Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Fråga till den som vet: hur vanligt är det med kolfilter eller liknande partikelfilter i ventilation på mataffärer eller är det som i flygplan där samma luft återanvänds? Jag tänker mig att då bör det räcka med en hostande idiot på affären för att det skall hamna i ventilationen och sedan spridas runt till fler ovetande kunder. (Sov gott! )

Ingen aning om mataffärer men flygplan har i regel HEPA-filter av bra kvalitet. Smittrisken där är från direkt smitta från de närmast dig, inte smitta via ventilationen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av mudde:

Ingen aning om mataffärer men flygplan har i regel HEPA-filter av bra kvalitet. Smittrisken där är från direkt smitta från de närmast dig, inte smitta via ventilationen.

Är HEPA-filter klassat att filtrera RNA-stora partiklar/molekyler?

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Skrivet av Luminous:

Drack en sån igår innan flyget hem...
Min reskamrat sa att det är dålig karma

Skickades från m.sweclockers.com

Hehehe mitten på mars i år i Playa del Ingles Det var mycket rykten om corona så jag frågade en hotellanställd om corona situationen på hotellet och det blev tyst i ca 10-15 sekunder sen kom svaret "no corona at the moment".

Hörde senare att ett antal Italienare blivit satt i karantän på hotellrummen och sen hemskickade.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Är HEPA-filter klassat att filtrera RNA-stora partiklar/molekyler?

Hur stor en RNA-sträng är rent fysiskt vet jag inte, men en virusmolekyl är 120-160 nm och bör filtreras hyfsat effektivt av HEPA-filter. Men vad jag förstår så överlever inte dessa virusmolekyler för sig själva, utan de behöver finnas i vattendroppar som man andas eller nyser ut och dessa droppar är bra mycket större och lättare att filtrera bort.

Problemet är nog att få in dem i filtret. Om någon andas ut viruspartiklar på ett flygplan så lär de hinna passera många andra passagerar innan de hamnar i ventilationssystemet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Är HEPA-filter klassat att filtrera RNA-stora partiklar/molekyler?

Skrivet av Iskra:

Hur stor en RNA-sträng är rent fysiskt vet jag inte, men en virusmolekyl är 120-160 nm och bör filtreras hyfsat effektivt av HEPA-filter. Men vad jag förstår så överlever inte dessa virusmolekyler för sig själva, utan de behöver finnas i vattendroppar som man andas eller nyser ut och dessa droppar är bra mycket större och lättare att filtrera bort.

Problemet är nog att få in dem i filtret. Om någon andas ut viruspartiklar på ett flygplan så lär de hinna passera många andra passagerar innan de hamnar i ventilationssystemet.

Som Iskra säger så är HEPA bra på att filtrera de aktuella partikelstorlekarna. Lite snabb googling ger t.ex:
https://thewirecutter.com/blog/can-hepa-air-purifiers-capture...
https://www.vaniman.com/do-hepa-air-purifiers-filter-out-the-...

Det förutsätter så klart att det går vägen via filtret.

Vid spårning av andra smittsamma sjukdomar (som inte är mässlingen) har jag hört att den aktuella stolsraden och raderna 2 steg fram och 1-2 steg bak är de som kan förväntas ha förhöjd risk att ha smittats vid flygresa om folk beter sig normalt på flyget. Det är ungefär så långt droppar kan förväntas nå i rimliga mängder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aldric T:

Hörrni, det här med flockimmunitet. Finns det några siffror, uppmätta i andra sammanhang, eller framräknade på hur lång tid det tar för grupp B nedan att våga sig ut i dagsljuset:

Grupp A: Dom som smittats, och överlevt, och är då immunitet (60-ish%).
GruppB: Resten, som på något vis lyckats undvika smittan helt. Dom som verkligen tar fasta på FHM:s råd just nu.

Vi förutsätter att du blir 100% immun.

Grupp B kommer vara känslig så länge viruset finns fritt i samhället, vilket kan vara väldigt länge även vid flockimmunitet. Flockimmunitet innebär att viruset inte längre ökar sin spridning, men det kan fortfarande transmitteras och överleva länge beroende på immuniteten, så länge inte 100% av befolkningen är immuna. Om immuniteten bibehålls tillräckligt länge självdör viruset så småningom, men för en stor befolkning kan det som sagt ta lång tid, förmodligen längre tid än immuniteten bibehålls. Det gäller för övrigt även immunitet från vaccin, så om man vill utrota ett virus måste man vaccinera väldigt många även om vaccinet ger 100% immunitet.

Även om viruset troligen inte helt försvinner kan man däremot komma ned till såna spridningsnivåer att det inte är så sannolikt att bli smittad, särskilt om man är fortsatt noggrann med t.ex. hygien. Det är som influensa som är livsfarlig för vissa grupper, men är något vi fått lära oss att leva med. Det är ju livsfarligt att leva, så man får vara måttlig i sin riskaversion.

Skrivet av AplAy:

Är HEPA-filter klassat att filtrera RNA-stora partiklar/molekyler?

Vanliga HEPA-filter är bara specade för partiklar >300 nm, men de kan nog filtrera mindre partiklar effektivt ändå, även om det inte är garanterat. En NASA-studie av HEPA-filter kom fram till att de filter de studerade var extremt effektiva för även nano-partiklar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Bloggartikel om "Fungerar masker mot Covid-19?":
https://theness.com/neurologicablog/index.php/do-facemasks-wo...

TLDR: Definiera först "fungerar" och i vilket sammanhang det är tänkt att "fungera" vid användningen av maskerna. Slutsatsen är att använda maskerna korrekt samtidigt som du skall fortsätta att agera som om du inte bär någon mask(!).

I skrivande stund är det endast N95- och högre klassade masker som fungerar förutsatt att de "används korrekt". Majoriteten av människor kan inte använda masker korrekt så därför bör de agera som om de inte bär någon mask. Att bära en mask mot en potentiellt dödlig sjukdom är inget du vill slarva med, eller hur?

Tror du att någon vuxen person skulle få arbeta i ett viruslabb utan att först ha genomgått en omfattande protokollträning i flera veckors tid för att kunna hantera virusen i labbet? Det räcker med ett snedsteg vid varje tillfälle för att fel virus skall hamna ute på vift.

Därför är jag med på FHM:s linje att inte använda masker för det kan medföra för många nackdelar (folk använder dem fel, de hostar ändå igenom maskerna istället för i armveck/hostdukar, agerar som om de är helt skyddade) och de masker som faktiskt fungerar finns det för få av (N95 och bättre) som skall användas främst av vården som är uppe vid faktiska Covid-19-fall mer eller mindre hela tiden.

Fråga till den som vet: hur vanligt är det med kolfilter eller liknande partikelfilter i ventilation på mataffärer eller är det som i flygplan där samma luft återanvänds? Jag tänker mig att då bör det räcka med en hostande idiot på affären för att det skall hamna i ventilationen och sedan spridas runt till fler ovetande kunder. (Sov gott! )

FHM's maskrekommendationer är tyvärr bara ett av en lång rad av misstag som myndigheten gjort under denna epidemi.

Det finns idag inga studier som funnit att bärande av mask ökar smittorisken, däremot flera som visar det motsatta. Vi vet därtill att i princip alla masker skyddar, det är huvudsakligen bara hur effektivt de skyddar som skiljer, och det finns ingen mask som erbjuder ett skydd på 100%.

De argument som FHM framför imponerar inte, deras argument är mer eller mindre desamma som religiösa grupper brukar framföra mot kondomer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

FHM's maskrekommendationer är tyvärr bara ett av en lång rad av misstag som myndigheten gjort under denna epidemi.

Det finns idag inga studier som funnit att bärande av mask ökar smittorisken, däremot flera som visar det motsatta. Vi vet därtill att i princip alla masker skyddar, det är huvudsakligen bara hur effektivt de skyddar som skiljer, och det finns ingen mask som erbjuder ett skydd på 100%.

De argument som FHM framför imponerar inte, deras argument är mer eller mindre desamma som religiösa grupper brukar framföra mot kondomer.

Vilka är dessa flera studier? Vilka andra misstag anser du att FHM har gjort?

Anders Tegnell, statsepidemiolog, du tycker inte att vi borde bära munskydd lite till mans alltså, varför inte det?

Ja, flera olika skäl. För det första så bygger alltihop på en ganska liten begränsad teoretisk studie från Hongkong. Det är väl det enda vetenskapliga underlaget man har på att det finns någon slags effekt av det här överhuvudtaget. Vetenskapsradion Nyheter

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

FHM's maskrekommendationer är tyvärr bara ett av en lång rad av misstag som myndigheten gjort under denna epidemi.

Det finns idag inga studier som funnit att bärande av mask ökar smittorisken, däremot flera som visar det motsatta. Vi vet därtill att i princip alla masker skyddar, det är huvudsakligen bara hur effektivt de skyddar som skiljer, och det finns ingen mask som erbjuder ett skydd på 100%.

De argument som FHM framför imponerar inte, deras argument är mer eller mindre desamma som religiösa grupper brukar framföra mot kondomer.

Så du tror inte att det finns en risk att folk som känner sig lite småkrassliga går ut istället för att stanna hemma, och motiverar sitt beslut med att ’jag har ju ändå mask’? Utan att kunna hänvisa till vetenskaplig evidens så är det väl inte otroligt?

Dessutom, jag inbillar mig att det krävs en viss mask-vana för att få effekt? Jag har till exempel sett många snygga bilder på folk som inte täcker näsan med masken.

Dessutom, om vi i Sverige ska nyttja ca 10 miljoner masker om dagen, eller iaf 5 miljoner, var ska dessa komma ifrån? Om maskerna tar slut, och FHM har sagt ”mask på när du är ute”, ska folk sluta handla mat då? Eller ska man ångra sig igen och säga att nu behövs inte maskerna för de är slut?

En sådan rekommendation skulle med andra ord teoretiskt kunna få folk att gå ut krassliga, med en näsduk runt munnen. FHM har istället nöjt sig med, ”är du sjuk, stanna hemma” vilket är enkelt att följa och inte beroende av tillförsel av materiel.

Märk väl att resonemanget ovan är just resonemang utifrån min egen härledningsförmåga och har ingen vetenskaplig evidens, utan är just ett resonemang.

Permalänk
Medlem

Det finns inget förbud mot att bära mask om man vill vad jag vet.

Edit: Jo ett par kommuner i Skåne har visst maskförbud i skolan...

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cad_edis:

FHM's maskrekommendationer är tyvärr bara ett av en lång rad av misstag som myndigheten gjort under denna epidemi.

Det finns idag inga studier som funnit att bärande av mask ökar smittorisken, däremot flera som visar det motsatta. Vi vet därtill att i princip alla masker skyddar, det är huvudsakligen bara hur effektivt de skyddar som skiljer, och det finns ingen mask som erbjuder ett skydd på 100%.

De argument som FHM framför imponerar inte, deras argument är mer eller mindre desamma som religiösa grupper brukar framföra mot kondomer.

Vi har väl kommit överens om att vi ska göra tvärt emot omvärlden här i Sverige så lika bra att hålla oss till det

Permalänk
Medlem
Skrivet av gabriel15:

Vi har väl kommit överens om att vi ska göra tvärt emot omvärlden här i Sverige så lika bra att hålla oss till det

Ja, det är fantastiskt bra att Sverige står pall och har både ett vetenskapligt, långsiktigt och allmänt nyktert förhållningssätt. Grupptryck har fått en ny dimension när hela länder tar till munskydd och andra panikåtgärder bara för att andra länder gör det.

Anders Tegnell om munskydd: ”Kunskapsunderlaget är extremt svagt” SVT

Veckan har präglats av debatten inte bara om äldreboendenas skydd utan också hur vi ska bete oss ute i samhället: Om vi ska ha munskydd även där. Flera virologer skrev häromdagen och krävde att man i affären och tunnelbanan också ska behöva ha det. Det här är nåt som, om vi ser på kartan, har införts i land efter land i Europa. Men Norden håller emot, och ni håller emot. Varför vill ni inte ha det?

Att det ser så olika ut beror på att kunskapsunderlaget är extremt svagt. En enda studie i världen har försökt titta på detta. En experimentell studie som tittar på luftvägsvirus där man ser att man minskar utsöndringen lite bland sjuka om man har på sig munskydd. Om det fungerar ute i verkligheten vet vi inte alls. Miljöerna är inte de vi ser mest smittspridning i normalt sett utan det ser vi på arbetsplatsen, i hemmet, på restauranger på kvällar där ju de flesta inte har munskydd. Dessutom passar det väldigt dåligt in i det vi försöker driva i Sverige. Är man sjuk så ska man vara hemma, inte ute på stan med munskydd. Man signalerar att det är okej att vara ute om man är sjuk och det kommer att försämra smittläget i Sverige.

–Så er rekommendation ligger fast?

–Absolut.

Tack, Anders Tegnell, för att du kom hit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cad_edis:

Det finns idag inga studier som funnit att bärande av mask ökar smittorisken, däremot flera som visar det motsatta.

Jag vill gärna se länkar till några av dessa flertal studier.

Skrivet av Cad_edis:

Vi vet därtill att i princip alla masker skyddar, det är huvudsakligen bara hur effektivt de skyddar som skiljer, och det finns ingen mask som erbjuder ett skydd på 100%.

Källa på det tack!

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av AplAy:

Fråga till den som vet: hur vanligt är det med kolfilter eller liknande partikelfilter i ventilation på mataffärer eller är det som i flygplan där samma luft återanvänds? Jag tänker mig att då bör det räcka med en hostande idiot på affären för att det skall hamna i ventilationen och sedan spridas runt till fler ovetande kunder. (Sov gott! )

Luften i flygplanen återcirkuleras till ca 50%. Luft som ska "återanvändas" blandas med med färsk luft och passerar sedan filter som anges vara "hospital grade".

https://www.askthepilot.com/questionanswers/cabin-air-quality...
https://www.tripsavvy.com/air-quality-during-your-flight-5416...

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Skrivet av Hurtigbullen:

Källa på det tack!

Att en mask skyddar till viss mån är ju ganska självklart, det gör ju även en halsduk dock inte effektivt. Vad jag vet finns det inga masker som har så fint filter att det stoppar viruset utan det handlar om sannolikhet, ju kraftigare mask ju mer sannolikt är det att viruset inte kommer igenom.

Men problemet är ju runt om kring,

Att man har en mask kan i hanteringen göra att risken för att bli sjuk ökar om det betyder att den irriterar och du måste justera den med händerna stup i kvarten, man kan ju även tro att man kan gå ut med mask om man är sjuk. Risken att man får mer smitta i samhället är ju överhängande.

Vi har valt att implementera effektiva åtgärder för att hindra smitta och valt att strunta i åtgärder som inte bygger på evidens. Jag tycker det är rätt väg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Vi har valt att implementera effektiva åtgärder för att hindra smitta och valt att strunta i åtgärder som inte bygger på evidens. Jag tycker det är rätt väg.

Jag tycker att det saknas grund för säga att de svenska åtgärderna är effektiva. Vi har de överlägset högsta dödstalen bland jämförbara länder. Italien, Belgien, Spanien och Frankrike hade inte samma förvarning eftersom smittan spreds där tidigare än här och de har många gånger högre befolkningstäthet än oss.

Trots att Sverige är så glesbefolkat så ligger vi på sjätte plats i världen när det gäller dödlighet (borträknat mikrostater där en person som dör påverkar statistiken med flera procent). Det kan förstås ändras innan pandemin är över, men än så länge så har den svenska modellen lyckats väldigt dåligt med att förhindra dödsfall av Covid-19.

Det psykologiska resonemanget om att människor blir mer riskbenägna för att de har mask på sig är något som vad jag vet inte har bevisats. Om man tillämpar det resonemanget på bilbälten, så borde man ju vara emot dem eftersom de kan ge människor en falsk trygghet så att de kör fortare.

Personligen så tror jag att den psykologiska effekten snarare skulle vara den motsatta. Om alla är tvungna att bära mask så skulle man ständigt bli påmind om att allt inte är som vanligt, utan att det finns en smitta som man hela tiden måste skydda sig ifrån genom att hålla avstånd, osv.

Att människor inte hanterar maskerna på rätt sätt är en bättre invändning, tycker jag. Men varför skulle man inte kunna lära människor det? Det är ju inte svårt att hantera dem rätt, bara man får instruktioner om hur man ska göra.

typo
Permalänk
Medlem

@Iskra
Vi har ju pressat ner reproduktionstalet under ett, så uppenbarligen fungerar åtgärderna.

Permalänk
Lego Master

@Iskra:
Det är ett vågspel, alltihop.
Antingen stänger man ner allt och håller ner smittan - färre döda per dag i närtid, kostar mer för samhället (permitteringar, arbetslöshet...)
Eller så låter man samhället vara mer öppet - fler döda per dag i närtid, mindre kostnad för samhället (mer kan hålla igång och fungera "normalt")

Det man siktar mot är ju när de flesta är immuna och flockimmunitet skyddar de mest sårbara. Flockimmunitet kan vi antingen uppnå genom 1. vaccin (hoppas vi) eller 2. genomgå sjukdomen (tror vi).

Det vi inte vet är när det ena eller andra infaller. Det finns frågetecken kring när ett vaccin kan vara klart. Vissa domedagsprofeter menar att vi aldrig kommer hitta ett vaccin, mer än till möjligen ett specifikt genom, men viruset muterar fortare än vi kan utveckla vaccin. If so, är vaccinstrategin dead in the water.
Naturlig flockimmunitet är också möjligt, men även där finns ju frågetecken kring hur hållbar den är över tid.

Vi vet helt enkelt inte. Men i de sämsta prognoserna ligger vaccin längre fram i tiden än naturlig immunitet, och därmed är det mindre dåligt (jag vill inte använda "bra") att låta smittan spridas så fort i samhället som sjukvården mäktar med. Det kommer se fruktansvärt ut när många dör på kort tid, men om vaccinet inte kommer i tid, kommer ändå lika många dö de närmsta åren i DK, NO och FI, plus att deras ekonomi kommer vara körd i botten pga de mycket hårdare restriktionerna.

Det gamla talesättet "hope for the best but plan for the worst" är ungefär vad vi sysslar med i Sverige just nu. Vi HOPPAS ju att ett vaccin ska komma inom rimlig tid, så att vi kan börja immunisera stora delar av befolkningen. Men om det inte blir så (worst case), så måste svensk ekonomi lyckas överleva hela perioden innan vi kan börja leva som vanligt igen.

Och igen, mängden döda totalt sett, om ett vaccin dröjer, kommer ändå vara i stora drag lika många mellan de flesta jämförbara länder över längre tid. Vi har ett större dödstal/100'000 just nu, ja. Men å andra sidan kommer vi ha ett R-värde på under 1 väldigt mycket längre om och när andra vågen kommer. Att bara stirra sig blind på dödstalen just nu blir tyvärr sentimentalt och populistiskt. We're playing the long game here. And we're not winning, none of us.

EDIT:
Med det inte sagt att det faktum att vi har stor smittspridning i äldrevården är OK. Det är ett stort misslyckande, men har mindre mer vår strategi att göra än hur vi har organiserat äldrevården jämfört med grannländerna. Även om vi hade låst ner hela Sverige dag 1 hade vi fortfarande behövt ha folk som jobbar med ålderdomshem och hemtjänst. Någon hade smittat någon, förr eller senare. Och vi hade inte kunnat byta ut personalen till sådan som har samma utbildning som i tex. Norge. Utan utbildning och utrustning hade utfallet varit detsamma som det är nu.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Ny debattartikel i DN av "de 22" (intressant nog inte exakt samma 22 författare som i den tidigare starkt kritiserade debattartikeln), denna gång lyfter de problemet att internationella serologiska studier verkar visa på låg andel av befolkning med genomgången infektion, och därmed hög dödlighet (närmare 1% än 0,1%).

Förutom att de oroar sig för vad det betyder för Sveriges "flockimmunitetsstrategi" (vilket FHM konsekvent förnekat att vi har) så saknas det konstruktiva förslag för hur man ska göra istället.

Jag tycker det är lite för svagt. Underförstått är att de vill bromsa smittan ännu starkare än vad vi gör, men undviker att beskriva hur man skulle uppnå det på ett effektivt sätt. Allt har ett pris, och frågan är om nedstängning av samhället för den tid det skulle kräva är värt priset? Många länder som praktiserat strikt nedstängning verkar inte tycka det, eftersom de redan nu håller på att öppna upp.

Och det är inte ens säkert att strikt nedstängning är så mycket effektivare än den mer frivilliga vi praktiserar i Sverige. Man brukar jämföra med våra nordiska grannar, men jag tror det är mer komplext än så och beror på fler faktorer, t.ex. populationsdensitet men också ren slump (som när sportlovsveckor inträffade, superspridningshändelser och hur allvarligt äldreboendena drabbats). Vilka demografiska grupper som drabbats spelar ju otroligt stor roll, i och med det starka ålderberoendet på dödligheten.

Det finns också extremt stora regionala skillnader även inom Sverige, trots samma åtgärder. Istället för att ta med Stockholm kan man ju jämföra region Skåne med Danmark och få en helt annan bild där Danmark är hårdare drabbat trots betydligt striktare åtgärder. Betyder det att striktare åtgärder är mindre effektiva än mer frivilliga? Nej, men att andra omständigheter också spelar stor roll.

Interventionerna i Sverige har ju bevisligen haft önskad effekt, reproduktionstalet är strax under 1 och kurvorna över nysmittade, nyintagna på IVA, och nyavlidna pekar alla nedåt. Det stora problemet har varit att de äldreäldre inte tillräckligt kunnat skyddas från smittan. Det visar på hur smittsam sjukdomen är och hur svårt det därmed är att skydda dem.

Sen så tycker jag man kan avvakta de studier som görs i Sverige och kommer publiceras de kommande veckorna och som mycket bättre kommer säga hur vi ligger till i olika delar av Sverige, innan man börjar dra långtgående slutsatser om hur eventuell flockimmunitet kommer vara en faktor inom den närmaste tiden. Själv skulle jag gissa på att den kommer det i Stockholm, men inte övriga landet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Trots att Sverige är så glesbefolkat så ligger vi på sjätte plats i världen när det gäller dödlighet (borträknat mikrostater där en person som dör påverkar statistiken med flera procent). Det kan förstås ändras innan pandemin är över, men än så länge så har den svenska modellen lyckats väldigt dåligt med att förhindra dödsfall av Covid-19.

Jag tror det beror på hur vi rapporterar dödsfall. Tror många länder inte rapporterar siffror som stämmer.

Visa signatur

SPELA: 13900K - Gaming X Trio 4090
LEVA: OnePlus 10 Pro - MacBook Air M2 13"
PLÅTA: Canon C70, R3, 1DX mkII, BMPCC6K
LYSSNA: KRK Rokit RP8 G4, Beyerdynamic DT 1990 PRO
FLYGA: DJI FPV, Avata

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

@Iskra
Vi har ju pressat ner reproduktionstalet under ett, så uppenbarligen fungerar åtgärderna.

Det vet vi inte eftersom vi inte har masstestning. Men oavsett så kommer det att ta lång tid innan smittspridningen släcks ut eftersom den fått sprida sig så mycket i det svenska samhället.

Kanske reproduktionstalet i Stockholm kommer att börja sjunka på grund av begynnande flockimmunitet om det nu stämmer att en väldigt stor andel av befolkningen redan haft sjukdomen, men i övriga Sverige har ju än så länge väldigt få genomgått sjukdomen.

Skrivet av Shudnawz:

Det är ett vågspel, alltihop.
Antingen stänger man ner allt och håller ner smittan - färre döda per dag i närtid, kostar mer för samhället (permitteringar, arbetslöshet...)
Eller så låter man samhället vara mer öppet - fler döda per dag i närtid, mindre kostnad för samhället (mer kan hålla igång och fungera "normalt")

Det man siktar mot är ju när de flesta är immuna och flockimmunitet skyddar de mest sårbara. Flockimmunitet kan vi antingen uppnå genom 1. vaccin (hoppas vi) eller 2. genomgå sjukdomen (tror vi).

Det vi inte vet är när det ena eller andra infaller. Det finns frågetecken kring när ett vaccin kan vara klart. Vissa domedagsprofeter menar att vi aldrig kommer hitta ett vaccin, mer än till möjligen ett specifikt genom, men viruset muterar fortare än vi kan utveckla vaccin. If so, är vaccinstrategin dead in the water.
Naturlig flockimmunitet är också möjligt, men även där finns ju frågetecken kring hur hållbar den är över tid.

Vi vet helt enkelt inte. Men i de sämsta prognoserna ligger vaccin längre fram i tiden än naturlig immunitet, och därmed är det mindre dåligt (jag vill inte använda "bra") att låta smittan spridas så fort i samhället som sjukvården mäktar med. Det kommer se fruktansvärt ut när många dör på kort tid, men om vaccinet inte kommer i tid, kommer ändå lika många dö de närmsta åren i DK, NO och FI, plus att deras ekonomi kommer vara körd i botten pga de mycket hårdare restriktionerna.

Det gamla talesättet "hope for the best but plan for the worst" är ungefär vad vi sysslar med i Sverige just nu. Vi HOPPAS ju att ett vaccin ska komma inom rimlig tid, så att vi kan börja immunisera stora delar av befolkningen. Men om det inte blir så (worst case), så måste svensk ekonomi lyckas överleva hela perioden innan vi kan börja leva som vanligt igen.

Och igen, mängden döda totalt sett, om ett vaccin dröjer, kommer ändå vara i stora drag lika många mellan de flesta jämförbara länder över längre tid. Vi har ett större dödstal/100'000 just nu, ja. Men å andra sidan kommer vi ha ett R-värde på under 1 väldigt mycket längre om och när andra vågen kommer. Att bara stirra sig blind på dödstalen just nu blir tyvärr sentimentalt och populistiskt. We're playing the long game here. And we're not winning, none of us.

Varför skulle de övriga nordiska länderna hinna ikapp oss när det gäller dödstal? De har ju en mycket lägre smittspridning till att börja med, så för att de skulle gå om Sverige så måste deras reproduktionstal vara väldigt mycket högre än vårt under en lång tid. De borde kunna utrota smittan helt med testning, spårning och karantän om de bara lägger ordentligt med krut på det.

Du framställer det som att en total lockdown är det enda alternativet till den svenska linjen, och det håller jag inte alls med om. Hårdare regler för social distansiering, krav på maskanvändning, åtgärder för att se till att varje brukar bara kommer i kontakt med ett fåtal vårdare i äldreomsorgen, osv. osv.

Det största problemet med den svenska linjen enligt mig är inte bristen på lockdown utan att regeringen är så passiv med andra åtgärder, och att man accepterar en passivitet från kommuner, andra myndigheter och arbetsgivare.

Jag tror att det är en följd av Tegnells, Gieseckes med fleras hjälplösa attityd om att nästan alla ändå kommer att smittas och att det inte går att göra någonting åt det, när det i själva verkat finns utmärkta exempel i Kina, Taiwan och Sydkorea på att det visst går att begränsa smittspridningen och att det bedrivs ett intensivt forskningsarbete för att utveckla både vaccin och behandlingsmetoder som kan minska dödligheten.

typo
Permalänk
Medlem
Skrivet av Jumpcut:

Jag tror det beror på hur vi rapporterar dödsfall. Tror många länder inte rapporterar siffror som stämmer.

Det stämmer säkert i många u-länder men tror du inte att Finland, Norge och Danmark rapporterar korrekta siffror? Själv tror jag att de rapporterar mer korrekta siffror än Sverige eftersom de har färre fall att hålla reda på och testar betydligt fler än vad Sverige gör (de som dör utan att ha testats på ålderdomshem och liknande kommer ju ej med i statistiken i Sverige).

Permalänk
Medlem
Skrivet av deltascu:

Det finns också extremt stora regionala skillnader även inom Sverige, trots samma åtgärder. Istället för att ta med Stockholm kan man ju jämföra region Skåne med Danmark och få en helt annan bild där Danmark är hårdare drabbat trots betydligt striktare åtgärder. Betyder det att striktare åtgärder är mindre effektiva än mer frivilliga? Nej, men att andra omständigheter också spelar stor roll.

Detta är en väldigt bra poäng som belyser hur mkt spridningen beror på ren chans och hur vanskligt det är att dra några speciellt stora slutsatser (kring vilket lands åtgärder som varit bäst) från den extremt begränsade data som finns.

Utan att veta exakt hur många som kom in med smittan i en viss geografisk plats och när är det i princip omöjligt att ens börja en jämförelse med en annan geografisk region. Eftersom ifall det började med fem smittade i region 1 och en smittad i region 2 kommer det antagligen väga tyngre än effekten av många eventuella åtgärder vad gäller hur snabbt smittan sprids.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triffid:

Detta är en väldigt bra poäng som belyser hur mkt spridningen beror på ren chans och hur vanskligt det är att dra några speciellt stora slutsatser (kring vilket lands åtgärder som varit bäst) från den extremt begränsade data som finns.

Utan att veta exakt hur många som kom in med smittan i en viss geografisk plats och när är det i princip omöjligt att ens börja en jämförelse med en annan geografisk region. Eftersom ifall det började med fem smittade i region 1 och en smittad i region 2 kommer det antagligen väga tyngre än effekten av många eventuella åtgärder vad gäller hur snabbt smittan sprids.

Orsaken till att det blev på det sättet är att regeringarna i Europa inte lyssnade på varningarna och började spåra smittan i tid. I Taiwan var man mer rutinerade, smittspårade direkt och lyckades undvika ett utbrott. Där har man nu 7 döda i en befolkning på 23 miljoner trots den geografiska närheten och täta flygförbindelserna till Wuhan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Det stämmer säkert i många u-länder men tror du inte att Finland, Norge och Danmark rapporterar korrekta siffror? Själv tror jag att de rapporterar mer korrekta siffror än Sverige eftersom de har färre fall att hålla reda på och testar betydligt fler än vad Sverige gör (de som dör utan att ha testats på ålderdomshem och liknande kommer ju ej med i statistiken i Sverige).

Får väl se vad som händer när Finland och Norge börjar öppna upp sina länder mer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Det stämmer säkert i många u-länder men tror du inte att Finland, Norge och Danmark rapporterar korrekta siffror? Själv tror jag att de rapporterar mer korrekta siffror än Sverige eftersom de har färre fall att hålla reda på och testar betydligt fler än vad Sverige gör (de som dör utan att ha testats på ålderdomshem och liknande kommer ju ej med i statistiken i Sverige).

I Norge t.ex. sätter läkaren dödsorsaken oavsett om patienten var smittad av Covid eller ej. Därför kommer en del dödsfall inte med då en del fall kommer att få bedömningen hjärtinfakt/cancer ect.

I Sverige och Danmark regisserat alla infekterade dödsfall där patienten bar på Covid som Covid dödsfall.

Att sitta och jämföra dödsfall i detta skedde är irrelevant fram till vaccin finns, smittan kommer blossa upp igen i dessa länder och Sverige. Ska de stänga samhället igen då? 1,7miljader per dag kostar bara skolstängningen i Norge. Räkna med all minskad försäljning osv. ökad arbetslöshet jmf med ett lite mer öppet land som Sverige. Skulle BNP i Norge minska med säg 50% en månad går de miste om ca 180miljarder. Jag har ingen grund för procenten som BNP minskar med under lockdown utan den är tagen i luften.
Visst Norge kommer ha råd med detta med vad kommer hända med sydeuropa? Sverige har inte Norges oljefond att tillgå..

Sen måste man även se till psykiskhälsa för att fler förlorar jobb osv. självmord och andra sjukdomar ökar oftast med psykiskt ohälsa. Dessa personer är ofta yngre och friskare än de som dör av Covid.

Alla som är emot FHM borde läsa på om Dunning-Kruger effekten (nyttigt även för de som håller med). Nästan alla här inne och på Facebook har i princip obefintlig kompetens på detta område.

Jag hoppas personligen Sverige valt rätt väg så de påverkar min text ovan.

Permalänk
Skrivet av Triffid:

Detta är en väldigt bra poäng som belyser hur mkt spridningen beror på ren chans och hur vanskligt det är att dra några speciellt stora slutsatser (kring vilket lands åtgärder som varit bäst) från den extremt begränsade data som finns.

Utan att veta exakt hur många som kom in med smittan i en viss geografisk plats och när är det i princip omöjligt att ens börja en jämförelse med en annan geografisk region. Eftersom ifall det började med fem smittade i region 1 och en smittad i region 2 kommer det antagligen väga tyngre än effekten av många eventuella åtgärder vad gäller hur snabbt smittan sprids.

Citerar igen så folk läser. Väldigt viktig poäng tycker jag.

Men som också sägs. Bara för vi inte kan veta exakt betyder det nödvändigtvis att vi inte kan göra mer. Där någonstans tycker jag man bör sträva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irregular Programming:

Att en mask skyddar till viss mån är ju ganska självklart, det gör ju även en halsduk dock inte effektivt. Vad jag vet finns det inga masker som har så fint filter att det stoppar viruset utan det handlar om sannolikhet, ju kraftigare mask ju mer sannolikt är det att viruset inte kommer igenom.

Men problemet är ju runt om kring,

Att man har en mask kan i hanteringen göra att risken för att bli sjuk ökar om det betyder att den irriterar och du måste justera den med händerna stup i kvarten, man kan ju även tro att man kan gå ut med mask om man är sjuk. Risken att man får mer smitta i samhället är ju överhängande.

Vi har valt att implementera effektiva åtgärder för att hindra smitta och valt att strunta i åtgärder som inte bygger på evidens. Jag tycker det är rätt väg.

Nu blandar du och ger. Du pratar både om masker som ska skydda personen som bär dem och masker som man bär i syfte att inte sprida smitta.

Masker som skyddar personen som bär den mot viruset är tillpassade speciella andningsmasker. Tunga att andas i och ska inte blandas ihop med enklare kirurgmasker eller hemmasnickrade varianter, kaffefilter, etc.

Att enklare masker skulle erbjuda något som helst skydd för personen som bär dem finns det såvitt jag känner till inget belägg för. Bl.a. därför att man andas in luft kring kanterna, men också för de skäl du anger.

Jag begärde en källa på att "Vi vet därtill att i princip alla masker skyddar, det är huvudsakligen bara hur effektivt de skyddar som skiljer, och det finns ingen mask som erbjuder ett skydd på 100%." i sammanhanget att de skulle skydda individen som bär dem, just för att det var så jag uppfattade att påståendet menade.

Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av pelikan:

I Norge t.ex. sätter läkaren dödsorsaken oavsett om patienten var smittad av Covid eller ej. Därför kommer en del dödsfall inte med då en del fall kommer att få bedömningen hjärtinfakt/cancer ect.

I Sverige och Danmark regisserat alla infekterade dödsfall där patienten bar på Covid som Covid dödsfall.

Och vad tror du att det gör för skillnad? Covid-19 är en sjukdom där det tar några veckor från insjuknande till död. Om någon promille av de som dör med Covid-19 skulle dött av hjärtinfarkt under dessa veckor har ingen större betydelse för det totala antalet.

Skrivet av pelikan:

Att sitta och jämföra dödsfall i detta skedde är irrelevant fram till vaccin finns, smittan kommer blossa upp igen i dessa länder och Sverige.

Varför skulle det vara irrelevant? Taiwans åtgärder har lett till 7 döda på 23 miljoner. Delstaten New York har 27 000 döda på aningen mindre befolkning, så nog tycker jag att det verkar finnas ett värde i att jämföra olika länders åtgärder. Nu går det inte att återuppliva dem som dött i New York, men vi kan försöka undvika att göra samma misstag flera gånger.

Skrivet av pelikan:

Ska de stänga samhället igen då? 1,7miljader per dag kostar bara skolstängningen i Norge. Räkna med all minskad försäljning osv. ökad arbetslöshet jmf med ett lite mer öppet land som Sverige. Skulle BNP i Norge minska med säg 50% en månad går de miste om ca 180miljarder. Jag har ingen grund för procenten som BNP minskar med under lockdown utan den är tagen i luften.
Visst Norge kommer ha råd med detta med vad kommer hända med sydeuropa? Sverige har inte Norges oljefond att tillgå..

Jag har inte förspråkat total lockdown. Men om du nu ska jämföra BNP-fall så kan du ju inte jämföra med normalläget utan det du måste jämföra är olika typer av krishantering. Enligt den senaste statistiken från EU så har Finlands BNP sjunkit med 6.3 % i årstakt, Sveriges med 6.1 % och Danmarks med 5.9 %, så det verkar inte vara entydigt vilket land som kommer klara sig bäst ekonomiskt. Norge drabbas nog hårdast eftersom oljepriset kollapsat, men det kan de ju inte göra något åt.

Skrivet av pelikan:

Sen måste man även se till psykiskhälsa för att fler förlorar jobb osv. självmord och andra sjukdomar ökar oftast med psykiskt ohälsa. Dessa personer är ofta yngre och friskare än de som dör av Covid.

Återigen, du jämför ett lands åtgärder mot normalläget i samhället. Många kommer att bli arbetslösa i Sverige också. Det som jag tror är bäst för ekonomin är att få kontroll över epidemin så snabbt som möjligt och om Norge lyckas med det så kommer de nog att klara sig bättre än oss (förutom då att oljepriset kollapsat).

Skrivet av pelikan:

Alla som är emot FHM borde läsa på om Dunning-Kruger effekten (nyttigt även för de som håller med). Nästan alla här inne och på Facebook har i princip obefintlig kompetens på detta område.

Och många av dem som upprepar att man okritiskt måste stödja det som FHM säger bara för att de är experter borde läsa på om argumentationsfelet auktoritetsargument (och kanske också Dunning-Kreuger missbruk).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Iskra:

Orsaken till att det blev på det sättet är att regeringarna i Europa inte lyssnade på varningarna och började spåra smittan i tid. I Taiwan var man mer rutinerade, smittspårade direkt och lyckades undvika (skjuta på framtiden) ett utbrott. Där har man nu 7 döda i en befolkning på 23 miljoner trots den geografiska närheten och täta flygförbindelserna till Wuhan.

Fetmarkerat är mitt instick om denna smittan är ens hälften så smittsam som den verkar kan man glömma idéer som att "förinta den" och undvika utbrott så länge inte planen är att bygga en stor dome runt landet där ingen kommer in. Denna sjukdom kommer finnas hos mänskligheten för evigt eller tills vi kommer på något totalt revolutionerande vad gäller virusbekämpning.

Visa signatur

“Every atom in your body came from a star that exploded. And, the atoms in your left hand probably came from a different star than your right hand. It really is the most poetic thing I know about physics: You are all stardust. ... The stars died so that you could be here today.” - Lawrence M. Krauss