Vilken alkoholhaltig dryck dricker ni just nu?

Permalänk
Medlem

Westmalle Tripel

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

En Negroni!

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem

Skål alla monsterdiggare....

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem

Nån cava jag plockade upp i suget efter bubblor. Helt ok efter en ute-dag med eldning och fiske. Ingen fisk och ingen skogsbrand! Nästa gång kanske..

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Snö i Maj....

"Firar" att det snöar med en stänkare.

Highland Park Ice Edition

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

Kunde rota fram något dyrt och flashigt men smuttar på klassisk rock n’ roll bourbon old no 7.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kazurk:

"Firar" att det snöar med en stänkare.

Highland Park Ice Edition

https://i.imgur.com/OPACYaX.jpg

Var den bra? Är inget jättefan av Highland park men alltid kul med editions

Själv smuttar jag på en Ardbeg an oa

Visa signatur

Ryzen 7800x3d, Noctua nh-d15, ASUS B650Plus, 32GB DDR5 6000MHz, KFA2 RTX 4080, AW2723DF, Corsair RM850x, Zalman Z9 Iceberg Vit, Logitech G502 Lightspeed, Galaxy S23, Xbox Series X, Triangle Esprit Comete EZ, Triangle Esprit Titus EZ, Triangle Esprit Voce EZ + SVS SB2000 pro drivs av Yamaha RX-V6A, Beyerdynamic - DT 770 PRO 250 Ohm + Røde AI-1, Moza R5, Meta Quest 3.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyRus:

Var den bra? Är inget jättefan av Highland park men alltid kul med editions

Själv smuttar jag på en Ardbeg an oa

Den var helt ok, flaskan och tillbehör var bättre än smaken.

Är egentligen Macallan fanboy.

Visa signatur

There's no place like 127.0.0.1

Permalänk
Medlem

Det här kommer nog låta fjantigt men har börjat dricka Budweiser. Pissvatten som vissa kallar det. Första ölen jag gillar. Ingen bitter eftersmak som de flesta öl har. Har under de 15 åren som gått sen jag fick börja dricka alkohol alltid haft svårt för öl framför drinkar eller vin just för beskheten. Det smakar inte så mycket men tar hellre det än beska smaken öl annars har. Om någon har tips på öl utan besk eftersmak kan de gärna tipsa.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Det här kommer nog låta fjantigt men har börjat dricka Budweiser. Pissvatten som vissa kallar det. Första ölen jag gillar. Ingen bitter eftersmak som de flesta öl har. Har under de 15 åren som gått sen jag fick börja dricka alkohol alltid haft svårt för öl framför drinkar eller vin just för beskheten. Det smakar inte så mycket men tar hellre det än beska smaken öl annars har. Om någon har tips på öl utan besk eftersmak kan de gärna tipsa.

1664 Blanc är jäkligt fräsch imo. Ingen beska i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Det här kommer nog låta fjantigt men har börjat dricka Budweiser. Pissvatten som vissa kallar det. Första ölen jag gillar. Ingen bitter eftersmak som de flesta öl har. Har under de 15 åren som gått sen jag fick börja dricka alkohol alltid haft svårt för öl framför drinkar eller vin just för beskheten. Det smakar inte så mycket men tar hellre det än beska smaken öl annars har. Om någon har tips på öl utan besk eftersmak kan de gärna tipsa.

Ett mycket modigt inlägg! Du behöver inte oroa dig, öl smakar bättre och bättre ju äldre man blir...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Det här kommer nog låta fjantigt men har börjat dricka Budweiser. Pissvatten som vissa kallar det. Första ölen jag gillar. Ingen bitter eftersmak som de flesta öl har. Har under de 15 åren som gått sen jag fick börja dricka alkohol alltid haft svårt för öl framför drinkar eller vin just för beskheten. Det smakar inte så mycket men tar hellre det än beska smaken öl annars har. Om någon har tips på öl utan besk eftersmak kan de gärna tipsa.

Alla måste börja nånstans
Miller är om något ännu blaskigare och smaklösare än Budweiser vill jag minnas. Kan ju vara din grej

Corona är ju rätt mild också, och passar väl i dessa tider

Jag gillar Peroni som är mild men ändå har smak.

Visst är väl Stella Artois rätt ljus också? Länge sen jag testade den.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Alla måste börja nånstans
Miller är om något ännu blaskigare och smaklösare än Budweiser vill jag minnas. Kan ju vara din grej

Corona är ju rätt mild också, och passar väl i dessa tider

Jag gillar Peroni som är mild men ändå har smak.

Visst är väl Stella Artois rätt ljus också? Länge sen jag testade den.

Finns några lätta till som "Heineken" och den lite sötare "Löwenbräu". Men "Corona" tycker jag har vedervärdig smak att ens få kallas öl och det är ingen skillnad att dricka exportvarianten som lokalt i hemlandet Mexiko. I andra änden av spektrumet hittar vi öl från små bryggerier som "gudars skymning" från Ängöl, en av de bättre på systemet för tillfället.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem

König Pilsener 50cl

Visa signatur

Dator: FD Node 304 + GA-H97N-WIFI + i5 4590 + 8GB + AMD 280X + 256GB SSD + 1TB HDD.
Skärm: Philips 272C4Q 27" 2560x1440
Laptop: Macbook Pro 15" (2018)
Nätverk: Ubiquiti USG, Två UAP-AC-HD och Cloud Key
Ljud: Lyngdorf TDAI 2170 + PMC Twenty 26 + Thorens TD-190 II + Suprakablar.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av oceanic:

Finns några lätta till som "Heineken" och den lite sötare "Löwenbräu". Men "Corona" tycker jag har vedervärdig smak att ens få kallas öl och det är ingen skillnad att dricka exportvarianten som lokalt i hemlandet Mexiko. I andra änden av spektrumet hittar vi öl från små bryggerier som "gudars skymning" från Ängöl, en av de bättre på systemet för tillfället.

Smaken är som baken. Jag tycker Heineken är vedervärdig men Corona helt okej för typen.

Gudars Skymning har jag inte smakat men låter väl okej.

Permalänk
Medlem

En Keppo Pale Ale.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

International Haze från brygghus19!

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MyRus:

Var den bra? Är inget jättefan av Highland park men alltid kul med editions

Själv smuttar jag på en Ardbeg an oa

Jag tyckte att den vanliga 12-åriga blev sämre när de bytte flaska. Kruxet är förstås att jag inte hade båda varianterna samtidigt...

Svar på trådtitelns fråga är Bulleit Rye.

Hmm, Ardberg, you say? Påminner mig om att jag var sugen på att beställa hem Connemara. Annan ö, men någon har varit framme med torven.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Det här kommer nog låta fjantigt men har börjat dricka Budweiser. Pissvatten som vissa kallar det. Första ölen jag gillar. Ingen bitter eftersmak som de flesta öl har. Har under de 15 åren som gått sen jag fick börja dricka alkohol alltid haft svårt för öl framför drinkar eller vin just för beskheten. Det smakar inte så mycket men tar hellre det än beska smaken öl annars har. Om någon har tips på öl utan besk eftersmak kan de gärna tipsa.

Apoteket Röda Näsan har ju "beskmätare" på de öl de har provat, så du kan ju utgå från vad Budweiser har och leta. Personligen så är jag väl så impregnerad av te, kaffe och öl att det ska vara rejält beskt för att jag ska klaga.

https://www.systembolaget.se/dryck/ol/budweiser-166903
Typ: https://www.systembolaget.se/dryck/ol/franziskaner-168701

Men du får ju testa lite. Jag gillar Franziskaner sommartid, mindre Paulaner, men det är ju lite annorlunda än vanlig öl modell pappkartong och rågbröd. Leffe Blonde och Brune ligger inte så långt över Budweiser i Systembolagets smakprovning, men det är ju också helt andra öl som avviker lite från de vanligaste. Sedan tycker jag att sånt här lätt kan bli lite missvisande eftersom olika egenskaper samverkar. Det är samma visa med vin... Man får också tänka på att det kan vara stor skillnad på att dricka något som det är och att ha det till något. En del öl eller vin som fungerar bra ihop med mat är inte alltid så kul som de är.

Helt osökt, apropå fulöl: https://www.youtube.com/watch?v=wLkr6JXUmHQ
Bästa ölreklamen, ever!

rättade ej föredragen veteöl
Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Smaken är som baken. Jag tycker Heineken är vedervärdig men Corona helt okej för typen.

Gudars Skymning har jag inte smakat men låter väl okej.

Så är det och själv heller inte är direkt förtjust i Heineken eller för den delen brygd från dom andra stora drakarna som Carlsberg och Anheuser-Busch, finns dock en och annan flasketikett som är rätt bra under deras monopolistiska paraplyer. Alla börjar som sagt någonstans och när man nu fortfarande kommer ihåg första Guinnessen som något som mest liknade olja så är den i dag närmast tunn vattning blask med bränd smak. Väljer numera främst från sortimentet från mikrobryggerier i Sverige, övriga nordiska länderna och USA.

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon42512:

Smaken är som baken. Jag tycker Heineken är vedervärdig men Corona helt okej för typen.

Gudars Skymning har jag inte smakat men låter väl okej.

Heineken har ju rent tekniskt en del felsmaker. Ska man bedömma den mot någon slags referens-pilsner är Heineken dålig.

Själv tycker jag om smaken. Inte min favorit men det är gott

Permalänk
Medlem

Just nu en Stella Artois, öppnat en lat42 som jag fortsätter med efter under kvällen spelande.

Visa signatur

"De tillverkares komponenter som just jag råkar ha i min dator är bäst, det vet jag för jag var dum nog att betala för det" (:

Permalänk
Medlem

Just nu vitt vin, Leva. Med lite blandade nötter i tv soffan

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Det här kommer nog låta fjantigt men har börjat dricka Budweiser. Pissvatten som vissa kallar det. Första ölen jag gillar. Ingen bitter eftersmak som de flesta öl har. Har under de 15 åren som gått sen jag fick börja dricka alkohol alltid haft svårt för öl framför drinkar eller vin just för beskheten. Det smakar inte så mycket men tar hellre det än beska smaken öl annars har. Om någon har tips på öl utan besk eftersmak kan de gärna tipsa.

Veteöl kan jag tipsa om. Som andra skriver tex @Olegh skriver 1664 blanc samt Hoegaarden också har jag provat den är rätt trevlig. Annars så tycker jag Innis & Gunn original och särskilt Blood Red Sky är trevliga. Fruktigare i smaken och sistnämnda är rätt söt.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av oceanic:

Alla börjar som sagt någonstans och när man nu fortfarande kommer ihåg första Guinnessen som något som mest liknade olja så är den i dag närmast tunn vattning blask med bränd smak.

Hehe precis, nu när man har lite referenser så är ju Guiness bra blaskig jämfört med de flesta riktiga stoutar

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk

vanlig fulöl

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|16Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|16Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|128Gb|4.8Tb|Pfsense VM|3 Windows VM|Windows 10 VM
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roger W:

Hehe precis, nu när man har lite referenser så är ju Guiness bra blaskig jämfört med de flesta riktiga stoutar

Det finns ju Extra stout också, för jag antar att du menar Draught (burken med gaspatron). De är lite olika, men den förra är inte lika blaskig som den senare.

I glaset: Bedarö bitter

Permalänk
Medlem

Stella Artois

Permalänk
Medlem

DAB långjanne

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j