Kan man byta ha andra fläktar på sin AIO kylare?

Permalänk
Medlem

Kan man byta ha andra fläktar på sin AIO kylare?

Behöver lite hjälp då jag är ovan med AIO kylare. Så min fråga är om man kan ha corsair fläktar på en NZXT kraken kylare om stoleken är samma?

Tacksam för alla svar jag kan få då jag inte har ägt en AIO kylare någon gång men har köpt en för intels nya I9-10900k

Rubrik rättad /Vzano - Moderator
Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av isglas:

Behöver lite hjälp då jag är ovan med AIO kylare. Så min fråga är om man kan ha corsair fläktar på en NZXT kraken kylare om stoleken är samma?

Tacksam för alla svar jag kan få då jag inte har ägt en AIO kylare någon gång men har köpt en för intels nya I9-10900k

Byta fläckar vet jag inte hur du gör men byta fläktar går bra om de har samma mått.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

@isglas: Ja det går bra.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SCORPIUS:

@isglas: Ja det går bra.

Så jag kan alltså montera på Corsair fläktar på en NZXT radiator?

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Byta fläckar vet jag inte hur du gör men byta fläktar går bra om de har samma mått.

Enda skälet att jag en kikade i tråden var nyfikenheten för fläckarna

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Byta fläckar vet jag inte hur du gör men byta fläktar går bra om de har samma mått.

Men det kanske går att torka bort fläckarna helt å hållet? Om det inte går att byta dom menar jag?

Visa signatur

Dell Latitude 7320 @ Ubuntu

Permalänk
Medlem

@isglas: Det går jättebra.
Alla vanliga fläktar tillverkas enligt samma mått, så se bara till att du får rätt diameter på de nya fläktarna.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av isglas:

Så jag kan alltså montera på Corsair fläktar på en NZXT radiator?

Ja det ska gå, det kan bli så att du påverkar ljudnivån men ska du inte pressa kylningen till max eller göra den optimalt tyst är det inte kritiskt vilken fläkt du använder.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ja det ska gå, det kan bli så att du påverkar ljudnivån men ska du inte pressa kylningen till max eller göra den optimalt tyst är det inte kritiskt vilken fläkt du använder.

Har 5 stycken corsair QL 140 mm rgb fläcktar som jag gärna vill använda så vill alltså byta ut NZXTs fläckar som medföljer

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av isglas:

Har 5 stycken corsair QL 140 mm rgb fläcktar som jag gärna vill använda så vill alltså byta ut NZXTs fläckar som medföljer

Kraken finns med 140 mm fläktar så har du en sån är det bara att byta, har du en med 120 mm får du göra egna fästen på nått sätt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kraken finns med 140 mm fläktar så har du en sån är det bara att byta, har du en med 120 mm får du göra egna fästen på nått sätt.

Har den med 140mm så de bör funka alltså

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av isglas:

Har den med 140mm så de bör funka alltså

Ja det bör det göra, fläktar är tämligen standardiserade i måtten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Enda som du bör tänka på att skaffa fläktar som är byggda för statisk tryck efter som dom ska sitta på en radiator och att dom har samma mått 120x120 eller 140 x140 som är dom vanligaste fläkt måtten.

Visa signatur

Låda thermaltake view 91 M-kort ASUS X399 ROG Zenith Extreme CPU AMD Ryzen Threadripper 1920X 3.5 GHz Kylning Hemma byggd vattenkylning 2 x 480mm + 1 x 420mm radiatorer Minne 8 X 16Gb DDR4 HD SSD 240GB OCZ Trion 100 Grafik Gigabyte Geforce RTX 3080 10GB GAMING OC WATERFORCE WB AGG Corsair RM 1000w 80+ Gold Skärm ASUS 43" ROG Strix XG438QR 4K VA HDR 120 Hz

Permalänk
Medlem

Köp även fläktar tunna/utan vibrationsdämpare för maximal kontakt med radiatorn. Är det en glipa mellan radiatorn och fläkten så kommer den vara sämre på att trycka igenom luft.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av employed:

Köp även fläktar tunna/utan vibrationsdämpare för maximal kontakt med radiatorn. Är det en glipa mellan radiatorn och fläkten så kommer den vara sämre på att trycka igenom luft.

Nja, det där stämmer inte för vissatyper av vibrationsdämpare blir snarare som en packning som tätar kanten på fläkten, det finns också "gummiskruvar" som skapar ett avstånd så det beror helt på vilken typ av vibrationsdämpare man har om den ökar eller minskar luftläkaget.
Har man en sån hör gummiram på kanten så blir det tätt runt fläkten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.