Borde Sverige haft en karantän?

Permalänk
Medlem

Borde Sverige haft en karantän?

Här är ett diagram med 13 länder runt om i världen där vi kan se antalet döda per miljon, vid olika antal dagar från den dag när landet hade en miljon döda per invånare. Kan du bedöma vilken kurva av dessa tretton som inte hade karantän?

Vilka länder det är avslöjas på måndag kväll, 18 maj 2020.

Klicka på Visa innehåll för att se digrammet.

Dold text
Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk

"Omröstningen är avslutad"?

Permalänk
Medlem
Skrivet av siglolmic:

"Omröstningen är avslutad"?

Njas, den öppnar om någon minut

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem

700'000 deaths per million.. ok.

Visa signatur

i9-10980XE ~4.6GHz | 128GB DDR4-3600 | ASUS WS X299 PRO | RTX 4070 Super, Founders Edition
i7-7820X 4.8GHz | 64GB DDR4-3200 | ASUS WS X299 PRO | RTX 3080, Founders Edition

Permalänk
Medlem

En miljon döda per invånare... Jobbigt läge alltså.

Att karantän bromsar smittspridning om den är effektiv kan vi ju alla va eniga om tror jag iaf.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

Om Du menar med a) gränskarantän(31 dagars tvingad isolering vid inträde till Sverige innan man släpps förbi gränskontrollen) eller b) helt stänga gränsen för inkommande transport utav människor, så ja.

Men en inhemsk karantän skall inte behövas om man använder sig utav alternativ A eller B.
A kostar mer eftersom man hade behövt hyra bodar för att trycka in alla nyanlända, så B är billigast.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Teddis:

700'000 deaths per million.. ok.

700.00

Permalänk
Medlem

Alldeles för tidigt att jämföra antal döda mellan länder för att avgöra vilken strategi som fungerade bäst.
Återkom om ett år eller två när viruset har hunnit gå ett andra och kanske ett tredje varv, och när effekterna på ekonomin även börjat visa sig på hälsan.

Permalänk
Avstängd

@sAAb: Efterklokhet är inget bra mentalt hjärnspöke att ha med att göra.

Du verkar lida av: https://en.wikipedia.org/wiki/Hindsight_bias och den går åt BÅDA HÅLLEN!

Anta att det gick åt skogen då kommer du med Hindsight Bias kunna se retrospektivt och säga, "Jag kunde se det från en mils avstånd att det skulle gå åt skogen pga. händelserna x, y, z!".

Skulle det faktiskt ha gått åt vägen så kommer du med samma Hindsight Bias titta tillbaka och säga, "Jag tvivlade inte en sekund på att vi skulle fixa detta tack vare händelserna a, b, och c!".

Hur du än vrider och vänder på det så framstår det i ditt sinne i efterhand att, "Det var oundvikligt hur det än blev!". Och det är inkorrekt och oanvändbart tankesätt och långsiktig strategi.

Om Du känner dig sitta på en spåkula med dina derivator och grafer så får du gärna mejla din spetskompetens till FHM eftersom de verkligen behöver all hjälp de kan få från allmänheten: anders.tegnell@@folkhalsomyndigheten.se

Ursäkta, "i efterhand" , av hugget från mig. Dessa hindsight bias-trådar är inte hjälpsamma och kan skapa bara mer misstro mot myndigheter vilket redan är skört som det är.

Gibba lite Warzone istället och slappna av, haré gött! ^_^

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Det här kan säkert vara intressant när det gått 700 dagar, inte 70...

Visa signatur

Asus B550E-Gaming / Ryzen 5900X stock / Corsair Vengeance 32GB 3600 MHz CL18 /
ASUS TUF 4080 Gaming OC / Samsung 980 PRO 2TB PCI-Ev4 + 2TB WD Black NVME PCI-Ev3 / Corsair RM850x v2 / Acer Predator XB273UGX 1440p 270 Hz G-Sync / Phantek P500A / Arctic Cooling LF II 240mm / Evo 4 / Sennheiser IE 300 / Rode NT1-A
Synology 1621+ 6*16 / 1513+ 5*8 / LG CX 65" / XBox Series X
Ownit > Bahnhof

Permalänk
Medlem

@Erik_T: Precis. Det är ju självklart att länder med tidig karantän har lägre dödsantal.

Frågan är vad som händer för dessa länder när de öppnar upp igen. Vad händer med deras ekonomi, sjukvård etc. Som sagt för tidigt att gnälla på strategier än enligt mig. Tiden bedömer om Sverige har gjort helt rätt eller helt fel.

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

Alldeles för tidigt att jämföra antal döda mellan länder för att avgöra vilken strategi som fungerade bäst.
Återkom om ett år eller två när viruset har hunnit gå ett andra och kanske ett tredje varv, och när effekterna på ekonomin även börjat visa sig på hälsan.

Håller med, alldeles för tidigt att säga, tills ett vaccin finns tillgängligt tror jag att alla kommer bli smittade förr eller senare.

Sveriges nackdel tror jag är privatiserade äldreboenden där även kommunala följer samma mall, spara pengar kosta vad det det kosta vill i liv men inte i pengar, vinsterna måste skyddas.

Hade äldreboendena skyddats bättre tror jag Sveriges dödssiffror hade varit ungefär hälften av vad dom är nu.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte frågan, alla länder har väl satt sjuka/misstänkt sjuka i karantän?

"Karantän är en isolering av människor eller djur vid misstanke om en smitta av en farlig sjukdom."

Frivillig karantän är väl ändå karantän?

  1. Belgien

  2. Spanien

  3. Italien

  4. UK

  5. Frankrike

  6. Sverige

  7. Nederländerna

  8. Irland

  9. USA

  10. Schweiz

  11. Kanada

  12. Ecuador

  13. Portugal

Visa signatur

Köpa ny TV? https://www.rtings.com/tv/tools/table
Klicka på hide images och sortera på mixed usage (bästa betyg)

Permalänk
Medlem

Nu talar jag lite för honom, men jag kan inte dra mig till minnes om @saab haft en uttalad åsikt i frågan. Snarare har intresset cirkulerat kring statistik, och så även i detta fallet. Hur ser statistiken ut för oss? Är vi pessimistiskt lagda, drar mot mitten, eller optimister gällande hur läget har utvecklats fram till nu?

Kanske bäst att vänta med dolkarna, mina vänner. Det har inte uttalats någon ren agenda här.

Permalänk

Antal döda går knappt att jämföra mellan länder och det är absolut inte ett mått av hur bra en eventuell karantän lyckats.

Om några år kanske man kan kolla på överdödligheten och även då kommer länder både lyckats både bättre och sämre än Sverige. Ingen har ännu räknat på hur många liv och hur mycket mänskligt lidande karantänen i andra länder kommer ta.

Nej, det finns inga belägg för att en kraftig karantän skulle vara bättre än vad vi har nu.

Permalänk
Medlem

Brukar inte vara speciellt konspiratorisk, men ibland känns Corona som ett beställningsjobb för att lösa "köttbergs-problematiken".
Speciellt i ett land som Sverige, då vi inte sabbar ekonomin totalt som i Grekland......

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

Sverige är bäst på allt. All makt åt Tengill! PS vi borde fortsätta med att utföra sådana här rekommendationer. Ex vi rekommenderar att Paolo inte köper sex. Det kommer funka. Jag lovar. Vad tror ni?

PS: full disclosure. Svenska frivilligheten är ett totalt misslyckande. Bra att så många ändå tagit det till sig.

Permalänk
Medlem

Frågeställningen blir rätt meningslöst utan att veta hur ländernas hälsostatus, sjukvård och liknande såg ut. Ett land med en hög andel sjuka i befolkningen i kombination med sämre sjukvård lär rimligtvis har fler döda oavsett karantän osv. Dessutom krävs det att bedömning av dödsorsak är densamma, samt att man så klart även vet vad folk dog av.

https://www.tylervigen.com/spurious-correlations

Permalänk
Medlem

Tiden är den enda sanna experten, och det är också tiden som får utvisa vilken strategi som fått bäst utfall och inte (behöver inte betyda att strategin med bäst utfall vad den bästa strategin).

Däremot måste man ju erkänna att Sverige leker lite med elden, även om vi kanske får ett bättre utfall i slutet så tar vi högre risk just nu ändå många andra länder. Jag har svårt att säga om vi borde ändra strategi eller inte, inget vet faktiskt vad utfallet kommer vara om 1 år, oavsett vad folk säger så är det baserat på många antaganden och modeller som aldrig kommer vara helt pricksäkra. Dock tycker jag att man ska utsätta sig själv för ett tankeexperiment när man funderar på vilken strategi man vill att Sverige ska ha. Man bör fråga sig själv hur villig man är att riskera att en närstående dör av Covid19. Om man, som jag, tror att en godtycklig individ kommer ha högre sannolikhet att överleva Covid19 om ett halvår jämfört med idag (baserat på att kunskapen om viruset ökar med tiden), då måste ha med detta i sina beräkningar när man väger strategier mot varandra. Sen ska självklart ekonomiska faktorer osv in i detta också, det är inte en lätt riskanalys att göra men jag tycker det är viktigt att åtminstone försöka göra den innan man helt bestämmer sig för vilken strategi man föredrar. För något definitivt svar, det finns det inte.

Visa signatur

[Moderkort: Asus TUF X570-Plus Gaming] [Nätagg: Corsair AX 750W]
[Minne: G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 2x16GB] [Grafikkort: ASUS RTX 2070S]
[Processor: AMD Ryzen 7 3700X] [Hårddisk: Corsair Force Series MP510 960GB + SSDs + lagringsdiskar]

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo

@sAAb: Tråd låst, vi har redan en Covid-19 tråd att hålla reda på.

Vidare är tråden formulerad så att det kommer uppstå käbbel. Om du vill att det ska fungera får du gott skriva om samtliga länder är med i omröstningen (eller om vissa länder är undantagna). Det är ju väldigt lätt att bara skapa statistik som uppfyller ett narrativ annars om man inte behöver skriva ut vilka länder det gäller.

Således ser jag inte att tråden i dess utförande är gångbar tyvärr.

/DavidtheDoom, - Moderator

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin