Teamspeak 5 (inte Teamspeak 3) privat server under debian.

Permalänk

Teamspeak 5 (inte Teamspeak 3) privat server under debian.

Tjo. Jag har idag en Teamspeak 3 server med non-profit licens som jag har haft i några år nu.
Tyvärr så gick ungefär 80% av alla över till discord och till slut så var resten mer eller mindre tvingade till att gå över till discord för att fortsätta kunna spela och kommunicera med varandra in game.
Nu har jag sett att teamspeak 5 finns i en betaversion.
Det jag är intresserad av är att (om det går, eller vid ett senare tillfälle) hosta även en Teamspeak 5 server.
Eller är det upplagt på liknande vis som discord?
Jag personligen tycker inte om discord alls av flera anledningar.
Men ljudkvaliteten är riktigt illa ibland. Och ingen har klagat på att ljudkvaliteten på min teamspeak 3 server har varit dålig. Då satt jag på en 100/100 fiber. Nu har jag 250/250mbit vilket jag tror räcker gott o väl för teamspeak 5.
Jag kör med Debian (utan GUI) på servern och det har fungerat extremt bra faktiskt.
Tacksam för den hjälp ni kan erbjuda mig.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

TeamSpeak 5 är just nu i en stängd betafas. De kan inte ge ett exakt lanseringsdatum, enligt deras webbsida om den kommande TeamSpeak-versionen (längst ner på sidan).

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me /device:desktop. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hasseman84:

Tjo. Jag har idag en Teamspeak 3 server med non-profit licens som jag har haft i några år nu.
Tyvärr så gick ungefär 80% av alla över till discord och till slut så var resten mer eller mindre tvingade till att gå över till discord för att fortsätta kunna spela och kommunicera med varandra in game.
Nu har jag sett att teamspeak 5 finns i en betaversion.
Det jag är intresserad av är att (om det går, eller vid ett senare tillfälle) hosta även en Teamspeak 5 server.
Eller är det upplagt på liknande vis som discord?
Jag personligen tycker inte om discord alls av flera anledningar.
Men ljudkvaliteten är riktigt illa ibland. Och ingen har klagat på att ljudkvaliteten på min teamspeak 3 server har varit dålig. Då satt jag på en 100/100 fiber. Nu har jag 250/250mbit vilket jag tror räcker gott o väl för teamspeak 5.
Jag kör med Debian (utan GUI) på servern och det har fungerat extremt bra faktiskt.
Tacksam för den hjälp ni kan erbjuda mig.

Discord är väl här för att stanna då det är simpelt, men många fria och bra alternativ existerar, Mumble t.ex.

Om jag inte misstar mig totalt så använder sig alla tre (TS, Mumbl, Discord) av samma Open Source codec, nämligen "Opus" (utvecklat av IETF) så när det kommer till ljudkvalitet borde inget skilja dem åt.

Däremot är ju Discord mer av en molntjänst som du ej kan hosta själv, i den bemärkelsen, så naturligtvis kan nätet mellan deras servrar och deltagarna vara en stor faktor om det förekommer störningar.

Visa signatur

Tower: ace Battle IV | CPU AMD Phenom II X2 BE unlocked 4cores@3,2GHz | RAM 8GB DDR2@800MHz | MB ASUS M4A785-M | GFK AMD Radeon HD 6850 1GB | HDD Kingston SSD Now 60GB (/) Seagate 2TB(/home) | OS Ubuntu 20.04 LTS
-Numera titulerad: "dator-hipster" då jag har en AMD GPU och dessutom kör Linux.

Permalänk

Nu är jag inte någon admin på någon discord kanal (eller vad jag skall kalla det).
Om man jämför Teamspeak 3 och discord när det gäller server inställningar. Jag har suttit otaliga timmar för att konfigurera min ts3 server för att ingen skall kunna komma in och göra någon skada. Olika användargrupper etc.
Hur är det med discord? För en ts3 server kan man göra extremt mycket med.

Visa signatur

CPU: AMD FX-9590 | CPU COOLER: Noctua NH-D15 | MB: Gigabyte 990FXA-UD3 | GPU: Gigabyte GV-RX580AORUS-8GB (Radeon RX580 8G) | RAM: 32 GB HyperX Savage 2400MHz DDR3 | SSD: OS/PROG/SPEL: 2x Kingston A400 480GB (Raid 0) | HDD (Lagring): 500 GB | Chassi: Cooler Master Storm Trooper (Windowed) | PSU: Coolermaster V1200 | Skärmar: 3x24" ACER - G246HLBbid 60hz + 1x24" ACER - GN246HLB 144hz

Permalänk
Medlem

Det var några dagar sedan du skapade tråden så du kanske redan lyckats hitta ett bra svar. Jag tycker det är lite halvdåligt med information överlag men FAQ:en på denna sida har några svar som besvarar din fråga hyfsat i alla fall.

Citat:

WILL THE NEW TEAMSPEAK CLIENT BE COMPATIBLE WITH MY EXISTING TEAMSPEAK 3 SERVER?
Yes. Our new client is fully backwards compatible, with its core function being run on the same proven technology as its predecessors.

It is fully compatible with current versions of the TeamSpeak Server, so you don't need to set up additional software or reconfigure your existing infrastructure.

Citat:

DO I NEED A NEW LICENSE WHEN THE NEW TEAMSPEAK CLIENT IS RELEASED?

No. TS and TS3 Clients can both use the same TeamSpeak Server software.

This means that your licenses will continue to work when the new TeamSpeak is released and will not require any conversion.

Citat:

DO I HAVE TO HOST MY SERVER WITH TEAMSPEAK?

No.

Again, one of the most loved features of TeamSpeak is the ability of our users to host their own servers, wherever and however they like. This feature has not been removed, we are simply creating a better user experience by allowing servers to be setup from within the client.

In addition to an improved user experience, this also enables us to provide our users with a FREE voice server each.

Så min tolkning är att man kommer kunna fortsätta använda samma servermjukvara om man tillhandahåller servern själv, men att det finns ett alternativ att skapa "molnservrar" precis som med discord. Troligtvis kommer det pushas hårt för det sistnämnda alternativet. Jag kör också en TS3-server här hemma på non-profit licens (under Debian!), inget större fan av Discord i huvudtaget.

Något som jag är orolig över är non-profit licensen. Den går sedan en tid tillbaka inte längre att skapa och jag vet inte riktigt hur det fungerar vid förnyande. Detta svar pekar på att man är körd (och då låst till 32 personer som max) men svar i denna tråd verkar som att det kommer finnas kvar om man fortsätter använda servern... så vetetusan vad som faktiskt gäller. Mumble finns ju alltid som alternativ men det är inte särskilt enkelt att få folk att växla över tyvärr.

Permalänk
Medlem

Som betaanvändare kan man endast ladda ner klienten.
Den finns till windows, linux och Mac OS.