Nästa Windows 10-uppdatering ger även äldre datorer en skjuts

Permalänk
Medlem
Citat:

Stödet för att köra flera skärmar i olika uppdateringsfrekvenser ska också vara signifikant förbättrat.

Finns det någon mer info om vad specifikt som förbättras? Detta lät absolut mest intressant med uppdateringen imo

Permalänk

Inte helt vad jag hoppades på från rubriken.
Jag håller på och mekar med en 9 år gammal dator och försöker få Win 10 att rulla lite bättre.
En ssd sitter i men det är ändå lite segt.
Jag kör x64 och tror att det är lite klen CPU och ont om ram, men jag har ändå 8 GB 🤔

Någon som har en riktigt bra tweak guide att dela med sig av möjligtvis ? 🙏🏻😊

Visa signatur

---CPU---Intel Core 2 QUAD Q9550 2.83GHz 12MB FSB1333
---RAM---DDR2 PC2-8500 1066MHz CL5-5-5-15
---MOBO---Maximus II GENE ( P45/ICH10R , Dual-channel, DDR2 1300)
---PSU----Corsair HX520W ---GPU--- Radeon HD6850

Permalänk
Medlem

Undrar om de äntligen ska laga hur HDR fungerar nu? Känns nästintill oandvändbart just nu. Borde funka som det gör på PS4, att det bara aktiveras baserat på om appen fungerar med det eller inte.

EDIT: verkar inte som de gjort någonting alls på den fronten efter lite googlande. Riktigt trist. Har inte funkat som det ska sen funktionen kom, typ helt oanvändbart i 90% av casen i alla fall för mig. På konsol funkar det klockrent varje gång.

Visa signatur

|ASUS Z170-A||6700K@4.6Ghz||Corsair H50 Scythe GT 1450RPM PnP||16GB Crucial DDR4 2133Mhz@2800Mhz||MSI RTX 3070||Crucial P3 2TB||Corsair HX 1050W||Fractal Design - Define R2 Black Pearl|Citera för svar
Fotoblogg: PlanetStockholm

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av hg:

Finns det någon mer info om vad specifikt som förbättras? Detta lät absolut mest intressant med uppdateringen imo

Vad jag läst mig till gäller det framförallt om man kör video eller 3d på en skärm så kan den skärm med högst refreshrate (oavsett vilken av skärmarna som kör ”aktiviteten”) uppleva stuttering, frameskips och latency.
Av vad folk testat verkar det fortfarande inte helt perfekt ändå om man har väldigt stor skillnad i refreshrate (tex en skärm med 60 Hz och en med 240 hz, men tex 60 och 180 eller 120 och 240 funkar fint.)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av backfeed:

Ja tack. Så länge som de inte dödar funktionalitet som enbart är tillgänglig i klassiska kontrollpanelen förstås (särskilt när det gäller ljud- och nätverksrelaterad konfiguration).

Exakt! Det är därför jag är rätt nöjd med att det finns kvar, för jag kan lova att saker försvinner eller blir begränsade om allt flyttar in i nya inställningsfönster.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 Aorus Master | CPU: AMD Ryzen R9 5900X | CPU-kylare: Noctua NH-D15 chromax.black | RAM: Corsair Vengeance LPX 64 GB (4x16) DDR4-3600 CL18 | GPU: Gigabyte RTX 4080 Eagle OC | SSD: 2 x Samsung 970 EVO Plus 1 TB NVMe + Kingston A400 480 GB + Samsung QVO860 1 TB | PSU: EVGA SuperNOVA G2 1000 W Gold | Chassi: Lian Li O11 Dynamic XL | Skärm: BenQ PD3200U @ 3840x2160 + ASUS ROG Strix XG32VQ @ 2560x1440 | Tangentbord: Corsair K68 RGB Cherry MX Red | Mus: Logitech MX Master 2S

Permalänk
Medlem

MS har ju lyckats med konststycket att successivt försämra sökningar i filsystemet (har iofs aldrig var riktigt bra), så "Snabbare sökningar Sökmotorn kommer att exkludera fler filtyper" är väl bara yterligare ett steg i den processen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Wow, det lät faktiskt som flera vettiga uppgraderingar. Typ inte varit med om det förut!

Är du ny på data eller?

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Vad jag läst mig till gäller det framförallt om man kör video eller 3d på en skärm så kan den skärm med högst refreshrate (oavsett vilken av skärmarna som kör ”aktiviteten”) uppleva stuttering, frameskips och latency.
Av vad folk testat verkar det fortfarande inte helt perfekt ändå om man har väldigt stor skillnad i refreshrate (tex en skärm med 60 Hz och en med 240 hz, men tex 60 och 180 eller 120 och 240 funkar fint.)

Detta har varit ett stort irritationsmoment för mig som kört med 60hz sekundär och 120hz primär skärm i flera år (har nu gått till 120hz Sekundär och 144hz primär, har bara inte 60Hz inkopplad för tillfället p.g.a. bordsyta.) Många applikationer fungerar helt enkelt inte bra att ha på 60Hz skärmen, exempelvis Discord, när någon skriver så kommer det ju upp en liten vit text att någon skriver och när den kommer upp så börjar spel få stutter t.ex. Är väldigt glad att de kanske fixat detta nu, har hela tiden tänkt "Varför i h. kan det inte bara fungera?" men nu kanske det gör det? Ser fram emot att testa det.

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Är du ny på data eller?

Ingen tidigare Windows-uppdatering har jag märkt nån förbättring av, känns som att de bara har konstlat till det och bloatat.

Visa signatur

Dator 1: MSI Tomahawk Max, Ryzen 3700X, Sapphire Pulse RX 5700 XT, Ballistix Elite 4x8 GB 3200 MHz cl15, Corsair Force MP510 960 GB, Scythe Kaze Master Pro, Plusdeck 2c Dator 2: Lenovo ThinkPad T480s

Permalänk
Medlem

Jag ser fram emot WSL2. Både prestandan och möjligheten att köra docker kommer bli fint!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr_Lazy:

jag håller med. Att de blandar den gamla kontrollpanelen med den nya "inställningar", eller vad de nu kallar den, där man kan göra nästa samma saker från båda ställena. Den nya lite mer krångligt och fördummande enl. mig. Kan också vara så att man är så van vid den andra.
Hur som så måste de bestämma sig för en av dem.

En del handlar säkert om vana men den nya är rörigare och gör det klart svårare att få en överblick. Bästa sättet att hitta saker på är genom sökfunktionen, och den lämnar ju en hel del att önska. Ett exempel som jag ofta irriterar mig på är att inställningar för penna ligger på typ 3 olika ställen, plus ett fjärde ställe för eventuell drivrutin från Wacom. Dessutom ändrar MS lite mellan versionerna av Windows 10. Ungefär lika dåligt funkar det för ljud.

Det värsta är att MS verkar tycka det här är okej. Liksom, i början av Windows 10 kunde jag ha överseende med det men när det flera år senare fungerar ungefär lika dåligt börjar man ju undra vad de håller på med.

Skrivet av UndaC:

Eller hur. Antingen ha båda feature complete eller i annat fall: låt classic-kontrollpanelen vara ett superset av nya Inställningar.
Som det är nu med saker spridda hejvilt där vissa bara finns i ena, några i andra och sen massa gemensamt är ju bara extremt irriterande.

Om det ska bli riktigt bra tror jag man måste tänka om helt. Den klassiska kontrollpanelen är ju inte heller optimal, särskilt som antalet inställningar har vuxit.

Skrivet av Stefflo:

Är helt med dig, man har oftast bara tur om man hittar den inställningen man tänkt sig då det mesta är helt ologiskt eller ligger gömt under andra inställningar.

Och sen räcker det med en uppdatering av Windows så har de bytt namn på eller flyttat något.

Skrivet av DevilsDad:

Ibland undrar jag om det inte är så att de skulle behöva tvingas använda Windows 🙄

Haha, ja... du har nog en poäng där.

Annars kan jag rekommendera den som inte testat att prova sökfunktionen i Mac OS. Den funkar så jäkla bra. Ibland är det nästan som den läser dina tankar: "Hmm... vad hette det där jag söker efter...", "Oh, du letar nog efter det här!"... liksom, hur fan visste du det, Mac OS!? I Windows är det lite mer att du skriver in namnet på den applikation du söker och den går inte att hitta, trots att du installerade den för 2 minuter sen. Man kan ju bli tokig för mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överklockad_gasklocka:

Ingen tidigare Windows-uppdatering har jag märkt nån förbättring av, känns som att de bara har konstlat till det och bloatat.

Win98SE var en rätt bra uppdatering, även så SP till XP.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 3.2 GHz - MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6GB - Corsair 2x8GB 3000MHz

YOMAHA, YOMASO!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

De nya funktionerna som introduceras med DirectX 12 Ultimate kommer vid utrullningen endast att fungera med Geforce RTX-serien. AMD:s kommande RDNA2-arkitektur som släpps senare i år har även den stöd för DX12 Ultimate.

Fan vad tråkigt, hade hoppats på att DX12 skulle kunna gå att använda igen med Kepler. Får ju oftast en bra prestandaboost, men de flesta titlar kraschar till synes helt random så får köra DX11 eller Vulkan där det går.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Inaktiv

Nu vet jag inte vilken fulversion av Win7 (eller XP?) ni kör(t) tidigare, men för mig går samtliga ikoner från kontrollpanelen till de gamla inställningarna. Skriv control i kör, det tar 2 sekunder.

Kan det va så att man hellre letar problem än lösningar? :- )

Permalänk
Medlem

Ska bli intresant att testa på Atom baserad surfplattan och pinnen, dom ligger ju i underkant på kravspecen för win10. Brukar gå att arbeta på dom men så fort windows får för sig att göra något fungerar dom som sirap.

Mest orolig för vad microsoft bestämmer sig för att ta bort. Kommer paint finnas kvar?

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mikgus:

Mest orolig för vad microsoft bestämmer sig för att ta bort. Kommer paint finnas kvar?

Paint verkar flytta till Windows Store av vad jag förstått.

I övrigt så håller jag på att bli galen varje gång jag använder "Settings" i Windows 10.
Kan tipsa om programmet "Win10 Settings Blocker" som kan dölja alla dessa värdelösa inställningar. Senast idag försökte jag hitta rätt bland ljudinställningarna och fick upp världens fulaste panel (Windows 10 1909).

Vad har Microsoft pysslat med de senaste 5 åren?

Settings Blocker finns här för de som är intresserade:
https://www.sordum.org/11128/win10-settings-blocker-v1-1/

Genom att stänga av vissa settings, så går även ett gäng services att stänga utan problem. Min Atom-baserade platta flyger fram med Windows 10 1703!

Permalänk
Avstängd

Då den äldre kontrollpanelen fortfarande finns kvar och allt man behöver göra finns kvar så ser jag verkligen inte problemet?

Antingen använder man settings eller så gör man sina behov via den äldre kontrollpanelen?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

ser fram emot det, skall blåsa om burken så fort det kommer, gjort det med varje release inte haft några problem alls

Formaterar du burken varje månad?

Permalänk
Medlem

Testade den här uppdateringen bara för att ... ryktet säger att det ska släppas nu i maj, och jag var nyfiken. Tror aldrig jag någonsin har varit med om så många krasher, frysningar och windows knappar som inte leder någonstans. Den här gången låter jag andra gå i bräshen och hitta alla buggar så jag slipper. Det är förvisso tid kvar tills det lanseras, men hur dom ska hinna lösa allt det här har jag ingen aning om.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

Formaterar du burken varje månad?

as
nej men när det kommer en ny release.-

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

as
nej men när det kommer en ny release.-

as
trodde att dom var oftare, men ja jag borde ha googlat innan

Permalänk
Medlem
Skrivet av lappen81:

as
trodde att dom var oftare, men ja jag borde ha googlat innan

så det blir två gånger om året

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Någon som vet när den släpps samt hur snabbt den hamnar på filen när man laddar ner W10 från MS?

Visa signatur

Intel Core i9-12900KF 5.2GHz+ HT Custom loop
MSI RTX 4080 Gaming X Trio 3030MHz
Asus ROG Maximus Apex Z690 (WI-FI)
Corsair Dominator Platinum 6200mhz 32GB CL36
Asus 34" TUF VG34VQL1B, NZXT H9 Flow, Corsair HX1200i, 970 Evo Plus, Asus ROG Strix Flare MX, Logitech G502 PS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Machiavellian:

Då den äldre kontrollpanelen fortfarande finns kvar och allt man behöver göra finns kvar så ser jag verkligen inte problemet?

Antingen använder man settings eller så gör man sina behov via den äldre kontrollpanelen?

Allt finns inte i kontrollpanelen och sökfunktionen går till inställningar i första hand.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Allt finns inte i kontrollpanelen och sökfunktionen går till inställningar i första hand.

Vad är det dom tagit bort ur den äldre kontrollpanelen?
Alla äldre inställningar går fortfarande att hitta utan att använda settings.

Man får givetvis söka på kontrollpanel istället för settings.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Machiavellian:

Vad är det dom tagit bort ur den äldre kontrollpanelen?
Alla äldre inställningar går fortfarande att hitta utan att använda settings.

Man får givetvis söka på kontrollpanel istället för settings.

Det är massor med saker som inte finns i kontrollpanelen (eller länkat från kontrollpanelen till inställningar). Bara ta upp båda och jämföra.

Jag syftar på att söka specifika inställningar istället för att klicka genom menyerna.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DasIch:

Det är massor med saker som inte finns i kontrollpanelen (eller länkat från kontrollpanelen till inställningar). Bara ta upp båda och jämföra.

Jag syftar på att söka specifika inställningar istället för att klicka genom menyerna.

Så med andra ord, du vet inte.

Man får justera sina sökningar så går det ut märkt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Machiavellian:

Så med andra ord, du vet inte.

Man får justera sina sökningar så går det ut märkt.

Nej, med andra ord orkar jag inte sitta och lista allt. Öppna både inställningar och kontrollpanelen och jämför.

Tyvärr går det inte alls utmärkt. Sökfunktionen suger. Saker har en tendens att byta namn. I 9 fall av 10 hamnar du i inställningar.

Eftersom du inte vill tro på det kan försöka komma direkt till inställningarna för nätverkskort (control panel - network and internet - network connections i kontrollpanelen).

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Knotvillage:

Någon som vet när den släpps samt hur snabbt den hamnar på filen när man laddar ner W10 från MS?

Bör var denna månad, gissar på första halvan.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk

Var det denna som rulledes ut i Onsdags? Alltså 2020-05-13 (KB4456799) ?

Visa signatur

.