Säljer på blocket, någon försöker dra en Paypal scam?

Permalänk
Medlem

Säljer på blocket, någon försöker dra en Paypal scam?

Hej,

Så jag har en annons ute på blocket och nån snubbe vill köpa den, vill att jag ska skicka den till UK och han ska betala med Paypal.

Fick mail från "service@paypal.com" <info@customersolutionsdept.com>
"We are contacting you regarding the business between you and Mr. xxx, the interested buyer of your item, whom has completed the payment and the total sum of 6,500.00 SEK has been deducted from her account but will not be credited into your paypal account until you send us the Post office/GLS/EMS SPEED Post receipt as proof after sending the item out to it's destination. Below is the information to send the item to: adress xxx"

Jag antar att det är någon form av scam?

Permalänk
Medlem

Ja, uppenbarligen

Visa signatur

ASUS B450-F STRIX GAMING | RYZEN 5 3600x | H100i V2
16GB DDR4 @ 3466Mhz | XFX Radeon RX 5700 XT THICC II Ultra
Corsair RM750X 750W v2 | Samsung 850 EVO 256GB / Intel 335 180GB / 2TB HDD

Permalänk
Medlem

Japp. Klassik Paypal scam. Betala inget. Radera mailet.

Permalänk
Medlem

slösa på hans tid bara
det brukar jag göra när folk försöker blåsa en, bara spela dum

Visa signatur

Moderkort: Aorus z390 elite CPU: INTEL i9 9900KS
SSD: 970 evo plus 1TB Intel 750 1.2TB, Samsung 850 PRO 1TB GPU: Titan X Pascal
Ljud: PC360Sennheiser+SB ZxR RAM: Corsair Vengeance lpx 2600mhz cl15 32GB
SKÄRM1: Asus Rog Swift PG279Q 165hz 27" 2560x1440 CHASSI: Define R5
SKÄRM2: ASUS PB278QR 27" 2560x1440 KYLNING: NH-D15 NÄTDEL: Corsair AX860W

Permalänk
Medlem

"service@paypal.com" <info@customersolutionsdept.com>

Yep, scam, och ingen vidare bra sådan

Permalänk
Medlem

Jag hade lätt lurats tillbaka och sagt att det är skickat. dragit på den linjen hela tiden.

För övrigt har paypal service@paypal.se vid betalningar.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem

Korrekt engelska kan ju vara bra om man vill vara trovärdig... men det brukar oftast genomskådas lättast genom att kolla mailadressen.

Visa signatur

CPU: Intel 12600K GPU: ASUS RTX 3080 TUF OC RAM: G.Skill 16GB DDR4 CL14 @3200Mhz
Moderkort:
TUF GAMING Z690-PLUS Kylning: Noctua NH-U12A chromax.black Chassi: Fractal Design Meshify 2
PSU: ASUS ROG Strix 1000W 80+ Gold SSD1: Samsung 990 Pro M.2 NVMe 1TB
SSD2: Samsung 980 Pro M.2 NVMe 500GB SSD3: Samsung 850 Pro 1TB Skärm: AOC Agon 27" IPS G-Sync Cooled by Noctua

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sinery:

Hej,

Så jag har en annons ute på blocket och nån snubbe vill köpa den, vill att jag ska skicka den till UK och han ska betala med Paypal.

Fick mail från "service@paypal.com" <info@customersolutionsdept.com>
"We are contacting you regarding the business between you and Mr. xxx, the interested buyer of your item, whom has completed the payment and the total sum of 6,500.00 SEK has been deducted from her account but will not be credited into your paypal account until you send us the Post office/GLS/EMS SPEED Post receipt as proof after sending the item out to it's destination. Below is the information to send the item to: adress xxx"

Jag antar att det är någon form av scam?

Utan tvekan. Jäklas tillbaka med dom. Ju mer tid dom lägger på dig som är medveten om att det är ene Scam, desto mindre tid har dom att lägga på någon stackare som skulle gå på hela saken.

Visa signatur

Endeavour OS(arch) - Cassini Nova

Permalänk
Medlem

Hur är status på det här nu?
Blev kontaktad av en som skriver på ganska bra engelska och vill betala via PayPal. Ska inte skickas utomlands.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Hur är status på det här nu?
Blev kontaktad av en som skriver på ganska bra engelska och vill betala via PayPal. Ska inte skickas utomlands.

Jag hade inte sålt det med PayPal. Varför kan de inte swisha som vanligt folk eller göra ne banköverföring? Säkert någon bullshit-bortförklaring

Permalänk
Medlem

Accepterar aldrig betalt via PayPal. Det är hur lätt som helst för köparen att få tillbaka sina pengar. Så även om du får dem kan de ha tillbaka dem som jag förstått det hela. Vilket är klassiskt scam.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiane:

Jag hade inte sålt det med PayPal. Varför kan de inte swisha som vanligt folk eller göra ne banköverföring? Säkert någon bullshit-bortförklaring

Trodde inte man kunde swisha över 15.000 men det kan man tydligen. Annars hade det varit en någorlunda rimlig anledning.

Avböjer paypal, tack för input.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Accepterar aldrig betalt via PayPal. Det är hur lätt som helst för köparen att få tillbaka sina pengar. Så även om du får dem kan de ha tillbaka dem som jag förstått det hela. Vilket är klassiskt scam.

Jo precis. PayPal har något sorts köparskydd där köparen via PayPal kan hävda att den aldrig fått varan och rycka tillbaka pengarna från en säljare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Jo precis. PayPal har något sorts köparskydd där köparen via PayPal kan hävda att den aldrig fått varan och rycka tillbaka pengarna från en säljare.

Jag har använt Paypal ett par gånger och det har fungerat bra dock är jag väldigt grön fortfarande. Jag brukar alltid skicka med tracked och får då information om att produkten har kommit fram. Är det inte tillräckligt med bevis tänker jag?

Därefter tänker jag hur det är ett scam från TS även fast jag ser att det är en helt annan mailadress. Jag menar, vad är själva målet?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Jag har använt Paypal ett par gånger och det har fungerat bra dock är jag väldigt grön fortfarande. Jag brukar alltid skicka med tracked och får då information om att produkten har kommit fram. Är det inte tillräckligt med bevis tänker jag?

Köparen kan hävda att det bara låg en sten i paketet.

Permalänk

Fick du ett direktmail från personen i fråga eller svarade de via meddelande på Blocket? För mig så jar det hänt att de kontaktar mig först via Blockets meddelande och sedan vill de att man ska svara via en mailadress utanför Blocket. Det rekommenderar jag inte att göra i och med att de då får tillgång till din riktiga mail och kan använda den till vad skräp som helst. Anmäl deras deras scamförsök och mailadress till Blocket så kan de spärra den i sina register så att dessa personer i alla fall inte kan använda den inom Blocket om de nu även skulle ha konton kopplade till adressen.

Visa signatur

BeQuiet Dark Base 700 White Ltd Edition ll Intel i9-9900K ll Asus Prime z390-a ll 32GB Corsair Vengeance RGB Pro White DDR4 3200Mhz ll Asus RTX 4070Ti Strix OC ll Corsair RM850x white PSU ll Corsair H100i RGB Platinum ll Samsung 850 EVO 500GB SSD ll Samsung 860 EVO 2TB SSD ll Acer X34 Predator ll Win10 Pro ll Razer Black Widow ll Logitech G305 II Thrustmaster Hotas Warthog ll RX-Viper pedals ll Beyerdynamic MMX300 ll Track-IR ll Oculus Quest

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

Köparen kan hävda att det bara låg en sten i paketet.

Detta har också tänkt på och har därmed börja filma allt, när jag testköra, packar ned och dessutom lämnar över till postombud så jag tänker att det borde räcka ifall någon hävdar det eller tänker jag fel?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av Dashio:

Detta har också tänkt på och har därmed börja filma allt, när jag testköra, packar ned och dessutom lämnar över till postombud så jag tänker att det borde räcka ifall någon hävdar det eller tänker jag fel?

Gör du inte allt i en enda lång tagning så kommer dom hävda att det du filmade inte är vad som skickades

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Printscreen:

Gör du inte allt i en enda lång tagning så kommer dom hävda att det du filmade inte är vad som skickades

Jaha shit, du har rätt. Men hur skickar man den utomlands annars? Eller hur gör ni?

Visa signatur

Ghost S1 Ash MKIII | Asus Strix B550-I Gaming | Ryzen 5 3600 | NH-L12 Ghost Edt.| 2060 FE| SF750 Plat. custom cables | Corsair LPX 16GB 3600MHz | Arctis 7 | G900/G604 | 2xPG279Q | HHKB Hybrid(Black)/Hybrid Type-S(White)

Nuvarande: S21 Ultra/S10+(PoGo)
Historik: Nokia: 3310, 8310 | LG: GD900 |OP: 6, 6T, 8 | Xiaomi: Redmi Note 5 |Apple: 3, 3G, 3GS, 4, 4S, 5S, 6, 6S+, 8+, 11 Pro Max| Samsung: S7 Edge, Note 8, 20 Ultra, S20FE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dashio:

Jaha shit, du har rätt. Men hur skickar man den utomlands annars? Eller hur gör ni?

Skit i att sälja under de förhållandena helt enkelt, inte värt risken för ett utomordentligt strul. Bättre att sänka priset på svensk marknad istället. Den absoluta merparten av de som vill köpa grejer från Blocket till utlandet är scammers.

Permalänk
Medlem

Varför inte spela med och skicka typ en större sten? Färgbomb som sprängs när personen öppnar? Synd att det inte går att se personernas min men lite roligt hade man ändå haft inombords:).

Visa signatur

AMD X4 940 | Gigabyte GA-MA790X-UD3P | Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB | 520W Corsair CMPSU-520HXEU | Corsair 8GB (4x2GB) XMS-2 8500C5 | 2st Kingston A400 240GB 2.5 | Fractal Design Define 7 Compact Svart Solid | Dell P2719HC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kiane:

Jag hade inte sålt det med PayPal. Varför kan de inte swisha som vanligt folk eller göra ne banköverföring? Säkert någon bullshit-bortförklaring

Jag kan tänka mig banköverföring men håller mig borta från Swish för att jag vill segmentera mina risker så att inte allt jag har hänger ihop.