Permalänk
Medlem

Om någon säger kebab tänker jag då inte på en pizza
Då är det ju ett mellanmål i bröd som man trycker ner på 5-6 tuggor

Godaste kebabtallriken jag provat i detta land (provat Stockholm, Göteborg, Ludvika, Umeå, Skellefteå, Luleå, Kalix, Haparanda, Överkalix, Övertorneå även provat i Torneå) fanns på Buffone i Kalix. Nya ägare nu dock som kör samma recept men verkar sakna rätt touch så är inte helt rätt :/

Såsen där är en vit sås som är typ orientdressing fast mer rinning och lite mindre smak och en röd sås som är ganska stark (kanske 10-15k scoville). Röda såsen är då inte ren passerad tomat som verkar vara popis i södra delar av landet (wtf?!).

Lök, tomat och Peperoni/Jalapeno måste ingå imo, självklart en god sallad om det är kebab eller kebabtallrik. Bort med salladen om det är en pizza (som ska ha tjock botten!).

Planerar dock flytt till Göteborg så blir väl att sluta äta kebab ute för verkar inte finnas någon bra där

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Hur fungerar det här med pommes på en pizza? Hört talas om det men aldrig sett det själv i verkligheten. Förvisso så skall allt ner till samma plats, men där finns gränser. Ungefär som blanda en pizza med morötter eller gurkor.

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

@BergEr: Så typ pannpizza med kebab, tomat, lök, peperoni eller jalapeno och orientdressing? Kan inte ni norr om Dalälven dela med er av bilder på detta?

Permalänk
Medlem

@Veni: Kan man stoppa färskpotatis i pitabröd kan du nog tänka dig att lite strips funkar.

Permalänk
Inaktiv

Så gott, men man orkar inte röra sig sen.
Från lokala pizzerian.

Permalänk
Medlem

Får bjuda på en klassiker

Btw, diggar kebab med sås från Stadium-flaska! Nostalgi på något vis. Så länge de diskar flaskan emellanåt så man slipper sitta på huset i en vecka.

Visa signatur

.:Ryzen 7 3700X ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 5700 XT 8GB Pulse OC ♠ Corsair RM750x 750W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk

Sås? stark sås så klart

Visa signatur

Moderkort: Asus Maximus VI Hero CPU: i7 4770k RAM: G.Skill Ares 16GB
PSU: Corsair TX Series 650W GPU: GIGABYTE GTX670 OC
Chassi: Antec P280 Cpu-Kylare: Stock SSD: Samsung 840 EVO Series 250GB
OS: Windows 10 Pro x64

Permalänk
Medlem

@Zippeer: Ytterligare en fråga!

Kebabtallrik: Ris/Pommes?

Är det ett bra hak så säger jag ris alla gånger. Kens i Uppsala gör en grym tallrik med ris!

Visa signatur

Dator: Phanteks Enthoo EVOLV, MSI MPG B550 Gaming Plus, Ryzen 5 5600X, 32GB RAM, Radeon 6800XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Veni:

Hur fungerar det här med pommes på en pizza? Hört talas om det men aldrig sett det själv i verkligheten. Förvisso så skall allt ner till samma plats, men där finns gränser. Ungefär som blanda en pizza med morötter eller gurkor.

Väldigt bra om man äter på plats, har man längre än fem minuter hem är det bara glömma det som med alla andra rätter som innehåller pommes. Blir extra salt och ett skönt bryt i konsistensen med knaprig pommes

Enormt jävla mättande dock.

Skrivet av Petterk:

@BergHa: Så typ pannpizza med kebab, tomat, lök, peperoni eller jalapeno och orientdressing? Kan inte ni norr om Dalälven dela med er av bilder på detta?

Nja en pannpizza har ju ofta flera cm tjock botten. En pizza med tjockbotten har ju typ 7-8mm istället för <4mm på en tunn en.

Har ingen bild på en vanlig kebabpizza men kan visa en tacokebab (jalapeno och stark salsa, resten som vanligt), fast du kommer ju inte se hur botten är. Dock dålig bild :/

Är själv ett större fan av kebabbåten.

Så här är den bästa kebabtallriken här (och bästa jag provat).

Kebabbåten och Kebabtallriken med den här såsen finns på Buffone i Kalix.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

Såhär ska en bra kebabpizza se ut:

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Såhär ska en bra kebabpizza se ut:

https://i.imgur.com/wPhjGAd.jpg

Knappt nån kebab på pizzan?

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeRoos:

@Zippeer: Ytterligare en fråga!

Kebabtallrik: Ris/Pommes?

Är det ett bra hak så säger jag ris alla gånger. Kens i Uppsala gör en grym tallrik med ris!

Alltid pommes!

Inte samma sak med ris även fast det kan vara gott ibland

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2

Permalänk
Medlem

@BergEr: Har nog aldrig sett så orange sås Någon mellantjock pizzabotten har jag nog inte stött på där jag har ätit heller. Har dock aldrig frågat efter dubbel deg eller dylikt, är det vad eran halvtjocka motsvarar?

Vad det gäller kebabköttet så kör de flesta häromkring nog Eskilstuna Kebab eller Västerås Kebab, eller motsvarande produkter från andra tillverkare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Knappt nån kebab på pizzan?

Kvalité framför kvantitet En pizza blir man (jag) bra mätt på, inte obehagligt proppmätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olegh:

Kvalité framför kvantitet En pizza blir man (jag) bra mätt på, inte obehagligt proppmätt

Sådär ser gyrospizzor ut häromkring.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

@BergHa: Har nog aldrig sett så orange sås Någon mellantjock pizzabotten har jag nog inte stött på där jag har ätit heller. Har dock aldrig frågat efter dubbel deg eller dylikt, är det vad eran halvtjocka motsvarar?

Vad det gäller kebabköttet så kör de flesta häromkring nog Eskilstuna Kebab eller Västerås Kebab, eller motsvarande produkter från andra tillverkare.

Ja den är fan unik, väldigt god dock. Vad jag vet så finns det bara en pizzeria i landet som kör den såsen. Skapad av förra ägaren som drev stället i 23år 6 dagar i veckan med sin fru och 1-2 anställda ibland.
Frågat om receptet men inte fått det än.
Är inte stället jag växte upp med men blev fort en favorit när man hittade det.

Det är inget alternativ på tjocklek när man beställer, det är bara hur ställena gör. Några ställen har panpizza på menyn men annars är det bara hur just det stället bakar ut den. Några ställen kör lövtunn botten och några har den tjockare.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Inaktiv

Oumph vegetarisk kabab är riktigt god ochså, här med ris.
Hemma komponerad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Medelmåttig kebab på sin höjd. Stora portioner, i övrigt meh..

Jag har åkt tvärs över stan bara för att äta falafel där (är vegetarian).
Jag provade bulgur istället för ris eller pommes, och den var rejält kryddad. Den kan jag rekommendera.

Aldrig ätit kebab så jag har aldrig känt anledning att testa fusk-kebab. Falafelpizza har jag testat en gång i Danmark... för att det var det enda vegetariska i ett helt köpcentrum. (Danmark är ett U-land när det gäller vegetarisk mat) Jag passar alltid på att ta en falafel när jag åker igenom Malmö.

Skrivet av Selmalagerlöf:

Räcker man åker upp till stockholm och skall beställa en kebabpizza med kebabsås så frågar dom: vill du ha vit eller röd sås?.... ehhhhh... kebabsås önskar jag... vill du ha den vita eller röda såsen??... ehm.. jag antar väl att det får bli den vita såsen :). Sedan när man äter skiten så smakar man ju självklart på såsen och inser att det är skiten vitlöksås.

Som Stockholmare kan jag bara beklaga. Det har funnits ett par ställen som haft det, men man har fått fråga om det och kanske inte fått det ens då.

Och jag tycker att det får gärna vara inlagda grönsaker, men inte gurka.

Visa signatur

För övrigt anser jag att tobak ska förbjudas.

Permalänk
Medlem

Jag åt mig trött på kebab och kunde inte äta det på flera år men har sakteligen fått upp ett sug för det igen. Blir jäkligt sugen nu med alla mumsiga bilder

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Satan vad gött detta såg ut nu då.. Här kommer oftast en kebabrulle med strimlad kål istället för isbergssallad, och köttet är förmodligen kyckling.. suck

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@Viktorph: Vart äter du din kebab i Örebro ?

Sen får jag slå ett hårt slag för något folk ofta inte köper, kebab i bröd . Det är alldeles underbart och den bästa formen att avnjuta kebab i!

Mestadels är det i Örebro län och då bland annat Kumla och Aramis samt Patricia. I Hallsberg är det Bozo (tror inte det hette så då?) samt Pålsboda där jag bor. Vi har haft 3 stycken i denna håla, men kiosken brann upp för ett tag sedan efter att de precis bytt ägare. Knepigt då samma ägare hade en pizzeria i Örebro som även den brann upp. Nu har han köpt ytterligare en ny pizzeria inne i Örebro. Får se hur länge den står kvar. Får inte glömma lilla Hällabrottet och Sköllersta (i samband med jobb) också som inte är något speciellt.

Men inne i Örebro har jag besökt:

° Svampen, som är kända för sin goda kebab. Jag tror dock det är lite förlegat då det inte är samma som för 10 år sedan. Torr Gyros och alltså inte riktig (enligt mig) kebab. Inte något speciellt i mitt tycke. Ofräscht i lokalen också, vilket är en indikation på att det inte är något seriöst ställe. Bra portioner med såsen dock.

° Kebabcenter Snåla portioner, bränd pizzabotten. Ingen höjdare överlag.

° Kebabfabriken vid Nasta som jag inte alls tyckte var någon höjdare. Överhypat så in i bomben. Visst, man får välja och vraka på ingredienser, men till vilken nytta när såsen är medioker. Även här smaklös. Små portioner och ofta mycket folk, iallafall då jag har besökt det.

° Palette Ja, var ska man börja? Skrev en recension på Google, kan skriva samma här. Trots obefintlig kundservice, ofräscha lokaler (för att inte tala om toaletten) och en hög prissättning så är det "dessvärre" faktiskt ganska gott, och då syftar jag främst på såsen till kebaben som gifter sig fint med just nötköttet. Det är väl det enda egentligen. Den milda såsen påminner lite om Katrineholms såser. Säger emot mig själv lite genom att gå hit och äta, då jag tänkte likadant första gången jag var där. Egentligen är det bedrövligt med dessa egenskaper som detta ställe har.

+ God kebab / sås

- Dyrt
- Ofräscht (Toaletterna var under all kritik)
- Noll servicekänsla från personal
- Pengar betalas till något konstigt kvinnonamn via Izettle, vilket känns extremt oseriöst (Hur är det med bokföringen?)

Letar du efter en kulinarisk matupplevelse, leta vidare. Är du berusad och vill ha kebab, låt gå. Men räkna med rejäla magproblen, väntetid och funderingar vem du betalat till. Jag hade ont i magen och gaser av djävulska mått en vecka efter besöket, och då är jag en inövad Kebaboman sedan 25 år tillbaka.

° Hagagrillen Ett pizzahak i Örebros utkant. Som vilket annat ställe som helst. Generösa portioner av pommes, men köttet får de gärna ösa på mer av. Såsen helt okej, men mer åt den vanliga milda Örebro-såsen.

Har ni några andra tips till kebabställen i Örebro så är jag öppen för att prova!

Btw, vad är egentligen skillnaden rent smakmässigt med "Kebabsås" och mild sås? Vitlök förstår jag har i princip samma bas som mild, men med lite vitlök i. Men Kebabsås? I Katrineholm där mitt kebabintresse startade finns det ju bara en vit sås och en röd sås, som egentligen inte är så stark, utan mer åt tomathållet. Detta skiljer sig ju dock från olika pizzahak.

Permalänk
Administrativ avgift

@Viktorph: Okej du har ätit på de absolut sämsta haken i Örebro och utanför med andra ord

Du har Restaurang Tybble vilket är kvalitetsäkrat av en viss moderator på forumet , MR.Gusto som är en personlig favorit då jag bor i närheten de gör bäst kebab med bröd i stan enligt mig. Den milda såsen kan vara lite dåligt drag i men blandad är riktigt bra

Palette är ett riktigt pizzhak som bara är öppet pga de har öppet efter krogen i princip varenda pizzeria i Örebro är bättre än Palette, åk runt och testa. Alla är olika bra på olika saker exempelvis Rulles är bäst på Rullar osv

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Lego Master

Ah... en rejäl kebabrulle (eller hästakuk som man extremt osmakligt kallar det i mina kretsar) är fan nåt i hästlängder (no pun intended...).
Viktigaste är extra lök (helst rödlök) och Sriracha istället för sås om möjligt. Annars blandad stark och vitlökssås. Min lokala grillvagn utanför jobbet har stänger av saltgurka i rullen, och gör den dessutom av tortilla istället för pizzadeg. Mycket mindre tjockkänsla och galet gott med saltgurkan, faktiskt.

Annars är mitt bästa minne pizzerian tvärs över vägen från gymnasiet. Det räckte att sticka in näsan och säga "det vanliga" så hade man en rykande kebabtallrik med extra fefferoni på 10 minuter. Det blev alldeles för många luncher där över åren, och grabbarna slutade bara för nåt år sen att driva pizzeria. <3

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag måste framhålla vikten av ANANAS till kebaben, sötman från ananasen parar sig mycket fint med sältan och lyfter hela maträtten ytterligare en nivå.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Mums! Kan väl passa på att skamlöst puffa för min instagram på detta verkar vara rätt forum- find me @kebabogram
Däremot rätt snålt med kebabluncher sen man börja jobba hemifrån

Visa signatur

R7 1700 @ 3.9, 32GB 2933 | MSI RTX2080 | Enthoo Primo | CM V1000 | AOC CQ32G1

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Zippeer:

Jag är inte ifrån Stockholm och har redan ratat stockholms kebab i ett inlägg senare

Uppväxt i Västerås där det under min uppväxt(10-15 år sedan) fanns riktigt bra kebabtallrikar! Nu när jag knappt är där så vet jag faktiskt inte hur dem står sig längre.

Ända vettiga kebab tallriken jag hittat i Stockholm är i Kista gallerian, den är vettig för att vara Stockholm men kan inte säga att den är riktigt bra.

Har du några tips vilka som var bra när du bodde i Västerås. Jag bor där och kör på Paganini som jag tycker är helt ok.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

Gyros på Gyrella i stockholm är ett bra minne. Finns stället kvar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av andra94:

@Viktorph: Okej du har ätit på de absolut sämsta haken i Örebro och utanför med andra ord

Du har Restaurang Tybble vilket är kvalitetsäkrat av en viss moderator på forumet , MR.Gusto som är en personlig favorit då jag bor i närheten de gör bäst kebab med bröd i stan enligt mig. Den milda såsen kan vara lite dåligt drag i men blandad är riktigt bra

Palette är ett riktigt pizzhak som bara är öppet pga de har öppet efter krogen i princip varenda pizzeria i Örebro är bättre än Palette, åk runt och testa. Alla är olika bra på olika saker exempelvis Rulles är bäst på Rullar osv

Ska absolut prova Tybble då. Har hört tidigare att de ska vara bra. Du rekommenderar blandad sås då istället för endast mild?

Jag käkade mycket kebab i bröd förra året. För jädra gott när de bakar eget pitabröd och man får rejält med kött och sås. Kanske får köra en kebabrunda inom kort då i Örebro.

Permalänk
Administrativ avgift

@Viktorph: Sen är det som alltid med kebab, när kommer du in, är pizzerian så stor att de har 2 bagare osv. Exempelvis MR.Gusto har 2st varav en är lite sisådär då han var relativt ny men har nu kommit i form men har jag fått en lite sämre kvalité så bjussar dom oftast på en rejäl extra portion nästa gång eller dricka gratis.

Det gäller att prata med bagaren vad man gillar, ex vill man ha lite krispigare pommes osv. Sen framförallt bör man gå till ett kebabhak med de lite störra pommesen inte de tunna french fries. Enligt mig har MR.Gusto den bästa degen i stan, därav kör jag kebab med bröd där.

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stefflo:

Har du några tips vilka som var bra när du bodde i Västerås. Jag bor där och kör på Paganini som jag tycker är helt ok.

Många har ju bytt ägare så det är svårt att säga nu för tiden..
Valentino i Skiljebo var helt okej för typ 15 år sedan, ganska små portioner dock.
Mio's? på gidde är väl fortfarande helt okej.
Ibbe's på haga var bra om man var riktigt hungrig men sen dem bytte ägare så är det skit.

För en vanlig pizza var nog Misto of Italy en av favoriteran för 7 år sedan

Visa signatur

AMD 5800x3d | ASUS x570 | Samsung SSD EVO 850 500GB | Corsair 32GB (2x8GB) 3600Mhz | Noctua NH-D15 | ASUS TUF OC 4090 | Fractal design R6 | Corsair RM1000X | LG UltraGear 27GL850 x2