Permalänk

Istanbul kebab på ströget i Norrköping hade för ca 5 år sedan lammkebab vilket utan tvekan är den godaste kebaben jag ätit i Sverige. Jag ångrar till denna dag att jag inte åt varje mål där under den begränsade tid som det fanns att tillgå.

Permalänk
Hedersknyffel

Jönköping - kebabens mecka..!
Giannino för min del & för oss som älskar vitlök (vad är det för tjafs med att pilla bort löken, väx upp!) så har dem en kebabpizza med vitlöksost på; Eplinova!
För bästa kebabsåsen, Tigers Pizzeria i Huskvarna! Tyvärr är dem inte lika bra på kött men det är fortfarande mycket bättre än allt jag testat utanför Jönköping (Habo tillhör Jkpg i detta fall, i övrigt får ni klara er själva).

Permalänk
Avstängd

Har kört viktväktarna ett par år nu och nyligen hoppat ur men när man fyller år och vid jämna tio kilon andra bemärkelsedagar har man fått äta kebabtallrik Gäller att ha en morot att kämpa mot.

Körde stenhårt första månaderna och sen har jag slarvat en del men har iallafall inte gått upp igen. Ner drygt 20 kilo än så länge men skulle vilja komma ner 5kg till så man får en kebab till då jag når min målvikt

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Att det ens är en fråga?
Gyros är INTE kebab.
Kebab är kebab, Gyros är Gyros. Två helt skilda saker!

Nop, i Sverige är väl ändå kebab en kryddblandning? finns ju kyckling"kebab" med.

https://www.santamariaworld.com/se/produkter/kebabkrydda/

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk

Palmyra i Årsta. Bästa kebaben som finns. Enorm portion med pommes och kebab. Underbart.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Problemet med stockholmskebaben är just innerstan, man kan ju inte köpa en östermalmskebab och tro att det ska vara bra.
Ut i krigszonen och få i dig en bra kebab!

Skulle jag absolut inte säga. Palmyra är överskattat, ute i Rinkeby/Kista finns inget som mäter sig och är ff ganska dyrt.

Det enda stället jag har hittat är något hak i Sollentuna, som är helt OK. Fortfarande dyrare än Malmö men det får man väl förvänta sig.

Fast ja, kebaben går väl att hitta ok i krigszonerna, falafel däremot....... omöjligt. Stockholms län är helt hopplöst gällande Falafel.

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Hedersknyffel

@Stefflo: Bra jobbat!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Palmyra i Årsta. Bästa kebaben som finns. Enorm portion med pommes och kebab. Underbart.

Bästa kebaben som finns - Nej! Enorm portion- Ja! Underbart - Nej!

Permalänk
Bussovi_ by XHI

@Freemax:
Giannino var inte mycket att hänga i granen
Knappt Tigers pizzeria heller
Bor du också i Habo alltså?

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem

@Oliver91: Gyros och kebab är givetvis kryddat olika. Tror så gott som ingen skulle använda gyroskryddblandning till kebab eller shawarma, och särskilt inte till nötkött

Tycker därför man förstör vitsen med gyros om man kör vanlig vitlökssås eller röd kebabsås. Dränker man den i massor vitlökssås eller starksås så smakar man inte gyrosen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lowngcawt:

Att det ens är en fråga?
Gyros är INTE kebab.
Kebab är kebab, Gyros är Gyros. Två helt skilda saker!

Håller med två olika saker. Kyckling kebab smakar dessutom mer gyros än kebab.

Skrivet av Nioreh83:

Kebabpizza ska ha sallad på

Håller med också!

Där jag bodde förut fanns det en pizzeria nära där man fick utan sallad om man sa att man ville ha en kebabpizza.

Kebabpizza med sallad fanns på menyn för samma pris men hette "Tanums komponent". Senare gick de i konkurs.

Gött med kebab men har inte ätit på länge. Man får väl testa Palmyra nån gång. Fanns förut (finns?) ett kebabställe vid stora mossen. Alviks grillen tror jag de heter. De är rätt högt rankade.

Edit: De finns inte kvar vid stora mossen men kanske är det dem som flyttat till bromma blocks och kallar sig Bromma Kebab?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussović:

@Zippeer:
Du... passarey!
Jag är inte mycket för vitlök och särskilt inte vitlöksåssås
Kebabsås ska det vara!

Keep in mind, han är från Stockholm där har de inga bra kebabpizzor eller någon vettig sås att tala om.

Favoriten är Campino sedan kanske Alcamos pizzeria i Jönköping och Biblos i Huskvarna om du ska ha kebabtallrik eller sallad. Tigers fungerar om man har två för en.

Giannino är nog det värsta stället jag har ätit ifrån. Inte ens farsan som äter ALLT (typ ost som legat på golvet fyra veckor) ville ha mer än tre tuggor.

Permalänk
Bussovi_ by XHI

@Bellerefon:
Missade att dus krev om kebabtallrik med bacon!
Men nej, har inte provat! Det lät riktigt gött!

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk

Åt kebab i pitabröd i hötorgshallen, på en persisk restaurang där, långt innan det ens började slå igenom med "kebab" i Sverige. Extremt gott, och verkligen riktigt lammkött.

Minns sedan hur det kom till grillkioskerna och pizzerior, smakar rätt så gott ibland, men långt ifrån hur det verkligen kan göra. Föredrar nästan shish kebab (kebab på spett) med bulgur, goda såser och rejält med grönsaker än kebabpizza. Bäst för mig brukar annars kebabrulle bli, utan pommes frites i, kombinationen fungerar fint.

Men bland kebabpizzorna så tycker jag man skall se om de har kebabstock, samt är duktiga på att hålla bra nivå på grönsaker, då blir det ofta gott oavsett om man köper i gbg eller sthml. Även om ofta får bege sig till ställen som inte ser så flashiga ut, det viktiga är ju smaken.

(I örebro föredrar jag restaurang Sara för shish kebab)

Bara jag slipper detta att vräka på söt tomatketchup utan att ens fråga.... Snälla göteborgare, pls.

Permalänk
Bussovi_ by XHI

@JeanC:
Alltså NEJNEJNEEEEEJ!
Alcamo är INTE så bra som folk påstår...
Prima är mycket godare!

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av oskarwernersson:

Istanbul kebab på ströget i Norrköping hade för ca 5 år sedan lammkebab vilket utan tvekan är den godaste kebaben jag ätit i Sverige. Jag ångrar till denna dag att jag inte åt varje mål där under den begränsade tid som det fanns att tillgå.

Jamen visst ska det vara lamm. Den godaste kebaben jag ätit var för länge sedan längst nere på Kungsgatan mot centralen i Stockholm(kommer inte ihåg vad stället hette), och de hade lamm då och de var så goda, tallrik som i bröd (de hade ingen pizza på den tiden).
Vad är det nu för tiden med kebab av nötkött och gyros? Lamm ska det vara, kryddigt som fan.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av trollhattan:

Köper alltid i love pizzas kebabsås, finns nästan överallt numera. En stark och en mellan och blandar dom.

Finns den kvar?
Runt millenieskiftet var ju Utby Pizzeria i gränslandet mellan Göteborg och Partille helt legendarisk och vida känt för just sina såser. Vill minnas att de sedan gick in i franschise och sålde sin sås som fick namnet I Love Pizza. Då hade jag redan flyttat för långt bort från deras hak och sedan föll allting i glömska till dess att jag läste ditt inlägg.

Jungruplatsens Pizzeria var också riktigt bra för sisodär 15 år sedan. Men sedan tappade de rejält i kvalitet. Många år sedan jag var där senast så kan inte säga någonting om deras nuvarande nivå.

Rent generellt känns det som att det fanns ett par top-notch ställen i GBG-området förr om åren. Tyvärr brukar de ju byta ägare när de blivit för bra och då går det alltid utför.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussović:

@JeanC:
Alltså NEJNEJNEEEEEJ!
Alcamo är INTE så bra som folk påstår...
Prima är mycket godare!

Alcamo är inte så bra, men samtidigt så är det den restaurang folk "känner till".

Alcamo får typ 6/10 av mig högst.. men det är enligt sann Jönköpings kvalité.. jämför du med andra städer är det väl snarare 9-10

Permalänk
Hedersknyffel

@Bussović: Vad snackar du om!! Eplinova är ju livets kebabpizza! Förutsätter iofs att man verkligen gillar vitlök, fasen det kanske är mer vitlöken jag gillar än deras kebab? Nu blir jag orolig för mitt eget välbefinnande!!
Längesedan jag åt på San Marino nu, det var min favoritpizzeria under lång tid tillsammans med Pinocchio på Torpa men sen gick det ner sig ordentligt - kanske dags att ta en svängom dit nästa vecka och se om det kommit tillbaka till sin gamla anor!

Bor på andra sidan Vättern just nu men hade/har förhoppningarna om att sälja vår lägenhet och istället köpa oss en villa i Habo nu under året men med tanke på hela Covid-19 så känns väl bostadsmarknaden sådär bra Om det blir av så får vi väl gå igenom Stationen & 95an!

Permalänk
Medlem

Hemskt rolig tråd att läsa
Min favorit är kebabpizzan i Jönköping. Så oerhört svårslagen att jag närmast vallfärdar dit för nöjet att sluka en pizza. Vart på två ställen där varav Alcamo är favoriten. För övrigt så var jag där före Mauri faktiskt

Men jag har lovat mig själv att prova fler ställen i Jönköping då folk påstår annorlunda vilket ställe som är bäst. Tips?

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Bussovi_ by XHI

@Freemax:
Stationen är det vettigaste alternativet här i Habo och då är de egentligen typ en 3a på en 5-gradis skala

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Bussovi_ by XHI

@LPG:
San Marino
Prima
Bella Marie (Östra Centrum)
Har du tid och kan ta dig dit så dra till Mariebo pizzeria (lite partisk nu då en fd kollega äger stället men tycker de har rätt god kebab där faktiskt!)

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Hedersknyffel

@Bussović: Attans, aja hoppas ändå på en villa i Habo under året. Vi får väl styra upp ett kebabhak då?;)
Kan vi kombinera det med att sälja bra ost och köra ett litet mikrobryggeri så är nog mitt liv nära komplett!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorMuppen:

Jamen visst ska det vara lamm. Den godaste kebaben jag ätit var för länge sedan längst nere på Kungsgatan mot centralen i Stockholm(kommer inte ihåg vad stället hette), och de hade lamm då och de var så goda, tallrik som i bröd (de hade ingen pizza på den tiden).
Vad är det nu för tiden med kebab av nötkött och gyros? Lamm ska det vara, kryddigt som fan.

Tror det vanligaste faktiskt är fläskkarré. Utan att lägga in någon värdering i det.

Permalänk
Bussovi_ by XHI

@Freemax
Jag är lätt på angående kebaben!
Ost och alkohol är jag inget fan av

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Freemax:

Tackar

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussović:

Mvh, Bussović
Officiell ambassadör för KebabClockers

Har aldrig fattat det där med att ha pommes på en pizza undra vad en italienare skulle säga om det

Visa signatur

Min dator är Cat-säker.
Hakuna Matata

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zippeer:

Kan ju säga direkt att det är fel sås på alla dina bilder

Stark tomatsås och en bra vitlökssås ska det vara!

Stark + vitlök (båda av "vit" variant) är den bästa!
Den där röda smeten kan stanna hos Döner i Turkiet

Pommes är också HELT RÄTT på en kebabpizza!

Var har du köpt den där? Mitt favorithak i Väsby har inte samma kvalitet som för 15 år sedan

Permalänk
Bussovi_ by XHI

@crew seven:
Vem bryr sig om vad italienarna säger??
Pommes är nice när man är galet hungrig så blir man mätt som fasen!

Visa signatur

Halo kompis!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mithras:

Som någon som flyttat från Malmö till Stockholm kan jag säga att äta kebab och falafel i Stockholm verkligen gör mig deprimerad. 5 gånger dyrare och 50 gånger sämre.

Jag fick nån impuls för kanske en 8 år sen att testa falafel på olika ställen påväg söderöver, det var nästan som att det var linjär förbättring mellan Stockholm och Malmö med en klar peak i Malmö. Var senare en sväng till Berlin och blev ju närapå tårögd av hur bra den smakade där. Några teorier om vad det är som pågår?