backup så de kommer åt sina "privata mail" från maillådorna.

Hur svårt är det att skapa en ny privat gmail/outlook liksom...

Permalänk
Medlem

Jag brukade göra det. Sen bytte jag företag, det var frustrerande. Nu är jobb mejlen 100% jobb. Däremot har den privata mejlen vid enstaka tillfällen använts för jobb, dels pga att få insider appar från play store där uppdragsgivaren kräver en gmail address, samt att alla vet hur @gmail stavas, verkar folk ha problem med stavningen på @jobbigtföretagsnamn får dom min gmail istället.

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Aldrig använt jobbmailen privat (annat än som vissa skrivit för att ha möjlighet att skriva ut dokument). Finns mycket goda motiv bakom, bl.a. kring GDPR samt TF i mina tjänster. Jag har absolut inget intresse av att få mina privata mail utlämnade i maillistor.

Sen över till andra arbetsrelaterade saker:
Mobiltelefon (har en jobbtelefon och en privat, pre-corona och hemarbete så låg den kvar på arbetsplatsen och gjorde det även på tidigare arbetsplatser). Hade själv först en smartphone, jobbet var långt senare. Men sedan så lämnar jag jobbet så har jag inte tillräckligt betalt för att svara utanför min arbetstid, det ingår heller inte jour i min tjänst. Vill min arbetsgivare att jag ska vara nåbar så är det en ersättningsfråga. (Dagens telefoner är en P30PRo samt en S10). Tidigare så var ju abonnemanget med betala per talad minut. Numera flatrate och det är ok att använda även privat utan förmånsbeskattning. Men vill inte ha samma googlekonto m.m på båda, har separat googlekonto pga GDPR/TF även där. De som behöver nå mig dygnet runt har tillgång till mitt privata nummer, så det går för min arbetsgivare även utanför "arbetstid", men det kommer ju kosta därefter.

Dator, tidigare arbetsplats hade en bärbar WS, direktkopplad mot arbetsgivarens nät via AD-konto. Nuvarande har en "lättare" bärbar som inte klarar lika mycket, men främst ansluten via VDI-miljö (precis som på kontoret). Nuvarande aktivitetsbaserade kontoret har en tunn klient på majoriteten av platserna, tidigare jobb hade bara den bärbara. Finns för och nackdelar med båda, men en tunn klient begränsar en del avseende gis och cad. Den fick tidigare stanna på jobbet, men numera post-corona så är den ju hemma. Men sitter främst vid den stationära via VDI.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Skulle aldrig använda min jobbmail privat men det är väldigt många som gör det på mitt jobb.
Tror det är en intresse sak på någon nivå. Jobbar på skola/förskola som it ansvarig, alla typ rycker på axlarna om jag påtalar att ens mailkorg försvinner om man byter jobb. Så det verkar inte vara så viktiga saker de har där ändå.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Skulle aldrig använda min jobbmail privat men det är väldigt många som gör det på mitt jobb.
Tror det är en intresse sak på någon nivå. Jobbar på skola/förskola som it ansvarig, alla typ rycker på axlarna om jag påtalar att ens mailkorg försvinner om man byter jobb. Så det verkar inte vara så viktiga saker de har där ändå.

Att ens mailkorg försvinner är ju en sak, det skulle nog de flesta må bra av ibland. Men viktigt är ju iaf för mig som arbetar på en myndighet att inte på något sätt riskera att mina privata mail kan begäras ut av någon. Har haft min beskärda del av hot och skadegörelse kopplat till jobbet och vill inte råka ut för det igen, men anställdas personuppgifter är tyvärr rätt svagt skyddade enligt GDPR...

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Absolut inte.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 3900X | MB: ASUS TUF GAMING X570-PLUS | RAM: Corsair 32GB 3200MHz | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti

Permalänk
Medlem

Låter helt bananas.

Min sambo fick precis smaka på problemet med att ha använt arbetsgivarens mobil privat, trots att det är snart 8 månader sen hon bytte jobb, så går det fortfarande spåradiska samtal & sms till hennes gamla nummer.

Bara tur att den nyanställde som fick ta över luren fortfarande är vänlig nog att skicka vidare det som fortfarande kommer in till hennes nya nummer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Låter helt bananas.

Min sambo fick precis smaka på problemet med att ha använt arbetsgivarens mobil privat, trots att det är snart 8 månader sen hon bytte jobb, så går det fortfarande spåradiska samtal & sms till hennes gamla nummer.

Bara tur att den nyanställde som fick ta över luren fortfarande är vänlig nog att skicka vidare det som fortfarande kommer in till hennes nya nummer.

Fick det på förra jobbet, de jobbrelaterade samtalen var ju iofs till rätt person, men de samtal som gick till mobilnumret som berörde helt andra saker. Samma sak här nuvarande jobbet.

Återanvända fasta nummer är ju en sak (efter en karantäntid), att återanvända mobilnumren (efter längre karantäntid) ska väl fungera, men mobilnummer går ju oftast igenom växelspärrarna. Därför man inte lämnar ut mobilnummer till vem som helst.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

@Henrik21: Absolut just det där ifall någon begär ut den är ett problem. Har påtalat det för medarbetarna också men det verkar inte vara av intresse heller. Man kan inte göra mera än ge informationen sen vad de gör med den är ju en annan femma.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrik21:

Fick det på förra jobbet, de jobbrelaterade samtalen var ju iofs till rätt person, men de samtal som gick till mobilnumret som berörde helt andra saker. Samma sak här nuvarande jobbet.

Återanvända fasta nummer är ju en sak (efter en karantäntid), att återanvända mobilnumren (efter längre karantäntid) ska väl fungera, men mobilnummer går ju oftast igenom växelspärrarna. Därför man inte lämnar ut mobilnummer till vem som helst.

Mmm det som var problemet, hon hade ju iskallt räknat med att kunna portera ut nummret, men det visade ju sig ligga i deras "nummerserie" så dom ville ju varken förstöra serien eller bli av med ett nummer som kommer associeras med deras verksamhet.

Nu köpte hon en egen lur/abb, dock till operatörernas glädje, eftersom hon även precis fick en sprillas iPhone 11 Pro från jobbet med nått Tele2 unlimited, så nu sitter hon på 2 st iPhone 11 Pro som ska släpas runt och laddas, samtidigt som operatörerna får in smet för dubbla abb där hon aldrig kan mer än använda 1 så att säga... idioti allting.

Förvisso kan hon stoppa simkortet från jobb-abbet i privata luren, men då saker som mail/kalender/jobbspecifika-appar är beroende av att mobilen är "onboardad" av i jobbets ekosystem så funkar inte det heller...
Jävla soppa år 2020.

Permalänk
Medlem

Det har hänt, men det är extremt sällan.

Visa signatur

Core i7 6700K | Asus Prime Z270-A | Enermax ETS-T40 | Corsair Vengeance 16GB @3000Mhz | 275GB Crucial MX300 | 1TB WD Blue 7200RPM | Define C | Corsair RM650x | Asus VG278H 1080p @60Hz | Nvidia RTX 2070 Super

Permalänk
Medlem

Jag har problemet med återanvändning av telefonnummer på min jobbmobil. Tydligen finns ett bakomliggande telefonnummer på SIM-kortet som kan nå mobilen förutom jobbnumret som går via växeln. Ibland ringer folk och ska prata med någon kvinna som tidigare verkar nappat på massa säljsamtal och dessutom är med i massor av olika kundklubbar som jag får SMS ifrån. Kan blocka de som ringer men SMS har jag inte kommit på hur man blockar ännu (Samsung S8).

Permalänk
Inaktiv

Kör egen firma så ja, det blir smidigast så. När jag var anställd höll jag det separat dock.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Om jag byter jobb då?
Reggar 0 privat saker på jobb mailen slutar man är det ju ren helvete regga om allt.

Ja men det är väl ditt problem?

Permalänk
Medlem

Nej, jobbrelaterat går till endera jobbmail (beroende på om det är hos kund eller hos konsultbolag) och i jobbet så är det numret till jobbtelefonen som gäller. Har dock ingen "jobbtelefon" mer än ett nummer och simkort (dualsim i egen telefon) av den enkla anledningen att ingen någonsin ringer på jobbnumret och att jag inte vill att telefonen och dess innehåll skall tillhöra företaget på något vis utifall att jag skulle bli av med jobbet, byta jobb eller dylikt.

Jobbdatorer, ja de får stå på jobbet. Min konsultdator använder jag förvisso privat, men det är för att jag inte har någon användning av den i jobbet, och den är lätt att tömma om det skulle behövas.

Sedan kör jag förvisso citrixlänk till jobbet från privat dator när jag jobbar hemifrån, men ja ... det är en annan historia.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Exxovion:

Ja men det är väl ditt problem?

I denna kråksången blir det IT problem och personen

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

@Henrik21: Absolut just det där ifall någon begär ut den är ett problem. Har påtalat det för medarbetarna också men det verkar inte vara av intresse heller. Man kan inte göra mera än ge informationen sen vad de gör med den är ju en annan femma.

Det bör inte vara ett problem så länge man hanterat e-posten på ett vettigt sätt. På samma sätt som att det inte är ett strikt krav att inkomna handlingar diarieförs (så länge de strukturerat och enkelt kan sökas i osv).

Skrivet av BasseBaba:

Mmm det som var problemet, hon hade ju iskallt räknat med att kunna portera ut nummret, men det visade ju sig ligga i deras "nummerserie" så dom ville ju varken förstöra serien eller bli av med ett nummer som kommer associeras med deras verksamhet.

Nu köpte hon en egen lur/abb, dock till operatörernas glädje, eftersom hon även precis fick en sprillas iPhone 11 Pro från jobbet med nått Tele2 unlimited, så nu sitter hon på 2 st iPhone 11 Pro som ska släpas runt och laddas, samtidigt som operatörerna får in smet för dubbla abb där hon aldrig kan mer än använda 1 så att säga... idioti allting.

Förvisso kan hon stoppa simkortet från jobb-abbet i privata luren, men då saker som mail/kalender/jobbspecifika-appar är beroende av att mobilen är "onboardad" av i jobbets ekosystem så funkar inte det heller...
Jävla soppa år 2020.

Vet att det fungerat att portera ut numren, men det handlar ju lite om hur tillmötesgående arbetsgivaren är. Nu har jag samma fyra siffror i vanliga "fasta" numret och mobilnumret, den typen av kopplingar vill man ju inte förstöra. Det hade jag inte på förra jobbet.

Har som sagt var en egen lur (P30Pro) och en S10 via jobbet, nu är båda telefonerna hemma när arbetet mestadels är förlagt hemifrån. Men jobbtelefonen stängs via växelappen när jag lämnar jobbet. Jag har flextid, styr min tid själv och har inte tillräckligt betalt för att ta samtal när som helst. De personer som behöver kunna nå mig kan göra det genom den privata telefonen. Övriga kan göra det när jag är på jobbet.

Dualsim är bra, men löser inte problemen med att arbetsgivaren vill ha vissa appar, en rensningsfunktion osv. Finns som sagt inte en chans att jag kommer att ha bara en telefon, min fritid är för mycket värd för det.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

På min "fritid" har jag NOLL kopplingar till jobbet, hur gärna de än vill få tag på mig.

Permalänk

Använder ni er jobbs postlåda privat? Så när ni beställer hem saker så får ni dem skickade till jobbets postlåda och ni skriver även att företaget är kunden?
Lite samma sak är det att använda jobbmailet. Det blir fel på hur många sätt och vis, inte bara det att det bryter emot någon regel på företaget. Utan att man inte vill blanda in företaget i allt vad man gör privat.

Att det däremot finns gott om personer i vårt samhälle som saknar teknikintresse ändå sitter med en dator hela dagarna är en utveckling som vi har gått emot. Vissa av dessa har förutom teknikintresse fullkomligt ointresse av att det minsta göra något med utrustningen så de skaffar inte ett mail till för det kräver att de utför en handling.

*edit*
Något som har förekommit är att folk endast har jobbets mobil, till detta nummer ringer de den ena och andra tjänsten. Även denna på olika bonus-klubbar som clas olsson, sedan byter de jobb och telefon-nummer och en annan person på jobbet får dennas samtal och sms.

Permalänk
Medlem

Har gjort det någon gång i farten när jag har meddelat förskolan om ändrad arbetstid pga planerad övertid eller arbetstidsförskjutning, men jag använder inte jobbets epost för att registrera mig på tjänster någonstans. Jag vill kunna komma åt mina viktiga saker överallt, och jobbets epost har jag inte tillgång till ifrån mobil eller hemifrån.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Entusiast

Nej! Absolut inte!
Arbetsmail för arbete, och privat mail för ... ja... allt privat.
Dessutom skulle det se konstigt ut om vänner och bekanta fick mail från mitt jobbmail. Är det myndigheter eller bara den där underliga snubben ... vad ... varför... ? Förvirringen skulle nog vara total.

Däremot har det hänt att jag använt privata mailen i jobbsyfte av bekvämlighetsskäl. Dock bara till andra kollegor som redan vet vem jag är.

Visa signatur

Bästa programmen till Linux - v2.0
Linux-guide: Val av grafisk miljö. (Att välja distribution).
-
Everyone should have a SGoC in their systems (SGoC: SysGhost on a Chip)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Använder ni er jobbs postlåda privat? Så när ni beställer hem saker så får ni dem skickade till jobbets postlåda och ni skriver även att företaget är kunden?
Lite samma sak är det att använda jobbmailet. Det blir fel på hur många sätt och vis, inte bara det att det bryter emot någon regel på företaget. Utan att man inte vill blanda in företaget i allt vad man gör privat.

Att det däremot finns gott om personer i vårt samhälle som saknar teknikintresse ändå sitter med en dator hela dagarna är en utveckling som vi har gått emot. Vissa av dessa har förutom teknikintresse fullkomligt ointresse av att det minsta göra något med utrustningen så de skaffar inte ett mail till för det kräver att de utför en handling.

*edit*
Något som har förekommit är att folk endast har jobbets mobil, till detta nummer ringer de den ena och andra tjänsten. Även denna på olika bonus-klubbar som clas olsson, sedan byter de jobb och telefon-nummer och en annan person på jobbet får dennas samtal och sms.

Har faktiskt funderat på det när man beställt vissa varor som prompt ska levereras med bud (och man förväntas vara hemma någon gång mellan 8-16). Post adresserad endast till mitt namn och inte enhet/arbetsplats ska jag ju få öppna själv, så det ska fungera men inte gjort det än. Som det ser ut nu, så är det att vara hemma vid leverans istället. UPS hade en förmåga att försöka leverera utan avisering (avisering 5 minuter innan ankomst hade räckt på föregående arbetsplats, 3 minuters promenad hem, men det lyckades de aldrig med).

Där kan jag se en viss distinktion ändå mellan att få post levererad till den adress där man främst vistas dagtid och att använda en mejladress där det kan tolkas som att man uttalar sig som representant för en myndighet. Alltid lika intressant att få "privata" frågor via t.ex. polisens mailadresser, skatteverket och sen en hel del större företag (gärna med en fin titel i signaturen). Som verksam inom myndighet så gäller ju att alla invånare/medborgare ska behandlas lika oavsett (så länge det inte finns sakliga skäl att göra annan bedömning).

Hur gör folk när de söker nya jobb, anger man sin nuvarande mejladress och sköter allt den vägen?

Kundklubbarna bör ha lättat upp lite iaf sedan det krävts förnyad kontakt med personen i fråga avseende GDPR. Men det finns väl även företag som fuskar där.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Nej, då jag jobbar på myndighet kan det misstolkas samt att alla mina mail är offentlig handling.

Visa signatur

MSI B650 Gaming Plus WIFI - Ryzen 7 7800X3D - XFX 7900 XT - Corsair 32GB DDR5 6000MHz CL36 - Fractal Design Meshify 2 Compact - Gigabyte Ultra Durable 850W

Permalänk
Medlem

Jag trodde de flesta arbetsgivare förbjöd användandet av jobbmail privat?

Det kan ju lätt bli så att det ser ut som att företaget ifråga skickar ut mailet vilket kan skapa konstiga situationer, tex som om skatteverket vill reklamera vuxenleksaken de beställde för den slutade fungera.

Och att beställa privata varor till en arbetsplats borde också vara ett stort nej.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

känns som många som trycker nej har rena skit jobb mobil / laptop möjligheter och allt är nerlåst / tvång på massa saker.

Frågan som alla svarar nej på var ju om man använder jobbmail privat. Inget annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Fy fan ha såna restriktioner herregud

Bara haft jobb telefon hela mitt jobb liv 10 år.
Sparat sjuka summor och inget är låst.

Samma med dator helt olåst från saker.

har bara haft jobb laptop och jobb mobil + ipad aldrig någon privat.
Automatiskt VPN låter hemskt...

Automatisk VPN är ofta en princip av säkerhetsskäl IT-avdelningar använder sig av.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Fattar inte riktigt va du menar alla på vårat kontor har typ 99 % bara jobb telefon och dom har 100 % kontroll över allt påtelefonen, det enda som finns på dom är en mail profil inget annat.

Edit: känns som många som trycker nej har rena skit jobb mobil / laptop möjligheter och allt är nerlåst / tvång på massa saker.

Skrivet av Squallie:

Frågan som alla svarar nej på var ju om man använder jobbmail privat. Inget annat.

För att besvara frågan har jag en fullständigt olåst dator och mobil, med fritt ansvar att modifiera efter eget tycke. Så länge infrastrukturen och mjukvaran fortfarande kan användas för sitt syfte är det ingen som bryr sig. Jag väljer dock att inte använda det till mer än kanske harmlöst surfande eller någon intressant video på YouTube under pauser.

Mitt privatliv ska inte sippra in i företagets utrustning, precis som det inte bör påverka mitt professionella uppträdande. Det är själviskt och distraherande, då vi alla ändå har egna mobiler med samma grundläggande användningsområden. Så det finns inget rimligt skäl att göra det i mina ögon.

Undantaget är nödsituationer.

Permalänk
Medlem

På mitt nya jobb så är allting olåst, använder jobbdatorn privat men inget annat, har egen lur plus ptivatnummer, egen mail plus jobb men använder bara jobbets.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Jag håller det väldigt separerat. Surfar t ex aldrig privat på jobbdatorn (dvs inga inloggningar på Gmail, Facebook etc). Har dock gjort avsteg på vissa barnrelaterade möten, vilket underlättat nu när mycket hanteras via Teams/Skype (smidigt att få in de mötena med länkar på den dator man normalt sitter vid under arbetstid).

Permalänk
Medlem

Fick en mailadress av jobbet när jag började för 15 år sen, har inte ens öppnat den än. Behöver den verkligen inte, men de är tydligen nån regel att alla ska ha en mail från företaget

Visa signatur

Win 10: Ryzen 5800X | Ek Supreme, EK SE 240,Corsair XR5 360, Laing DDc2 m. Petras tech top | ASROCK RX 6900 XT Phantom Gaming OC @2710/2100 | HyperX Fury Black 3600MHz 32Gb | Gigabyte X570 Aorus Elite
Win 98: Celeron 533MHz@800MHz | ASUS CUSL-2 | Voodoo 3 3000@186MHz | 384Mb PC100 | Creative CT4810
DOS: Compaq Presario 433: Intel DX2 66MHz | 4Mb ram | Sound Blaster 16 | 200 Mb HDD