Permalänk
Medlem

Jag skulle aldrig. Jag tycker om att dammsuga noggrant

Permalänk
Medlem

Beror på hur dina möbler ser ut, har snurrfotöljer som damsugaren kör upp på och fastnar hela tiden. Manuella dammsugningen är snabbare än att hjälpa stackars floor-e loss hela tiden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zipparn:

Jag skulle aldrig. Jag tycker om att dammsuga noggrant

Rolig notering ang detta.
Lade för ca 1 vecka sen en ny heltäckningsmatta.
Dammsög den med vanlig dammsugare när allt var klart 3 varv väldigt noga, bla för det stog så i instruktionerna + att det var väldigt luddigt.
Skickade in roboten efteråt.
Behållare blev full fast allt såg rent ut innan den for in.
Jag tror roboten dammsuger bättre faktiskt

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Haft robotdammsugare i lägenhet sen 2013. De är jäkligt bra på att hålla ordning på "vardags"-damm. Självklart får man gå och dammsuga under möbler, på lister och i hörn nån gång då och då.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 9 3900X | MB: ASUS TUF GAMING X570-PLUS | RAM: Corsair 32GB 3200MHz | GPU: ASUS ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti

Permalänk
Medlem

Jag bor bara på 45kvm för tillfället, så jag är sugen på att köpa större lägenhet för att kunna rättfärdiga en robotdammsugare...

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Jah har hus med gamla höga trösklar och det är bara en jag behövt modifiera.
Jag blev positivt överaskad. Trodde som du att den skulle vara ett komplement men den vanliga damsugaren är nu ett sådant som sällan åker fram.
Kör roborock s6. Underbart med virituella barriärer och no go zoner.
Rekommenderar högtrycks luft för rengöring. Den ser ut som ny efteråt.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Har en Neato d4 i en 70m2 lägenhet är nöjd. Än så länge så kör den bara vardagsrum på schema och jag lyfter in den till andra rum lite då och då. Men ska fixa trösklarna så att den klarar av att köra själv. Kan rita på kartan som den ritat upp var den inte ska åka och det har den hittills inte åkt över. Mina föräldrar har en D7 (typ samma fast lite fler funktioner och längre batteritid) även de är nöjda.

@SunQ Köp en ändå jag köpte min förra när jag bodde i en etta på 34. Rättfärdiga det är ju enkelt. Du tycker teknik är roligt.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Nice tråd! Jag köpte en Roborock S5 Max nu. Det var verkligen SVÅRT att hitta någon som hade något dåligt att säga om den. Samt eftersom jag är duktig på att plocka undan efter mig och dammtorkar mycket hellre än dammsuger kändes det passande.

Det stod mellan S5 Max och S6. Tror både hade funkat precis lika bra för mig egentligen.

Permalänk
Medlem

Jag har en Neato D5 och den klarar både lurvmattan och höga trösklar. Skönt att aldrig ha dammråttor!

Permalänk
Medlem

S5 max i lägenhet här, ersättter helt dammsugare och skurning. Det blir mer som våttorkning men fungerar bra på max-versionen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Har en Neato d4 i en 70m2 lägenhet är nöjd. Än så länge så kör den bara vardagsrum på schema och jag lyfter in den till andra rum lite då och då. Men ska fixa trösklarna så att den klarar av att köra själv. Kan rita på kartan som den ritat upp var den inte ska åka och det har den hittills inte åkt över. Mina föräldrar har en D7 (typ samma fast lite fler funktioner och längre batteritid) även de är nöjda.

@SunQ Köp en ändå jag köpte min förra när jag bodde i en etta på 34. Rättfärdiga det är ju enkelt. Du tycker teknik är roligt.

Ja det låter ju onekligen billigare än att köpa en ny större lägenhet + en robotdammsugare..

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem

Men hur ofta rensar ni hår och skit från robotdammsugaren? Är en kille som går runt i tankar om en robotdammsugare

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem

Man tömmer behållaren varje eller varannan gång den kör och rensar hår och skit när den inte funkar längre, typ 1 gång per år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Men hur ofta rensar ni hår och skit från robotdammsugaren? Är en kille som går runt i tankar om en robotdammsugare

Ofta, har tjej med långt hår ....

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk

Jag äger en S5, heter Mrs Doubtfire och låter stackaren städa 3ggr i veckan. Tömmer bingen varannan vecka ungefär och skiftar filtret då också beroende på hur den ser ut. Ibland får man se till att göra rent sensorer och borstarna under, kanske, 1 gång i månaden.

Skönt med nya uppdateringen i appen att man kan spärra områden vilket jag gjort t.ex. i vardagsrummet då min matta är något för tjock, ibland kommer den upp å ibland inte och då skippar jag den helt istället för att annars om den kommit upp en gång och sen kör ner och kommer inte upp igen, då kämpar den tills den f*n kommer upp och de pallar jag inte med!

Bor i lägenhet på cirka 63kvm.

Visa signatur

Lian Li PC-O11 Dynamic Vit. EVGA SN G2 850w. Gigabyte Aorus Ultra Z490. Intel 10850k. Asus 2080Ti. G.Skill 32Gb. Samsung 950Pro 512Gb M2. 1st SSD Crucial 1Tb, 1st SSD Crucial 500Gb. EK Velocity Water Cooling. ASUS 1440p 27". Acer Predator 165Hz 1440p 27". Roccat Vulcan TKL. Razer Diamondback.

Permalänk
Medlem

Ni som har robotdammsugare och katt, hur har det fungerat med kattspyor/hårbollar? Är rätt sugen på en robotdammsugare men vill ju inte att den ska dra runt eller gå sönder pga detta

Visa signatur

| AMD Ryzen 3700X | FD Nano S | Noctua NH-U12A | Asus ROG Strix B450-I | Kingston HyperX Fury Black DDR4 3600MHz 32GB 16CL | Corsair MP510 1TB | Gigabyte Aorus GeForce GTX 1080 Ti Waterforce 11GB | Corsair RM850X V2 850W | Logitech G710/G305 | Acer Predator Z301C |

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Ofta, har tjej med långt hår ....

hahaha samma här, men jag antar att det är värt det i slutändan ändå?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

hahaha samma här, men jag antar att det är värt det i slutändan ändå?

Ha en robitdammsugare eller sambo ?

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

@moire: bägge och antar jag

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Inaktiv

Är inte så petig/anal, och inte dammsugit manuelt på 5+år!

Bästa köpet någonsin!

Permalänk
Medlem

Nu är ett beslut fattat - en Xiaomi Roborock S5 Max är nyligen beställd. Ser fram emot leverans, förväntningarna är höga och dammet vet inte vad som komma skall! Under tiden posten har sin gång så ska jag sysselsätta mig med lite kabelhantering och liknande för att underlätta framkomligheten. Det enda rummet som har en tröskel in till sig är badrummet, men där är inte vidare mycket yta för den att operera på när en tvättmaskin står där. Går snabbt att bara spola av golvet och skrapa efter duschen.

Tack för råd och tips alla som svarade, jag återkommer med vad jag tycker när den har kommit och fått bo in sig!

Visa signatur

Är du också lite less?

Permalänk
Medlem

Har fått hem min S5 Max och kört den två svängar utan moppfunktion. Den funkar bra! Lite feg när det kommer till en matta jag har, den verkar inte vilja köra upp på mattan utan håller sig bara runt kanterna... måste köra den några gånger till och se hur den beter sig då. Ca 1 cm hög matta så det är inga problem för den att ta sig upp om den bestämmer sig för det.

Sen blev layouten för ena rummet lite konstigt ritad i mobilappen pga att jag har en spegeldörr på garderoben och tydligen tror robotdammsugaren att det är en öppen dörr men med för hög tröskel för att passera (är iaf min teori). Så den har ritad till rummet bakom "dörren" (spegeln) men kan inte navigera dit. Hade önskat att jag kunde redigera kartan bättre än vad man kan göra i dagsläget, men överlag väldigt impad över hur snabbt och väl den genererar en karta över lägenheten ändå.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

Har fått hem min S5 Max och kört den två svängar utan moppfunktion. Den funkar bra! Lite feg när det kommer till en matta jag har, den verkar inte vilja köra upp på mattan utan håller sig bara runt kanterna... måste köra den några gånger till och se hur den beter sig då. Ca 1 cm hög matta så det är inga problem för den att ta sig upp om den bestämmer sig för det.

Sen blev layouten för ena rummet lite konstigt ritad i mobilappen pga att jag har en spegeldörr på garderoben och tydligen tror robotdammsugaren att det är en öppen dörr men med för hög tröskel för att passera (är iaf min teori). Så den har ritad till rummet bakom "dörren" (spegeln) men kan inte navigera dit. Hade önskat att jag kunde redigera kartan bättre än vad man kan göra i dagsläget, men överlag väldigt impad över hur snabbt och väl den genererar en karta över lägenheten ändå.

https://i.imgur.com/f4Idnmn.png

Det där med att den tror spegeln är ett till rum är nog ingen fara.
När den kommer in i ett rum åker den ju först efter kanterna och känner att den inte kommer förbi där, då struntar den sen i att försöka fara in där.
Så gör iaf min S5, är en dörr stängd när den tar kanterna så kommer den inte åka in där även fast man öppnar den.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

@Molotov: Ja precis, den beter sig korrekt trots allt. Bara jag som störde mig på hur kartan blev ritad påverkar inte funktionaliteten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

@Molotov: Ja precis, den beter sig korrekt trots allt. Bara jag som störde mig på hur kartan blev ritad påverkar inte funktionaliteten.

Jo jag har också lite så där på min karta men det är roboten som ritat ut lite av altanen på utsidan då jag har en altan dörr som har glas hela vägen. Den registrerar ganska långt ut enda, ser bra med lasern

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av ackwell:

@Molotov: Ja precis, den beter sig korrekt trots allt. Bara jag som störde mig på hur kartan blev ritad påverkar inte funktionaliteten.

Om inte kartan uppdateras automatiskt under körning skulle du kanske kunna tillfälligt tejpa upp en 2-3dm hög kartongbit (eller så högt lasern sitter). Det borde hindra att den ser ett "spökrum" när kartan skapas.

Permalänk
Medlem

Förbannad på Kjell & Company! Alla vet ju hur jobbigt det är att vänta på paket, eller hur? Jag beställde tisdagkväll, inget är skickat fortfarande. "Behandlas" står det när jag kollar ordern på deras sida.

Citat:

Förutsatt att dina varor finns i lager, garanterar vi att din order lämnar vårt lager samma dag (om du lägger ordern senast 14:00 på vardagar).

Lagersaldo online: 20+ st.

Fan också.
Var bara tvungen att få ur mig det här.
Edit: den är skickad och i god tid, jag hade bara inte hittat trackingnumret!

Visa signatur

Är du också lite less?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Rolig notering ang detta.
Lade för ca 1 vecka sen en ny heltäckningsmatta.
Dammsög den med vanlig dammsugare när allt var klart 3 varv väldigt noga, bla för det stog så i instruktionerna + att det var väldigt luddigt.
Skickade in roboten efteråt.
Behållare blev full fast allt såg rent ut innan den for in.
Jag tror roboten dammsuger bättre faktiskt

Man kan ju i alla fall spika att det ena inte utesluter det andra. Har också kört roboten direkt efter en "vanlig" dammsugning, och nog tusan hittar den mer damm

På ämnet så stämmer jag in i kören, robotdammsugare är en galet bra investering även när man bor i lägenhet.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av Satyrion:

Ni som har robotdammsugare och katt, hur har det fungerat med kattspyor/hårbollar? Är rätt sugen på en robotdammsugare men vill ju inte att den ska dra runt eller gå sönder pga detta

Också intresserad, någon som har erfarenhet av detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Viktigaste är ju att inte läman typ strumpor med mera på golvet (hänt ett par gånger).

Löses enkelt genom av att låta robotgräsklipparen köra först, sedan kommer roborocken och sveper upp resterna.