Microsoft avslutar stöd för 32-bitars processorer i Windows 10

Permalänk
Melding Plague

Microsoft avslutar stöd för 32-bitars processorer i Windows 10

Microsofts operativsystem har funnits tillgängliga i både 32- och 64-bitars utgåvor i många år, men nu avslutas stöd för 32 bitar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Har kört 64 bit sedan AMD Sempron. Måste vara en förvinnande liten andel som kör Win 10 på 32 bit.

Permalänk
Medlem

Är väl en hel drös med Intelplattor och liknande som är tvingade till 32bit. Men med tanke på att de hade sån liten lagring var uppdateringar ofta en komplicerad manöver oavsett.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Är väl en hel drös med Intelplattor och liknande som är tvingade till 32bit. Men med tanke på att de hade sån liten lagring var uppdateringar ofta en komplicerad manöver oavsett.

Vi har några DELL Plattor på jobbet som hade för lite lagring för att kunna uppdatera OS Känns som att det var ett genomtänkt köp...

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det innebär alltså inte att Microsoft avslutar allt stöd för 32-bitars mjukvara

Åh tack, det var precis så jag först uppfattade det hela när jag läste rubriken!

Permalänk

Min senaste 32 bitars cpu tror jag var en Amd Athlon XP 3200+. Därefter blev det en Core 2 Duo e4300, jäklar vad bra den klockade!

Visa signatur

i5 4690k @ 4.2ghz, Gtx 1060 3gb stock, 4x4gb ddr3

Permalänk
Medlem

Senaste 32-bit processorn jag hade var nog en AMD Athlon XP 2500+ (Barton). Gick väl på högstadiet då, haha

Permalänk
Medlem

Min sista renodlade 32bitars processor var en AMD Athlon XP 3200+ (Barton), efter den så var det processorer med 64bitars stöd även om jag forstsatte med 32bitars Windows ett bra tag till eftersom det kändes onödigt att köra med 64bitars OS då RAM var under 4GB.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Har kört 64 bit sedan AMD Sempron. Måste vara en förvinnande liten andel som kör Win 10 på 32 bit.

Intel atom körde länge 32 bit, ex en surfplatta jag köpte med Windows 8 hade en z2760 som var 32bit.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Känns ju som om att göra 4/64 GB till miniminivån är viktigare än att fasa ut 32-bitars. Det senare är som att sparka in en öppen dörr.

Permalänk
Medlem

Den senaste kan ha varit en netbook ASUS 1005 HA med Intel Atom N270 som var min första laptop. Den kom med någon enklare Windows XP. Testade 32-bit Windows 10 på den men användbar blev den först då jag körde Linux på den. Körde Arch Linux men även de har slutat med officiell 32-bit support. Har sålt den men den funkade OK för vad den var. En liten smidig lätt dator.

Jag köpte någon billig thinkpad för 500 kr som också bara hade 32-bit. Datorn var nog äldre men ändå snabbare än min netbook. Det var nog en Thinkpad X60 med Core Duo. Denna gillade jag skarpt men den blev väldigt varm att ha i knät tyvärr. Denna körde jag enbart Linux på.

För de som har kvar någon 32-bits maskin så finns det fortfarande varianter på Linux som känns moderna att använda. Själv skulle jag kört debian 32-bit med XFCE skrivbordsmiljö på en sådan dator.

EDIT: Största skillnaden som gjorde min netbook användbar var att byta ut mekaniska hårddisken mot en SSD. Satte också i mer RAM så det blev 2 GB.

Permalänk
Medlem

Har haft några billiga kinaplattor med 32-bitars trots att atom processorn har haft stöd för 64-bitars. Har för mig att det var någon begränsning i uefi/bios som gjorde att det inte gick att köra 64-bitar. Sen hade dom så lite ram och lagring att det bara kändes onödigt att göra det.

Visa signatur

Du behöver inte vaccinera dina barn, bara dom du vill behålla.

Permalänk
Rekordmedlem

Hmmm. kollar i aktivitetshanteraren....
Steam nånting, 32 bit .... är det nått som nån skulle sakna om det funkade ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Hmmm. kollar i aktivitetshanteraren....
Steam nånting, 32 bit .... är det nått som nån skulle sakna om det funkade ?
https://i.imgur.com/bJNs2Nx.png

Microsoft tar bort 32-bit versionen av Windows, så att 32-bit CPUer inte går att använda. Det går fortfarande att köra 32-bit program på 64-bit versionen som du gör.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av MrNubcake:

Microsoft tar bort 32-bit versionen av Windows, så att 32-bit CPUer inte går att använda. Det går fortfarande att köra 32-bit program på 64-bit versionen som du gör.

Ja och som det antyds är det ett steg längs vägen att ta bort stödet för 32 bit i allmänhet så det kanske är dags för Steam att få tummen ur och uppdatera sina mjukvaror, Epic verkar ju i vart fall köra 64 bit.

Själv har jag egentligen bara ett problem med 32/64 bit och det är Canon, de vägrar släppa 64 bit drivrutiner eller "släppa fritt" drivrutinerna till en scanner så jag har kvar en dator med 32 bit os för att kunna använda den, det kommer aldrig att köpas in nån ny Canonscanner från min sida.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Inte direkt oväntat, men artikeln känns lite förvirrande. Det är väl deras 32-bitars version av Windows 10 som avses och inte processorerna i sig?

Jag har en 64-bitars processor i min Windows 10-platta, men är tvingad till 32-bitars OS, då UEFI:n i sig är 32-bitars. Slutade dock uppdatera Windows 10 för många år sedan, då Windows i sig enbart blivit mer resurskrävande sedan Windows 10 1703.

Som surfdator är plattan perfekt och systemet använder under 500MB RAM vid uppstart Windows-katalogen i sig tar inte upp mer än ca 7GB, vilket kan jämföras med 18GB för min 64-bitars Windows 10 1909 installation.

Synd att 32-bitars läggs ned, då det även var perfekt att köra i virtuella miljöer. Dock känns det som att Microsoft redan slutat supporta 32-bitars program, då mycket på deras Microsoft Store kräver 64-bitars versionen av Windows (även om motsvarande spel på Steam är 32-bitars).

Edit:
Min senste renodlade 32-bitars CPU lär vara denna:
https://ark.intel.com/content/www/us/en/ark/products/27597/in...

En Pentium M på 2.13GHz som bor i en gammal IBM Thinkpad T43p. Datorn lever än idag med Windows 7 installerat, men startas väl på sin höjd en gång om året. Batteritiden ligger på ca 5 minuter!

Permalänk
Medlem

Senaste 32bit jag använde var väl Windows Vista, men den historien kan vi skippa i historielektionen.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Känns ju som om att göra 4/64 GB till miniminivån är viktigare än att fasa ut 32-bitars. Det senare är som att sparka in en öppen dörr.

Handlar väl inte om att påtvinga användarbasen någon slags minimi-standard så mycket som att skära ner på saker som ska underhållas.

3GB ram tycker jag inte man ska exkludera, sist jag testade (något år sedan) så funkade till och med 2GB ram okej för basic surf, youtube, steam remote play osv. 64GB lagring håller jag med om dock, som absolut minimum.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av walkir:

Inte direkt oväntat, men artikeln känns lite förvirrande. Det är väl deras 32-bitars version av Windows 10 som avses och inte processorerna i sig?

Jag har en 64-bitars processor i min Windows 10-platta, men är tvingad till 32-bitars OS, då UEFI:n i sig är 32-bitars. Slutade dock uppdatera Windows 10 för många år sedan, då Windows i sig enbart blivit mer resurskrävande sedan Windows 10 1703.

Som surfdator är plattan perfekt och systemet använder under 500MB RAM vid uppstart Windows-katalogen i sig tar inte upp mer än ca 7GB, vilket kan jämföras med 18GB för min 64-bitars Windows 10 1909 installation.

Synd att 32-bitars läggs ned, då det även var perfekt att köra i virtuella miljöer. Dock känns det som att Microsoft redan slutat supporta 32-bitars program, då mycket på deras Microsoft Store kräver 64-bitars versionen av Windows (även om motsvarande spel på Steam är 32-bitars).

Det betyder i första steget att det inte kommer att gå att tillverka nått nytt som ska levereras med 32 bit win, det blir ju så att de (fåtal?) enheter som skulle ha byggts på det sättet försvinner för de får helt enkelt inte tillgång till win. det blir ju inte heller nördvändigt att göra 32 bit drivers och liknade för nya produkter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hakro807:

Känns ju som om att göra 4/64 GB till miniminivån är viktigare än att fasa ut 32-bitars. Det senare är som att sparka in en öppen dörr.

Nä, det måste ju vara rätt mycket billigare att slippa lägga resurser på att bygga och underhålla 32 bitars versioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det betyder i första steget att det inte kommer att gå att tillverka nått nytt som ska levereras med 32 bit win, det blir ju så att de (fåtal?) enheter som skulle ha byggts på det sättet försvinner för de får helt enkelt inte tillgång till win. det blir ju inte heller nördvändigt att göra 32 bit drivers och liknade för nya produkter.

Jag kommer som sagt inte gråta över denna förändring, då Windows 10 ofta är betydligt stabilare utan ständiga uppdateringar från Microsoft. Tänker mer på alla Intel Compute Sticks som kör Windows 10 x32 idag och måste bytas ut utan anledning framöver. Lite som när polisen i NYC dumpade 36000 fullt fungerande Windows-telefoner pga Microsoft slutade med support av Windows Phone 8.1.

Är nog dags att slå sig fri från Microsoft och köra Linux så att jag själv kan bestämma över mina system. Känns inte helt ok att vara helt i händerna på en mjukvaruleverantör som Microsoft.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av jOnÄTÄn:

Intel atom körde länge 32 bit, ex en surfplatta jag köpte med Windows 8 hade en z2760 som var 32bit.

Redan första generationen Atom, Bonnell, hade stöd för x86_64. Däremot levererades de "netbooks" som använde dessa nog uteslutande med 32-bitars Windows. Tror det fanns begränsningar i BIOS som gjorde att de inte kunde köra 64-bitars OS (eller i alla fall inte 64-bitars Windows, har för mig att man med fulhack i vissa fall kunde få igång 64-bitars Linux).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vangen:

Senaste 32bit jag använde var väl Windows Vista, men den historien kan vi skippa i historielektionen.

Har fortfarande en burk som rullar med vista vet dock inte om det är 32 eller 64 bit

Permalänk
Medlem

Lika bra att avveckla 32-bit. Vet inte riktigt när man ska använda en 32-bit version längre med Windows 10. Kanske om man vill försöka få igång nån gammal burk för att testa, men då kan man lika gärna köra Win 7 32-bit...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X 3,4GHz
Asus GeForce RTX 4070 Dual OC 12GB
Asus ROG Strix X570-E Gaming
G.Skill Trident Z Neo DDR4 3600MHz 32GB
Samsung 980 Pro Series 1TB

Permalänk
Medlem

Senaste 32bit CPU jag körde var en Pentium 4 från artonhundrafrösihjäl. Påverkan borde vara minimal, vilket troligen är vad MS kan se på sin statistik.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Gick över till 64-bit i win 7 så jag saknar inte 32-bit cpu
Men det är inte kört för gamla 32-bit cpu än finns andra op att köra på dom 😀

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Redan första generationen Atom, Bonnell, hade stöd för x86_64. Däremot levererades de "netbooks" som använde dessa nog uteslutande med 32-bitars Windows. Tror det fanns begränsningar i BIOS som gjorde att de inte kunde köra 64-bitars OS (eller i alla fall inte 64-bitars Windows, har för mig att man med fulhack i vissa fall kunde få igång 64-bitars Linux).

Borde inte 64bit stå med på Intel ark då? Jag kollade ju upp modellen och där står bara 32bit under instruktion set men det kanske inte är samma sak som att processorn inte är 64 bit?

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag har en bärbar dator med Core Duo T2400 (Yonah).
32 bitars processor.
Jag har kvar datorn, men använder den sällan.

På stationära sidan var Pentium 4 de sista 32bitars processorerna jag hade.
Har haft 3st stationära Pentium 4.
2st Socket 478 och en Socket 775.
Båda med Socket 478 vet jag är 32 bitars. Osäker om den med Socket 775 hade 64bitars stöd eller ej.
Körde aldrig något 64bitars OS på den iaf.
Den blev uppgraderad till ett nyare Socket 775 moderkort och DDR2 minne och senare till Core 2 processor.

Permalänk
Bildexpert

Den enda möjliga fördelen med en 32-bitarsutgåva av Windows 10 är att vissa äldre programvaror och spel kan funka med mindre omständigheter än på 64-bitars. Blade Runner minns jag var helt problemfritt att installera på 32-bitars, medan det krävdes en custom installer på 64-bitars. I-landsproblem förstås men kan vara ett simpelt sätt för oss som gillar retro att lira spel på modern hårdvara utan alltför mycket pill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

3GB ram tycker jag inte man ska exkludera, sist jag testade (något år sedan) så funkade till och med 2GB ram okej för basic surf, youtube, steam remote play osv. 64GB lagring håller jag med om dock, som absolut minimum.

Jag har en NUC med Core i3 2C/4T som hade 4GB RAM och 1st 2.5" SATA HDD som lagring.
Tyckte ofta den kändes horribelt slö.
Skaffade sen en budget Kingston M.2 NVME SSD.
Installerade OS på SSD men hade kvar hårddisk för mer lagring.
Blev nästan som en ny dator.

Undrar hur stor skillnad det hade varit om man fortfarande kört enbart HDD.
Men bytt från att ha en HDD för allt, till att ha en för systemet och en eller flera för andra saker. Så inte allt körs på samma enhet.
Kan inte testa det på NUCen för den har endast 1st M.2 slot och 1st SATA för 2.5".

Annars det omvända, att bara ha HDD men mycket minne kan också funka.
Uppstart så hjälper inte mycket minne så mycket.
Men när datorn varit igång ett tag så behöver det inte vara så slött med HDD (om det man vill accessa ändå är cachat i RAM).

Men kombinationen lite RAM och endast en ensam HDD är ingen rolig kombination.