Tio AOC-skärmar i test – första intrycken

Permalänk
Melding Plague

Tio AOC-skärmar i test – första intrycken

Tillsammans med AOC testar vi oss igenom tio 144 Hz-skärmar, åtta med VA-panel och två med IPS. Här finns det en del att säga!

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har ni inte gått lite väl långt med sponsrat innehåll när ni släpper produktspecifika "recensioner" i sammarbete med tillverkaren? Detta kan ni inte göra utan grova intressekonflikter.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Perfekt med detta test! Får bli nattlektyr. Uppskattar verkligen ditt jobb med att hjälpa oss @Laxpudding

Är sugen på att gå från två skärmar till en Ultrawide 34" / 144 Hz / 1440p men inte punga ut 185 a-kasseutbetalningar. Då verkar CU34G2UX vara ett fint alternativ. Antar att man inte får vänta sig att få en IPS med samma "krav" för samma peng helt enkelt.

Permalänk
Bildexpert 📺

@johanandersson: Titta gärna på videon och även texten där jag förklarar konceptet. Jag kommer inte att lämna omdömen, betyg och köpråd utan presentera sådan som talar för sig självt. Likt färgåtergivning, latens, eftersläpsnivåer, ljusstyrka och mycket mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@johanandersson: Titta gärna på videon och även texten där jag förklarar konceptet. Jag kommer inte att lämna omdömen, betyg och köpråd utan presentera sådan som talar för sig självt. Likt färgåtergivning, latens, eftersläpsnivåer, ljusstyrka och mycket mer.

Ni nämner en väldig massa positiva saker som produkter och får antagligen betalt av AOC för det. Integriteten när ni säljer era åsikter blir samma som alla andra reklambyråer. Objektiviteten vid "riktiga recensioner" är inte bevarad när vissa företag betalar för era tjänster emellan. Är det mer sannolikt att AOC sponsrar er igen om ni ger dem en utmärkelse vid nästa jämförelse? Är det värt att förstöra framtida kontrakt genom att poängtera deras brister gentemot de företag som inte betalar er?

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk

@johanandersson: sen var ju trots allt AOC störst på gamingskärmar under 2019 så vore konstigt ifall det vore något annat märke.

Visa signatur

-[Asus Prime z590]-|- [Intel Core 11600k]-|-[Corsair Hydro H100i]-|-[Aorus rtx 3070 Master]-|-[Corsair 16GB 3600Mhz]-|-[Corsair LL120 RGB 120mm]-|-[Fractal Design Define 7 Compact]-
Aoc 32" 144Hz 1ms-[Logitech G502 HeroAsus Rog strix Scope Deluxe TKL

Permalänk
Bildexpert 📺

@johanandersson: Du får väldigt gärna peka ut konkreta exempel där det du påstår är ett problem. Senaste recension jag gjorde av en AOC-produkt är denna för tre år sedan: https://www.sweclockers.com/test/23664 där du kan snabbt hoppa till sammanfattningen vad jag faktiskt tycker om produkten och de köpråd jag ger.

Den här artikelserien kommer inte att ha sådana omdömen. Detta är inte tio recensioner utan lämnar det till läsaren att själv dra slutsatserna.

Sedan har jag full acceptans för att du personligen inte kan dra den skiljelinjen. Jag kan tyvärr dock inte hjälpa dig mer. Mest tråkigt att du kommer gå miste om konkret information om produkter jag annars aldrig haft en möjlighet att titta på i annat fall på det här sättet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Ni nämner en väldig massa positiva saker som produkter och får antagligen betalt av AOC för det. Integriteten när ni säljer era åsikter blir samma som alla andra reklambyråer. Objektiviteten vid "riktiga recensioner" är inte bevarad när vissa företag betalar för era tjänster emellan. Är det mer sannolikt att AOC sponsrar er igen om ni ger dem en utmärkelse vid nästa jämförelse? Är det värt att förstöra framtida kontrakt genom att poängtera deras brister gentemot de företag som inte betalar er?

Bara så du vet: Vad gäller datorprodukter av alla de slag så är 98% av alla professionella recensioner du kan hitta på nätet eller i papperstidningar gjorda på produkter som de fått till skänks eller fått låna av tillverkaren. Ytterst få redaktioner skulle ha råd att på egen hand köpa in alla produkter de recenserar.
Så har varit fallet i flera decennier.

Jag tvivlar på att några pengar har växlat hand i det här eller liknande fall, men både Sweclockers och AOC tjänar på det hela - Sweclockers drar till sig fler läsare genom att ha recensioner, och AOC får gratis uppmärksamhet runt sina skärmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@johanandersson: Du får väldigt gärna peka ut konkreta exempel där det du påstår är ett problem. Senaste recension jag gjorde av en AOC-produkt är denna för tre år sedan: https://www.sweclockers.com/test/23664 där du kan snabbt hoppa till sammanfattningen vad jag faktiskt tycker om produkten och de köpråd jag ger.

Den här artikelserien kommer inte att ha sådana omdömen. Detta är inte tio recensioner utan lämnar det till läsaren att själv dra slutsatserna.

Sedan har jag full acceptans för att du personligen inte kan dra den skiljelinjen. Jag kan tyvärr dock inte hjälpa dig mer. Mest tråkigt att du kommer gå miste om konkret information om produkter jag annars aldrig haft en möjlighet att titta på i annat fall på det här sättet.

Hur ska jag kunna ge exempel på när du ändrat din bedömning på grund av externa incitament? Att vi just måste förlita oss på er relativa objektivitet är kärnan i varför det är ett problem i att ni får betalt av tillverkare.

"Sedan har jag full acceptans för att du personligen inte kan dra den skiljelinjen."

Ursäkta men det där låter väl rent av barnsligt? Att jag inte "kan förstå" rätt åsikt? Synd att ni inte "kan" se ett problem med att recensenter får betalt av tillverkare.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erik_T:

Bara så du vet: Vad gäller datorprodukter av alla de slag så är 98% av alla professionella recensioner du kan hitta på nätet eller i papperstidningar gjorda på produkter som de fått till skänks eller fått låna av tillverkaren. Ytterst få redaktioner skulle ha råd att på egen hand köpa in alla produkter de recenserar.
Så har varit fallet i flera decennier.

Jag tvivlar på att några pengar har växlat hand i det här eller liknande fall, men både Sweclockers och AOC tjänar på det hela - Sweclockers drar till sig fler läsare genom att ha recensioner, och AOC får gratis uppmärksamhet runt sina skärmar.

Att tillverkare lånar ut eller förser recensenter med produkter för tester behöver inte avslöjas med en "sponsrad" märkning. Som du säger så är det fallet med nästan alla recensioner och tester och mycket få av dem har varningen. Det är just när det lagligt måste avslöjas kompensation som du ser en sån ruta.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Källkritik är en bra start om man inte finner uppgifter etc. trovärdiga med hjälp av egen kunskap!

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Gött med ett brett test. Ser gärna mer sådant!

OffT: Förstår inte varför Sweclockers läsare är så anti när det kommer till att testa produkter via samarbeten. Ibland känns det som att dom är negativa till allt...

Permalänk
Medlem

Bra jobbat som vanligt Thomas!
Mycket trevlig läsning och video!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk

@Laxpudding Enligt en annan recension på AG273QCX så slutar Overdrive att fungera helt (dvs det beter sig som avstängt) när man kör skärmen i G-sync compatible-läge i spel. Recensionen är ungefär ett år gammal, så det skulle vara intressant att se om det är fixat nu.

Har för övrigt CQ27G2U hemma just nu, och är ganska nöjd med den. Absolut snabbare än de 27-tums VA-paneler jag testat innan (CV27Q och VG27WQ).

Visa signatur

CPU: 3900X | Moderkort: Aorus X570 Ultra | RAM: TridentZ F4-3600C16D-16GTZR | GPU: RTX 2070 Super | Lagring: 970 EVO Plus 1TB + 3TB WD Green EZRX + 4TB Seagate Barracuda | PSU: RM750X v2 | Chassi: Design R6 | Skärm: AOC CQ27G2U | Tangentbord: Varmilo VA109 Moonlight MX Blue | Mus: Razer Deathadder

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alotiat:

Gött med ett brett test. Ser gärna mer sådant!

OffT: Förstår inte varför Sweclockers läsare är så anti när det kommer till att testa produkter via samarbeten. Ibland känns det som att dom är negativa till allt...

Är dock en enorm skillnad på att få ett testexemplar skickat till sig utan kostnad för recension och att få betalt för att göra en recension eller genomgång!

Jag har själv antagit att det innehåll som märkts som "samarbeten" på sajten är sponsrat, för annars hade väl inte taggen varit nödvändig enligt lag? Kanske har fel där men informationen har inte varit särskilt tydlig.

Tycker inte om konceptet själv, hade hellre sett en swecpatreon och sluppit allt som inte var renodlad journalistik

Visa signatur

5900X | 3080

Permalänk
Medlem

Jag har en 24g2u. Har flimmer med gsync aktiverat, dock verkar det endast vara i menyer. Antar att den hoppar mycket i frekvens där? Man ser det även tydligt under nvidia pendulum test. Det är lite synd tycker jag

Spel jag testat än så länge är Warzone och Fortnite. Man ser det väldigt tydligt i framförallt menyerna som sagt.

Inget speciellt du la märke till @laxpudding?

Permalänk
Bildexpert 📺

@hipstergamer: Jag återkommer kring AG273QCX senare – men det stämmer med mina anteckningar. Ingen praktisk skillnad i mellan de olika overdrive-lägena. Detta är hyfsat vanligt på skärmar med adaptiv synk.

Permalänk
Bildexpert 📺

Jag skapade denna tråd för en fortsatt diskussion om sponsrat innehåll och samarbeten. Förmodligen flyttar vi en del av inläggen dit för att hålla tråden till ämnet:

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1596004-for-mycket-sam...

Permalänk
Bildexpert 📺

@K-D][Aramis: Den 24G2U jag satt med hade inget skiftning i ljusstyrka när frekvensen gick mellan extremerna av synkintervallet. Var den skärm jag prövade först med och även lade mest tid på innan jag fått till en rutin för att hinna med allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@K-D][Aramis: Den 24G2U jag satt med hade inget skiftning i ljusstyrka när frekvensen gick mellan extremerna av synkintervallet. Var den skärm jag prövade först med och även lade mest tid på innan jag fått till en rutin för att hinna med allt.

Kan det skilja sig från panel till panel kanske? Som sagt syntes det väldigt tydligt för mig. Dock aldrig under själva spelandet. Men man kunde se det i pendulum testet från Nvidia. Speciellt om man drog ner fps:en till under 44 så såg man hur ljusstyrkan skiftade. Vilket i sig ändå är udda för jag har bra mycket högre fps än så i menyerna till de två spelen jag testade.

Permalänk
Bildexpert 📺

@K-D][Aramis: Menyer kan ju ibland ligga på 1000+ FPS och flimra av den anledningen. 44 FPS torde vara under tröskeln för synkspannet och då borde LFC kicka in. Vad kör du för grafikkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@K-D][Aramis: Menyer kan ju ibland ligga på 1000+ FPS och flimra av den anledningen. 44 FPS torde vara under tröskeln för synkspannet och då borde LFC kicka in. Vad kör du för grafikkort?

Kör på 2070 Super. Men testade även med mitt gamla 1060 och det var samma fenomen där.

Edit: Har satt en limit i just Warzone på 60fps i menyerna.

Permalänk
Bildexpert 📺

@K-D][Aramis: En del har fått mer (eller mindre) flimmer med AMD:s kort. Men 1,5 generationer från varandra med dina kort skulle jag säga att du har ett bråkigare exemplar av skärmen. VESA Adaptive-skärmar generellt beter sig mer udda när man kliver under synkspannet.

Permalänk
Medlem

Jag sitter lite i valet och kvalet. Är trött på den dåliga svärtan i min IPS, nyare IPS kanske presterar mycket bättre. Har blivit så kräsen med min OLED tv att jag knappt kan njuta av film och serier vid datorn längre, spel blir lidande också i upplevelsen. Nu funderar jag på att skaffa en VA-panel i hopp om att dessa har mognat till sig nu gällande korrekt färgåtergivning och betraktningsvinklar.

Det jag gör med skärmen mest i turordning:
* Film
* Spel
* Redigerar bild & video

Får inte riktigt plats med 27" så 24-25 hade varit optimalt. 1440p är najs men kan nog leva utan det. 144hz och freesync /gsync känns ju kul för spel. Och helst en stilren design.

Begär jag för mycket egenskaper ur en och samma skärm? Har läst att Apples nya IPS skärmar har riktigt bra svärta med local dimming, men priset är ju helt galet och bara 60hz.

Tips mottages (kanske ska skapa en egen tråd för det)

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av BrottOchStraff:

Nu funderar jag på att skaffa en VA-panel i hopp om att dessa har mognat till sig nu gällande korrekt färgåtergivning och betraktningsvinklar.

Tillräckligt korrekt färgåtergivning, dvs för den som inte får betalt för att levera bild? Ja, det skulle jag säga. Rakt framifrån då. Men betraktningsvinklar är fortfarande ett problem där du hela tiden riskerar få olika intryck av bilden. Dels från vinkel du har för stunden, dels från det att skärmen alltid är i olika vinklar räknat frön kanter, hörn och mitten.

Generellt bör du också kliva till 1440p-skärmar då det nästan alltid är en högre nivå på just färgåtergivningen. Med Full HD är det svårare och framför allt mycket mer som måste sorteras bort för den som ställer krav.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Tillräckligt korrekt färgåtergivning, dvs för den som inte får betalt för att levera bild? Ja, det skulle jag säga. Rakt framifrån då. Men betraktningsvinklar är fortfarande ett problem där du hela tiden riskerar få olika intryck av bilden. Dels från vinkel du har för stunden, dels från det att skärmen alltid är i olika vinklar räknat frön kanter, hörn och mitten.

Generellt bör du också kliva till 1440p-skärmar då det nästan alltid är en högre nivå på just färgåtergivningen. Med Full HD är det svårare och framför allt mycket mer som måste sorteras bort för den som ställer krav.

Ja man sitter ju oftast i mitten. Där emot så justerar man ju sitthöjden ganska ofta, står ibland. Undrar hur mkt skiftningar det är på vertikalen?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Bildexpert 📺

@BrottOchStraff: Det varierar från skärm till skärm men är ofta mer avvikelser vertikalt eftersom man som tillverkare förutsätter att man är lika lång varje gång så att säga.

Det adderar så ståendes framför en VA-panel och tittandes från sidan, snett nedåt och man har ofta kontrastvärden som är sämre än en IPS i samma vinkel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

@BrottOchStraff: Det varierar från skärm till skärm men är ofta mer avvikelser vertikalt eftersom man som tillverkare förutsätter att man är lika lång varje gång så att säga.

Det adderar så ståendes framför en VA-panel och tittandes från sidan, snett nedåt och man har ofta kontrastvärden som är sämre än en IPS i samma vinkel.

Försökte filtrera lite på prisjakt. Den kombon verkar typ inte finnas under 20k VA,144hz, 27", Gsync, minst 1440p
Fick bara ut denna: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4542527

Annars gillade jag designen på HP Omen, dock IPS: https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5360175
Men väldigt stilren för att vara gaming skärm, jag klarar inte av alla dessa skärmar som set ut som Transformers... Kan vi inte lansera ett svensk skärmmärke för gaming med lite "Scandinavian design"?

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Medlem

Fråga: Kan inte diaplayport visa 144hz?
Har en Q27G2U och jag får bara 144hz via Hdmi men max 120 via dsiplayport (i 1440)

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av DaCapo_X:

Fråga: Kan inte diaplayport visa 144hz?
Har en Q27G2U och jag får bara 144hz via Hdmi men max 120 via dsiplayport (i 1440)

Vet du vilken displayport det är och vilken hdmi? Jsg tror det är lite skillnad på Dp 1.2 och 1.4 hur mycket data de kan överföra